Tightrope

03-12-2003

6.9

Tightrope (DVD)

Wes Block (Clint Eastwood), politie-inspecteur en alleenstaand vader, probeert aan de hoogste idealen te voldoen, maar worstelt met zijn laagste instincten. Om zijn seksuele behoeftes te bevredigen zoekt Block regelmatig zijn toevlucht tot de rossige buurten van New Orleans. Daar struint echter nog iemand anders rond, namelijk een seriemoordenaar. Deze is heel wat anders met de prostituees van plan. Block wordt belast met het onderzoek naar deze brute killer, en ontdekt al gauw dat er een verband tussen zichzelf en de verdachte bestaat...

In zijn beperkte carrière als regisseur maakte Richard Tuggle slechts twee films. Tightrope is er daar één van. In essentie is het een doorsnee smeris-zit-op-de-hielen-van-een-moordenaar-maar-raakt-nauwer-betrokken-dan-hij-zou-willen-thriller, maar men heeft getracht om het geheel een menselijk tintje te geven door het privéleven van Block, die tevens een wat meer duistere kant blijkt te hebben, te belichten. En alhoewel dit zeker een extra laag aan de film toevoegt, heeft het tevens tot gevolg dat Tightrope op momenten nodeloos traag aandoet, zodat de speelduur van 110 minuten deels langzamer voorbij kruipt dan een bezoek aan je schoonouders. Dit wil overigens niet zeggen dat de film geen blik waardig is. Want op zich heeft Tightrope zeker zijn spannende en beklemmende momenten, al ontkomt men niet aan een clicheetje hier en daar. Maar ach, welke film heeft dit niet? Een ander pluspuntje is dat het broeierige sfeertje van New Orleans prima wordt neergezet. En zoals het Eastwood betaamd is ook het acteerwerk op niveau. Al met al is Tightrope dan ook redelijk geslaagd te noemen, waarmee het een aardig tussendoortje is. Tot slot nog een leuk stukje trivia: de dochter van Eastwood’s personage is ook in het echt zijn dochter (Alison Eastwood, zie eerste screenshot).

Genre: Thriller
Jaar: 1984
Speelduur: 110 min
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: -

• Cast & Crew

Bij de stap naar DVD is de oorspronkelijke verhouding van Tightrope minimaal gewijzigd van 1.85:1 naar 1.78:1 (de cover meldt foutief dat het om een 1.85:1-transfer zou gaan). Daar kunnen we prima mee leven. Waar we iets minder tevreden mee zijn is dat de anamorfe transfer continu geplaagd wordt door lichte grain, dat er regelmatig vuiltjes en beschadigingen opduiken, dat de weergave wat aan de donkere kant is, en dat de ondertiteling te hoog in beeld geplaatst is. Toch is de kwaliteit van het beeld als geheel wel aanvaardbaar, mede omdat scherpte en kleuren wel gewoon in orde zijn en opvallende compressiefouten ontbreken.

Het oorspronkelijke geluid van deze bijna twintig jaar oude film is voor de DVD-release in de vorm van een 5.1-track gegoten. Het resulterende Dolby Digital-spoor (384kbit/s) presteert op vrijwel alle fronten prima. Bijvoorbeeld qua ruimtelijkheid: het geluid heeft een mooie brede stereospreiding, en kent op gepaste momenten actief gebruik van de achterluidsprekers (ook in split-surround, luister maar eens naar de bij de filmkijker welbekende Overvliegende Helikopter aan het eind van de film). Ook de subwoofer krijgt wat werk te verzetten, al blijft het gebruik vooral beperkt tot subtiele ondersteuning van de muziek. Tot slot laat ook de klank over het algemeen weinig te wensen over. Heel sporadisch klinkt het geluid een tikkeltje iel, maar dat zal ongetwijfeld met de leeftijd van de film te maken hebben. Een nette remix!

Deze DVD uit de \"Clint Eastwood Collection\" bevat enkel een trailer (1.78:1 anamorf, DD 2.0) en een nutteloos cast&crew-overzicht als toevoegingen.

Tightrope is een film met Clint Eastwood in de voor hem welbekende rol van agent/detective, in dit geval eentje die op het spoor komt van een seriemoordenaar. Het eindresultaat is een bovengemiddeld thrillertje voor tussendoor, al is de film wel wat aan de trage kant. Het meest positieve aspect van de DVD-uitgave is de prima 5.1-remix. Het beeld is daarentegen minder spectaculair, maar kan desondanks door de beugel voor een film uit 1984. Helaas valt er qua extra’s nagenoeg niets te beleven, want voor enkel een trailertje zal niemand warmlopen. Een aardige huurtip voor de Eastwood-fan.