Bruce Almighty

04-01-2008

4.5

Bruce Almighty (Blu-ray)

Bruce Nolan (Jim Carrey) woont in Buffalo, New York en werkt als TV journalist, met als specialisatie: verhalen met een persoonlijk element. Ondanks zijn populariteit en de liefde van zijn vriendin Grace (Jennifer Aniston), is hij op persoonlijk vlak totaal niet gelukkig. Bruce voelt zich zwaar ondergewaardeerd. Na de volgens hem ergste dag van zijn leven vaart Bruce uit tegen God (Morgan Freeman). Hij verwijt God dat hij zijn leven verziekt en het heelal niet goed bestuurt. Tot zijn verbazing geeft deze antwoord en verschijnt Hij voor Bruce in Zijn menselijke vorm. Hij daagt Bruce uit het beter te doen en geeft hem al zijn almachtige gaven. Bruce aarzelt geen seconde en gaat de uitdaging aan, maar of dat goed gaat?

Bruce Almighty geeft hoofdrolspeler Jim Carrey weer de gelegenheid zijn kolderieke handelsmerk te etaleren. Gezien het grote succes van de film was dat iets dat veel filmliefhebbers aanspreekt. Geprikkeld door teaser trailer, waarin al veel komische scènes werden getoond, kwam het publiek in grote aantallen naar de bioscoop. Ook de DVD release van de film deed het goed. Het geloof in God speelt in Bruce Almighty een belangrijke rol. De personificatie van God op deze wijze kan voor sommigen kijkers natuurlijk wat gevoelig liggen. Om deze reden is bijvoorbeeld in Egypte Bruce Almighty verboden vermaak. Morgan Freeman kwijt zich echter op een uiterst relaxte wijze van zijn taak als almachtige Schepper. Jim Carrey is vanouds op dreef en knalt er op zijn eigen wijze vol in. Beide acteurs zorgen er met hun eigen spel wel voor dat de film zich uiteindelijk goed staande houdt. Verwacht geen diepgaande dialogen, sterk karakterspel of anderszins diepere overwegingen. Voor wie het wil zien, heeft de film onderhuids een piepklein moraal meegekregen. En laten we eerlijk zijn, Bruce Almighty is verder gewoon een vermakelijke film waarin Jim Carrey zich weer als vanouds mag uitleven.

Buena Vista heeft Bruce Almighty nu ook in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. Onze recensie van de eerdere DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een korte vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2003
Speelduur: 100 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Spaans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418140939

• Bloopers
  • Het proces van Jim
  • Deleted Scenes met optioneel commentaar
  • Uitgelichte scènes

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 1.85:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progessief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray is 100 minuten tegenover 97 minuten op de PAL DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

De film heeft op deze Blu-ray Disc een goed ogend beeld. Kleuren zijn helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Scherpte en detaillering van het beeld zijn goed. Het beeld heeft af en toe een licht softe aanblik, wat mogelijk ook het gevolg is van het aangepaste beeld. Omwille van het hemelse karakter zijn sommige scènes wat overbelicht weergegeven met versterkt contrast. Hier en daar leidt dit tot verlies aan detail. Het beeld oogt zuiver en is vrij van ongerechtigheden. Wel is nog wat lichte filmgrain in sommige scènes te zien. In vergelijking met de DVD uitgave valt de betere detaillering op, waardoor er meer diepte in het beeld zit. De film is opgedeeld in 16 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar en staat geheel in het zichtbare filmbeeld geplaatst.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Wat geluid betreft is deze Blu-ray Disc uitgave van diverse taalopties voorzien. Voor deze recensie concentreren we ons op de originele Engelse soundtracks. Bij de Engelse soundtrack heb je keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16 bit / 48 kHz) soundtrack.
De nasynchronisaties – Frans, Spaans, Duits en Italiaans – zijn beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 1509 kb/s). Deze nasynchronisaties laten we verder buiten beschouwing.

De soundtrack klinkt mooi ruimtelijk, waarbij de nadruk op de voorste kanalen ligt. De frontspeakers geven de muziek een goede stereospreiding. De surrounds zorgen subtiel voor de ruimtelijkheid. Het merendeel van de filmgeluiden komt uit de voorste speakers, ook hier subtiel gebruik van de surroundspeakers. Bij een aantal scènes, zoals de scène waarin Bruce de gebeden van vele mensen hoort, wordt mooi gebruik gemaakt van de surrounds. Hierdoor krijgen deze scènes een fraai ruimtelijk geluidsbeeld. Het LFE kanaal wordt beperkt gebruikt. Dialogen komen uiteraard via de centerspeaker.
De Dolby Digital 5.1 soundtrack is vergelijkbaar met de Dolby Digital 5.1 track op de gewone DVD uitgave. Een goed klinkende surroundtrack, die nu een iets groter gevoel van ruimte geeft en wat voller klinkt. Dat laatste komt door de iets hogere bitrate en ook door de afwezigheid van de PAL speedup. Ondanks het overwegend rustige karakter van de soundtrack, klinkt de ongecomprimeerde PCM 5.1 surround track toch mooier. Het verschil is niet zo heel groot. Maar de PCM 5.1 soundtrack heeft een beter gedetailleerd surround geluidsbeeld. Ook dynamiek en diepte in het geluid zijn bij de PCM 5.1 track mooier. Als geheel klinkt de PCM 5.1 track mooi natuurlijk.

Na de keuze voor de menutaal, start de film automatisch. Bij Blu-ray Disc wordt gebruik gemaakt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Op het gebied van de extra’s is deze Blu-ray Disc nagenoeg gelijk aan de DVD uitgave. De extra’s zijn deels in 1080p HD resolutie en deels in 480 i/p NTSC resolutie. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Uitgelichte scènes
Enkele scènes uit de film die volgens de makers geselecteerd zijn om als voorbeeld voor HD te dienen.

Deleted Scenes met optioneel gesproken toelichting (30½ min)
Een vijftiental scènes die op de montagetafel zijn blijven liggen. Optioneel door regisseur Shadyac voorzien van commentaar.

Het proces van Jim (6 min)
Regisseur Tom Shadyac toont door middel van voorbeelden de improvisatiekwaliteiten van Carrey.

Bloopers (6½ min)
De aanwezigheid Jim Carrey, ofwel de man met het rubberen smoelwerk, bezorgt tegenspelers bij voorbaat al problemen met de lachspieren.

De gesproken toelichting van regisseur Tom Shadyac mist op deze Blu-ray Disc.

In Bruce Almighty speelt Jim Carrey de egocentrische TV verslaggever Bruce Nolan, die vindt dat hij niet de waardering krijgt die hij volgens zichzelf behoort te krijgen. Hij doet zwaar gedeprimeerd zijn beklag bij God. Deze draagt op zijn beurt, onder het mom van ‘als jij het beter kan…’, tijdelijk de almachtige krachten over aan Bruce. Maar of Bruce met deze macht overweg kan…?
Disc uitgave van Buena Vista heeft goede High Definition kwaliteit beeld en geluid. De extra’s zijn overgenomen van de eerdere DVD uitgave, waarbij de audiocommentaartrack mist.

HD DVD
Bruce Almighty is in onze regio in High Definition alleen uitgebracht op Blu-ray Disc en dus niet verkrijgbaar op HD DVD.