Aquaman and the Lost Kingdom

09-05-2024

7.5
UHD

Aquaman and the Lost Kingdom (UHD)

Nadat het Black Manta eerder niet is gelukt om Aquaman te verslaan, is hij nog steeds vastbesloten om zijn vaders dood te wreken en Aquaman voorgoed uit te schakelen. Dit keer is Black Manta sterker dan ooit tevoren, want hij heeft de mythische Zwarte Drietand, waarin een oude, kwaadaardige kracht schuilt. Om hem te verslaan keert Aquaman zich tot zijn broer Orm, de voormalige koning van Atlantis die opgesloten zit. Ze moeten zich over hun meningsverschillen heen zetten om samen hun koninkrijk, Aquamans familie en de wereld te redden die ten onder dreigt te gaan.

Aquaman and the Lost Kingdom is de 15e en laatste film in het DC Extended Universum, gecreeërd door producent Walter Hamada, en is het directe vervolg op Aquaman uit 2018. Ook dit vervolg is geregisseerd door James Wan, bekend van o.a. SawThe Conjuring en Furious Seven. Ook in dit vervolg wordt Aquaman gespeeld door Jason Momoa, en diverse andere acteurs keren terug in hun oorspronkelijke karakters. Ook Amber Heard was gecast als Mera, de echtgenote van Aquaman. Echter speelde tijdens de productie diverse openbare gebeurtenissen, die van invloed waren op haar populariteit als actrice. De diverse rechtszaken met ex-echtgenote Johnny Depp rondom vermeend grensoverschrijdend gedrag waren uiteindelijk schadelijk voor Heard en dus kwamen de producenten van dit vervolg in een lastig pakket. Depp werd al geweerd van diverse nieuwe producties, o.a. een nieuw deel van The Pirates of the Caribbean-filmserie. Toen Depp in het gelijk werd gesteld, konden de producenten van Aquaman 2 niets anders dan toch iets te doen tegen de oorspronkelijk grotere rol van Mera, gespeeld door Heard. En dat is ook gebeurd, want Heard is in veel minder scènes te zien met ook veel minder dialoog. Regisseur Wan heeft bewezen dat hij films boven het middelmatige uit kan doen laten stijgen, en ook met geforceerde productionele problemen goed uit de voeten kan. Zijn voorgaande films, en voor wat betreft de perikelen met Aquaman 2 is Furious Seven natuurlijk het beste voorbeeld dat Wan nog een goede film kan maken, ondanks dat hij door verschillende en onfortuinlijke redenen niet gebruik kan maken van de inzet van een acteur/actrice. Dit is ook gelukt bij Aquaman 2, maar de film kan helaas niet helemaal boven zichzelf uitstijgen. Het verhaal is generiek en bevat niet veel verassingen. Ook door het ontbreken van verdere vervolgfilms binnen het DCEU is er geen reden om het karakter van Aquaman verder uit te diepen. Ook zijn cameo's van bijvoorbeeld Batman, gespeeld door Ben Affleck, eruit geknipt, dus ook voor die fans valt er niets extra's te genieten. Het enige wat werkt en amusant is, is de team-up tussen Aquaman en zijn broer Ocean Master, gespeeld door Patrick Wilson. Het gekibbel tussen hun werkt wonderwel goed en weet nog een glimlach op je gezicht te toveren. De rest van de film werkt als een redelijk standaard actiefilm, met alle ups en down die daarbij horen voor de hoofdpersoon. Aquaman and the Lost Kingdom is een amusant vervolg en vooral Jason Momoa en Patrick Wilson dragen de film, maar dit is verder helaas genoeg een nogal anonieme film en al helemaal een jammerlijke afsluiter van het DCEU.

Aquaman and the Lost Kingdom wordt op DVD, Blu-ray Disc en op 4K UHD Steelbook uitgebracht. De laatstgenoemde wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Jaar: 2023
Speelduur: 124 min
Verpakking: UHD Steelbook
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 1.78:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Atmos - Frans
  • Dolby Atmos - Spaans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Spaans
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051888270011

• Finding the Lost Kingdom
  • Aquaman: Worlds Above and Below
  • Atlantean Blood is Thicker than Water
  • It's a Manta World
  • Necrus, the Lost Black City
  • Escape from the Deserter World
  • Brawling at Kingfish's Lair
  • Oh, Topo!

Aquaman and the Lost Kingdom krijgt op UHD een 2160p-transfer in een beeldformaat van 1.78:1. Dat is afwijkend van het oorpspronkelijke 2.39:1 formaat, maar heeft dus meer beeldinformatie, net zoals in de IMAX-vertoningen. De transfer krijgt daarbij Dolby Vision beeldverbetering. de transfer is fantastisch. Scherp, helder, en met sprankelende en frisse kleuren. Detaillering is uitstekend, ook in donkere en slecht verlichte scènes. Contrast en zwartniveau zijn ook van de bovenste plank. Een weergaloze transfer. De transfer op de bijgeleverde Blu-ray Disc is ook uitstekend gezien het medium, maar kent de gebruikelijke tekortkomingen in termen van scherpte en detaillering.

N.B. screenshots zijn afskomstig van de Blu-ray Disc.

Aquaman and the Lost Kingdom krijgt op UHD en BD een Dolby Atmos-track mee in de oorspronkelijke Engels gesproken taal en met een Dolby TrueHD 7.1-track als basis. En zoals verwacht klinkt deze track ook fantastisch. Ruimtelijk, dynamisch en bombastisch, zo kan je deze track het beste omschrijven.

Op zowel de UHD als de BD van Aquaman and the Lost Kingdom staan de volgende extra's.

Finding the Lost Kingdom (21 min)
Een best interessante behind-the-scenes-featurette over verschillende ideeën en de verdere totstandkoming van de film.

Aquaman: Worlds Above and Below (10 min)
Hier zie je verschillende achtergrond verhalen en technieken om de wereld zowel boven als onder water overtuigend te kunnen verfilmen.

Atlantean Blood is Thicker than Water (4 min)
Wat verdere achtergrondinformatie over de twee broers in de film.

It's a Manta World (10 min)
Wat achtergrondinformatie over Black Manta.

Necrus, the Lost Black City (6 min)
Een korte featurette over het ontwerp van Necrus.

Escape from the Deserter World (8 min)
Meer achtergrondinformatie over het filmen van een andere locatie in de film.

Brawling at Kingfish's Lair (4 min)
Een snelle blik naar een aantal actiescènes en hoe deze zijn gemaakt.

Oh, Topo! (2 min)
Een grappige ode naar een grappig karakter in de film.

Nadat het Black Manta eerder niet is gelukt om Aquaman te verslaan, is hij nog steeds vastbesloten om zijn vaders dood te wreken en Aquaman voorgoed uit te schakelen. Dit keer is Black Manta sterker dan ooit tevoren, want hij heeft de mythische Zwarte Drietand, waarin een oude, kwaadaardige kracht schuilt. Om hem te verslaan keert Aquaman zich tot zijn broer Orm, de voormalige koning van Atlantis die opgesloten zit. Ze moeten zich over hun meningsverschillen heen zetten om samen hun koninkrijk, Aquamans familie en de wereld te redden die ten onder dreigt te gaan. Aquaman and the Lost Kingdom werkt als een redelijk standaard actiefilm, met alle ups en down die daarbij horen voor de hoofdpersoon. Aquaman 2 is een amusant vervolg en vooral Jason Momoa en Patrick Wilson dragen de film, maar dit is verder helaas genoeg een nogal anonieme film en al helemaal een jammerlijke afsluiter van het DCEU. De UHD+BD van Aquaman and the Lost Kingdom zit technisch perfect in elkaar en heeft een aantal interessante extra's. Alles is verpakt in een nette Steelbook.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Entertainment.