PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is de beste film van de jaren 90



Reinbo
27-05-2003, 14:22
De jaren 90 liggen inmiddels al weer een paar jaar achter ons en het is de hoogste tijd voor een polleteje wat we de beste film van dat decenium vinden.
De twintig titels zijn gebaseerd op de imdb. Natuurlijk zal niet iedereen zijn of haar favoriet hiertussen aantreffen, maar je bent vrij om in een reactie je personlijke topper te vermelden.

John Sital
27-05-2003, 14:30
tja zitten een aantal goede films bij! maar voor mij toch schindler's list, shawshank redemption, saving private ryan.

John Sital
27-05-2003, 14:30
tja zitten een aantal goede films bij! maar voor mij toch schindler's list, shawshank redemption, saving private ryan.

Edwin V
27-05-2003, 14:53
Kan maar een keuze maken. Dan Shawshank Redemption. 8)

Jessye
27-05-2003, 15:11
Raar eigenlijk dat shawshank 1 punt hoger krijgt op IMDB dan Forrest Gump. Forrest kaapte toch de Oscar(s) voor de neus van Shawshank weg!

Amelink
27-05-2003, 15:13
ik mis de Gladiator :P

Jaded
27-05-2003, 16:11
Raar eigenlijk dat shawshank 1 punt hoger krijgt op IMDB dan Forrest Gump. Forrest kaapte toch de Oscar(s) voor de neus van Shawshank weg!
Het één heeft (bitter) weinig met het andere te maken.

Micoom
27-05-2003, 16:27
ik mis de Gladiator :P

Is die niet uit 2000?

Lex v/d Moolen
27-05-2003, 17:41
Shawshank Redemption toch wel zonder twijfel.

Coen P.
27-05-2003, 17:47
the shawshank redemption...met als goede 2-e the usual suspects!

gr. Coen

Joost v.d. Ham
27-05-2003, 18:23
ik kan niet kiezen....... :? :roll:

Seven vind ik de beste.... :)

daviddekam
27-05-2003, 18:24
Ik kon ook al niet kiezen. Allemaal toppers. Toen heb ik maar The Matrix gekozen 8)

Maar toen zag ik later ook dat American Beauty er tussen zat :(

Remco87
27-05-2003, 18:32
Terminator 2 (1991)

:lol:

Don Corleone
27-05-2003, 18:57
goodfellas

kaptein Pikaard
27-05-2003, 19:20
Toch maar gekozen voor Silence of the Lambs, allemaal goede films maar je vergeet juist de beste SF film van de jaren negentig Gattaca. Deze verslaat de matrix absoluut.

pavko
27-05-2003, 19:23
Pulp Fiction



Marsellus: The night of the fight, you may feel a slight sting. That's pride fucking with you. Fuck pride. Pride only hurts, it never helps


:D

Laurens-Jan
27-05-2003, 19:26
Ik heb voor the Shawshank Redemption gekozen, maar Se7en en SPR zijn ook heel goed.

Roberto G
27-05-2003, 19:50
ik vind Braveheart de beste , daarna saving private ryan en dan Pulp fiction.

Philippe
27-05-2003, 20:13
Pulp Fiction vind ik de beste uit het lijstje. Graag vermeld ik ook nog mijn all time favourite The Rock (1996). Wat mij betreft puur cinematografisch dinamiet en zeker één van de beste films uit het actiegenre.

Richard B.
27-05-2003, 20:18
Duidelijk Goodfellas. Misschien wel het best vertelde filmverhaal ooit. Fight Club en Pulp Fiction zijn 2 en 3 bij mij.

Enne.. ik zal wel weer een onpopulaire mening vertegenwoordigen maar ik begrijp niet waarom Shawshank Redemption zo goed scoort: een hele middelmatige film vind ik het. D'r zijn veel betere films gemaakt in de jaren 90.

Remco87
27-05-2003, 20:27
Duidelijk Goodfellas. Misschien wel het best vertelde filmverhaal ooit. Fight Club en Pulp Fiction zijn 2 en 3 bij mij.

Enne.. ik zal wel weer een onpopulaire mening vertegenwoordigen maar ik begrijp niet waarom Shawshank Redemption zo goed scoort: een hele middelmatige film vind ik het. D'r zijn veel betere films gemaakt in de jaren 90.

ik vind het een hele goede film EN ik vind goodfellas een supersaaie film,heeft gewoon met smaak te maken :)

Mobie
27-05-2003, 20:31
Matrix
Leon
Usual supects
Braveheart
Saving private Ryan

Mijn top 5 :D

Richard B.
27-05-2003, 21:12
Duidelijk Goodfellas. Misschien wel het best vertelde filmverhaal ooit. Fight Club en Pulp Fiction zijn 2 en 3 bij mij.

Enne.. ik zal wel weer een onpopulaire mening vertegenwoordigen maar ik begrijp niet waarom Shawshank Redemption zo goed scoort: een hele middelmatige film vind ik het. D'r zijn veel betere films gemaakt in de jaren 90.

ik vind het een hele goede film EN ik vind goodfellas een supersaaie film,heeft gewoon met smaak te maken :)

I guess so...

Acinony
27-05-2003, 21:21
Natuurlijk The Matrix !!!

Lex v/d Moolen
27-05-2003, 21:35
maar ik begrijp niet waarom Shawshank Redemption zo goed scoort: een hele middelmatige film vind ik het. D'r zijn veel betere films gemaakt in de jaren 90.Toetsenbord reinigen met groene zeep! Nu! :evil:


:wink:
Nee, ieder zijn mening hoor :wink: Ik vond Goodfellas ook een prachtige film, maar TSR is gewoon een van mijn all-time favorieten. Zo'n mooi verhaal en twee briljante acteurs, ik kan hem keer op keer blijven kijken...

Niels Simons
27-05-2003, 21:51
je bent TERMINATOR 2 vergeten!!!!!!!!!!

daar zou ik op stemmen.

mazzel,niels

H-town
27-05-2003, 21:52
Als ik uit het rijtje moet kiezen kies ik the Matrix. Waarschijnlijk vind ik dat ook wel sowieso de beste film uit de jaren negentig. Maar, en misschien gaan een hele hoop mensen nu vraagtekens :roll: :?: bij mijn keuze plaatsen, ik vind Jurassic Park toch ook wel bij de allerbeste van de negentiger jaren horen (en dan heb ik het over deel 1 uiteraard). Ten eerste was deze film een mijlpaal op special-effects gebied en bracht hij naar mijn mening wereldwijd de grootste hype teweeg van alle negentiger jaren films (en daarbuiten?). En hij heeft een gewoon een speciaal plekje bij mij, de film was overdonderend zoals de dinosauriers in beeld werden gebracht (wie had geen ontzag voor de T-Rex? :shock: )

Alexander V
27-05-2003, 22:34
Ik ga toch voor Saving Private Ryan, maar waarschijnlijk zit daar het 'HT-show-off gehalte wel flink in mee te wegen :D

Kaplan
27-05-2003, 22:58
Ik heb voor Pulp fiction gekozen.
maar het had ook Schindler's list of Goodfellas kunnen zijn.
Shawshank Redemption heeft een goed verhaal en twee fantastische acteurs maar beste film van de jaren negentig, nee. En zeker niet beste film aller tijden. Maar smaken verschillen zie bijvoorbeeld onderstaande link. Kent iemand Hoop dreams?

http://www.refstar.com/s&e/

John P.
27-05-2003, 23:17
Heb toch gekozen voor Silence of the Lambs.
Al tig keer gezien, maar gaat nooit vervelen.

Beste thriller ooit.

MAD
27-05-2003, 23:32
Shawshank Redemption, leuke film, maar zwaar overschat!!! Nooit begrepen hoe die op de 2e plaats van beste films allertijden van de IMBd is terecht gekomen??? :(

[zei hij, terwijl hij onder tafel dook, gezien hij nu het hele forum over hem heen krijgt]

Maar goed, zal jullie wat geven om op terug te schieten. Ik heb gekozen voor Silence of the Lambs (op haarlengte voorsprong van Fight Club en Pulp Fiction). Cinematografisch erg mooi en qua verhaal blijft de film (en de figuur Hannibal Lecter) mij boeien... Erg mooi spel van Hopkins en Foster. Jammer dat Foster en regisseur Demme niet tekende voor het vervolg: Hannibal. Ridely Scott is ook niet de minste, maar het boek was in geval van Hannibal gewoon beter. Just my 2 cents!

Werner
27-05-2003, 23:36
Ik sluit mij volledig aan bij MAD.

MAD
27-05-2003, 23:40
Ik sluit mij volledig aan bij MAD.

Nou, dat valt dan weer mee... ik had andere reacties verwacht... (6) (6) (6)

Mobie
28-05-2003, 00:37
Ik heb the shawshank redemption zelfs nooit gezien, heb die ooit gehuurd en na 5 minuten stopgezet, helemaal niet mijn ding. Maar er is nu wel veel kans als ik hem nu haal dat ie me wel aanstaat. Gewoon smaak maar voor het moment sluit ik me ook nog ff bij MAD aan.

Gekke Dirkie
28-05-2003, 02:50
Ik heb the shawshank redemption zelfs nooit gezien, heb die ooit gehuurd en na 5 minuten stopgezet, helemaal niet mijn ding. Maar er is nu wel veel kans als ik hem nu haal dat ie me wel aanstaat. Gewoon smaak maar voor het moment sluit ik me ook nog ff bij MAD aan.

Na 5 minuten een film stopzetten.... je favo film is Costa! ?

Acinony
28-05-2003, 06:45
Na 5 minuten een film stopzetten.... je favo film is Costa! ?
Ik sluit me ook aan bij de "volgers van MAD" :lol:
Ennuh ik dacht ook wat een *** film -> Costa, maar aangezien het één van de fav. films van mijn vriendin is kom ik er niet onder uit en heb ik hem ook gezien: Viel heel errug mee, best leuk fillempie !
( Maar zeker niet in de top 50 van de negentiger jaren )

Mobie
28-05-2003, 07:11
Ik heb the shawshank redemption zelfs nooit gezien, heb die ooit gehuurd en na 5 minuten stopgezet, helemaal niet mijn ding. Maar er is nu wel veel kans als ik hem nu haal dat ie me wel aanstaat. Gewoon smaak maar voor het moment sluit ik me ook nog ff bij MAD aan.

Na 5 minuten een film stopzetten.... je favo film is Costa! ?

Kan ook 10 min zijn, ik heb hem gewoon niet kunnen uitzien. Natuurlijk, is al een hele tijd geleden, ben ondertussen wel serieus verandert qua smaak. Zal hem ooit nog wel eens proberen. :)

MAD
28-05-2003, 09:08
Na 5 minuten een film stopzetten.... je favo film is Costa! ?

Die is niet van de jaren '90, toch? ;) (6)

Tis jammer dat ze in NL alleen gouden kalveren uitdelen en geen gouden ezels of zo voor slechtste film (als Raspberries in de US)... ;)

MAD
28-05-2003, 09:11
Ik sluit me ook aan bij de "volgers van MAD" :lol:


Nog even en ik start een clan. De "No More Shawshank Redemption-clan"... ;)

Buscemi
28-05-2003, 09:14
Er staan natuurlijk veel Toppers tussen maar ik ga toch voor PULP FICTION...

lodi
28-05-2003, 09:24
Ik twijfelde tussen GoodFellas, The Shawshank Redemption en Pulp Fiction. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Pulp Fiction, omdat ik dat toch de film van de jaren negentig vond. Overigens vind ik de rest ook niet slecht hoor. Van de twintig genoemde films heb ik er namelijk dertien in mijn bezit en staan er nog vier op mijn wishlist :wink:

Coen Vermeer
28-05-2003, 09:46
mijn rijtje:

1. Pulp Fiction
2. Goodfellas
3. American Beauty

Renny Collard
28-05-2003, 22:51
Inderdaad een lijstje met erg mooie films. Toch voor mij de top 3;
1. Schindlers List
2. Saving Private Ryan
3. Silence of the Lambs

Joost v.d. Ham
28-05-2003, 23:15
Shawshank Redemption, leuke film, maar zwaar overschat!!! Nooit begrepen hoe die op de 2e plaats van beste films allertijden van de IMBd is terecht gekomen??? :(

[zei hij, terwijl hij onder tafel dook, gezien hij nu het hele forum over hem heen krijgt]

!

idd dat snap ik ook niet, ik vond hem wel goed maar zeker niet de beste film uit de 90's laat staan alle tijden...

Richard B.
28-05-2003, 23:47
Ik sluit me ook aan bij de "volgers van MAD" :lol:


Nog even en ik start een clan. De "No More Shawshank Redemption-clan"... ;)

Ik sluit me aan. Ik ben het zat om door mijn vrienden en kennissen uitgekotst te worden als ik zeg dat ik die film niets vindt. :)

Gabriel B.
29-05-2003, 01:53
Seven... maar het criterium is wel erg ruim om uit te kiezen.

Gabriel B.
29-05-2003, 01:55
Ik sluit me ook aan bij de "volgers van MAD" :lol:


Nog even en ik start een clan. De "No More Shawshank Redemption-clan"... ;)

Ik sluit me aan. Ik ben het zat om door mijn vrienden en kennissen uitgekotst te worden als ik zeg dat ik die film niets vindt. :) Mag ik ook een lidkaart ? SR is zeker niet slecht mar om hem zo op te hemelen... ?

Jessye
29-05-2003, 12:45
Raar eigenlijk dat shawshank 1 punt hoger krijgt op IMDB dan Forrest Gump. Forrest kaapte toch de Oscar(s) voor de neus van Shawshank weg!
Het één heeft (bitter) weinig met het andere te maken.

en dan nog wel bitter!
Ik vind nl Forrest Gump nl de beste film en Shawshank nr 2 (wellicht je meedenk vermogen onderschat) en dat wilde ik hiermee aangeven. Het verwonderde mij dat hij niet in deze lijst stond en ik heb de rating even op IMDB nagekeken.

richard voskamp
29-05-2003, 12:51
De beste film vind ik forest gump en the matrix.

_______________________________________
Mr,Anderson Welcome Back We Missed You
Matrix Revolution[/i]

Jaded
29-05-2003, 13:17
Raar eigenlijk dat shawshank 1 punt hoger krijgt op IMDB dan Forrest Gump. Forrest kaapte toch de Oscar(s) voor de neus van Shawshank weg!
Het één heeft (bitter) weinig met het andere te maken.

en dan nog wel bitter!
Ik vind nl Forrest Gump nl de beste film en Shawshank nr 2 (wellicht je meedenk vermogen onderschat) en dat wilde ik hiermee aangeven. Het verwonderde mij dat hij niet in deze lijst stond en ik heb de rating even op IMDB nagekeken.
Wat ik dus wil/wou zeggen:

De uitreiking van Oscars heeft niets met de 'goedheid' van films te maken. Omdat Forrest Gump veel meer Oscars heeft gekregen dan Shawshank Redemption is het nog geen betere film. Zeker niet.

Het enige waar de Oscars goed zijn is de verdubbeling/verdriedubbeling van bepaalde acteurs/actrices hun salaris en het strelen van hun ego.

De reden dat er nog zo'n aandacht wordt aan besteed door filmmakers is dat hun film er zo'n bekendheid mee krijgt (lees: kassa kassa).

LOTR heeft ook geen 'significante' Oscars gekregen ...

Vro
29-05-2003, 14:08
Uit dit lijste heb ik op Schindler's List gestemd.
Alternatieven waren voor mij o.a. Braveheart en The Shawshank Redemption.
Met het risico om een wagonlading DVD.nl-forumners over me heen te
krijgen: Waar staat "Titanic" eigenlijk, voor mij een absolute top-10
notering maar hier niet te vinden (en bij imdb zelfs niet bij de eerste 250!) :confused:
Miste (persoonlijk) bovendien ook nog "Dances with wolves" in de poll.

Gr Vro

Reinbo
29-05-2003, 15:39
maar ik begrijp niet waarom Shawshank Redemption zo goed scoort: een hele middelmatige film vind ik het. D'r zijn veel betere films gemaakt in de jaren 90.Toetsenbord reinigen met groene zeep! Nu! :evil:


:wink:
Nee, ieder zijn mening hoor :wink: Ik vond Goodfellas ook een prachtige film, maar TSR is gewoon een van mijn all-time favorieten. Zo'n mooi verhaal en twee briljante acteurs, ik kan hem keer op keer blijven kijken...

Ik vind TSR ook een middelmatige film, de eerste keer vond ik hem nog wel aardig, maar de tweede keer viel het me op dat Tim Robbins wel een heeeele erge model gevangene was, die echt alles kon, en toen vond ik de film een stuk minder, wat mij betreft de meest overschatte film van de jaren 90

Drexl
29-05-2003, 18:59
Waar is Heat in dat lijstje? Ik geef toe, het zijn stuk voor stuk knappe films en The Shawshank Redemption, de meest genoemde prent hier, is zeer sterk maar ik weet niet of dat nu echt dé film van de jaren '90 is. Begrijp me niet verkeerd. Shawshank is meesterlijk (no part of the club fellows) maar het is veeleer een cult film geworden. Ontdekt door het publiek op video. Persoonlijk vind ik het leuk dat twee van mijn favorieten - Fargo en Léon - op de lijst staan. Het zijn zeker niet de beste films van de jaren '90 maar het zijn wel sublieme 'kleinere' films. Ik weet eigenlijk niet goed wat kiezen. Maar... Heat hoort bij die titels!!

Drexl

Hanna
29-05-2003, 19:04
ik hou het toch echt bij gladiator.. zo in eerste gedachte

Philippe
29-05-2003, 19:07
Waar is Heat in dat lijstje? Heat hoort bij die titels!!

Drexl

Heat is inderdaad één van de beste films van de jaren '90, net zoals True Romance trouwens.

jokey
29-05-2003, 19:24
Voor mij toch Se7en; hoewel het merendeel van de keuzemogelijkheden erg goed is......toch wint Se7en nipt.

Swanski
29-05-2003, 19:41
ik kies voor: Shawshank Redemption---> meest compleet voor mij.

Inderdaad TOP: (wel verschillend qua amusement & verhaal wat kwaliteit betreft)

Braveheart (1995)
Fargo (1996)
Fight Club (1999)
Goodfellas (1990)
Matrix, The (1999)
Pulp Fiction (1994)
Reservoir Dogs (1992)
Schindler's List (1993)
Se7en (1995)
Shawshank Redemption, The (1994)
Silence of the Lambs, The (1991)
Sixth Sense, The (1999)
Toy Story 2 (1999)
Usual Suspects, The (1995)


Nog niet gezien :oops:

American Beauty (1999)
L.A. Confidential (1997)
Léon (1994)
Saving Private Ryan (1998) [ik heb hem wel op dvd :roll: ]
Unforgiven (1992)


ONTERECHT in het lijstje, leuke speelfilm, maar daar blijft het bij :!:
American History X (1998)

---> dan mis ik o.a. Gladiator, Memento(of is ie van 2000), Heat & Forrest Gump zeker i.v.m. American History X

JCL
29-05-2003, 19:52
The Matrix, welke anders. Die film is ZO sterk

Martin Zuidervliet
30-05-2003, 07:26
Toy Story, hoewel ik de rest ook erg goed vind, maar deze springt er wat mij betreft qua innovatie en originaliteit er het meest tussen uit.

lodi
30-05-2003, 07:54
Toy Story, hoewel ik de rest ook erg goed vind, maar deze springt er wat mij betreft qua innovatie en originaliteit er het meest tussen uit.

Bedoel je Toy Story of Toy Story 2 die hier in de lijst staat genoemd en idd een hogere waardering krijgt op de IMDB ? Persoonlijk vond ik het eerste deel namelijk beter/leuker.

Maar waar is overigens La Vita è Bella in dit lijstje ? Ik zeg niet dat het mijn keus is, maar als je je lijstje op de IMDB waardering baseert laat je toch niet de nummer 12 weg om daarvoor in de plaats Unforgiven (nummer 26) neer te zetten. Wellicht je eigen favoriet ?

lodi
30-05-2003, 07:57
ik hou het toch echt bij gladiator.. zo in eerste gedachte

Had hier zeker tussen gehoord, maar hij is uit 2000. (evenals Memento overigens)

Gerben van der Leun
30-05-2003, 08:03
Toy Story 2 is zeker een grap? :D toegegeven het was wel een leuke film maar natuurlijk lang niet de beste. De keus is heel moeilijk... mis La vita e Bella ook wel een beetje in de lijst. Toch voor Se7en gekozen... ik wist niet hoe ik het had toen ik de bioscoop uitliep.

Martin Zuidervliet
30-05-2003, 08:38
Ik bedoel Toy Story 1 en nee het is geen grap. In de poll heb ik voor Toy Story 2 gekozen omdat 1 er niet stond, maar die vind ik bijna net zo goed.

Flat
30-05-2003, 17:28
Ik ga voor de Matrix. Toen ik die voor de 1e keer heb gezien op mijn indertijd gloednieuwe DVD installatie kickte die er echt hard in. :shock:

Tom van den Hout
30-05-2003, 19:33
Ik zat te twijfelen tussen Fight Club en American Beauty

En tis American Beauty geworden :D

zo goed als allemaal fraaie titels trouwens hoor

Robert F.
30-05-2003, 23:11
Ja dat is een moeilijke keuze. Ik heb gekozen voor Schindler's List, maar alleen omdat er een paar favoriete titels voor mij er niet bij staan, zoals Forrest Gump en Dances With Wolves.

Terminator3
03-06-2003, 08:53
Terminator2: Judgement Day (1991) :D

Martijn_R
03-06-2003, 18:20
Ik ga voor:

1: Pulp Fiction (kan ik gewoon niet vaak genoeg kijken :), de dialogen, het 'smaakvol' weergeven van geweld, de acteurs, alles klopt in deze film.)

2: The Matrix (de special effects hadden een erg groot effect op de zeg maar actie film wereld. Is nog niet geevenaard, behalve door the matrix reloaded, en daarom staat ie bij mij op nr 2.)

3: Silence of the Lambs: (Vond het verhaal erg aangrijpend vertelt. En Anthony Hopkins en Jodie Foster speelde erg sterk. Leefde echt mee in deze film, en had een zwak voor de 'badguy'.)

Britte
04-06-2003, 08:48
Se7en dus.... blijft spannend en akelig...

baltar
04-06-2003, 22:18
Wat mij betreft mogen Contact en Festen ook in dat rijtje.

Ik denk dat ik Festen de meest aparte en bijzondere film van de jaren negentig vind.

Rickje
06-06-2003, 19:41
Pulp fiction en The Matrix dan....die had ik gekozen
Gewoon de 2 ultieme films in de jaren '90

Harry B.
07-06-2003, 15:51
Ik ga ook voor The Matrix 8)

Sander Haarmans
08-06-2003, 17:30
Er zitten een hoop goede films tussen, zat te twijfelen tussen American Beauty en Léon omdat ik deze films keer op keer kan kijken zonder dat ze gaat vervelen , heb uiteindelijk voor Léon gekozen.

Elessar
17-06-2003, 22:48
The Matrix

Sander V.
18-06-2003, 17:20
Zonder twijfel: The Matrix 8)

Bahamut
18-06-2003, 18:53
Ik mis Jurassic Park :(

...dus heb ik maar op Fight Club gestemd...logica nietwaar? :wink:

hallee
19-06-2003, 17:11
Ik heb the shawshank redemption zelfs nooit gezien, heb die ooit gehuurd en na 5 minuten stopgezet, helemaal niet mijn ding. Maar er is nu wel veel kans als ik hem nu haal dat ie me wel aanstaat. Gewoon smaak maar voor het moment sluit ik me ook nog ff bij MAD aan.

Na 5 minuten een film stopzetten.... je favo film is Costa! ?

hehehe.....ik heb ook voor TSR gekozen, goede tweede american histiory X en goede derde se7en.

tjah..als we allemaal dezelfde voorkeuren zouden hebben, dan zou het leven ook maar saai worden!

Ghast
19-06-2003, 17:14
T2, no contest

Kasper P.
20-06-2003, 06:59
Pulp Fiction......... duh!

Laurens
20-06-2003, 13:27
Pulp Fiction.....inderdaad!

Reinbo
03-07-2003, 11:48
Seven... maar het criterium is wel erg ruim om uit te kiezen.

Precies tien jaar, ik kan natuurlijk ook nog heel veel polls starten van wat is de beste film uit 1968 of 1975, of 1984 etc. Misschien dat het dan makkelijker wordt. Maar dat is niet echt gewenst geloof ik. (Zie de restrictie op Polls)

Rochan
03-07-2003, 12:00
Ik kies voor The Matrix :) Maar er zijn ook genoeg andere titels die ik ook heeel goed vind; Seven, Fight Club, Silence of the Lamb etc. :)

Reinbo
24-07-2003, 13:54
Nog geen stemmen voor Unforgiven? Die verdient beter....

pretorian22
24-07-2003, 14:38
1. Jurassic Park 1
2. Terminator 2
3. The Matrix

ik zal vast nog wel een heel aantal films vergeten zijn waaronder Goldeneye me nu te binnen schiet enz maar er zijn behoorlijk wat goede films in de jaren 90 uitgekomen is te moeilijk om tot goede top 3 te komen :-)

Jaap22
25-07-2003, 17:36
Uiteindelijk toch gekozen voor Fight Club, maar DAMN dat was zeeeeeeer moeilijk kiezen.

Jordé den Tenter
25-07-2003, 18:49
Doe mij dan maar Pulp Fiction ook al mis ik wel een paar film
T2, Brave heart, Forrest Gump, JP, Carlito's Way, Ghost e.a.

Reinbo
16-08-2003, 00:56
UP, want nog lang niet iedereen heeft gestemd.

madelon
16-08-2003, 08:09
Jezus wat een goede films zijn er in de jaren 90 eigenlijk gemaakt he... buiten The Matrix en Reservoir dogs (die vind ik zo tegenvallen!), Fargo (moet ik eens gaan kijken waar deze film over gaat) en TS 2 zijn het allemaal favorieten bij mij.. Dus ik heb gekozen voor de film die het meeste indruk heeft achtergelaten. Daar ik Seven in Scheveningen bios heb gezien kies ik voor deze (groot scherm -- tv wint altijd haha)

madelon
16-08-2003, 08:12
Eh zijn er geen films gemaakt in de jaren 80???????????????

Art
16-08-2003, 09:06
The Shawshank Redemption 8)

Art
16-08-2003, 09:07
Eh zijn er geen films gemaakt in de jaren 80???????????????
O genoeg hoor :D Hoezo dan? :?

madelon
16-08-2003, 10:30
Ik zag ffkes alleen jaren 90 en 70... maar ik zie nu de 80 weer helemaal terugkomen :-))

Art
16-08-2003, 10:41
Ik zag ffkes alleen jaren 90 en 70... maar ik zie nu de 80 weer helemaal terugkomen :-))
Aha, op die manier :D Ik begrijp het weer :wink:

Marcel den Haan
16-08-2003, 10:52
Pulp Fiction voor mij, wat een briljante film. De beste dialogen ooit vastgelegd op film en het verhaal, de humor en de aktie zijn ook top.
Beste film aller tijden voor mij.

Louis Bouduin
16-08-2003, 12:55
De jaren ’90. Zoals elk decennium heeft ook dit zijn klassiekers, cultfilms, meesterwerken, mijlpalen, troep, en onnoemelijk veel wat ontzettend veel weg had van dingen die je al 1000x gezien hebt.
Van de volgende films heb ik in elk geval (meer dan eens) genoten.

The Long Day Closes (Terence Davies)
Beauty and the Beast (Gary Trousdale)
Goodfellas (Martin Scorsese)
La double vie de Veronique (Krzysztof Kieslowski)
Raise the red lantern (Zhang Yimou)
Pulp Fiction (Quenten Tarantino)
Mononoke-hime (Hayao Miyazaki)
Titanic (James Cameron)
Urga (Nikita Mikhalkov)
Secrets & Lies (Mike Leigh)
The Commitments (Alan Parker)
Le Mari de la coiffeuse (Patrice Lecomte)
Once were warriors (Lee Tamahori)
Sense and Sensibility (Ang Lee)
The Story of Qiu Ju (Zhang Yimou)
Silence of the Lambs (Jonathan Demme)
Reservoir Dogs (Quentin Tarantino)
Todo Sobre mi madre (Pedro Almadovar)
Underground (Emir Kusturica)
Central do Brazil (Walter Salles)

Reinbo
11-12-2003, 10:29
Lijstjes, lijstjes, lijstjes, het jaar is bijna ten einde dus het is tijd voor lijstjes. Vandaar dat ik deze polls even up, want nog lang niet iedereen heeft gestemd.

Christiaan Sauer
11-12-2003, 11:04
restricties op polls (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=13160).
Ik zie het er weer van komen: de komende weken zullen we weer overspoeld worden met polls :?.
Niet lullig bedoeld hoor ;). (ben gewoon al uurtje loei en loeichagerijnig omdat ik weer knallende ruzie heb met een computerprogramma hier op school A:(). En deze pc staat vol met pornopopupsreclames :(

Caledonians
11-12-2003, 11:18
Voor de jaren 90 lijkt het me duidelijk in mijn geval: Braveheart (y)

foley
11-12-2003, 20:16
Is Moulin Rouge ook niet uit de jaren 90?

http://home.planet.nl/~i4ict

Reinbo
13-12-2003, 10:36
Is Moulin Rouge ook niet uit de jaren 90?

http://home.planet.nl/~i4ict

Nee, 2000.

theThinWhiteDuke
14-12-2003, 18:42
Als ik kijk naar welke jaren 90 film het meest gezien heb, waar ik het meest naar toe heb geleefd en welke tóch de meeste emotionele waarde voor me heeft:

StarWars Episode 1: the Phantom Menace

PS:
Reinbo Geplaatst: 13-12-2003 11:36 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

foley schreef:
Is Moulin Rouge ook niet uit de jaren 90?

http://home.planet.nl/~i4ict


Nee, 2000.

Fout: Moulin Rouge is uit 2001 (zie ook http://www.imdb.com/title/tt0203009/

Grant
19-12-2003, 10:54
'Goodfellas', no doubt. Misschien wel de beste film ooit gemaakt (of in ieder geval door mij gezien)...

lupin77
13-03-2004, 23:17
ik zie alleen maar hollywood producties in die lijst...jammer

pavko
13-03-2004, 23:26
ik zie alleen maar hollywood producties in die lijst...jammer


En nu ga jij hopelijk komen met een hele lijst toppers uit de jaren 90 die niet in of door Hollywood in elkaar zijn gezet?

Dat hoop ik dan in ieder geval, zodat ik misschien weer wat nieuwe ideetjes kan opdoen over films die wellicht de moeite waard zijn.

lupin77
13-03-2004, 23:39
als je wil lachen...check torrente el brazo tonto de la hey..kan je al voor 9 euro scoren..
zwarte spaanse humor...echt top imho.
maar ik mis bv. een film als the killer in die lijst...waarschijnlijk de meest invloedrijke actie film van de jaren 90..en zo zijn er wel meer niet hollywood films die ik mis...maar het kan aan mij liggen..

Falch
13-03-2004, 23:40
Oef, wat de beste film van de jaren '90 is kan ik niet zeggen. Hooguit wat IK de beste vind. :)

En dat is van dat lijstje The Matrix, op de voet gevolgd door American Beauty, American History X, Saving Private Ryan, Reservoir Dogs, Se7en en The Sixth Sense :lol: . Nu moet ik er bij zeggen dat ik 4 films van dat lijstje niet gezien heb.

Eervolle vermelding gaat naar Jurassic Park.

Maarten van Krimpen
15-03-2004, 16:11
Ik koos voor the Matrix, omdat die in feite toch een revolutie ontketende wat betreft digitale effecten.

Reinbo
20-03-2004, 16:23
Ik koos voor the Matrix, omdat die in feite toch een revolutie ontketende wat betreft digitale effecten.

Nooit van jurassic Park gehoord........ Matrix is niets meer dan een John Woo film in een cyberjasje en die Bullit time shots zijn voor het eerst in een videoclip van the Rolling Stones gebruikt.

JCL
20-03-2004, 17:13
Ik koos voor the Matrix, omdat die in feite toch een revolutie ontketende wat betreft digitale effecten.

Nooit van jurassic Park gehoord........ Matrix is niets meer dan een John Woo film in een cyberjasje en die Bullit time shots zijn voor het eerst in een videoclip van the Rolling Stones gebruikt.

Maar het John Woo verhaal is dan wel geweldig uitgewerkt door de hele trilogie heen, ookal willen de meeste mensen er niet aan geloven :D Ik geloof dat ik ongeveer de enigste ben die er zo over denk maar ik weet zeker dat de meeste film fans deel 1 wel een goede film vinden.

Voor mij is hij zeker de beste film van de jaren 90. Het verhaal was revolutionair en het 'cyberjasje' was ook best wel revolutionair! De digitale effecten waren ook stukken beter dan JP na mijn mening :roll: maar goed, als jij er anders ver denkt.

Reinbo
20-03-2004, 17:29
Maar het John Woo verhaal is dan wel geweldig uitgewerkt door de hele trilogie heen, ookal willen de meeste mensen er niet aan geloven :D Ik geloof dat ik ongeveer de enigste ben die er zo over denk maar ik weet zeker dat de meeste film fans deel 1 wel een goede film vinden.

Voor mij is hij zeker de beste film van de jaren 90. Het verhaal was revolutionair en het 'cyberjasje' was ook best wel revolutionair! De digitale effecten waren ook stukken beter dan JP na mijn mening :roll: maar goed, als jij er anders ver denkt.

Ik zeg niet dat de effecten van JP beter waren, maar dat was wel DE baanbrekende film als het om digitale effecten ging.

Er zitten volgens mij helemaal niet zoveel baanbrekende digitale effecten in deel 1. Het baanbrekende was hooguit de combinatie van de supercoole John Woo achtige vechtscenes, de bullittime shots (die al eerder in de Stones video gebrukt waren) en een goed verhaal.
Het is pas bij deel 2 & 3 dat ze er een showcase van de digitale effecten van gemaakt hebben. Met alle negatieve gevolgen van dien......

El-Jorge
20-03-2004, 17:39
Ik heb hier gekozen voor Pulp Fiction, maar Trainspotting is voor mij de film van de jaren negentig..

JCL
20-03-2004, 17:46
Maar het John Woo verhaal is dan wel geweldig uitgewerkt door de hele trilogie heen, ookal willen de meeste mensen er niet aan geloven :D Ik geloof dat ik ongeveer de enigste ben die er zo over denk maar ik weet zeker dat de meeste film fans deel 1 wel een goede film vinden.

Voor mij is hij zeker de beste film van de jaren 90. Het verhaal was revolutionair en het 'cyberjasje' was ook best wel revolutionair! De digitale effecten waren ook stukken beter dan JP na mijn mening :roll: maar goed, als jij er anders ver denkt.

Ik zeg niet dat de effecten van JP beter waren, maar dat was wel DE baanbrekende film als het om digitale effecten ging.

Er zitten volgens mij helemaal niet zoveel baanbrekende digitale effecten in deel 1. Het baanbrekende was hooguit de combinatie van de supercoole John Woo achtige vechtscenes, de bullittime shots (die al eerder in de Stones video gebrukt waren) en een goed verhaal.
Het is pas bij deel 2 & 3 dat ze er een showcase van de digitale effecten van gemaakt hebben. Met alle negatieve gevolgen van dien......

Voor mij was ook vooral de actie in werd stil gezet en waar dan omheen werd gedraaid erg opgevallen. Dit was toch zeker een first. Maar revolutionair of niet, het is gewoon een echte waardige topper die thuishoort in het rijtje LOTR, SW, Indiana Johnes, Saving Privat Ryan en vele andre.

Reinbo
20-03-2004, 18:08
Voor mij was ook vooral de actie in werd stil gezet en waar dan omheen werd gedraaid erg opgevallen. Dit was toch zeker een first.

Dat was dus voor het eerst in een Rolling Stones clip gebruikt. Matrix was wel de eerste speelfilm waarin die techniek (bullittime) gebruikt werd.

Erik Hagen
20-03-2004, 18:59
Ik heb na lang nadenken gekozen voor "Fight Club". In het lijstje staan alleen maar topfilms, maar deze stak toch net iets boven "American Beauty", "GoodFellas", "Pulp Fiction", "Se7en" en "The Shawshank Redemption" uit. :D

Mac Hammer Fan
20-03-2004, 19:22
http://www.imdb.com/top_250_films
Als ik naar de IMDB kijk, waar mensen van over heel de wereld hun stemmen mogen uitbrengen dan zie ik "The Shawshank Redemption " (1994) 8.9/10 (112969 votes) helemaal bovenaan prijken, op nr.2.
Ik vind hem zelfs beter dan de nummer 1, THE GODFATHER.
Bovendien is Frank Darabont's latere THE GREEN MILE in mijn ogen ook een voltreffer.

Rickje
20-03-2004, 19:23
Ik mis Gladiator :cry:

Reinbo
20-03-2004, 19:28
Ik mis Gladiator :cry:

Dan moet je bij de poll voor de beste film van de 21e eeuw kijken. Gladiator is namelijk uit 2000. :wink:

Rickje
20-03-2004, 19:30
Ik mis Gladiator :cry:

2000?

1999 kwam hij uit in de bios... dacht ik :roll:
Nou in iedergeval zet ik hem wel bij de 21e eeuw :D

Jeroen de Laat
20-03-2004, 19:31
Beetje moeilijk om 1 film te kiezen die 'het beste' is.. er zijn zoveel mooie films, maar nog meer slechte. Als ik dan echt moet kiezen ga ik voor American History X, die heeft toch wel indruk op me gemaakt.

Rickje
20-03-2004, 19:32
Beetje moeilijk om 1 film te kiezen die 'het beste' is.. er zijn zoveel mooie films, maar nog meer slechte. Als ik dan echt moet kiezen ga ik voor American History X, die heeft toch wel indruk op me gemaakt.

En Hannibal? :wink:
Je hebt een qoute van hem onderaan :wink:

Jeroen de Laat
20-03-2004, 19:37
Beetje moeilijk om 1 film te kiezen die 'het beste' is.. er zijn zoveel mooie films, maar nog meer slechte. Als ik dan echt moet kiezen ga ik voor American History X, die heeft toch wel indruk op me gemaakt.

En Hannibal? :wink:
Je hebt een qoute van hem onderaan :wink:
Ja oke, maar dan hoef ik het nog niet de beste film te vinden.. Dat vind ik de beste quote, is daar geen topic van :? snel openen!

Hankster
20-03-2004, 20:33
Pulp Fiction...
hoewel de keuze erg moeilijk was, want ongeveer de helft van deze titels staat toch wel in m'n top 15...

Zoals al eerder in dit topic gezegd is, vind ook ik Shawshank Redemption zwaar overschat :roll: . Aardige film, eens gekeken, maar ik hoef hem echt niet nog een keer te zien. 't zit er allemaal naar mijn zin wat te dik op...

Reinbo
18-07-2004, 17:20
Fight Club

Wizz-Art
18-07-2004, 17:41
Ik heb Se7en gekozen van mijn favoriete regiseur, en Fightclub scoort ook hoog bij mij :wink:

pieter bond
18-07-2004, 17:41
Tha Matrix

prachtige film

MGdutch
18-07-2004, 19:33
Se7en (1995) voor mij. Ik vind het wel opvallend dat nog niemand op Reservoir Dogs heeft gestemd :o.

Joost v.d. Ham
18-07-2004, 19:47
Ik vind het wel opvallend dat nog niemand op Reservoir Dogs heeft gestemd :o.

viel mij ook al op ja, vind het toch een beduidend betere film dan Pulp Fiction bijvoorbeeld.

Edwin Smouter
18-07-2004, 19:49
american beauty gestemd

hoe meer ik tarantino zie hoe minder ik hem vind worden saving private ryan is imo alleen de eerste 15 minuten goed

en de rest ga ik niet eens motiveren ;)

Wav[e]
18-07-2004, 20:33
Hmmm dit is iets moeilijker kiezen als bij de jaren '60.Vind ze bijna allemaal goed maar American History X heeft toch wel het meest indruk op mij gemaakt die heb ik dan ook gekozen.

Pascal X
18-07-2004, 20:53
-

Kees Hoekerd
19-07-2004, 09:29
Ik mis Gladiator :cry:

2000?

1999 kwam hij uit in de bios... dacht ik :roll:
Nou in iedergeval zet ik hem wel bij de 21e eeuw :D
Hij kwam in de zomer uit van 2000,maar de opnames waren van het jaar ervoor,dus je kan hem wel in de 90's zetten inderdaad. :wink:



hoe meer ik tarantino zie hoe minder ik hem vind worden saving private ryan is imo alleen de eerste 15 minuten goed

:shock: :shock: :shock:

On topic:

Dit is dus meer mijn favoriete tijd van films. :D Ik heb zelfs van alle films gehoord die hier in staan. :P

Deze heb ik allemaal gezien:
American History X (1998)
Braveheart (1995)
Goodfellas (1990)
Matrix, The (1999)
Pulp Fiction (1994)
Saving Private Ryan (1998)
Schindler's List (1993)
Toy Story 2 (1999)

40% :D

Dan kies ik voor SPR,omdat dat gewoon een topper is. :D De rest zijn ook allemaal topfilms,behalve natuurlijk het trage,warrige Pulp fiction. :roll:

Goodfellas en American History X zouden bij mij op 2 en 3 komen.

Overigens mis ik toppers als Terminator 2 (mijn favoriete film 8) ),Goldeneye en Carlito's way. :x

Maarten van Krimpen
19-07-2004, 09:51
Waar is Magnolia gebleven?? :confused:

hitchberg
19-07-2004, 10:06
1. LA confidetial maar wat een berg topfilms, voor mij misschien het beste decenium, hoewel mijn favourite film (JAWS) uit de jaren 70 komt

2. Usual Suspects, The (1995)
3. Shawshank Redemption, The (1994)
4. Matrix, The (1999)
5. Silence of the Lambs, The (1991)
6. Se7en (1995)
7. Pulp Fiction (1994)
8. Fargo (1996)
9. Sixth Sense, The (1999)
10. Unforgiven (1992)
11. Fight Club (1999)

Demon
21-07-2004, 12:31
ik ben een Stephen King fan
Dus tja shawshank redemtion :)

de zitten wel meerdere films tussen
Maar ja kan de maar 1 kiezen

Reinbo
12-02-2005, 23:58
ik ben een Stephen King fan
Dus tja shawshank redemtion :)

de zitten wel meerdere films tussen
Maar ja kan de maar 1 kiezen

Ik snap nog steeds niet hoe die best aardige film bij mensen op 1 kan belanden.

Diana
13-02-2005, 07:37
Schindler's list

sxesven
13-02-2005, 10:28
Beste? Zonder twijfel The Road Home van Zhang Yimou, op de hielen gevolgd door Hana-Bi van Kitano. Op 3 Sonatine, op 4 Not One Less, en op 5 Reservoir Dogs.

JimmyJazz
13-02-2005, 10:32
Trainspotting!

TheGodfather
13-02-2005, 10:44
Ok, voordat ik ook maar iets ga typen hier: waar is Forrest Gump in dit lijstje?? :shock:
als je t voor mij over films in de jaren `90 hebt, heb je t over Forrest Gump.
Daarnaast heb ik de Shawshank Redemption nog nooit gezien, dus of ie zo overschat is weet ik niet. Wel vind ik t frappant dat veel mensen (niet per se in dit topic maar in t algemeen) Saving Private Ryan zo`n super film vinden. Hij is best goed, maar vind m echt niet geweldig ofzo. Wel een geweldige cast overigens.

Hele moeilijke keuze, maar m`n stem gaat naar Pulp Fiction. Fantastische dialogen, geweldig geacteerd.Een film die nooit verveeld (y)

Reinbo
13-02-2005, 11:07
Ok, voordat ik ook maar iets ga typen hier: waar is Forrest Gump in dit lijstje?? :shock:
als je t voor mij over films in de jaren `90 hebt, heb je t over Forrest Gump.

Lijst is nu eenmaal gebaseerd op de top 250 van de IMDB. Forrest Gump staat daar niet bij de beste 20 van de jaren 90. Vandaar.

Marco Dubbeldam
13-02-2005, 11:11
Allemaal fantastische films, maar mijn stem gaat toch naar: The shawshank redemption. :)

TheGodfather
13-02-2005, 11:22
Ok, voordat ik ook maar iets ga typen hier: waar is Forrest Gump in dit lijstje?? :shock:
als je t voor mij over films in de jaren `90 hebt, heb je t over Forrest Gump.

Lijst is nu eenmaal gebaseerd op de top 250 van de IMDB. Forrest Gump staat daar niet bij de beste 20 van de jaren 90. Vandaar.
dan zet je m er toch zelf tussen?? lijkt me makkelijk zat

;)

Bruce Lee
13-02-2005, 11:26
Ik vond deze heel moeilijk maar heb toch uiteindelijk voor pulp fiction gekozen met Fight club op 2 en goodfellas op 3.

Reinbo
13-02-2005, 11:47
Ok, voordat ik ook maar iets ga typen hier: waar is Forrest Gump in dit lijstje?? :shock:
als je t voor mij over films in de jaren `90 hebt, heb je t over Forrest Gump.

Lijst is nu eenmaal gebaseerd op de top 250 van de IMDB. Forrest Gump staat daar niet bij de beste 20 van de jaren 90. Vandaar.
dan zet je m er toch zelf tussen?? lijkt me makkelijk zat

;)

ja en dan gaan alle Clint fans klagen omdat unforgiven er buiten valt. (kan maximaal 20 titels in een poll stoppen). Bovendien reken ik Forrest Gump persoonlijk niet tot de 20 beste films van de jaren 90. Toy Story 2, Sixth Sence en Shawshank Redemption zouden er bij mij ook niet instaan

Zelf mis bv.Wild at Heart, Hard Boiled, Boogie Nights en Underground.

Dus om het maat zo objectief mogelijk te houden heb ik me maar op de moeder alle lijstjes gebaseerd, de top 250 vna de imdb.

jan smets
13-02-2005, 11:57
Goodfellas gevolgd door Pulp Fiction en The Usual Suspects.

Ron kars
13-02-2005, 12:33
Uiteraard The Usual Suspects, ik begin voorspelbaar te worden :wink:

Valt mij trouwens op dat er zoveel mensen voor Pulp Fiction kiezen, deze vond ik zelf behoorlijk saai, maar das mijn mening :wink:

Albert
13-02-2005, 12:42
jammer dat Heat er niet tussen staat, dat is mijn favoriet... Dan maar Shawshank.

TheGodfather
13-02-2005, 12:43
Dus om het maat zo objectief mogelijk te houden heb ik me maar op de moeder alle lijstjes gebaseerd, de top 250 vna de imdb.
euhm... kwil niet blijven zeiken ofzo, maar als je je baseerd op de IMDB top 250 dan Forrest Gump er wel in moeten staan want die staat nl. op # 110 van de 250

klik! (http://www.imdb.com/title/tt0109830/)
;)

Mr. Incredible
13-02-2005, 12:48
Goodfellas, favoriete film OOIT.

T. van Keeken
13-02-2005, 12:54
Dus om het maat zo objectief mogelijk te houden heb ik me maar op de moeder alle lijstjes gebaseerd, de top 250 vna de imdb.
euhm... kwil niet blijven zeiken ofzo, maar als je je baseerd op de IMDB top 250 dan Forrest Gump er wel in moeten staan want die staat nl. op # 110 van de 250

klik! (http://www.imdb.com/title/tt0109830/)
;)

Denk dan Reinbo, toen hij dit lijstje samenstelde, de lijstjes per decennium van de IMDB heeft aan gehouden, waar Forrest Gump op dit moment op plaats 21 uitkomt en toen waarschijnlijk ook net buiten deze top viel... t blijft natuurlijk een geweldige film.
klik (http://www.imdb.com/chart/1990s)

Ik heb gekozen voor Fight Club, blijft voor mij de nummer 1 allertijden (en dus ook van de jaren 90)

TheGodfather
13-02-2005, 13:02
Dus om het maat zo objectief mogelijk te houden heb ik me maar op de moeder alle lijstjes gebaseerd, de top 250 vna de imdb.
euhm... kwil niet blijven zeiken ofzo, maar als je je baseerd op de IMDB top 250 dan Forrest Gump er wel in moeten staan want die staat nl. op # 110 van de 250

klik! (http://www.imdb.com/title/tt0109830/)
;)

Denk dan Reinbo, toen hij dit lijstje samenstelde, de lijstjes per decennium van de IMDB heeft aan gehouden, waar Forrest Gump op dit moment op plaats 21 uitkomt en toen waarschijnlijk ook net buiten deze top viel... t blijft natuurlijk een geweldige film.
klik (http://www.imdb.com/chart/1990s)

Ik heb gekozen voor Fight Club, blijft voor mij de nummer 1 allertijden (en dus ook van de jaren 90)
aight, kwist niet dat die lijst bestond ;)

Pascal Heister
13-02-2005, 13:43
Shawshank Redemption vind ik de beste

Homer72
13-02-2005, 15:27
Ik heb hier gekozen voor Shawshank Redemption en ik kan me idd ook niet voorstellen dat er iemand is die deze film niet afkijkt...

overigens vind ik The Green Mile nog iets beter...

Reinbo
13-02-2005, 22:14
Denk dan Reinbo, toen hij dit lijstje samenstelde, de lijstjes per decennium van de IMDB heeft aan gehouden, waar Forrest Gump op dit moment op plaats 21 uitkomt en toen waarschijnlijk ook net buiten deze top viel... t blijft natuurlijk een geweldige film.


Nee hoor ook in de top 250 valt Forrest op nr 22 buiten de boot.

Oscar P.
14-02-2005, 08:27
Ff lekker mierenneuken;

Goodfellas (1990)

Is niet jaren 90 maar jaren 80.
Jaren 90 lopen van 1991 tot en met 2000. Net als dat het millennium pas begon in 2001...

Maar goed, ik ben toch maar gegaan voor Braveheart, omdat dat de film is die voor mij de meeste "replay-value" heeft...
(Zou trouwens zo maar kunnen dat ik volgende week een ander uit het lijstje kies...)

johanluijkman
14-02-2005, 08:40
Lastig, omdat er meerdere goede films in staan. Ik heb gekozen voor Schindler's List. Die film maakte destijds de meeste indruk op me.

Paul H.
14-02-2005, 09:31
Toch maar se7en...

zetmoon
14-02-2005, 10:08
Titanic


Waarom staat Terminator 2 niet in de lijst?

Reinbo
14-02-2005, 11:01
Lijst is nu eenmaal gebaseerd op de top 250 van de IMDB. T2 staat daar niet bij de beste 20 van de Jaren 90. Vandaar.

jorra
14-02-2005, 11:49
Pulp Fiction
Van de rest zou ik het niet echt weten.

Skelter
15-02-2005, 19:41
american beauty, zonder twijfel. De andere twee uit mijn top-3 zijn trainspotting (die ik mis in dit lijstje!!) en reservoir dogs (zo weinig stemmen?).

De twee meest overgewaardeerde films aller tijden, The Matrix en Pulp Fiction halen de eerste twee plaatsen?!

Worp3
15-02-2005, 20:18
Ik zou ook op Terminator 2 stemmen.......
Die vind ik beter dan The Matrix....

rene81
15-02-2005, 20:39
Eigenlijk zijn de meeste wel super! daarom is het erg moeilijk om een keuze te maken.. maar ik heb toch weer voor Fight Club gekozen, op de een of andere manier blijft dit toch een van mijn films die ik het allergaafst vind.. maar hij heeft gewonnen met slechts een milimetertje voorsprong!

Martin Stanneveld
15-02-2005, 20:53
Pulp fiction op 1, daarna komen Shawshank Redemption, American Beauty, The Usual Suspects, Se7en, Fight Club en de rest :wink:

Reinbo
18-07-2005, 17:52
Up

markprijs
18-07-2005, 18:05
Er staan hier hele goede films tussen, maar als er gekozen moet worden, dan is het Goodfellas , maar dat komt door mijn voorkeur voor maffia films.

Verder staan de onderstaande films ook hoog op mijn lijst! :d
Braveheart (1995)
Fight Club (1999)
Léon (1994)
Matrix, The (1999)
Pulp Fiction (1994)
Reservoir Dogs (1992)
Saving Private Ryan (1998)
Se7en (1995)
Shawshank Redemption, The (1994)
Silence of the Lambs, The (1991)
Unforgiven (1992)

Henk van der Weerdt
18-07-2005, 18:07
ga voor de Matrix. Zag dat ik nog niet een keuze had gemaakt. Matrix 1 is subliem. Deel 2 en 3 wat minder, maar het geheel als serie is commercieel wel een goed in elkaar gestoken.

1der
18-07-2005, 18:12
Ik ga voor Fight Club.

spielberg_rules
18-07-2005, 18:25
Schindler's List, puur persoonlijk, omdat het voor mij de beste film is die ooit is gemaakt

MGdutch
18-07-2005, 18:55
Se7en (1995) voor mij.

Als ik nu zou moeten kiezen werd het American Beauty met Fight Club op de tweede plaats. :P

RobbertG
18-07-2005, 18:56
Ik ben blijkbaar de eerste die op Reservoir Dogs stemt, staat bovenaan mijn top 10 :D

Anonymous
18-07-2005, 19:28
Pulp

Hotse
19-07-2005, 18:42
goodfellas

Ro1671
20-07-2005, 08:55
enorm lopen twijfelen tussen:

fight club en usual suspects...
heb voor fight club gekozen.. het einde in combinatie met ``Where is your mind`` (pixies).... hoe climax???

super_judge23
20-07-2005, 09:02
Ik ga toch voor Schindlers list, één van de beste films ooit gemaakt. Kort daarna gevolgd door Pulp Fiction.
De rest wordt aangevoerd door American beauty en shawshank.
Fight club staat bij mij zeker onderaan de lijst, wat een ***film vond ik dat.

zetmoon
20-07-2005, 09:29
T I T A N I C !!!!!!!!!!

Schande dat die niet in de lijst staat!!

Seth__Gekko
20-07-2005, 09:55
1e Opwelling Pulp Fiction.

(moet er niet te lang over nadenken anders moet ik ook Schindler's list aanklikken en SPR en TSR enz...

Lex v/d Moolen
20-07-2005, 10:37
T I T A N I C !!!!!!!!!!

Schande dat die niet in de lijst staat!!Rein heeft de 20 hoogste genoteerden uit de imdb lijst genomen als ik me niet vergis, en meer dan 20 keuzes kan je niet aanmaken in een poll.

Teuneman
20-07-2005, 10:53
Fight Club ! 8)

Anonymous
20-07-2005, 11:06
T I T A N I C !!!!!!!!!!

Schande dat die niet in de lijst staat!!


Nu je het zegt :shock: indd!

Mijn Top 3 is:

Pulp Fiction
Jurassic Park
Titanic
in willekeurige volgorde. Maar deze lijsten zijn toch samengesteld uit de hoogst genoteerden van IMDB ? En Titanic zal daar wel niet tussen staan.

David L.
20-07-2005, 11:40
Fight Club 8)
No contest, Tyler Durden is God :twisted:

Oscar van Sambeek
20-07-2005, 21:50
hoe moeilijk is dit zeg!
ik zie alleen maar topfilms :P

Richard B.
20-07-2005, 22:54
M'n eerdere top 3 van Goodfellas, Fight Club en Pulp Fiction wil ik herzien: PF mag eruit en Ed Wood komt erin. The Straight Story en Magnolia zijn 4 en 5.

Ik begin Pulp Fiction trouwens meer en meer 'overgewaardeerd' vinden. Als je de film gaat uitpluizen dan blijft er eigenlijk niet veel meer over dan een stapeltje one-liners. Tarantino is niet zo geweldig als velen beweren. :?

Lex v/d Moolen
20-07-2005, 22:59
Mijn top 3 in deze periode:

1. Shawshank Redemption
2. The Big Lebowski
3. Se7en

Anonymous
20-07-2005, 23:32
M'n eerdere top 3 van Goodfellas, Fight Club en Pulp Fiction wil ik herzien: PF mag eruit en Ed Wood komt erin. The Straight Story en Magnolia zijn 4 en 5.

Ik begin Pulp Fiction trouwens meer en meer 'overgewaardeerd' vinden. Als je de film gaat uitpluizen dan blijft er eigenlijk niet veel meer over dan een stapeltje one-liners. Tarantino is niet zo geweldig als velen beweren. :?

Waarom staat Pulp Fiction eerst in je top 3 van de jaren 90 en dan ineens is Tarantino overgewaardeerd, en is Pulp Fiction een stapeltje one-liners?

Richard B.
20-07-2005, 23:53
Waarom staat Pulp Fiction eerst in je top 3 van de jaren 90 en dan ineens is Tarantino overgewaardeerd, en is Pulp Fiction een stapeltje one-liners?
Het verhaal stelt imo helemaal niets voor. De karakters zijn compleet 2 dimensionaal. En filmisch is het al helemaal geen bijzondere productie: zonder de dialogen en de editting zou het helemaal niets zijn. Verder denk ik dat een groot deel van de populariteit van de film te maken heeft met het geweld dat er in zit. :roll:

Don't hate me because of my opinion. :wink:

Kees Hoekerd
21-07-2005, 07:02
Waarom staat Pulp Fiction eerst in je top 3 van de jaren 90 en dan ineens is Tarantino overgewaardeerd, en is Pulp Fiction een stapeltje one-liners?
Het verhaal stelt imo helemaal niets voor. De karakters zijn compleet 2 dimensionaal. En filmisch is het al helemaal geen bijzondere productie: zonder de dialogen en de editting zou het helemaal niets zijn. Verder denk ik dat een groot deel van de populariteit van de film te maken heeft met het geweld dat er in zit. :roll:

Don't hate me because of my opinion. :wink:
Ben ik het ook wel wat mee eens,op filmgebied zijn er veel betere films.Reservoir dogs vind ik daarentegen wel top.

1.Goodfellas
2.L.A Confidential
3.Saving Private Ryan

Reservoir dogs en Braveheart komen daarna,maar dit lijstje is dus alleen van deze lijst genomen.

brakkie
09-08-2005, 17:52
1. Fear and Loathing in Las Vegas

Blijft altijd boeien. Geniale acteer prestaties van Depp en Del Toro.

2. As Good as It Gets

Klopt gewoon helemaal. Jack Nicholson blinkt weer uit.

3. Magnolia

Boeiende levensverhalen.


Zijn altijd een beetje moment opnamen dit soort lijstjes maar op dit moment is het dit. :P

jasmin1
09-08-2005, 18:02
1 casino
2 goodfellas
3 heat

MeltyMan
11-08-2005, 01:49
buiten deze 3 heb ik ze allemaal gezien...
Sixth Sense, The (1999)
Toy Story 2 (1999)
Unforgiven (1992)

vind ze allemaal heel goed.. maar Fight Club blijft een van m'n favoriete films

manasse van de velde
11-08-2005, 21:43
Fightclub, zonder enige twijfel!!!

Burger86
12-08-2005, 00:58
Niet dat het veel nut heeft deze antwoorden te plaatsen,

Maar ik ga voor Trois couleur blue, festen en tillsammans (zijn meer mijn soort films)

Maar ja daarvoor kan ik niet stemmen :)

De films die daar staan is wat gebruikelijke gangstershit en het overhypte shawshank. Pulp fiction, american beauty en leon vond ik wel oke films en daarom stem ik voor Leon.

Fight club is het einde te flauw (trucje om film goed te maken) om op testemmen voor mij :D

Kars
12-08-2005, 09:03
The Thin Red Line is voor mij met afstand de beste film van de jaren 90. Op respectabele afstand staat dan denk ik Casino (ja, beter dan Goodfellas) of Unforgiven.

zetmoon
12-08-2005, 10:15
Titanic

superman
12-08-2005, 14:55
Mijn favorieten zitten er niet tussen. Ik kies hier voor Pulp Fiction.

Snake P.
07-01-2006, 21:52
Goodfellas.

Meest overschat: Shawshank Redemption.

Redrock
08-01-2006, 19:34
Van deze lijst de meesterlijke western Unforgiven