PDA

Bekijk de volledige versie : Geen TV geluid over Home cinema speakers



tuit
23-06-2004, 13:19
Ik heb een JVC AV-28X37S breedbeeld tv en een Samsung HTDL-100 home cinema systeem.
Als ik echter het geluid van de tv over de home cinema boxjes wil laten horen dan doet hij dat dus niet.
Als ik voor EXT-1 (DVD) kies dan zie ik dus alleen een blauw beeld.

De apparaten zijn op de volgende manier aan elkaar gezet.
- De Kabelaansluiting gaat via een videorecorder naar tv.
- In EXT-1 zit een scartkabel van de Home cinema naar de tv
- In EXT-2 zit een scartkabel van de xbox naar de tv

Ik heb hiervoor een Philips tv gehad (met 1 scartaansluiting) en deze liet wel gewoon het geluid horen over de boxen dus het is mogelijk.

Weet iemand de oplossing hiervoor?
Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar kon niet de benodigde informatie vinden.

Marcel A. de Vrije
23-06-2004, 13:41
Sluit met een tulpkabeltje de audio out van je tv aan je setje en kies de juiste bron.

tuit
23-06-2004, 13:48
Ja, ik heb de tulpstekkerjes wel eens aangesloten gehad, maar dan komt er een lichte brom uit de boxjes...maar ik hoor niet het geluid van de tvuitzendingen.
En met "kies de juiste bron" bedoel je zeker de EXT-1?

Albert Kostwinder
23-06-2004, 13:56
Gewoon een interlink tussen tv uit (audio out of zo) op je tv naar bijvoorbeeld de aux ingang van je ht set en die bron selecteren. :)

tuit
23-06-2004, 14:13
En hoe kan ik dat het beste doen dan? Moet ik daar een apparte kabel (een tulpstekker zag ik op internet..) voor kopen?

Maar het is toch raar dat je zoiets op een andere manier op zou moeten lossen, de apparaten zijn namelijk niet zo heel erg oud.

yvesdupois
23-06-2004, 14:14
ik heb dit probleem ook met mij jvc home cinema set en mijn sony trintron. ik heb er van alles op geprobeert aan te sluiten (minidisc, playstation en TV) maar ik ben er nog steeds niet in geslaagd.

Marcel A. de Vrije
23-06-2004, 14:32
Je steekt die tulpstekkertjes in de audio in van je setje, dat kan bv aux zijn of tv. Daarna zet je je setje op die bron. Dan moet het werken!!

tuit
23-06-2004, 14:39
Heb je het nou over de Interlink stekkertjes die ik dan moet gebruiken of de meegeleverde tulpstekkertjes van de samsung (in dit geval een rode en witte)?
Want met het laatste heb ik dat al eens geprobeerd, en dat werkte niet.
Het werkte wel bij die philips tv. Dan zette ik via de samsung afstandsbediening de set op (ik dacht) aux (wat jij al zei)

Marcel A. de Vrije
23-06-2004, 15:06
Rode en witte, moet werken anders snap ik het ook niet.... Succes!!

tuit
24-06-2004, 07:34
Gisteren weer eens de rode en witte tulpstekkers aangesloten, maar wederom weer niet gelukt.
De dvd speler op AUX gezet, maar er kwam geen geluid uit.

Ik denk toch dat ik het dan met zo'n interlink moet proberen...

cinedream
24-06-2004, 07:50
Beste,

De meeste TV's hebben minstens één scart poort waar een <-> pijltje bijstaat, dat wil zeggen dat de TV over de scart ook signalen (video en audio) uitstuurt.

Wat heb je dan nodig: enkel een eenvoudig adaptortje van scart naar 3 RCA's (video en stereo audio) die je in de scart uitgang van je tv plaatst, en dan dmv een normale stereo RCA naar je home cinema set.
Mogelijk heb je wel een adaptor nodig die een schakelaar heeft die je op "out" kan plaatsen.

Dit MOET lukken, dat heeft althans bij vele installaties van ons bij klanten gewerkt 8)

Oh ja, je TV volume heeft geen invloed op die scart, dus die kan helemaal uit. Bij sommige TV's heeft het volume van de TV speakers wél een invloed op een normale RCA "audio out".

Groeten, en proficiat met de overwinning gisteren ! :lol:
De volgende matchen hoor je vanaf nu in surround :P

Groeten,

Nicolas

tuit
25-06-2004, 07:50
Ok, ik heb gisteren weer wat zitten rotzooien, naar aanleiding van jullie reacties (dank hiervoor) het is me echter nog niet gelukt.
Scart ingangen EXT-1 en EXT-2 hebben van die pijltjes <-> en EXT-3 is S-in.
Ik heb het nog niet met adapters e.d. geprobeerd, dat doe ik dan wel van het weekend.

Ik heb wel wat foto's genomen van de apparatuur, misschien dat het mensen bekend voorkomt, en ze dan gelijk zien wat het nou zou kunnen zijn.

http://www.marctuit.nl/images/dvd/jvc_back.jpg
http://www.marctuit.nl/images/dvd/samsung_back.jpg
http://www.marctuit.nl/images/dvd/jvc_front.jpg
http://www.marctuit.nl/images/dvd/afstandbediening.jpg

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, anders wordt het gewoon proberen met een adapter zoals cinedream al zei....

cinedream
25-06-2004, 07:58
Wat ik op je foto's merk (correct me if i'm wrong) is dat je blijkbaar in je TV hebt ingesteld dat je een uitgangssignaal ingesteld hebt voor EXT 2.
Die EXT 2 is één van je scarts, met name diegene linksboven.

Als je nu HIER die adaptor op plaatst, en dan met een stereo RCA naar de enige RCA ingang op je home cinema set gaat, MOET het lukken.

Hou ons niet té lang in spanning hé :lol:

Groeten, succes,

Nicolas

adehaas
25-06-2004, 08:13
Ik kan me niet voorstellen dat het met de gewone interlinks niet lukt. :shock: Beide apparaten hebben tulpaansluitingen en bovendien zijn die in- en uitgangen daar speciaal voor bedoeld. Dus voordat je dure andere kabels, adapters etc. koopt. Probeer dan nog eens wat met de instellingen. Zorg dat je homecinema-set het signaal via de aux-ingang weergeeft en zorg ervoor dat je TV signaal uitstuurt via de audio out. Dit moet toch echt lukken. :?

Suc6, Arjen

Frank J.
25-06-2004, 08:33
Ik denk dat ik de oplossing heb!
sluit tulp (wit rood) aan zet je geluid op NUL bij nu moet je ergens in je geluids instellingen ext speaker oid zien staan, deze moet je op aan zetten dan je tv geluid voluit en dan moet het werken.
Een vriend van me had dit probleem ook ging terug naar de winkel (bcc) en deze hadden de oplossing het schijnt een bekend probleem te zijn met JVC Elke keer als je tv wilt kijken moet je dit instellen

succes

p.s. maak even een screen van je geluidsinstellingen

tuit
25-06-2004, 08:50
Dus als ik het goed begrijp Frank, dan moet ik de (rode/witte) tulpstekker op de dvd set en tv aansluiten, en dan het geluid van de tv uitzetten (met de geluid-uit knop linksboven op de jvc afstandbediening)
En dan zou er ergens in de geluidsinstellingen van de tv een speaker referentie moeten staan?

Ik zal het (helaas) vanavond even proberen...
Mocht dat niet lukken dan ga ik denk ik ook even langs bij de plaatselijke elektronica zaak.
En anders maak ik nog even een foto van de geluidsinstellingen....

Alvast bedankt...

Frank J.
25-06-2004, 08:56
bijna goed, niet met de mute knop maar gewoon echt uitdraaien terug draaien met de -(min) knop dus
ik kon je gebruiksaanwijzijng niet op internet vinden vandaar dat ik niet precies weet hoe dat heet van die speaker instelling

succes we horen het

Zmurph
25-06-2004, 10:44
Ik heb hiervoor een Philips tv gehad (met 1 scartaansluiting) en deze liet wel gewoon het geluid horen over de boxen dus het is mogelijk.

Weet iemand de oplossing hiervoor?
Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar kon niet de benodigde informatie vinden.
Grappig, ik wilde nèt een soortgelijk topic opstarten.
Mijn ouders hebben een JVC TH-A30R HT-setje.
Ze hebben een 'oude' Philips TV, die alleen een SCART-aansluiting heeft.
We hebben de HT en de TV dus via een SCART kabel op elkaar aangesloten.
En mijn ouders kunnen dus ook NIET het TV geluid over de HT beluisteren.

De TV heeft geen aparte audio-out aansluiting, van waaruit ik via een tulpstekkertje het geluid naar de HT kan sturen.

Zit er verschil in SCART-kabels, dus andere pin-bezetting ofzo, of met niet alle connectoren aangesloten?

De RCA (??) waar Cinedream het over heeft, is dat zo'n SCART-connector, zonder kabel, met 3 tulpaansluitingen?
Heeft zo'n ding beperkingen t.o.v. een SCART-kabel?
't Is niet te hopren dat je dan elke keer die 'out' schakelaar 'om' moet zetten....

cinedream
25-06-2004, 11:14
Kijk, dit adaptortje heb je nodig: http://www.cybermarket.co.uk/ishop/images/923/107.894.jpg

Dat steek je dus in één van de scarts van je TV die OOK een signaal UIT kan geven. (met dat <->) pijltje ernaast.

Als je dan die adaptor op "output" zet, en hierop een normale rca (rood/wit) aansluit, die dan naar een versterker gaat HEB je geluid !
Dit heeft althans in elk van mijn situaties bij m'n klanten gewerkt.

Dan heeft het volume van de TV helemaal GEEN invloed op het geluid van de scart out. Dat mag ook niet, want op die scart out zou je bv. ook een DVD-recorde of video kunnen aansluiten, om zo op te nemen wat je op dat moment op de TV ziet.

Groeten,

Nicolas

Zmurph
25-06-2004, 11:54
Als je dan die adaptor op "output" zet, en hierop een normale rca (rood/wit) aansluit, die dan naar een versterker gaat HEB je geluid !
Dit heeft althans in elk van mijn situaties bij m'n klanten gewerkt.


Oké, klinkt tot zover zeer aannemelijk. Video (in ons geval een kabeltje met aan weerszijden één gele tulp-stekker) gaat van video op de adapter naar video-in op de JVC.
Audio-kabeltje (=RCA (??), dus 2 pluggen, nl. rood en wit) gaat van Audio op de adapter naar Aux op de JVC.

En als je dan het TV-geluid wilt horen, selecteer je op de JVC Aux als source...

't Klinkt even simpel als doeltreffend. Binnenkort maar eens op snor naar zo'n adaptertje.

Mijn dank is bijvoorbaat al aanzienlijk!
grtz,
Zmurph

Beenen
25-06-2004, 16:26
heb je geen videorecorder meer?
anders zou je dat kunnen proberen, gewoon standaard tulpstekkers (rood-wit) van je videorecorder audio out , of via scart en dan naar je set toe, en dan je video aanzetten en op de gewenste zender zetten.
zou ook perfect moeten werken.

Frank J.
25-06-2004, 17:11
@ tuit:
heb nog even nagevraagd en je moet in je instellingen van geluid de luidspreker optie van uit naar aan zetten. je speakers worden afgekapt van je tv en gaan naar je (rood wit) uitgang van je tv zodat je over je set kunt beluisteren. dit moet je elke keer doen als je je tv aan zet als je het via je set wilt beluisteren.
Je volume van je tv kun je hoger zetten en dan gaat je geluid ook harder via je set vandaar dat je je tv geluid ff zacht moet zetten voordat je het aansluit.

Groetjes

Henk van Bijsterveldt
25-06-2004, 21:50
Ik heb zelf ook een JVC televisie en een sony DAV S800 systeem.
Ik heb op de dvd speler video uit-en ingangen (tulp).
Ik heb het volgende gedaan om het tv-geluid via mijn dvdspeler-dus op mijn speakersysteem van de hometheaterset- te krijgen.
De audiokabels via de tv-out aansluiten op het video-in kanaal van de dvdspeler en vervolgens de functie video op de dvdspeler inschakelen en voila het geluid via de speakers van de theaterset. Dan natuurlijk het geluid van de televisie uit zetten.

succes met de trial :lol:

tuit
28-06-2004, 08:01
In het weekend nog een aantal opties zoals door jullie beschreven geprobeerd, en geen resultaat geboekt.
Toen toch maar zo'n adapter gekocht, en dit werkte uiteindelijk, vind het nog best prijzig zo'n dingetje (rond de 12 euro) maar goed, je moet er wat voor overhebben.

Wat ik nog steeds raar vind, is dat ik redelijk moderne apparaten heb, die dus eigenlijk niet met elkaar kunnen communiceren op de 'normale' manier....tenminste, op de manier die mij het meest logisch lijkt, en ook door jullie beschreven is.

Ik heb begrepen dat de samsung cimema set uit zowat dezelfde fabriek komt als het JVC spul, dus het zou met elkaar moeten kunnen communiceren.

cinedream
28-06-2004, 10:27
Mooi ! Ik ben blij dat het nu lukt voor je, ik wist wel dat dit ging werken... :D

Goedkoper dan 12 EUR kan ook hoor, ik kan zo'n adaptor aanbieden voor ong. de helft, maar er moet dan wel een beetje verzendkosten bij. (of u moet hem komen ophalen te antwerpen)

Veel plezier gewenst !

Groeten,

Nicolas