PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Wim S.
21-10-2008, 13:21
Kill, Baby... Kill! : Wederom een gewelige film van Bava die wat mij betreft tot nu toe samen met Black Sunday mijn favorieten van Bava te zijn. Wel moet ik de Bava collection box 2 nog gaan zien. In een afgelegen dorpje zijn de mensen bang voor een vloek die volgens de bewoners die daar heerst. Een dokter komt daar en ziet dit allemaal als een fabel en probeert de vele doodgevallen te verklaren. Al vrij snel komt hij er achter dat er toch wat duisters en mysterieus heerst. 8/10

Melzz
21-10-2008, 13:31
Kill, Baby... Kill! : Wederom een gewelige film van Bava die wat mij betreft tot nu toe samen met Black Sunday mijn favorieten van Bava te zijn. Wel moet ik de Bava collection box 2 nog gaan zien. In een afgelegen dorpje zijn de mensen bang voor een vloek die volgens de bewoners die daar heerst. Een dokter komt daar en ziet dit allemaal als een fabel en probeert de vele doodgevallen te verklaren. Al vrij snel komt hij er achter dat er toch wat duisters en mysterieus heerst. 8/10

Ik sluit me geheel bij je aan!! De eerste box inmiddels verslonden en heb net de eerste uit de 2e box gekeken. Ik hoor/lees wel dat deel 1 de beste films bevat maar ik ben toch ook zeker benieuwd naar de titels in de 2e box.

Als ik een tip mag geven; Hatchet for the Honeymoon is nu maar 4,50 bij Play. Hij staat wel al sinds 20 sept bij mij "Temporarily out of stock". Over de film kan ik nog niets zeggen maar op de schijf staat een uurlange docu over Bava. Die heb ik al op een andere schijf bekeken en is zeker interessant. Dus voor 4,50 heb je een film en leuke docu.

Twee andere Bavatitels waar ik erg van heb genoten; Danger Diabolik en Blood and Black Lace.

Wim S.
21-10-2008, 13:36
Ik sluit me geheel bij je aan!! De eerste box inmiddels verslonden en heb net de eerste uit de 2e box gekeken. Ik hoor/lees wel dat deel 1 de beste films bevat maar ik ben toch ook zeker benieuwd naar de titels in de 2e box.

Als ik een tip mag geven; Hatchet for the Honeymoon is nu maar 4,50 bij Play. Hij staat wel al sinds 20 sept bij mij "Temporarily out of stock". Over de film kan ik nog niets zeggen maar op de schijf staat een uurlange docu over Bava. Die heb ik al op een andere schijf bekeken en is zeker interessant. Dus voor 4,50 heb je een film en leuke docu.

Twee andere Bavatitels waar ik erg van heb genoten; Danger Diabolik en Blood and Black Lace.

Bedankt voor je tip, Bava smaakt inderdaad naar meer.

Melzz
21-10-2008, 14:31
The Prisoner of Shark Island - John Ford - 1936

Deze Masters of Cinema lag al een tijdje stof te vergaren dus het werd tijd dat ik hem eens ging kijken. Zeer interessante film. Ik vond het vooral erg apart om te zien hoe gekleurde mensen in deze film worden geportretteerd. Vooral als ondergeschikte aan de blanken in deze film. In een scene roept de hoofdpersoon zelfs "negro" tegen iemand. Uit de extra's heb ik geleerd dat in het oorspronkelijke script zelfs "nigger" stond. Ook de wat simplistische kijk op karakters viel me op. De held is goed en zijn daden zijn goed....ook al krijgt hij allerlei shit te verduren. Ook het nationalistische tintje is nogal in your face. De vlag dienen, trots op je vaderland etc....

Een dokter helpt een man die een gebroken been heeft. Deze man blijkt Abraham Lincoln te hebben vermoord. De dokter wordt beschuldigd en krijgt een schijnproces voor zn kiezen en is op die manier gedoemd tot een veroordeling. Hij wordt veroordeeld tot "shark island", een eiland ver van Amerika waar dus andere wetten gelden (mmmm...tegenwoordig best nog actueel). Hij onderneemt een ontsnapping maar dat mislukt. Later breekt er gele koorts uit op het eiland en zijn de authoriteiten aangewezen op de capaciteiten van de dokter.

Mn andere ervaring met Ford betreft The Man who Shot Liberty Vallance. In die film zit ook de nodige ouwbollige humor. In deze film ook lichtelijk aanwezig maar blijft zeer binnen de perken. Voor een film uit 1936 voelt het allemaal behoorlijk hedendaags aan. Het schaduwspel schijnt te lijken op de silents van oa Murnau (toch snel maar eens aan beginnen) en mag er wezen. De acteerprestaties zijn goed, vooral dokter Mudd (Warner Baxter) en de tiranne gevangenisbewaker (John Carradine) zijn erg op dreef. Uiteraard is de manier van acteren totaal anders dan nu. Het is allemaal erg Hollywoods en dik aangezet.

De extra's zijn, zoals valt te verwachten van MoC, erg leerzaam. Ik heb ook delen bekeken met audiocommentaar en ik zat geboeid te luisteren. Ik neem me steeds voor om eens een gehele film met audiocommentaar te zien maar het komt er steeds niet van (kost zoveel tijd en in die tijd kun je weer een andere film zien). Goed bevallen deze film.

Nielsje
21-10-2008, 15:21
Six Feet Under seizoen één
Prachtig, alleen voelde de laatste aflevering niet echt als een finale aan. Gelukkig staan de overige vier seizoenen al klaar om bekeken te worden want deze zwarte drama/komedie van Alan Ball bevalt me uitstekend.

mercapto
21-10-2008, 22:07
Grave of the Fireflies

Ik had de hele tijd zoiets van "Is dit het nou ?"
Maar hoe langer ik keek hoe meer emotie er omhoog kwam, heel subtiel moet je hier en daar toch even slikken.
En de laatste 10 minuten, tja, toch een erg waterig gebeuren :)
Prachtig.

Erwin de Koning
21-10-2008, 22:38
LET'S KILL UNCLE (http://www.scifilm.org/musing2594.html)

LET'S KILL UNCLE, BEFORE HE KILLS US

Zeldzame kinderfilm met een lugubere toon. Een jong jochie is de erfgenaam van een flinke zak duiten en gaat samen met z'n zussie (geloof ik) logeren bij een oom, die natuurlijk op de poen uit is. Z'n oom probeert hem te vermoorden maar voordat dat lukt komt de jongen achter het plot en probeert samen met het meissie de kerel te vermoorden

Het tempo is vooral in het begin erg traag maar gelukkig is daar de William Castle touch die het toch enigzins kijkbaar maakt voor volwassenen. Kinderen zullen de film spannend vinden maar volwassenen traag en voorspelbaar.

Het einde is simpel remise en erg jammer


It's still worth a look - if you can find it. It seems that Universal has withdrawn the movie for some reason, and currently the only way to watch the movie is through bootlegs. Perhaps the current owners of the studio are uncomfortable with the whole uncle-trying-to-kill-nephew/nephew-trying-to-kill-uncle thing, even though all this is never presented in a serious manner.

6.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=PTGYewFHTWM)

http://img139.imageshack.us/img139/3241/posterletskilluncleyw5.jpg

Jordy van Buel
21-10-2008, 22:39
Grave of the Fireflies

Ik had de hele tijd zoiets van "Is dit het nou ?"
Maar hoe langer ik keek hoe meer emotie er omhoog kwam, heel subtiel moet je hier en daar toch even slikken.
En de laatste 10 minuten, tja, toch een erg waterig gebeuren :)
Prachtig.

Helemaal mee eens, het wordt heel geleidelijk opgebouwd, geweldige film!

Stephan Nobelen
21-10-2008, 23:03
Eagle Eye (2008)

Vermakelijk!

7,3

Exxon
21-10-2008, 23:54
Max Payne, redelijk en Burn after Reading in de Sneak, erg leuk!

Brakhage
22-10-2008, 00:26
The Family Jewels (Jerry Lewis, 1965) ***1/2

Waar die Lewis & Martin films verhaaltechnisch juist alle mogelijke kanten opspringen, daar zijn de Jerry Lewis solo films juist enorm abstract qua verhaal. Hij neemt altijd een bepaald gegeven en gebruikt dat als een kapstok om een serie sketches aan op te hangen die vaak maar blijven doorgaan (op het irritante af vaak) en die zelf vaak niet eens lijken te weten waar ze nu precies heengaan. Die solofilms hebben dan ook altijd een merkwaardig gevoel van imperfectie, alsof Lewis tevreden was met ruwe schetsen in plaats van zorgvuldig uitgewerkte grappen en grollen en die ruwheid geeft de films een bijna experimenteel gevoel van abstractie. Gelukkig is Lewis zelf altijd het stralende middelpunt want zijn virtuoze performances wekken altijd zoveel indruk op dat je bereid bent die imperfecties te vergeven - hoewel vergeven waarschijnlijk niet het goede woord is aangezien hij die imperfecties zo systematisch laat terugkeren dat het wel opzet moet zijn. 'The Family Jewels' is de minste van zijn solofilms die ik tot op heden gezien heb maar het is veelzeggend voor de reeks dat dit nog steeds een prima film is met enkele momenten van pure genialiteit. Op naar de volgende!

TheGodfather
22-10-2008, 01:47
The Prisoner of Shark Island - John Ford - 1936

* kriebelt nog een titel op een zijn al veel te lange wishlist :D

Angels vs demons
22-10-2008, 07:14
Grave of the Fireflies

Ik had de hele tijd zoiets van "Is dit het nou ?"
Maar hoe langer ik keek hoe meer emotie er omhoog kwam, heel subtiel moet je hier en daar toch even slikken.
En de laatste 10 minuten, tja, toch een erg waterig gebeuren :)
Prachtig.

haha heb je hem nu toch kunne kijken!
hij is een beetje anders als andere ghiblis, maar daardoor niet minder goed!
geweldige film!

DanielC.
22-10-2008, 07:34
Take me out to the ball game Yum. Gene Kelly is hier vrij geniaal. Verder gaan de liedjes vaak over chiks en sex en dat bevalt me wel. Lekker vrolijk. :)

Wim S.
22-10-2008, 10:35
Hearts Of Darkness : Geweldige docu over het proces van het maken van de film Apocalypse Now, binnenkort de film nog maar weer eens gaan kjken is alweer te lang geleden dat ik 'm heb gezien. Als je deze docu hebt gezien en ziet wat er allemaal voor gebeurd is dan krijg je alleen nog maar weer meer waardering voor deze film. Liefhebbers van de film snel deze docu aanschaffen! 8/10

CODA: Thirty Years Later : Deze docu gaat over een nieuwere film van Coppola, Youth without Youth. Ikheb deze film nog niet gezien en had er zelfs nog nooit van gehoord. Deze docu sprak mij eigenlijks helemaal niet aan, Het is luk Coppola te horen praten over zijn manier van film maklen, maar dat redt deze docu niet, mischien moetik hier eerst de film maar eens gaan zien :) : 4/10

Fikret
22-10-2008, 11:07
Ik heb een beginnetje gemaakt aan de films van Sokurov.

Father And Sun
Verhaal kon me niet goed genoeg boeien. Enkele uitschieters, maar over het algemeen komt het te kort. Uiteindelijk heb ik hem voor de visuele elementen uitgekeken. Beginscene en het kleurenpalet in meerdere scene's ziet er indrukwekkend uit. Vooral het kleurgebruik op het dak. Nog een leuke scene dat mij is bijgebleven is het lopen over de balk waar de vader zo bang voor was. Dat zijn zo'n beetje de uitschieters, maar totaal gezien viel de film mij licht tegen. Ik miste een samenhangend filmsfeer.
7- / 10

Days Of Eclypse
Is een stuk beter dan Father And Son. Ondanks dat het een trage film is waarin over meer dan twee uur genomen vrij weinig gebeurt, is het geen lange zit en verlies je de aandacht er niet bij. Je wordt meegenomen in een Turkmeense cultuur en het voelt ook echt aan alsof je daar aanwezig bent / op onderzoek bent. Camera- en kleurgebruik ziet er weer op z'n Sokurovs erg goed uit.
8+ / 10

Marcel v/d H.
22-10-2008, 11:38
Bottle Shock (Randall Miller, 2008 )
Aardige, maar oppervlakkige film over wijn, net leuk genoeg om eenmalig te kijken. Acteerwerk is redelijk maar niet heel speciaal en het verhaal is vrij matig, toch weet het sfeertje van de film er voor te zorgen dat de film wel aardig wegkijkt. 6.8

Dead Man's Shoes (Shane Meadows, 2004)
Tweede film van Shane Meadows die ik in korte tijd zie en ook dit is een zeer sterke film. Prima acteerwerk, met name van hoofdrolspeler Paddy Considine,een beklemmende sfeer en mooi geschoten beelden in combinatie met een goede soundtrack. Verder maakt Meadows goed gebruik van flashbacks. Dikke aanrader! 8.0

God will forgive them. He'll forgive them and allow them into Heaven. I can't live with that.

Sex Drive (Sean Anders, 2008 )
Redelijk vermakelijke komedie. Zeker niet origineel, o.a. goed gekeken naar American Pie en Road Trip, maar toch voldoende goede grappen (al zijn soms wel van erg laag niveau). Verder is het einde van de film na ongeveer vijf minuten al wel te voorspellen, maar ook dat mocht de pret niet echt drukken. 6.5

Pusher (Nicolas Winding Refn, 1996)
Prima eerste deel van deze Deense trilogie over de onderwereld. Acteerwerk is prima en de regie draagt bij aan het rauwe sfeertje van de film. Het is pijnlijk om te zien hoe drugsdealer Frank steeds dieper in de problemen raakt. Snel verder met het volgende deel! Valt me trouwens erg op nu ik de laatste tijd aardig wat Deense producties heb gezien, dat Denemarken over behoorlijk wat sterke acteurs beschikt voor zo'n klein land. 7.6

Eagle Eye (D.J. Caruso, 2008 )
Ik ging naar de bioscoop met de verwachting een vermakelijke domme aktiefilm te zien. Een domme aktiefilm was het, vermakelijk niet echt. Zelfs voor een domme aktiefilm vond ik het verhaal mager en vol onwaarschijnlijkheden. Verder waren de aktiescenes erg onrustig geschoten, ook iets wat de film in mijn ogen niet ten goede kwam. Toch ook wel enkele positieve puntjes. Shia LaBeouf laat zien, op zijn toch wel jonge leeftijd, best in zijn eentje een film te kunnen dragen en verder weet de film een hoog tempo te behouden. Naar mijn idee had men meer uit deze productie kunnen halen. 5.5

Erwin de Koning
22-10-2008, 11:49
ZOMBIEWESTERN: IT CAME FROM THE WEST (http://www.creature-corner.com/?type=news&id=2315)

Mix EVIL DEAD 2 met BRAINDEAD, doe er wat MEET THE FEEBLES bij en bak het af met A FISTFUL OF DOLLARS en je hebt een geweldige splatterwestern, met muppets

9.0

http://img410.imageshack.us/img410/682/52540838lc6.png

http://img523.imageshack.us/img523/5567/10269094ot1.png

Seus
22-10-2008, 13:50
The Missing (van Ron Howard)

Indrukwekkend drama/thriller van regisseur Ron Howard met in de hoofdrollen Tommy Lee Jones en Cate Blanchett.

Ik meen dat deze zelfs geen release in de nederlandse bioscopen gehaald heeft. Echt een gemis.

Het verhaal speelt zich af in 1885. Een van de dochters van Blanchett wordt ontvoerd door een bende voormalige indianenscouts die onder leiding staan van een moordenaar met magische kachten. Samen met haar vader (Tommy Lee Jones) die zij in jaren niet meer heeft gezien zet zij de jacht op deze bende in. Zo begint een enerverende race tegen de klok.

Goed spel van Blanchett en Jones met sterke bijrollen, mooie beelden en sfeervolle muziek.

8,5

Melzz
22-10-2008, 14:13
Memories of Murder wederom gezien. Blijft een prachtfilm...een van de betere Aziatische films van de laatste jaren. Spannend, grappig ,ontroerend en een subtiel verweven politieke onderlaag. Geen makkelijke combi maar in deze film zitten al deze aspecten perfect in elkaar verweven. Een absolute topper, hij krijgt van mij een 9,2.

Erwin de Koning
22-10-2008, 14:57
HOME SWEET HOME (http://www.bleedingskull.com/vhs/homesweet.html)

SLASHER IN THE HOUSE / BLOODPARTY

"I'll be back in 15 minutes..."
"That's what they all said!"

Een motiefloze moordende maniak die net ontsnapt is teistert een familie die zich klaarmaakt voor het diner. Dat is het wel zo'n beetje maar het is leuker dan verwacht en ik vond het wel weer eens tijd voor deze film die ik jaren geleden voor het eerst zag, tijd voor een dvdrelease en als we dan toch bezig zijn doe TO ALL A GOODNIGHT er dan ook maar bij

Een van de weinige 'thanksgiving slashers' samen met BLOOD RAGE

7.5

René.
22-10-2008, 19:08
Die ene.

Coen P.
22-10-2008, 19:45
Die ene.

Nee man, die andere! :idea: :confused:

Coen P.
22-10-2008, 19:46
Mildred Pierce (Michael Curtiz, 1945)
De net gescheiden dame van de titel (Joan Crawford) wil niets liever dan dat haar dochters in weelde opgroeien. Om dit te realiseren werkt ze serveerster in een plaatselijk restaurant. Nadat ze genoeg gezien en geleerd heeft om een eigen zaak te runnen koopt ze met behulp van een oude vriend een pand op van een rijkaard. De relatie tussen koper en verkoper is echter al snel niet meer strict zakelijk, maar dit leidt uiteindelijk tot dood en verderf. Wie heeft het gedaan? Kijk 'Mildred Pierce' en je weet het! Mildred Pierce zit vol soapachtige elementen, zoals de arme weduwe die het alleen moet rooien, het beste wil voor haar dochters en liefde vindt in de armen van een rijke man. De film kent echter echter ook genoeg noir touches. De belichting ademt noir en ook enkele plotelementen stammen uit die van de gemiddelde noir. Mildred Pierce is echter verre van gemiddeld. Het goede script (naar een verhaal van James McCain die ook zorgde voor het sterke The Postman Always Rings Twice en Double Indemnity) brengt het beste naar voren in de acteurs en Curtiz mag deze film absoluut tot zijn beste werken rekenen. ****½

Patrick van den Hul
22-10-2008, 19:51
Die ene.

Dit is bedoeld als humor?

In dat geval: Hahahahaha :|

Brakhage
22-10-2008, 19:53
Mildred Pierce is inderdaad een meesterwerk, niet zo lang geleden nog eens gezien. Ongelooflijk hoe fris die film nog altijd is! En dat cynische wijf gespeeld door Eva Arden is in iedere scene niets minder dan geniaal, echt zo'n bijrol die reden genoeg is om de film te kijken.

mercapto
22-10-2008, 20:27
haha heb je hem nu toch kunne kijken!
hij is een beetje anders als andere ghiblis, maar daardoor niet minder goed!
geweldige film!

(y)

En hoe zit het met de nieuwste Ghibli ?

Erwin de Koning
22-10-2008, 21:37
CLAWS (http://scifilm.org/musing2301.html)

DEVIL BEAR / GRIZZLY 2

Een JAWS rip? Hoe kom je erbij?

Geen vervolg op GRIZZLY die ook is uitgebracht als CLAWS wat sommigen waarschijnlijk zullen denken. Er is wel een sequel op GRIZZLY en dat is GRIZZLY 2: THE PREDATOR (http://www.imdb.com/title/tt0093119/) ook bekend als PREDATOR: THE CONCERT maar die film bestaat niet, want hij is kwijt. Jammer want ik had George Clooney, John Rhys-Davies, Laura Dern en Charlie Sheen graag opgevroten zien worden door het monster uit de titel

Maar goed. Nu over de film zelf: aardig

7.0

http://img373.imageshack.us/img373/4223/5308632eb4.jpg

Coen P.
22-10-2008, 21:38
Mildred Pierce is inderdaad een meesterwerk, niet zo lang geleden nog eens gezien. Ongelooflijk hoe fris die film nog altijd is! En dat cynische wijf gespeeld door Eva Arden is in iedere scene niets minder dan geniaal, echt zo'n bijrol die reden genoeg is om de film te kijken.

Klopt ja, Ida was heerlijk ja!
'Personally, Veda's convinced me that alligators have the right idea. They eat their young.'

Wat vond jij trouwens van het feit dat de donkere dame die de hulp speelt totaal hulpeloos en dom wordt neergezet? Ze praat ontzettend dommig, in een scene wordt ze voor paal gezet omdat ze niet weet hoe ze de telefoon moet oppakken en ze wordt ook nog niet eens in de credits genoemd, terwijl ze best wat screentijd heeft. Is dat 'typisch voor die tijd' of zou er nog wat achter zitten?

Brakhage
22-10-2008, 22:01
Wat vond jij trouwens van het feit dat de donkere dame die de hulp speelt totaal hulpeloos en dom wordt neergezet? Ze praat ontzettend dommig, in een scene wordt ze voor paal gezet omdat ze niet weet hoe ze de telefoon moet oppakken en ze wordt ook nog niet eens in de credits genoemd, terwijl ze best wat screentijd heeft. Is dat 'typisch voor die tijd' of zou er nog wat achter zitten?
Dat is wel redelijk typisch voor de tijd ja; de portrettering van zwarte figuren in Hollywood is vreselijk lang problematisch gebleven, althans naar onze huidige maatstaven, in die tijd lag dat allemaal heel anders (Joe Breen bijvoorbeeld, hoofd van de censor was enorm anti-semitisch maar daar werd niet echt vreemd van opgekeken, pas na de WOII begon anti-semitisme not-done te zijn). Vooral het zuiden van Amerika was fel tegen donkere mensen en sommige films met scenes waarin donkere mensen een prominente rol spelen werden daar door de lokale censoren gecensureerd. Het vermengen van rassen bijvoorbeeld (dus een liefdesrelatie tussen een donkere en blanke persoon bleef jarenlang verboden door de Production Code. Het kwam er op neer dat donkere mensen in Hollywood vrijwel uitsluitend veroordeeld waren tot bijrollen, vooral als huispersoneel en iemand als Lena Horne heeft haar carriere nooit echt van de grond zien komen omdat ze donker was. Ik ben al tijden van plan om een boek over dit onderwerp aan te schaffen om er het fijne van te weten te komen.

Marcel v/d H.
22-10-2008, 22:29
Pusher II (Nicolas Winding Refn, 2004)
Zelfde concept als het eerste deel, dit keer echter een andere hoofdpersoon die in het eerste deel maar een kleine rol had (sterke vertolking van Mads Mikkelsen). Verder zien we ook weer de donkere en naargeestige sfeer terug. Laat het derde en laatste deel maar komen! 7.6

creamdog
22-10-2008, 22:59
ZOMBIEWESTERN: IT CAME FROM THE WEST (http://www.creature-corner.com/?type=news&id=2315)

Mix EVIL DEAD 2 met BRAINDEAD, doe er wat MEET THE FEEBLES bij en bak het af met A FISTFUL OF DOLLARS en je hebt een geweldige splatterwestern, met muppets

9.0




Erwin waar heb je deze film vandaan? Ik ben wel benieuwd!

Brakhage
22-10-2008, 23:00
Gilda (Charles Vidor, 1946) *****

Ik zag deze film iets meer dan twee jaar geleden voor het eerst en hij maakte toen zo’n indruk op me dat ik me nog exact kan herinneren op wat voor dag ik hem gezien heb en zelfs concrete details van wat ik de dag erna gedaan heb. Meestal is dat een teken van duurzaamheid en gelukkig vind ik ‘Gilda’ nu zelfs nog beter. Het is een film met vele mooie aspecten: het art deco casino, de subtiele visuele configuraties van Charles Vidor, de sterke schaduwen van Maté (bijzonder figuur, wat hij voor Dreyer deed in ‘Vampyr’ grenst aan het ongelooflijke), de overduidelijke homoseksuele ondertoon, het bijna Sternbergiaanse carnaval en natuurlijk Rita Hayworth. Want dit is boven alles de film van Rita Hayworth; ze straalt in iedere scène dat ze zit en heeft er nooit beter uitgezien, hoewel ze in ‘The Lady From Shanghai’ dichtbij komt – waarin ze overigens wederom door Rudolph Maté in beeld gebracht werd. De scène waarin ze op gitaar haar trademark song ‘Put the Blame on Mame Boys’ zingt is niets minder dan een van die meest magische momenten uit de filmgeschiedenis. ‘Gilda’ is een heerlijk broeierig stukje film noir, een van de beste uit zijn soort.

Lex v/d Moolen
22-10-2008, 23:31
Klopt ja, Ida was heerlijk ja!
'Personally, Veda's convinced me that alligators have the right idea. They eat their young.'

Wat vond jij trouwens van het feit dat de donkere dame die de hulp speelt totaal hulpeloos en dom wordt neergezet? Ze praat ontzettend dommig, in een scene wordt ze voor paal gezet omdat ze niet weet hoe ze de telefoon moet oppakken en ze wordt ook nog niet eens in de credits genoemd, terwijl ze best wat screentijd heeft. Is dat 'typisch voor die tijd' of zou er nog wat achter zitten?Gold dat ook niet voor Indianen en Mexicanen in films?

Er zijn ook positieve uitzonderingen zoals de donkere man in Lifeboat.

Beezztie
22-10-2008, 23:33
Blade Runner, the final cut, op Blu Ray.
Fantastisch, kon haast niet beter maar in HD werkelijk subliem!

Brakhage
22-10-2008, 23:51
Er zijn ook positieve uitzonderingen zoals de donkere man in Lifeboat.
Gelukkig wel! Vincente Minnelli maakte in 1943 zelfs een all-black musical met 'Cabin in the Sky'.

Erwin de Koning
22-10-2008, 23:54
Erwin waar heb je deze film vandaan? Ik ben wel benieuwd!

www.zombiewestern.com natuurlijk!!

Have fun, tis een giller

Erwin de Koning
23-10-2008, 00:12
TROPIC THUNDER

Let's go make the greatest war movie EVER!

Je moet wel heel goed kunnen akteren om zo te kunnen schmieren. Of juist niet. Velen prijzen Downey Jr in deze film, toegegeven hij akteert heerlijk slecht, maar als ik eerlijk ben en ik had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar Tom Cruise is tamelijk briljant hier

8.0

http://img410.imageshack.us/img410/2043/introsplashlt3.jpg

creamdog
23-10-2008, 00:31
www.zombiewestern.com (http://www.zombiewestern.com) natuurlijk!!

Have fun, tis een giller

Erwin, begrijp ik goed dat de film maar 17 minuten duurt? Welke versie raad je aan/ heb jij gezien, de deense of de engelse dub?

Sneaker
23-10-2008, 03:20
Snakes on a Plane
Sean Jones is getuige van een brute moord en wordt ontdekt door de daders. Sean weet te ontsnappen met de hulp van FBI agent Nelville Flynn. De moord is gepleegd door de belangrijkste en levensgevaarlijke maffia baas, Eddie Kim. Sean besluit tegen hem te getuigen en vertrekt samen met Flynn naar Los Angels. Maar Eddie Kim is van de reis op de hoogte en zet alles op alles om ervoor te zorgen dat Sean het vliegveld niet levend verlaat.

Ik denk dat als ik deze film serieus zou moeten beoordelen, ik weinig goeds over zou hebben over deze film. Maar dat is niet de bedoeling. De film neemt zichzelf ook niet serieus en daardoor is het een erg vermakelijke film.

Het verhaalgegeven is eigenlijk te belachelijk en te ongeloofwaardig voor woorden en is niet serieus bedoelt. Als je daar niet doorheen kan kijken, zal je weinig plezier beleven aan deze film. Maar de film neemt zichzelf niet serieus en moet je ook niet serieus nemen. Dan kan je veel lol beleven.

Het acteerwerk is aardig. De meeste karakters dienen alleen als slachtvee en hebben nauwelijks diepgang. Sommige zijn ook onsympathiek en bij anderen vraag je je af wat ze in de film doen. Jackson doet het goed en is cool as ever, al moet ik zeggen dat zijn laatste oneliner niet geloofwaardig is en een beetje out of nowhere komt. Maar de echte sterren zijn de slangen. Ze zorgen voor een flink aantal prachtige over-the-top kills, leuke actie en een hoop erg leuke scene's. De film heeft ook genoeg humor en omdat het zichzelf niet serieus neemt valt er genoeg te lachen en te juichen voor de slangen. Dat ze er een beetje nep uit zien boeit niet.

Dus dit is een film die je of geweldig vindt, of helemaal niets vind. Als je de film niet serieus neemt zal je veel plezier beleven, anders zou het weleens een lange zit worden. Ik heb er in ieder geval ontzettend van genoten.

The Italian Job (2003)
Een groep dieven, onder leiding van Charlie Croker, stelen in Venetië met succes een kluis vol met miljoenen aan goud. Maar dan gebeurd er iets onverwachts en een lid van het team sterft. Een jaar later komt de groep samen met maar één doel voor ogen. Wraak.

Ik heb het origineel nog nooit gezien, maar de remake zit al een tijdje in mijn collectie. En ik heb geen idee waarom ik hem nog niet eerder gezien heb (waarschijnlijk veel te veel films). Want het is een geweldige film.

Het verhaal zit goed in elkaar en wordt goed verteld. Ik maakte helaas de grote fout om de trailer te bekijken die een giga spoiler bevat. Hierdoor was ik dus al op de hoogte van een enorme twist die ik normaal gesproken niet aan zou hebben zien komen. Dit bleek ook wel uit de reactie van mijn zusje die de trailer niet gezien had. Helaas is het verder wel voorspelbaar maar het verhaal blijft boeien wat vooral te danken is aan de geweldige, kleurrijke en coole karakters. Dit komt vooral door het volgende punt.

Het acteerwerk is geweldig en de casting is perfect. Iedereen is geweldig gekozen. Vooral Jason Statham is ubercool en Theron is altijd leuk om naar te kijken. Norton is verder heerlijk op dreef als schurk en verder leuke rollen van Seth Green, Mos Def en Donald Sutherland. Ook Mark Wahlberg is erg goed, maar naast de geweldige karakters in de andere rollen valt hij een beetje weg.

De film ziet er geweldig uit. De locaties zijn prachtige en Venetië ligt er heerlijk bij. Maar vooral de scene's in de besneeuwde bergen zijn adembenemend. Maar het belangrijkste aspect van de film is de actie. Die spettert van het scherm. Vooral de race scenes zijn briljant. Dat men alle stunts en alle race scenes zelf hebben gedaan maakt het alleen maar geloofwaardiger en toffer. De acteurs hebben allemaal extra rijlessen moeten nemen en Jason Statham heeft zelfs nog wat lessen gehad in het racen met een boot. Dit zie je duidelijk terug. Het gebrek aan CGI tilt de film echt naar een hoger niveau. En het is spektaculair om naar te kijken en erg geloofwaardig. Verder ligt de tempo ontzettend hoog en dat maakt de film echt geweldig.

Ik kan er nog tijden over doorgaan. Een geweldige film met een goed verhaal vol humor, geweldig acteerwerk, heerlijke, kleurrijke en coole karakters, vette actie, een hoog tempo en de film is gewoon erg cool. Ik ben, net als met The Thomas Crown Affair, erg benieuwd naar het origineel (die in bestelling staat).

Melzz
23-10-2008, 10:42
JSA; Joint Security Area - Chan-wook Park - 2000

Na het zeer sterke Memories of Murder had ik zin in nog een Koreaanse film. In JSA speelt Kang-ho Song die ook een serke rol had in Memories of Murder. Tevens wilde ik wel een andere film zien van Chan-wook Park dan zn revenge trilogy.

Bij een grensgebied tussen Noord en Zuid Korea zijn beide kampen gestationeerd. Op een gegeven moment ontstaat er een (verboden) vriendschap tussen enkele soldaten tussen beide kampen. Dat gaat hopeloos mis en eindigd zelfs in moord. Deze moord wordt onderzocht door een neutrale Koreaanse dame die in het buitenland is opgegroeid.
Het eerste half uur is eigenlijk niet zo interessant. We zien dan de dame arriveren die het incident gaat onderzoeken. Deze opbouw duurt nogal lang. Tevens krijgen we enkele scenes te zien die in zeer slecht Engels worden gespeeld. Het eigenlijke verhaal is geweldig. De opbouw van de vriendschappen, de onderhuidse spanningen tussen Noord en Zuid, hoe het mis gaat etc. Zeer sterk gespeeld. En zoals in veel Koreaanse films; prachtige filmmuziek.

Door de wat lange tussenstukjes is het voor mij net geen echte topper. Het eigenlijke verhaal is echter zeer goed. Aparte oorlogsfilms die zeker gezien mag worden.
7,5

Coen P.
23-10-2008, 12:32
JSA; Joint Security Area - Chan-wook Park - 2000

Na het zeer sterke Memories of Murder had ik zin in nog een Koreaanse film. In JSA speelt Kang-ho Song die ook een serke rol had in Memories of Murder. Tevens wilde ik wel een andere film zien van Chan-wook Park dan zn revenge trilogy.

Bij een grensgebied tussen Noord en Zuid Korea zijn beide kampen gestationeerd. Op een gegeven moment ontstaat er een (verboden) vriendschap tussen enkele soldaten tussen beide kampen. Dat gaat hopeloos mis en eindigd zelfs in moord. Deze moord wordt onderzocht door een neutrale Koreaanse dame die in het buitenland is opgegroeid.
Het eerste half uur is eigenlijk niet zo interessant. We zien dan de dame arriveren die het incident gaat onderzoeken. Deze opbouw duurt nogal lang. Tevens krijgen we enkele scenes te zien die in zeer slecht Engels worden gespeeld. Het eigenlijke verhaal is geweldig. De opbouw van de vriendschappen, de onderhuidse spanningen tussen Noord en Zuid, hoe het mis gaat etc. Zeer sterk gespeeld. En zoals in veel Koreaanse films; prachtige filmmuziek.

Door de wat lange tussenstukjes is het voor mij net geen echte topper. Het eigenlijke verhaal is echter zeer goed. Aparte oorlogsfilms die zeker gezien mag worden.
7,5

Goede film dit! Ik kan het me verkeerd herinneren, maar wordt met de vriendschap van de twee mannen niet tevens een sexuele relatie bedoeld? Of zit mijn 'gaydar' er totaal naast! :(

Melzz
23-10-2008, 13:34
Dat haalde ik er totaal niet uit. Eerder een onmogelijk vriendschap tussen twee vijandelijke kampen. Het gaat ook om de vriendschap tussen 4 mannen. Ik zag er niets gay in.....ik denk eerder dat jij zag wat je wilde zien.....

Mr. Incredible
23-10-2008, 14:46
The Wire: season 5
Het laatste seizoen van de beste serie ooit is wederom briljant, maar toch net iets minder dan het vierde en tevens beste seizoen. Dit seizoen bevat weer uitstekend schrijfwerk, voldoende memorabele momenten en een perfect einde. Toch twee nadelen: dit seizoen bestaat uit slechts 10 afleveringen in plaats van 12 of 13 zoals gewoonlijk, en de serie is nu echt afgelopen...

Oudlid_X5
23-10-2008, 17:58
JSA; Joint Security Area - Chan-wook Park - 2000

Na het zeer sterke Memories of Murder had ik zin in nog een Koreaanse film.

Vergeet je ''The Chaser'' binnenkort ook niet te scoren. Wat een film was dat! (y)

Oudlid_X5
23-10-2008, 18:01
Afgelopen maandag naar het filmhuis geweest voor Izgnanie. Het was voor mij een herkijkbeurt. De mensen die in de zalen waren (rond de 40 en ouder) vond ik maar zeurderig. Ze vonden het duidelijk niets en ze lagen de hele tijd te zeiken over het feit dat de film veels te veel leek op die andere Russchische Cineast Andrei Tarkovski. Een aantal mensen liepen naar de helft dan ook weg! De rest die bleef zitten heb ik nog een interessante discussie meegevoerd. Vooral over het gebruik van spiegels in de film en bijbelkennis die je zou moeten hebben volgens het uitgegeven boekje van het Filmhuis?!


Zelf blijf ik gewoon hierbij:
http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10053 (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10053)

http://dso.vummnt.be/Assets/Images_upload/2008/01/30/banishment.jpg

Brakhage
23-10-2008, 18:42
Goede film dit! Ik kan het me verkeerd herinneren, maar wordt met de vriendschap van de twee mannen niet tevens een sexuele relatie bedoeld? Of zit mijn 'gaydar' er totaal naast! :(
Nee hoor, jouw gaydar werkt prima blijkbaar, want er zit zonder meer een homoseksuele ondertoon in JSA.

Coen P.
23-10-2008, 18:44
Nee hoor, jouw gaydar werkt prima blijkbaar, want er zit zonder meer een homoseksuele ondertoon in JSA.

Op zich wel een leuk vraagstuk. Welke 'bekende' films kennen een homoseksuele ondertoon.

Denk bijvoorbeeld aan The Maltese Falcon, maar welke nog meer?

Brakhage
23-10-2008, 18:56
Op zich wel een leuk vraagstuk. Welke 'bekende' films kennen een homoseksuele ondertoon.

Denk bijvoorbeeld aan The Maltese Falcon, maar welke nog meer?
God, dat zijn er zoveel. Een paar uit mijn blote hoofd:

Gilda (Vidor)
Rope (Hitchcock)
Strangers on a Train (Hitchcock)
Laura (Preminger) Hoewel dat niet eens meer een ondertoon te noemen is, Waldo Lydecker is zo vreselijk duidelijk gay dat je je af vraagt of de PCA op vakantie was toen ze de film maakten
Suddenly, Last Summer (Mankiewicz)
Vrijwel iedere Howard Hawks film
Sylvia Scarlett (Cukor)
Adam's Rib (Cukor) Ook in deze film zit een mannelijk personage dat vrouwelijker is dan Katharine Hepburn in dezelfde film (nu is dat niet zo moeilijk maar toch). Spencer Tracy maakt er zelfs nog een opmerking over dat hij niet veel meer nodig heeft om een vrouw te worden oid
The Long Goodbye (Altman)

En de lijst is nog vele malen langer natuurlijk.

Erwin de Koning
23-10-2008, 19:28
Erwin, begrijp ik goed dat de film maar 17 minuten duurt? Welke versie raad je aan/ heb jij gezien, de deense of de engelse dub?

Klopt het is een short, wat vaak zo is met dit genre. Ik wil altijd de originele taal horen zo ook bij deze, werkt alleen maar mee in het amusement, want dat Deense gebrabbel werkt nogal op de lachspieren. Althans, bij mij

Lex v/d Moolen
23-10-2008, 20:30
Op zich wel een leuk vraagstuk. Welke 'bekende' films kennen een homoseksuele ondertoon.

Denk bijvoorbeeld aan The Maltese Falcon, maar welke nog meer?

Spartacus (Kubrick) Of is dat de definitie ondertoon al gepasseerd ?

Coen P.
23-10-2008, 22:21
Spartacus (Kubrick) Of is dat de definitie ondertoon al gepasseerd ?

Zeker niet, maar hier was het zo duidelijk dat de scene in het badhuis uit de oorspronkelijke versie is geschrapt!

Toch een goed voorbeeld! (y)

TheGodfather
23-10-2008, 22:36
Gilda (Charles Vidor, 1946) *****

Besef je wel hoe groot mijn wishlist en credit card rekening wordt naar aanleiding van jouw stukjes?? * kriebelt weer eentje op de wishlist erbij :cool:

Brakhage
23-10-2008, 22:39
Besef je wel hoe groot mijn wishlist en credit card rekening wordt naar aanleiding van jouw stukjes??
Ja 8)

Erwin de Koning
23-10-2008, 22:44
À l'INTÉRIEUR (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/inside.htm)

INSIDE

De gore in deze splattermovie is onmiskenbaar aanwezig en eist makkelijk de hoofdrol op in deze Franse slasher. Het verhaal heeft bar weinig om het lijf, dit leek mij een excuus om de makeup experts aan het werk te zetten, maar als je immuun bent voor de schocking scenes blijft er geen reet over

Zoals gezegd, de gore krijgt een

7.0

http://img357.imageshack.us/img357/5191/41988564cr4.png pas op!

http://img78.imageshack.us/img78/2360/posterinsideyk2.jpg

Coen P.
23-10-2008, 22:54
Besef je wel hoe groot mijn wishlist en credit card rekening wordt naar aanleiding van jouw stukjes?? * kriebelt weer eentje op de wishlist erbij :cool:

Bitch, niet zeuren. €5,49 bij www.play.com (http://www.play.com) :)

TheGodfather
23-10-2008, 22:57
Ja 8)
dan is het goed :twisted:


Bitch, niet zeuren. €5,49 bij www.play.com (http://www.play.com) :)
dat valt dan nog mee :razz:

Dennis Vansant
24-10-2008, 00:50
Hunger

Interessante film over het conflict tussen Noord- en Zuid-Ierland. Recensie volgt morgen :)

Melzz
24-10-2008, 09:46
Nee hoor, jouw gaydar werkt prima blijkbaar, want er zit zonder meer een homoseksuele ondertoon in JSA.

Waar blijkt dat dan uit? Het is mij niet opgevallen. Er zit trouwens ook een scene in dat ze het over hun vriendinnen thuis hebben.....niet dat dat alles zegt natuurlijk....

Erwin de Koning
24-10-2008, 12:06
HOUSE (http://www.metacritic.com/film/titles/house)

Zeldzaam stuk stront wat nog slechter is dan de remake van HOUSE ON HAUNTED HILL en SEE NO EVIL

Ik wil het er niet meer over hebben

1.5

http://img135.imageshack.us/img135/5836/posterhouse2008pt4gn6.jpg

Melzz
24-10-2008, 13:17
Tropic Thunder

Met een stel vrienden in de bios gezien. Vanaf de fake-trailers was het echt gieren geblazen. De film stoomde lekker door totdat we midden in de actie zaten met Ben Stiller die heerlijk overdreven als een Willem Dafoe aan flarden wordt geschoten. In de film Platoon vond ik dit ook al een tikkie over the top. Alle oorlogsfilmcliche's worden op de hak genomen en het is erg leuk om te merken hoeveel dat er eigenlijk zijn. Iedereen is behoorlijk grappig alleen Jack Black doet weer hetzelfde kunstje en vond ik af en toe wat minder geslaagd. Robert Downey jr vond ik echt zeer grappig als neger. Niet alleen oorlogsfilms maar ook acteren in het algemeen krijgt er flink van langs. Method acting, rappers die acteur willen zijn, overdreven eisen, het schaamteloos een gooi naar een Oscar doen door een persoon met een handicap te spelen etc. Zeer met de film vermaakt. Echter.....deze hoef je, naar mijn mening, niet perse in de bios te zien. Meer in een film om lekker thuis met vrienden en een krat bier te kijken. Hij kijkt heerlijk weg maar na verloop van tijd heb je het ook wel weer gezien. Een leuke film, niets meer en niets minder....ik geef hem een 7,4.

Erwin de Koning
24-10-2008, 13:57
HONEYMOON HORROR (http://www.bleedingskull.com/vhs/honeymoonh.html)

Something grabbed her when she went outside!
Well i don't know, i felt something around my foot
'Maybe it was a bridge!?'

Aardige slasher met dialogen als 'This place is beautiful and all that, but it's still spooky'. Weet wat je te wachten staat

Een eiland genaamd Honeymoon Island waar newlyweds heen gaan om hun huwelijksnacht te vieren blijkt toch geen geslaagd idee te zijn aangezien er een maniak met een mes rondloopt die de mensen aardig uitdunt (goede gore!) en natuurlijk doen telefoons het niet, lichtschakelaars zijn er niet enz enz

For slasherfans only

7.0

http://img75.imageshack.us/img75/6717/o2kshagqy8xtrytuor5.jpg

Stephan Nobelen
24-10-2008, 13:59
American Pie 2

Prima vervolg! Leuke humor, een van de beste uit de reeks, zo niet de beste.

8,0

Coen P.
24-10-2008, 14:11
Waar blijkt dat dan uit? Het is mij niet opgevallen. Er zit trouwens ook een scene in dat ze het over hun vriendinnen thuis hebben.....niet dat dat alles zegt natuurlijk....

Een stukje over het commentaar van de regisseur:

'Pak fessed up to the potentially gay subtext of the relationship between Kim Tae Soo and Shin Ha Kyun, or rather the character played by them. He actually uses at one point the term "queer cinema." (!) His comment suggests the scene where Kim closes his eyes facing the lights reflected from a mirror was meant to have some (homo)erotic content for a discerning viewer.'

Melzz
24-10-2008, 14:22
Thanx Coen....maarre....ik snap het nog steeds niet eigenlijk:confused: Hoe de scene die wordt omschreven een gay-subtext kan hebben?

Erwin de Koning
24-10-2008, 15:58
FUTURE-KILL (http://www.bloody-disgusting.com/review/1480)

SPLATTER / NIGHT OF THE ALIEN

Lijkt een beetje op een mix van THE WARRIORS, SAVAGE STREETS en een willekeurige postapocalypse film


Future-Kill can best be described as the bastard son of Animal House and The Warriors. The film follows a group of Frat Boys who—as a punishment for tarring and feathering a fraternity leader—are forced into a downtown wasteland to kidnap a peaceful rebel gang leader. This would seem fine, except this group of morons doesn’t pick the nice peacenik head of the organization, instead they set their sights on Splatter (Edwin Neal), a half man/half machine mutant hopped up on a cocktail of intravenous drugs and prone to full fledged acts of bloody murder. Now the Frats are going to need all the help they can get if they ever plan on getting out of this town alive.

6.5

http://img371.imageshack.us/img371/6428/posterfuturekilllv2.jpg

Brakhage
24-10-2008, 16:57
Thanx Coen....maarre....ik snap het nog steeds niet eigenlijk:confused: Hoe de scene die wordt omschreven een gay-subtext kan hebben?
Het is jaren geleden dat ik de film gezien heb dus ik zou echt er echt niets concreets meer over kunnen zeggen, maar het zit hem altijd in hele subtiele dingen, dingen die voor iemand die niet begrijpt wat er bedoeld wordt met de uitspraak 'are you a friend of Dorothy?' gemakkelijk verloren kunnen gaan.

Overigens ben ik gisteren gewoon vergeten om een van de meest beroemde films met een homoseksuele ondertoon te vermelden: 'Rebel without a Cause'!

En voor de liefhebber interpreteert Parker Tyler de film 'The Great Escape' als een gayfilm in zijn boek 'Screening the Sexes: Homosexuality in the Movies', waarin hij het graven van de ontsnappingsgang associeert met anale seks. Het is een werkelijk hilarisch stukje waarin in meerdere malen heb dubbel gelegen van het lachen - uiteraard moet vrijwel alles wat Tyler schreef met een korreltje zout genomen worden :)

Tyler is ook het onderwerp van een boek van Greg Taylor, 'Artists in the Audience: Cults, Camp, and American Film Criticism', wat een van de beste boeken is die ik ooit over film gelezen heb. Tyler is dan de Camp uit de titel en uiteraard is de geniale Manny Farber de Cults uit de titel. Maar ik dwaal af.

Brakhage
24-10-2008, 17:01
FUTURE-KILL (http://www.bloody-disgusting.com/review/1480)

SPLATTER / NIGHT OF THE ALIEN

Lijkt een beetje op een mix van THE WARRIORS, SAVAGE STREETS en een willekeurige postapocalypse film



6.5

http://img371.imageshack.us/img371/6428/posterfuturekilllv2.jpg
Ik vroeg me al af waar ik die poster van kende, maar ik heb een CD van Friction met vuige Japanse muziek die die poster als cover gebruikt:

http://static.rateyourmusic.com/album_images/147527.jpg

:)

Erwin de Koning
24-10-2008, 17:17
Ontwerp is van ene H.R.Giger

;)

Brakhage
24-10-2008, 18:13
Ontwerp is van ene H.R.Giger

;)
Dat wist ik inderdaad. Dat is ook wel te zien :)

Erwin de Koning
24-10-2008, 18:36
SWEET 16 (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/sweetsixteen.htm)

SWEET SIXTEEN

Nogal langdraderige slasher met een lage bodycount. Jammer want het materiaal was er naar om een klassieker te maken

6.0

http://img390.imageshack.us/img390/1717/45772ha3.jpg

Erwin de Koning
24-10-2008, 19:03
I KILLED MY LESBIAN WIFE, HUNG HER ON A MEATHOOK, AND NOW I HAVE A THREE-PICTURE DEAL AT DISNEY (http://www.imdb.com/title/tt0166222/)

Onbenullig filmpje wat niets meer te bieden heeft dan het verhaal in de titel gemaakt door die kerel uit MALLRATS

4.0

http://img371.imageshack.us/img371/6686/574875048kw2.jpg

Coen P.
24-10-2008, 19:51
Vampyr - Der Traum des Allan Grey (Carl Th. Dreyer, 1932)
Vampyr is een korte tijd geleden zowel door de koningen van Criterion als door de keizers van Masters of Cinema uitgegeven. Na lang wikken en even zoveel wegen besloot ik de Masters of Cinema te halen vanwege het audiocommentaal van Guillermo del Toro. Dat is een goede keuze gebleken, want zijn audiocommentaar is erg informatief en grappig om aan te hebben. Het bijzondere van de film zit puur in de belichting. Het is werkelijk ongekend hoe een dergelijk schaduw- en lichtspel is gemaakt. Ongehoord goed, zeker om we het begin van de jaren '30 van de vorige eeuw schrijven! Het verhaal over Allen Grey die bezeten is van vampiers en toevallig met één van hen in aanraking komt is ook goed, maar het zijn vooral het genoemde lichtwerk en bepaalde scenes/beelden die het doen. Vanaf het begin van de film als een man met een zeis (een voorbode van de dood) de bel luidt om het pondje te roepen was ik gefascineerd. ****

Coen P.
24-10-2008, 20:05
The Furies (Anthony Mann, 1950)
Anthony Mann is met name bekend van zijn westerns die hij met Jimmy Stewart maakte. Voor die tijd maakte hij vooral 'b' noirs. The Furies is één van de eerste westens die hij maakte. Nou ja western, het is eigenlijk meer een melodrama in een western setting. Barbara Stanwyck speelt de hoofdrol. Iets wat ongebruikelijk is, omdat vrouwen in westerns vaak niet meer dan een bijrol vertolken. Stanwyck is de dochter van de eigenaar van The Furies, een grote ranch. Een conflict over ongenode gasten op het terrein leidt tot een bloederig conflict. Vader en dochter trekken uit elkaar, maar dochterlief zweert wraak. Het aparte van de film is dat Mann de Mexicanen niet behandeld als vuil en er zowaar 'echte' mensen van maakt. Eentje heeft zelfs een vluchtige relatie met Stanwyck in de film. Over relaties en Stanwyck gesproken, de film portreteert ook een wel erg close relatie tussen vader en dochter. Misschien zie ik spoken, maar met al dat krabben van elkaars rug en kusjes op de mond is een vorm van incest zeker niet uit te sluiten. Op zich een prima film, maar ik heb iets meer met de volbloed westerns van Mann! ****

Wim S.
24-10-2008, 21:51
TBS : Aangenaam verrast door deze Nederlandse film, lekker vlot en goed gespeeld. Theo Maassen zet een goede rol neer als geschifte Tbs'er. 7/10

Before the Devil Knows You're Dead : Aardige film maar naar mijn menig vaak te traag, de film met z'n flashbacks deed me ook erg denken aan Vantage Point. Alleen ging Vantage Point over een terroristische aanslag en dit over een gigantisch familiedrama. Alles wat mis kan gaan gaat ook mis. 6.8/10

Return to House on Haunted Hill (BR) : Ondanks een paar geweldige scenes, goed uitziende geestverschijningen kan dit voor mij helaas deze film niet redden. Het verhaal is zo slecht en er wordt ook niet zo best geacteerd, maar dat valt ook niet mee met zo'n slap verhaal. Erg jammer aangezien ik House on Haunted Hill wel goed vond. 5/10

Coen P.
24-10-2008, 23:07
Classe tous risques (Claude Sautet, 1960)
Als ik de diverse internetsites (o.a. WhatIWatch) naast elkaar leg dan steekt Classe tous risques er niet bovengemiddeld bovenuit. Vreemd genoeg moet ik bekennen dat ik de film echter helemaal top vind. Nu geef ik volgens sommigen (*proest* Verhoeven *proest*) te hoge cijfers omdat ik niet kritisch genoeg ben, maar ik moet bekennen dat ik simpelweg een zwak heb voor dergelijke Franse gangsterflicks. Classe tous risques heeft continu iets Melville-iaans over zich. Het publiek kwam niet in grote getalen opdagen voor de film, maar regisseurs als Melville en Becker waren lyrisch over de film. Ik ben dus in goed gezelschap. Het verhaal centreert zich rond de grote crimineel Abel Davos (Lino Ventura). Abel, zijn familie en zijn partner in crime leven al enige tijd in Italie, maar de lok van het moederland roept. Hun plan om terug te keren naar Frankrijk mislukt echter en kent dodelijke gevolgen. Abel blijft achter met zijn twee jonge zonen en roept de hulp in van zijn maten van vroeger. Zij zijn echter vergeten wat hij voor hen heeft betekent en sturen een onbekende (Jean-Pierre Belmondo) om hem op te halen in een ambulance. Het plan slaagt, maar Abel is nog niet uit de zorgen. Hij wordt nog steeds gezocht en hij zit met zijn handen in het haar vanwege zijn kinderen. Bovendien moet er ook (gestolen) brood op de plank komen en moet hij zijn voormalige kompanen eens flink aan de tand voelen. Welkom in de wereld van een beroepscrimineel. De film kent een vrij strak script en het verhaal loopt hierdoor vloeiend over. Het mooie van de film is dat deze zich nergens afspeelt op excentrieke locaties, zodat je een waar gevoel van realiteit hebt. Hierbij wordt Abel en zijn professie nergens geromantiseerd. Wederom een paradepaardje uit de stal van Criterion. ****1/2

Coen P.
24-10-2008, 23:27
Obchod na korze (Ján Kadár & Elmar Klos, 1965)
Een tijdje geleden heb ik een aantal films uit de zogenaamde Tsjechische New Wave gekocht. De door Criterion uitgebrachte The Firemen's Ball, Loves of a Blonde en Closely Watched Trains had ik gezien, maar het beste had ik voor het laatst bewaard. The Shop on Main Street is een humoristische, maar bovenal emotionele film over de Duitse bezetting ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In een klein dorpje in Slowakije krijgt een timmerman van zijn hooggeplaatste schoonbroer een baan als 'Arische controleur' van een Joodse winkel. Een hoogbejaarde, dementerende Joodse dame beheert de winkel nog, maar feitelijk wordt zij in leven gehouden door de Joodse gemeenschap die haar steeds geld geeft. Tony, onze Arische controleur, werkt mee aan deze constructie maar als de Joden op transport worden gezet eindigt zijn weelde. Tony moet kiezen of hij de dame aangeeft of dat het risico loopt om opgepakt te worden vanwege zijn sympathie met de Joden. De film speelt erg in op je emotie zonder dat er verzandt wordt in overdramatisering van het geheel. Het einde van de film is enorm imponerd. [spoiler[Tony loopt (vlucht) door het huis, maar de camera volgt hem continu. Weglopen heeft geen zin, de waarheid achterhaalt je wel.[/spoiler] Mijn beste film van de maand oktober. *****

TheGodfather
25-10-2008, 00:36
Sexy Beast (http://www.imdb.com/title/tt0203119/)
Je zou verwachten dat een film met Sir Ben Kingsley en Ray Winstone in de hoofdrollen toch meer bekendheid geniet dan dat met deze film het geval is. En dat is eigenlijk best jammer want er is niet heel veel mis met deze film.
Ok, het is wellicht een gevalletje style over substance. Vooral in de eerste helft van de film zitten er een paar prachtige scenes tussen die een lust zijn voor het oog. Het verhaal heeft wel wat weinig om het lijf en is erg voorspelbaar te noemen.
Over de gehele lijn is het dus een leuk en lekker wegkijkend tussendoortje.

7,0/10

Brakhage
25-10-2008, 01:05
Obchod na korze (Ján Kadár & Elmar Klos, 1965)
Mijn beste film van de maand oktober. *****
Geweldig dat je hem ook zo goed vond. Bij dat einde zat ik volledig stuk, vooral omdat stijl en inhoud daar zo naadloos op elkaar aansluiten.

Dennis Oosterhuis
25-10-2008, 02:25
Léon (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=127) (1994)

Als de 12-jarige Mathilda (Portman) op een dag thuiskomt van een bezoekje aan de supermarkt, merkt ze dat haar gehele familie in koelen bloede is vermoord door de corrupte, aan drugs verslaafde agent Norman Stansfield (Oldman). Vol angst klopt ze aan bij haar buurman Léon (Reno), een huurmoordenaar met een opmerkelijke liefde voor melk en zijn plant. Als hij vervolgens open doet en haar binnenlaat ontluikt zich een aparte relatie tussen de twee. Mathilda wil dat Leon haar de fijne kneepjes van zijn vak leert, zodat ze wraak kan nemen op de moordenaars. Ondanks dat Léon daar in eerste instantie niets van wilt weten, weet Mathilda Léon langzaam maar zeker over te halen en begint ze na verloop van tijd zelfs een soort van verliefdheid te voelen.

"Léon" is al jarenlang een van mijn favoriete films. De film is geregisseerd door de Franse regisseur Luc Besson en in de hoofdrollen krijgen we Jean Reno, Natalie Portman en Gary Oldman te zien. Het acteerwerk van de drie is verbluffend. Ieder weet op zijn/haar eigen manier een overweldigende indruk achter te laten.
Reno is enorm op zijn plaats als de wat schuchtere Léon, een rol die hij dus erg ingetogen speelt. Die ingetogenheid past ook goed bij de koelbloedigheid die zijn karakter nodig heeft voor z'n job. Je ziet dat Reno's personage Léon zich in het begin geen raad weet met de plotselinge entree van Mathilda in zijn leven. In een bepaalde scene twijfelt hij zelfs even of hij haar niet in haar slaap moet doodschieten.
Natalie Portman was tijdens het filmen zelf ook slechts 12 jaar, maar laat hier al zien enorm veel potentie te hebben. Een mooi voorbeeld van een sterk stukje acteerwerk is de scene in het begin van de film als ze voor de deur van Léon's appartement staat, hopend dat hij open doet. De angst en het verdriet is hier van haar gezicht af te lezen. Erg knap gedaan! Bijna vanzelfsprekend werd deze film dan ook haar grote doorbraak.
Gary Oldman laat ook maar weer eens zien een uitstekend acteur te zijn en kan zich heerlijk uitleven als de krankzinnige en nietsontziende, corrupte agent Stansfield. Een paar jaar later is hij overigens ook te zien in de film "The Fifth Element", ook van Besson.
Verder zien we in bijrollen nog onder anderen Danny Aiello en Michael Badalucco terug. Ook zij acteren naar behoren.

Het verhaal heeft eigenlijk niet veel bijzonders te melden, maar is wel heel goed uitgewerkt. Dit geldt vooral de director's cut, die ongeveer 25 minuten extra materiaal bevat en de film nog net een tikkeltje beter maakt. Ondanks dat het tempo niet altijd even hoog ligt, zitten er toch een flink aantal actiescenes in die allen erg goed in elkaar steken, prima gemonteerd. Het einde van de film is zowel droevig als mooi en ontroerend. "Léon" is, nogmaals, al jaren een persoonlijke favoriet en zal dit ook altijd wel blijven...

Cijfer: 9.5/10

Alexander D
25-10-2008, 09:04
3:10 to Yuma

Uitstekende beetje over the top western.

Jordy van Buel
25-10-2008, 10:14
There Will Be Blood Paul Thomas Anderson - 2007

Ademloos heb ik zitten kijken naar Daniel Day-Lewis' performance als Daniel Plainview. De film is werkelijk uniek in zijn soort maar toch herbergt het een van de oudste principes van het menselijke ras: hebzucht. Ik denk niet dat er veel films zijn die dat op een dergelijk overtuigende manier kunnen overbrengen. Visueel gezien is de film eveneens een parel, de leegtes van California doen je echt nadenken over hoe de opening van het Westen een magistraal iets moet zijn geweest voor al die entrepeneurs en arme boeren. Een geweldige film met een zeer krachtige soundtrack!

Coen P.
25-10-2008, 12:57
Geweldig dat je hem ook zo goed vond. Bij dat einde zat ik volledig stuk, vooral omdat stijl en inhoud daar zo naadloos op elkaar aansluiten.

So true. Ik vond overigens erg knap hoe de film humor en emotie naadloos in elkaar laat overlopen, zonder te vervallen in vervalst sentiment.

Brakhage
25-10-2008, 13:05
So true. Ik vond overigens erg knap hoe de film humor en emotie naadloos in elkaar laat overlopen, zonder te vervallen in vervalst sentiment.
Ook dat inderdaad! Het is een film die vreselijk goed laat zien hoe dicht drama en humor bij elkaar liggen, dat het helemaal niet zo gescheiden hoeft te zijn als men ons vaak wil doen geloven. Ik heb de film pas een keer gezien enkele jaren geleden maar kan me allerlei scenes en momenten nog haarscherp voor de geest halen. Zelfs dat moment helemaal op het einde, wat rechstreeks uit Fellini gekomen had kunnen zijn.

Coen P.
25-10-2008, 13:06
Ook dat inderdaad! Het is een film die vreselijk goed laat zien hoe dicht drama en humor bij elkaar liggen, dat het helemaal niet zo gescheiden hoeft te zijn als men ons vaak wil doen geloven. Ik heb de film pas een keer gezien enkele jaren geleden maar kan me allerlei scenes en momenten nog haarscherp voor de geest halen. Zelfs dat moment helemaal op het einde, wat rechstreeks uit Fellini gekomen had kunnen zijn.

Ik denk dat ik dat oude besje met haar grijze haren moeilijk kan vergeten :(

Deze film heeft toch ook een tijd in jouw top 20 gestaan?

Brakhage
25-10-2008, 13:12
Ik denk dat ik dat oude besje met haar grijze haren moeilijk kan vergeten :(

Deze film heeft toch ook een tijd in jouw top 20 gestaan?
Jazeker! En de enige reden (voorlopig althans) dat ie daar uit verdwenen is, is omdat ik hem al te lang niet gezien heb zodat ik me niet meer comfortabel genoeg voel om er nu echt goed over te kunnen oordelen. Ik zal hem ook eens snel opnieuw moeten zien, kijken of ie nu nog steeds zo goed bevalt als de eerste keer.

Nu ik er trouwens over nadenk is Lubitsch's 'To Be Or Not To Be' ook zo'n film waarin humor en drama zo prachtig verwoven zijn. Zal ook niet toevallig zijn dat beide films zich in de oorlog afspelen.

Oudlid_X5
25-10-2008, 13:30
Max Payne (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=135296) (2008 )

De onofficiële prequel van Inland Empire. Echt waar, nu maak ik geen geintje! Daarbij vond ik de rol van Mark Wahlberg zeer indrukwekkend. De manier hoe hij met de kijker speelde, de manier hoe zijn personage karakter gaf. En dan de subtiliteit van regisseur John Moore, daar kunnen regisseurs als Peter Lynch, Jan Soderberg, Henk van Sant en anderen toch echt wel een puntje aan zuigen. Ook het gebruik van symboliek en metaforen in zijn werk zijn zo ondoorgrondelijk dat je eigenlijk de film het beste tot je kunt nemen met wat verdovende middelen. Tel daarbij ook nog op dat de score heerlijk in de oren klinkt, de montage van de film feilloos loopt en dat je eigenlijk met een grote grijns de bioscoop uitwandelt. Mensen ga dit aanschouwen! 8.8

TJ Weissel
25-10-2008, 14:00
Max Payne (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=135296) (2008 )

De onofficiële prequel van Inland Empire. Echt waar, nu maak ik geen geintje! Daarbij vond ik de rol van Mark Wahlberg zeer indrukwekkend. De manier hoe hij met de kijker speelde, de manier hoe zijn personage karakter gaf. En dan de subtiliteit van regisseur John Moore, daar kunnen regisseurs als Peter Lynch, Jan Soderberg, Henk van Sant en anderen toch echt wel een puntje aan zuigen. Ook het gebruik van symboliek en metaforen in zijn werk zijn zo ondoorgrondelijk dat je eigenlijk de film het beste tot je kunt nemen met wat verdovende middelen. Tel daarbij ook nog op dat de score heerlijk in de oren klinkt, de montage van de film feilloos loopt en dat je eigenlijk met een grote grijns de bioscoop uitwandelt. Mensen ga dit aanschouwen! 8.8

:lol: (6)

Brakhage
25-10-2008, 14:26
:lol: (6)
Dit moet wel een van de meest belachelijke stukjes zijn die ik ooit heb gelezen :D

superman
25-10-2008, 14:31
Tja, of het is pure jaloezie :-(

Coen P.
25-10-2008, 14:32
Tja, of het is pure jaloezie :-(

Wie moet er jaloers zijn op wie? Dat snap ik ff niet...:confused:

TJ Weissel
25-10-2008, 14:42
Ik ben het iig niet!... ik heb 'n alibi!

Wim S.
25-10-2008, 15:09
Hitchcock's Frenzy : Zekers niet 1 van de beste Hitchcocks maar zeker wel vermakelijk. Het komt met name doordat ik in het begin er maar niet in kon komen, maar dat veranderde later wel in de film. Ook de zwarte humor in deze film sprak mij wel aan zoals bv de scene in de aardappelwagen en de eetscenes bij de rechercheur, werkte bij mij wel op de lachspieren. Het verhaal speelt zich af in Londen waar een seriemoordernaar de stad onveilig maakt en vrouwen verkracht en vervolgens wurgt met z'n stropdas. 7/10

Mik. V
25-10-2008, 15:18
Max Payne (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=135296) (2008 )

De onofficiële prequel van Inland Empire. Echt waar, nu maak ik geen geintje! Daarbij vond ik de rol van Mark Wahlberg zeer indrukwekkend. De manier hoe hij met de kijker speelde, de manier hoe zijn personage karakter gaf. En dan de subtiliteit van regisseur John Moore, daar kunnen regisseurs als Peter Lynch, Jan Soderberg, Henk van Sant en anderen toch echt wel een puntje aan zuigen. Ook het gebruik van symboliek en metaforen in zijn werk zijn zo ondoorgrondelijk dat je eigenlijk de film het beste tot je kunt nemen met wat verdovende middelen. Tel daarbij ook nog op dat de score heerlijk in de oren klinkt, de montage van de film feilloos loopt en dat je eigenlijk met een grote grijns de bioscoop uitwandelt. Mensen ga dit aanschouwen! 8.8

Op WIW geef je nog een 2.0..
Nachja, niet dat dit serieus genomen word.

Patrick van den Hul
25-10-2008, 15:18
Op WIW geef je nog een 2.0..
Nachja, niet dat dit serieus genomen word.

Dit is zijn idee van humor, het is de bedoeling dat je nu gaat lachen (y)

Mik. V
25-10-2008, 15:21
Dit is zijn idee van humor, het is de bedoeling dat je nu gaat lachen (y)

ah, heeft iemand hem dan ooit het begrip ''sarcasme'' uitgelegd, en vooral hoe je zoiets tot uiting brengt?

Jordy van Buel
25-10-2008, 15:26
ah, heeft iemand hem dan ooit het begrip ''sarcasme'' uitgelegd, en vooral hoe je zoiets tot uiting brengt?

Ik denk het wel ja, want ik vind het een geslaagd sarcastisch stukje (y)

intexor
25-10-2008, 15:28
Max Payne (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=135296) (2008 )

De onofficiële prequel van Inland Empire. Echt waar, nu maak ik geen geintje! Daarbij vond ik de rol van Mark Wahlberg zeer indrukwekkend. De manier hoe hij met de kijker speelde, de manier hoe zijn personage karakter gaf. En dan de subtiliteit van regisseur John Moore, daar kunnen regisseurs als Peter Lynch, Jan Soderberg, Henk van Sant en anderen toch echt wel een puntje aan zuigen. Ook het gebruik van symboliek en metaforen in zijn werk zijn zo ondoorgrondelijk dat je eigenlijk de film het beste tot je kunt nemen met wat verdovende middelen. Tel daarbij ook nog op dat de score heerlijk in de oren klinkt, de montage van de film feilloos loopt en dat je eigenlijk met een grote grijns de bioscoop uitwandelt. Mensen ga dit aanschouwen! 8.8

Verhoeven jij moet echt eens kappen met de LSD man :)

Brakhage
25-10-2008, 15:30
Verhoeven jij moet echt eens kappen met de LSD man :)
Zou hij maar eens een keer LSD nemen, dat is de enige manier om zijn leven op het juiste pad te krijgen.

intexor
25-10-2008, 15:42
Zou hij maar eens een keer LSD nemen, dat is de enige manier om zijn leven op het juiste pad te krijgen.

Wie weet zorgt het wel voor een beetje verlichting inderdaad ;)

Dai
25-10-2008, 15:45
Indiana jones 4 net bekeken op blu-ray. Eerste half uur nog prima te pruimen, tot ineens George Lucas ermee ging bemoeien. Afgezien van het bizarre verhaal, daar valt nog mee te leven, is de uitvoering om te huilen. Dieptepunt was de scene met al die apen. Beetje tarzan uithangen...

Wim S.
25-10-2008, 20:32
The Number 23 : Een man krijgt een boek cadeau van zijn vrouw, het boek heet the number 23. Hij wordt helemaal geobserdeerd door de nummer 23. Bah wat een stomme film, vond er helemaal niks aan. Er zit geen spanning in en het is allemaal wel vergezocht, ook de stijl van verfilming sprak mij totaal niet aan. 3/10

Scanners : Heerlijke jaren 80 horror van David Cronenberg. een stukje nostalgie van mijn kant zal zekers meespelen, aangezien ik in mijn jeugdjaren deze films heb verslonden bij de videotheek 2000. De anchor bay versie is geweldig qua beeld en geluid. 8/10

Beezztie
26-10-2008, 13:46
There will be blood

Intrigerende film over self made oliebaron (gespeels door Daniel Day-Lewis) die zijn imperium uitbouwt door in een achtergelegen gebied meedogenloos land op te kopen. Krijgt het daarmee onder andere aan de stok met een lokale predikant.
Geniale rol van Lewis, alleen dat is al de moeite van het kijken meer dan waard!

Angels vs demons
26-10-2008, 17:11
Gake no ue no Ponyo (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=135518) (2008 )

Gake no ue no Ponyo (Ponyo on the cliff by the sea) is de nieuwste animatie film van Hayao Miyazaki. Deze Japanse regisseur van studio Ghibli heeft al verschillende grote titels op zijn naam staan waaronder de Academy Award winnende animaite film Spirited away.

Ponyo is net als alle andere films van Miyazaki weer een magische animatiefilm gericht op voornamelijk kinderen. Maar tijdens de Nederlandse primeur bleek maar weer dat niet alleen kinderen Miyazaki's werk fantastisch vinden. In de bioscoopzaal zaten van de 150 mensen misschien 40 kinderen.

Deze nieuwe film gaat over een magisch visje dat in een potje vast komt te zitten. Wanneer er geen hoop meer is wordt ze gered door een jongetje van 5. Dit jongetje red haar uit het potje noemt haar Ponyo en neemt haar mee naar huis. Hier hebben ze samen veel plezier, totdat een tovenaar Ponyo terug haalt naar de zee. Ponyo kan het jongetje echter niet vergeten en wil daarom een mens worden zodat ze altijd samen met het jongetje kan zijn.

Na het zien van de film kan ik niets anders zeggen dan dat Miyazaki van Ponyo weer een meesterwerk gemaakt heeft Schitterende animaties, Mooie karakters, spannende scene's en natuurlijk de altijd mooie muziek van Joe Hisaishi.

Het duurt nog even totdat hij hier in Nederland overal te vinden zal zijn, maar wanneer dit wel het geval is zou ik aanraden om eens geen Disney film te kijken met de kids, maar zet Ponyo eens op! Wedden dat jullie daar beiden meer plezier aan beleven?

Revolver (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=17655) (2005)

Ik vind het moeilijk om hier een recentie over te schrijven..
sowieso vond ik het een moeilijke film om te volgen en snapte ik aan het einde nog steeds niet hoe het precies zat! Misschien toch maar een tweede keer kijken!

Acteerwerk en montagewerk zijn in ieder geval wel dik in orde!

Brakhage
26-10-2008, 21:46
Vandaag toch nog wat van het Anna Magnani retrospectief meegekregen:

Bellissima (Luchino Visconti, 1951) ***

Ik zal nooit een Visconti adept worden, deze hysterische film trekt me ook al niet over de streep. Het kwam op me over als een soort kritiek op talentjachten waarin ouders hun hulpeloze kinderen het podium op schoppen, of wat breder getrokken als kritiek op de entertainment business. Daarnaast leek de film ook een soort exposé van de Italiaanse cultuur, net zoals die films van Pietro Germi (Divorce, Italian Style en Seduced and Abandoned) dat bijvoorbeeld zijn. Maar waar die Germi films erg grappig zijn, daar begon die Visconti film me al snel te vervelen. Werkelijk iedere scène moest er op vol volume geconverseerd worden en het gekakel, gekrijs en drukke gedoe van de Italiaanse vrouwen begon me op een gegeven moment danig de keel uit te hangen. Ik geloof direct dat het een natuurgetrouwe weergave is van het Zuidelijke temperament (lang leve het Neorealisme!), maar ik kreeg spontaan last van migraine aanvallen. Het vakmanschap van Visconti moet ik erkennen, verder kan ik er weinig mee.

The Golden Coach (Jean Renoir, 1953) ***1/2

Ik vind die Spektakel Trilogie van Renoir als geheel toch het leukste wat hij ooit heeft voortgebracht en met ‘The Golden Coach’ trapt Renoir de trilogie goed af. Ik vond hem deze keer wel een tikkeltje leuker dan voorheen, vooral vermoedelijk omdat ik dit keer wist wat ik kon verwachten. Natuurlijk missen deze films de diepgang of maatschappijkritiek van zijn wat bekendere werken, maar ik vind dat de kleurrijke levenslustigheid, de luchtigheid en die vermenging van film, theater en het leven vreselijk veel compenseren.

Stephan Nobelen
26-10-2008, 23:02
Se7en.

Voortreffelijke thriller met fantastisch acteerwerk van vooral Morgan Freeman en Kevin Spacey.

8,6

Dennis Vansant
27-10-2008, 01:03
Indiana jones 4 net bekeken op blu-ray. Eerste half uur nog prima te pruimen, tot ineens George Lucas ermee ging bemoeien. Afgezien van het bizarre verhaal, daar valt nog mee te leven, is de uitvoering om te huilen. Dieptepunt was de scene met al die apen. Beetje tarzan uithangen...
Inderdaad. Er is een verschil tussen lekker over the top actie (genre Planet Terror) en gewoon je geld over de haag smijten.

Alexander D
27-10-2008, 07:58
The Incredible Hulk

oneindig veel beter dan het vorige deel en een overtuigende Norton als Banner.

DanielC.
27-10-2008, 08:40
O Lucky Man! Ik heb deze dan gisteravond eindelijk kunnen bekijken. En ik heb er weer enorm van genoten (ik had ook weinig anders verwacht). Met bijna drie uur speeltijd is dit wel het meest ambitieuze project van Andersson. Net als bij If... zit ik vanaf de eerste scène perfect in de film en kan ik niet meer stoppen met kijken. Deze is ook weer heerlijk bizar en doet me verrassend veel denken aan de vreemde dromen die ik de laatste tijd heb. Ongelofelijk om aan het eind van de film te bedenken dat het allemaal begon met het verkopen van Koffie. haha.

Marcel v/d H.
27-10-2008, 12:49
Burn After Reading (Ethan Coen & Joel Coen, 2008 )
Na het serieuze No Country for Old Men nu weer een komedie van de broertjes Coen. Net als in al hun films ook dit keer weer originele en kleurrijke personages die dit keer onder andere worden neergezet door Brad Pitt, George Clooney, Tilda Swinton, Frances McDormand en John Malkovich. De film bevat enkele briljante scenes (waaronder de eindscene), waarbij ik het moeilijk had om het droog te houden. Burn After Reading is niet de beste film van de Coen’s (het is natuurlijk ook lastig een film als The Big Lebowski te overtreffen), maar het is absoluut een van de betere komedies van de afgelopen tijd. Enig nadeel, de film heeft maar een speelduur van anderhalf uur, had van mij wel wat langer mogen duren. 8.3

Patrick van den Hul
27-10-2008, 12:59
Die speelduur vond ik juist een voordeel, het tempo zat er goed in zo! Het bleef zo net lang genoeg leuk. Idd een briljant einde!

Melzz
27-10-2008, 13:17
The Dreamers van Bernardo Bertolucci gezien. Prachtige film over de punani van Eva Green. Haar overige assets worden daarbij ook nog eens zeer sfeervol belicht. De strijkstok van Michael Pitt is een kleine (echt een heeeeeeeeeele kleine) smet op een zeer geslaagde prent.

The Leopard Man
Mwow....hier vond ik niet veel aan. De beginscene met het meisje dat wordt belaagd door het roofdier is zeer sterk, helaas heeft de film verder niet veel te bieden. Nogal saai. De film duurt ook maar 66 minuten. Veruit de minste uit de Lewtonbox tot nu toe.

Dennis Vansant
27-10-2008, 13:41
Die speelduur vond ik juist een voordeel, het tempo zat er goed in zo! Het bleef zo net lang genoeg leuk. Idd een briljant einde!
Inderdaad, een zou zelfs een tijdsbeperking op comedy's moeten staan. Een goede comedy sleept niet te lang aan.

Oudlid_X5
27-10-2008, 15:33
Bellissima (Luchino Visconti, 1951) ***

Ik zal nooit een Visconti adept worden, deze hysterische film trekt me ook al niet over de streep. Het kwam op me over als een soort kritiek op talentjachten waarin ouders hun hulpeloze kinderen het podium op schoppen, of wat breder getrokken als kritiek op de entertainment business. Daarnaast leek de film ook een soort exposé van de Italiaanse cultuur, net zoals die films van Pietro Germi (Divorce, Italian Style en Seduced and Abandoned) dat bijvoorbeeld zijn. Maar waar die Germi films erg grappig zijn, daar begon die Visconti film me al snel te vervelen. Werkelijk iedere scène moest er op vol volume geconverseerd worden en het gekakel, gekrijs en drukke gedoe van de Italiaanse vrouwen begon me op een gegeven moment danig de keel uit te hangen. Ik geloof direct dat het een natuurgetrouwe weergave is van het Zuidelijke temperament (lang leve het Neorealisme!), maar ik kreeg spontaan last van migraine aanvallen. Het vakmanschap van Visconti moet ik erkennen, verder kan ik er weinig mee.

Dat gevoel had ik ook vandaar ook dat hele lage cijfer op WiW. :razz:

Menno Hagendoorn
27-10-2008, 19:42
Pineapple express en Tropic Thunder.
Beide te flauw voor woorden, maar (om de grote filosoof Gerard joling te citeren):
Ik hou er zo van! (y)
Verstand op 0 en lekker lachen, vielen beide niet tegen!

Brakhage
27-10-2008, 20:29
Seven Sinners (Tay Garnett, 1940) ***1/2

Van regisseur Garnett zag ik eerder enkel de sublieme film noir ‘The Postman Always Rings Twice’, een film die vermoedelijk een uitschieter is voor Garnett: het moet in ‘Seven Sinners’ dan ook niet van hem komen. Het lijkt wel dat Rudolph Maté aan vrijwel iedere film die ik de laatste dagen zie heeft meegewerkt, want ook aan deze, maar helaas is deze film ook voor hem niet de meest interessante, hoewel een scène waarin hij venetian blinds verlichting gebruikt vreselijk sterk is en bovendien rechtstreeks uit een film noir had kunnen komen, ware het niet dat de eerste ‘officiële’ film noir in 1940 nog gemaakt moest worden. Het is leuk om John Wayne in een niet-Western rol te zien en ook Broderick Crawford doet een soort generale repetitie voor zijn onvergetelijke rol in Cukor’s onvergetelijke ‘Born Yesterday’. Maar het is boven alles de film van Marlene Dietrich, hoewel ze feitelijk exact dezelfde rol speelt zoals ze al 85 keer eerder gedaan had. Maar dat accent, die stem, die uitzinnige kleding, die blikken en dat prachtige gezicht (het moet gezegd dat Maté haar prachtig, soms bijna Sternbergiaans, in beeld brengt, net zoals hij dat later met Rita Hayworth zou gaan doen) – het is allemaal even iconisch. Het hoogtepunt is dat moment dat ze wat kerels van de Marine ziet staan en met een mengeling van opwinding en kinderlijke blijheid op haar gezicht met die onnavolgbare stem zegt: ‘oh… the Navy’. Het is een klein moment van pure magie in een verder ook kleine film; de film zelf zal snel weer vergeten worden, maar dat ene moment zal ik voor altijd bij me dragen. En dat is het mooie aan film.

Tenebre (Dario Argento, 1982) ****1/2

Na ‘Suspiria’ en ‘Inferno’ blijft dit toch het beste van wat ik van Argento gezien heb.

priester
27-10-2008, 20:38
American Psycho,

Vandaag eindelijk gekocht en het is echt een geweldige film! Lekkere spanning& leuke dialogen:

Patrick Bateman: Do you know what Ed Gein said about women?
David Van Patten: The maitre 'd at Canal Bar?
Patrick Bateman: No, serial killer, Wisconsin, the '50s.
Craig McDermott: So what did he say?
Patrick Bateman: "When I see a pretty girl walking down the street, I think two things. One part wants me to take her out, talk to her, be real nice and sweet and treat her right."
David Van Patten: And what did the other part think?
Patrick Bateman: "What her head would look like on a stick...”
[laughs]

8/10

Brakhage
27-10-2008, 20:44
American Psycho,

Vandaag eindelijk gekocht en het is echt een geweldige film! Lekkere spanning& leuke dialogen:
Heb de film jaren geleden gezien maar kan me die verhandeling over Phil Collins en Genesis nog levendig herinneren (y)

Erwin de Koning
27-10-2008, 20:44
BURN AFTER READING

De Coen broertjes heb ik een haat/liefde verhouding mee. Tm THE BIG LEBOWSKI vind ik het stuk voor stuk topfilms met als uitschieter THE HUDSUCKER PROXY. De films daarna vind ik waardeloos waarvan ik NO COUNTRY FOR OLD MEN weer een topper vind

Deze klucht zit in de mwoah categorie aangezien hij veel te geforceerd is en Clooney en Pitt totaal verkeerd gecast zijn. De hoogtepunten zijn de scenes tussen J. Jonah Jameson en Sledgehammer die namelijk wél kunnen schmieren en dit voortreffelijk doen, waarschijnlijk zonder zelfs te akteren

6.5

http://img217.imageshack.us/img217/6049/burnafterreadingir3.jpg

*NERAZZURRI*
27-10-2008, 23:46
Vanmiddag Knocked Up gezien. Vond hem erg meevallen. Behoorlijke droge en geslaagde komedie :)

Mr. Blonde
28-10-2008, 09:34
Jinxed! - Don Siegel - 1982

Niet al te beste film van de man die ons 'Dirty Harry' bracht. Het was ook gelijk zijn laatste als regisseur...of het 1 met het ander samenhangt?..Je ne sais pas...

Ken (Vinnie 'Wiseguy' Terranova) Wahl (Willie) werkt in het casino als Black-Jack-croupier; Harold (Rip Torn) heeft ontdekt dat Willie een zeer positief effect op z'n Black Jack spel heeft...hij krijgt steeds een winnende hand.
De enige manier waarop Willie onder die vloek uitkomt is om iets 'te nemen' dat van Harold is....in dit geval wordt dat zijn vriendin Bonita (Bette Midler).

Het geheel zou een komische thriller moeten zijn, maar je raadt het al...het is nergens spannend en ik heb zelfs mijn mondhoeken niet kunen krullen voor een glimlach. Komt nog bij dat Bette Midler hysterisch 'acteert' en Ken Wahl als een paspop....Rip Torn kon ik daarentegen goed waarderen.
5.0

Fikret
28-10-2008, 12:20
Saw V (Saw 5)

Saw V is eigenlijk kwa opzet een exacte kopie van Saw IV, maar dan met andere boobytraps. Ook net als Saw IV weer hetzelfde verhaalstructuur, veel tijdssprongen, gebruik van flashbacks om verhaallijnen uit eerdere delen verder uit te leggen maar tegelijkertijd nieuwe plots toe te voegen om het allemaal maar nog ingewikkelder te maken. Ook hier wordt er weer een politieman in het verhaal betrokken met Jigsaws spelletjes en het einde draait net als in deel IV om iemand die de taken van een dode Jigsaw over neemt. Saw V heeft dan ook eigenlijk helemaal niets extra's te bieden, waar de andere Saw films een verrassingselement op het einde hadden die je niet aan zag komen (in deel IV was dat al wat minder) is dat hier al helemaal niet meer van toepassing. De Saw vervolgen waren juist zo sterk omdat het naast horror ook andere genre-elementen hadden die erg sterk waren uitgewerkt (Saw II is naast een horrorfilm ook een geniale thriller, Saw III drama / thriller). Saw V is inmiddels gedaald tot een standaard middenmatige horrorfilm die niets meer dan dat te bieden heeft, waar er al zoveel van zijn gemaakt. Leuk vermaak voor de echte Saw-fans, maar Saw V zal niet net als de eerste drie delen in je hoofd blijven hangen.

http://www.collider.com/uploads/imageGallery/Saw_5/saw_5_movie_image_.jpg

Saw: 9,5
Saw II: 10
Saw III: 9
Saw IV: 8
Saw V: 7,5

Marcel v/d H.
28-10-2008, 12:55
Pusher 3 (Nicolas Winding Refn, 2005)
Wederom hetzelfde concept, een Deens onderwereld figuur die ten onder gaat. Ditmaal is het de beurt aan de Servische gangster Milo die problemen krijgt met een nieuwe generatie criminelen. Mede omdat men voor de derde keer hetzelfde kunstje probeert op te voeren vond ik dit deel wat minder en het tempo lag ditmaal wel erg laag. Verschil met de eerste twee delen is het extreme geweld aan het einde van dit derde deel. Het acteerwerk en de regie zijn wel weer sterk. Minste deel van de trilogie, maar nog steeds zeer aardig. 7.2

Dennis Kuijper
28-10-2008, 17:10
Saw: 9,5
Saw II: 10
Saw III: 9
Saw IV: 8
Saw V: 7,5
Jij moet wel helemaal fan zijn van de Saw serie met die hoge cijfers, Deel 1 was goed maar de andere delen zijn stukken minder, gewoon leuk vermaak maar zeker niet meer voor mij.

intexor
28-10-2008, 17:18
Jij moet wel helemaal fan zijn van de Saw serie met die hoge cijfers, Deel 1 was goed maar de andere delen zijn stukken minder, gewoon leuk vermaak maar zeker niet meer voor mij.

Deel 2 vind ik net als Fikret zeer onderschat en krijgt van mij ook een hoog cijfer. De verdere vervolgen geef ik wel wat lagere cijfers.

Camera Obscura
28-10-2008, 18:12
The Dreamers van Bernardo Bertolucci gezien. Prachtige film over de punani van Eva Green. Haar overige assets worden daarbij ook nog eens zeer sfeervol belicht. De strijkstok van Michael Pitt is een kleine (echt een heeeeeeeeeele kleine) smet op een zeer geslaagde prent.


Haha, inderdaad twee zeer interessante thema's in The Dreamers. Eva Green's punani en Eva Green's borsten, en tussendoor cinefiel geneuzel over films. Wat wil een mens nog meer?

Camera Obscura
28-10-2008, 18:23
Pusher 3 (Nicolas Winding Refn, 2005)
Wederom hetzelfde concept, een Deens onderwereld figuur die ten onder gaat. Ditmaal is het de beurt aan de Servische gangster Milo die problemen krijgt met een nieuwe generatie criminelen. Mede omdat men voor de derde keer hetzelfde kunstje probeert op te voeren vond ik dit deel wat minder en het tempo lag ditmaal wel erg laag. Verschil met de eerste twee delen is het extreme geweld aan het einde van dit derde deel. Het acteerwerk en de regie zijn wel weer sterk. Minste deel van de trilogie, maar nog steeds zeer aardig. 7.2

Ik vind die hele Pusher-trilogie geweldig, maar deel drie is misschien wel mijn favoriet, vooral door Zlatko Buric. Fantastisch figuur! En vergeet ook niet Bleeder (1999) te kijken, is ook zeer de moeite waard. In dezelfde stijl geschoten en met grotendeels dezelfde cast als in de Pusher-films.

Marcel v/d H.
28-10-2008, 20:12
Ik vind die hele Pusher-trilogie geweldig, maar deel drie is misschien wel mijn favoriet, vooral door Zlatko Buric. Fantastisch figuur! En vergeet ook niet Bleeder (1999) te kijken, is ook zeer de moeite waard. In dezelfde stijl geschoten en met grotendeels dezelfde cast als in de Pusher-films.

(y) Bleeder staat op de wishlist!

Patrick van den Hul
28-10-2008, 20:16
(Saw II is naast een horrorfilm ook een geniale thriller, Saw III drama / thriller).

:lol:

Erwin de Koning
28-10-2008, 22:12
THE VIDEO DEAD (http://www.bleedingskull.com/vhs/videodead.html)

Zoe: "We're going to call the police and we're going to get out of here, right now, tonight."
Mr. Jordan: "Ahahahahahaha! Sure, go ahead, call the police! 'Hello officer, we got some dead people in my house. Yes sir, sure are still up and walking around.' Hahaha!"
Jeff: "He's got a point, Zoe." (http://www.badmovies.org/movies/videodead/videodead4.wav)

Een demonisch tvtoestel braakt een stel rottende zombies uit en het gebruikelijke volgt. Ondanks dat de film duidelijk te lang duurt valt er genoeg te genieten

Jammergenoeg nog niet op een degelijke schijf uitgebracht maar mocht die ooit komen, heren, gebruik aub de originele artwork!

http://img204.imageshack.us/img204/4720/cheesedf4.gif

7.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=1MbDATiGsgM)

http://img361.imageshack.us/img361/5967/viddeadwn8.jpg

mercapto
28-10-2008, 23:26
Garden State

Zack Braff ? :-o
M'n mening over hem heeft een draai van 180 graden gemaakt.
"Sukkel", m'n mening bevatte eigenlijk niet meer dan dat ene woord.
Goed acteerwerk, het verhaal en de directie nam hij voor zijn rekening, en ik maar denken dat hij alleen maar een clown is.
Het verhaal neemt stukje bij beetje meer vorm aan als we de hoofdrolspeler volgen in de paar dagen die volgen op de dood van z'n moeder. Z'n karakter kreeg steeds meer inhoud naarmate je meer ontdekte over hem, en hij meer ontdekte over zichzelf.
Portman was maar irritant. Ik ken genoeg films en series met labiele/gekke vrouwen, maar dit was meer dat schreeuwkind Dakota Fanning, tjeempie wat irritant.
Gelukkig begon ze rustig en eindigde ze rustig, maar ertussenin, eep!
De soundtrack was heerlijk, toch maar eens The Shins checken :D

DanielC.
29-10-2008, 00:13
Vanavond heb ik Shortbus gezien. Het was echt zo'n titel waar iedereen het over heeft, en dat het enkel sex is, porno heb ik mensen zelfs horen zeggen. Nou, dat viel toch allemaal reuze mee. Ik vond het een mooie film vol met lieve, mooie mensen die allemaal op zoek zijn naar liefde. Wat daar zo verwerpelijk aan is, dat begrijp ik niet.

Daniël V.
29-10-2008, 00:50
:lol:
Ik kan het ook niet plaatsen. Het eerste deel was erg sterk. Minimalistisch, spanning boven gore, met een geweldig einde dat ook het einde had moeten blijven. Dan had het echt een mooie cultstatus kunnen krijgen.

De steeds wanstaltelijker wordende sequels trekken stukje bij beetje de originaliteit van het eerste deel uit elkaar, door alle details rond Jigsaw te willen uitleggen. Daar is in mijn ogen weinig geniaals aan. Zeker gezien het feit dat de vervolgen puur om de (onbegrijpelijke) winstgevendheid worden uitgepoept. Het gaat overduidelijk puur om het tonen van afstompende "torture porn". Deel 2 was ook al een flinke stap terug. Met een hoop amateurtoneel is dat eigenlijk niet meer dan een tien-kleine-negertjes-geval. Donnie Wahlberg was slecht in die film, en de gimmick die ze zijn personage flikken vond ik eerder goedkoop dan briljant.

Saw III een thriller/drama...? Ik ben na dit deel afgehaakt, omdat het gebrek aan echtheid (drama) in ruil voor te extreme smeerlapperij me juist te veel werd. Nee, ik vind de Saw-sequels juist te slecht voor woorden.

mercapto
29-10-2008, 00:59
Ik heb alleen Saw gezien.
De rest trok me niet echt omdat ik niet van gore hou, toen de kritieken steeds slechter werden heb ik er maar helemaal van af gezien. Bezit wel deel 2.

priester
29-10-2008, 01:10
Henry Poole is here.
met o.a Luke Wilson, Radha Mitchell en Adriana Barraza

Deze film heeft me werkelijk waar op alle fronten op een positieve manier verrast,
Ik dacht eerst dat ik naar een comedy ging kijken wat achteraf een aardig diepzinnige drama bleek te zijn. Een film met een goed verhaal, een ernstig zieke man gaat terug naar zijn geboorte plek om te kunnen verstoppen voor zijn ziekte, zijn laatste plek waar hij echt gelukkig was. Hij koopt een huis in de straat bij zijn ouderlijk huis, de mensen die in zijn ouderlijk huis wonen willen het huis niet kwijt dus hij is genoodzaakt in een ander huis te wonen.
Zijn buurvrouw wijst hem op de vlek op zijn muur waar het hoofd van Christus te zien zou zijn, Henry blijft de hele film door sceptisch over dit zogenaamde "wonder" en wil er niks van weten. Totdat er toch wel eigenaardige dingen gebeuren.

Het verhaal lijkt en is ook vrij voorspelbaar maar kijkt echt geweldig weg, mijn complimenten aan Luke Wilson (die de hoofdpersoon in deze film vertegenwoordigt namelijk Henry Poole) die een uitstekende acteer prestatie neer zet in de deze film. Ik leefde echt mee met Henry.
Het einde is lekker cliché en feel good!

Ik geef deze film een:

7.5/10


** P.S

Ik vond Morgan Lilly (in deze film: Millie Stupek, de dochter van de buurvrouw) echt enorm veel lijken op Madeleine McCann (dat Engelse meisje dat verdween in Portugal)

Sneaker
29-10-2008, 03:50
Sin City
Basin City is een stad vol moord, misdaad, corruptie en zonde. Het is tevens het toneel voor vier verhalen die allemaal met elkaar verweven zijn. We hebben Marv, een gespierde straatvechter, die nergens voor terugdeinst om wraak te nemen op de moordenaars van zijn geliefde Goldie.

Dwight heeft problemen met de manier hoe Jack, de ex van zijn vriendin, met haar omgaat. Dit leidt tot een vreselijke confrontatie in Old Town, de hoerenbuurt van Basin City en de woonplaats van zijn oude vlam. Daar blijkt Jack niet te zijn wie iedereen denkt dat hij is. En dat zorgt alleen maar voor meer problemen voor Dwight.

Politieagent Hartigan, één van de weinige eerlijke agenten, heeft gezworen alles te doen om Nancy te beschermen tegen een misvormde pedofiel. En dan is er nog een mysterieus persoon genaam The Man.

Wat een geweldige en geweldadige film. Ik ben niet bekend met de strips van Frank Miller maar het hele stijltje ziet er geweldig uit en spreekt me erg aan. Het is bijna volledig in zwart wit geschoten, maar bepaalde elementen worden ingekleurd. Dit geeft een geweldig effect. Maar zonder dit ziet de film er ook geweldig uit er zijn een hoop visuele effecten die de film echt een stripsfeertje en gevoel geeft. De actie en het geweld zien er ook erg tof uit, hebben een hoog tempo en de gevechten zijn om te smullen. Vooral de gevechten met Rourke en Wood waren geweldig.

Het acteerwerk is ook geweldig. Er doen alleen maar topnamen mee in de film en bijna allemaal zijn ze super en erg cool. Ik ga ze niet allemaal langs, maar alleen degenen die me opvielen. Mickey Rourke is absoluut geweldig als Marv en ik heb met veel plezier naar hem zitten kijken. Geweldig rol. Josh Harnett is ook erg cool, helaas is zijn rol zeer beperkt. Hopelijk komt hier met de sequel verandering in want zijn karakter intrigeerde me. Ook de rol van Michael Madsen is wat beperkt. Ik had graag meer van hem willen zien. Bruce willis was ook erg goed en droeg zijn verhaal eigenhandig. Maar naar mijn mening wordt de show gestolen door Elijah Wood. Wat een briljante, meedogenloze rol. Super. De enige waar ik problemen mee had was Jessica Alba. Het was zeker leuk om naar te kijken (al was Carla Gugino veel leuker). Maar op de één of andere manier vond ik haar niet echt in de film en haar verhaal passen. Ze wist me niet te overtuigen (in tegen stelling tot Bruce Willis) en daardoor kon ik wat minder in haar verhaal komen. Bruce Willis redt het verhaal gelukkig wel, maar ik had liever iemand anders dan Alba gezien.

Het verhaal (of beter gezegd de verhalen) zijn erg goed. Het verhaal dat wordt verteld is boeiend, de personages zijn geweldig en de dialogen heerlijk. Het was ook leuk om te zien hoe alle verhalen met elkaar verweven waren. Ik moet deze film dan ook zeker vaker zien. Heb zo'n idee dat je bij iedere kijkbeurt wel iets nieuws ontdekt. Al was het alleen maar om de toch wel gigantische cast aan karakters wat beter te kennen. Sommige rollen zijn wel erg klein en vaak zijn ze weg voor ze goed en wel geïntroduceerd zijn. Welk van de verhalen ik het beste vond? Die van Marv. Die was echt geweldig. Die van Josh Harnett als The Man vond ik het meest intrigerend en ik hoop dat we in een tweede deel meer van hem gaan zien.

Dus ondanks wat kleine puntjes vond ik dit een geweldige film. Kijk uit naar de sequel.

Marcel v/d H.
29-10-2008, 08:09
De soundtrack was heerlijk, toch maar eens The Shins checken :D

Dat sowieso. En daarna ook de film nog maar een keertje kijken! :) Vind het persoonlijk een er sterke film, al zie ik ook wel in dat het filmtechnisch geen hoogstandje is.

Wim S.
29-10-2008, 09:21
Scanners 2 & 3: Leuke 80's horrorfilms waarbij deel 2 en 3 toch wat minder zijn dan deel 1, het is steeds allemaal wel wat hetzelfde concept. Het draait allemaal om de drug ep-h 1,2 en 3 voor de scanners. In deel 2 gaat het over de gewone mens die misbruik willen maken van de scanners en in deel 3 zijn het de scanners die door de drug ep-h3 slecht worden en de wereld willen overnemen, gelukkig is er nog een goede scanner. Het is allemaal wel wat voorspelbaar maar desondanks zekers voor mij zeer genietbaar waarbij bij mij ook een stukje nostalgie meespeelt. 7/10

Marcel v/d H.
29-10-2008, 12:43
Blood Simple (Ethan Coen & Joel Coen, 1984)
De eerste film van de broertjes Coen en meteen al een zeer verdienstelijke. Het verhaal en vooral de manier van filmen heeft wel wat weg van No Country for Old Men. Continu aanwezige spanning, subtiel gebruik (en wegvallen) van soundtrack en gelijksoortig camerawerk. Toch is het scenario in mijn ogen niet heel sterk en is de film behoorlijk langdradig. In elk geval een zeer sterk debuut. 7.8

mercapto
29-10-2008, 19:56
Dat sowieso. En daarna ook de film nog maar een keertje kijken! :) Vind het persoonlijk een er sterke film, al zie ik ook wel in dat het filmtechnisch geen hoogstandje is.

The Shins zijn toch niet mijn ding, net even te monotoon. In de film heerlijk, zonder beelden hou ik het op Augustana, The Fray, Switchfoot en Jack's Mannequin :D
Herkijk gaat er binnenkort komen, deze heeft goedkeuring voor m'n lastige vrienden ;)

Erwin de Koning
29-10-2008, 20:15
Saw III een thriller/drama...? Ik ben na dit deel afgehaakt, omdat het gebrek aan echtheid (drama) in ruil voor te extreme smeerlapperij me juist te veel werd. Nee, ik vind de Saw-sequels juist te slecht voor woorden.

Ben ook na dat deel afgehaakt, wat een flauwekul die sequels. Ik ben gek op gore. Sterker nog, the gore the merrier maar die sequels zijn werkelijk flut. Kan ook niet begrijpen dat die films populair zijn.

Fans van deze films kijken ze volgens mij alleen maar om te zeggen dat het geen fluit voorsteld op school of op hun werk. Zo van, wat ben ik stoer eh?

TheGodfather
29-10-2008, 21:51
Eergisteren:

Bride Flight (http://www.imdb.com/title/tt1094241/)
De nieuwste film van Ben Sombogaart over 3 koppels die begin jaren ` 50 naar Nieuw-Zeeland emigreren waar ze verstrekt raken in een web van intriges en affaires...
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: er is heel weinig mis met deze film maar tegelijkertijd mis je ook de echte klik en blijft het te afstandelijk. Het geheel ziet er prachtig verzorgd uit met mooie sets en kostuums en prachtige locaties. Het acteerwerk van de hele cast is goed, waarbij vooral Anna Drijver als Esther de show steelt. Ze zet een geweldige performance neer.
Het grote probleem is echter dat het verhaal redelijk voorspelbaar is en de echte climax uitblijft. Ook zitten er teveel stukken in die zich in het heden afspelen. Daardoor wordt (vooral midden in de film) het tempo uit het verhaal gehaald. Dat was niet nodig geweest en doet afbraak aan de film.
Al met al is het een goede Nederlandse film, die vooral dus uitblinkt in degelijkheid. Erg solide maar zeker niet meer dan dat.

7,5/10

Bugssje
29-10-2008, 21:59
Patton

Een van de beste oorlogsfilms die ik heb gezien! Eindelijk eens geen anti-oorlog film maar een film over een generaal die het oorlog voeren "leuk vind". Zoals bekend erg goed geacteerd en George C. Scott heeft zijn oscar dubbel en dwars verdient.

8.5/10

Angels vs demons
29-10-2008, 22:01
Ratatouille (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=127413) (2007)

Remy is een rat met een bijna onmogelijke wens. Hij droomt ervan om net als zijn grote idool Anton Gusteau chef-kok te worden in een groot restaurant in Parijs.
Jammer genoeg voor Remy heeft zijn familie hem hard nodig en is de droom om chef-kok te worden voor een rat onmogelijk.. Wanneer Remy door een ongeluk van zijn familie gescheiden raakt, ontdekt hij het restaurant van Anton Gusteau en kan hij het natuurlijk niet laten om een kijkje in de keuken te nemen.In de keuken ziet Remy hoe de keuken knecht Linguini per ongelijk een soep ruïneert en deze op stuntelige wijze probeert te herstellen. Dit Kan Remy als kok natuurlijk niet aanzien, en weet de soep stiekem te redden. Maar Linguini ziet Remy nog net de laatste ingeredienten toevoegen en weet hem te vangen. Zal dit het einde zijn van Remy? Of het begin van een nieuwe vriendschap?

Mijn vriendin vertelde mij dat Ratarouille volgens haar een van de beste pixars is! Toen ik de dvd hoes las wist ik meteen al waarom: Parijs, Koken, Liefde en natuurlijk de prachtige animaties van de Pixar studio! Dit zijn nu eenmaal stuk voor stuk geweldige dingen, en ik kan niets anders doen dan haar gelijk geven in het feit dat dit een van de betere Pixar films is. Ook al is het een "kinder film", het verhaal en de humor zijn leuk genoeg om ook de wat oudere kijkers te boeien. Dit in tegenstelling tot de echte Disney classics. Daar blijven de verhalen en karakters vaak wat oppervlakkig.

Hij scoort bij mij dan wel niet zo hoog als Wall-E, maar hij doet zeker niet onder voor een film als monster inc.

Marcel v/d H.
29-10-2008, 22:15
RocknRolla (Guy Ritchie, 2008 )
RocknRolla mag dan wel niet het niveau van Lock Stock of Snatch halen, toch is het een vermakelijke film geworden. Ritchie wil wederom hetzelfde kunstje opvoeren en dat lukt hem aardig. Echter mag je wel verwachten dat wanneer je voor de derde keer eenzelfde concept uitwerkt je het ook goed onder de knie hebt en dat is niet helemaal het geval. Het verhaal komt wat langzaam op gang en niet alle personages zijn even sterk. Toch valt er nog genoeg te lachen en beschikt ook deze film over een lekkere soundtrack. Geen topper, wel vermakelijk. 7.2

Nielsje
29-10-2008, 22:47
Six Feet Under seizoen twee
Het seizoen waarin bijna alles naar de klote gaat, alle hoofdpersonages hebben behoorlijk serieuze problemen die persoonlijk het hele seizoen lang best interessant bleven. Vooral bij Nate en Brenda en Keith en David had ik heel vaak momenten dat ik wilde schreeuwen "doe dat nou niet" of iets dergelijks en dat heb ik niet vaak ;).
De cliffhanger aan het einde van het seizoen deed me dan weer niet zo veel. De kerstaflevering met de biker begrafenis was een sterk hoogtepunt (en lichtpuntje in de duisternis, net als de komieke Nikolai) van dit seizoen. Ik ben benieuwd hoe men verder gaat.

Alexander D
29-10-2008, 23:00
Doomsday

Bovengemiddeld amusant toch wel.

Brakhage
29-10-2008, 23:15
the gore the merrier
:mrgreen:

Zojuist overigens gezien:

Broadway Melody of 1936 (Roy Del Ruth, 1935)

Fantastische back-stage musical met leuke liedjes, decors en personages. Voor de liefhebbers zijn twee liedjes te horen die later zouden terugkeren in 'Singin' in the Rain'.

priester
29-10-2008, 23:53
Tae Guk Gi (Brotherhood of War)

Geweldige oorlog's film, durf met zekerheid te zeggen dat deze persoonlijk boven Saving Private Ryan komt al is daar het camera werk wel beter. Het verhaal in deze film ligt echter veel dieper!

8/10

Jeroen D
30-10-2008, 07:45
Ben ook na dat deel afgehaakt, wat een flauwekul die sequels. Ik ben gek op gore. Sterker nog, the gore the merrier maar die sequels zijn werkelijk flut. Kan ook niet begrijpen dat die films populair zijn.

Fans van deze films kijken ze volgens mij alleen maar om te zeggen dat het geen fluit voorsteld op school of op hun werk. Zo van, wat ben ik stoer eh?

Dus ik vind alle Saw films te gek omdat ik stoer wil zijn ? Wat een flauwekul zeg.

Melzz
30-10-2008, 11:43
Repast (Meshi) - Mikio Naruse - 1951

Mn eerste Naruse is een feit. Een erg eenvoudige film over een vrouw die niet helemaal happy is met haar huwelijk en het eenvoudige leven dat ze leidt. Ze heeft een man die vrij passief is en net als haar worstelt met het leven. Als er een nicht uit Tokyo op bezoek komt, drijft dat het echtpaar steeds verder uit elkaar. In het huwelijk is er niet echt een "boosdoener". Geen man die geweld gebruikt of vreemd gaat. Qua drama zien we dan ook geen heftige emotionele uitbarstingen. De film is kalm en subtiel. Daar moet je wel tegen kunnen. Tokyo Story van Ozu vond ik wat aan de saaie kant, wellicht door de langere speelduur. Van die regisseur moet ik ook nog meer gaan zien. Beide regisseurs leveren films af waar je echt voor in de stemming moet zijn. Een verkeerde stemming kan denk ik zeker een kijkervaring beinvloeden.

Deze film vond ik echter niet saai. Je moet je er wel aan overgeven en niet in een onrustige bui zijn. Een film die de vraag stelt of er niet meer uit het leven valt te halen. Een vraag die iedereen zichzelf wel eens stelt. Een zeer natuurgetrouwe film zonder opsmuk. Wat me tevens opviel was de natuurlijke flow.....het ritme van de film (mede door de editing) is zeer kalm en prettig. De acteurs zijn erg sterk met hun ingehouden spel. Middels gebaren en gezichtsuitdrukkingen vertellen ze hele verhalen. Het einde kan worden geinterpreteerd als onderdanig. Ik zag dat anders. De vrouw beseft dat ze het toch wel goed heeft en dat ze beiden worstelen met hun eenvoudige bestaan. Het is niet zozeer het huwelijk dat haar tegenstaat, het is eerder de situatie. De man geeft aan dat hij begrijpt wat haar dwars zit en dat geeft haar hoop voor de toekomst. Er samen wat van proberen te maken, ook in mindere tijden, is de essentie van een goed huwelijk.

Dit is nu ook weer niet een film die ik iedereen zou aanraden te bekijken. Geen heftige actie, geen bijzonder plot of dramatische scenes. Een film voor de "geoefende" kijker. Dit klinkt erg snobistisch maar de film is zo subtiel (maar daarom ook krachtig) dat je echt van cinema moet houden om deze film te waarderen. Een kijker die vooral snelle films met een duidelijk plot zijn gewend zullen zich denk ik dood vervelen. De volgende films uit de box zal ik eens op gaan zetten als ik in een kalme, rustige bui ben. In de winter als de regen tegen de ramen tikt en de kachel eens wat hoger gezet moet worden.

Helaas kan ik me er niet vaak toe zetten een film opnieuw te bekijken met audiocommentaar. Op de schijf staat als extra een 15 minuten durende samenvatting van de film. We zien verschillende scenes voorbij komen terwijl er commentaar wordt gegeven. Een erg prettige extra! Het commentaar blijft op die manier beknopt. Ik vond het zeer inspirerend om twee enthousiastelingen te horen praten over Naruse en de film. Misschien een vreselijke kleffe vergelijking....maar de Narusebox zou je wellicht kunnen vergelijken met goede wijn. Je moet het leren waarderen en het bewaren voor speciale gelegenheden. Niet snel opslobberen maar rustig van genieten.

intexor
30-10-2008, 15:44
Het gaat overduidelijk puur om het tonen van afstompende "torture porn".

Ach hou toch eens op met die belachelijke term torture porn, dat slaat echt nergens op. Dus gewoon omdat de seriemoordenaar in deze serie gebruik maakt van marteltuigen kan het niet anders dan dat de mensen die deze films graag kijken een hoop perverselingen zijn die op de één of andere manier opgewonden zouden geraken van martelen, tjeezes. Dan is de helft van de afleveringen van 24 ook torture porn. Of hoe zit dat met slasher-films die vaak een hogere body count hebben dan de meeste Saw films, is dat dan Slasher Porn? :roll:

Serieus, dat je het niets vind tot daar toe, maar je moet een ander ook niet zitten schofferen omdat ze het wel goed vinden. Torture porn is gewoon een term gebruikt door de haters en zegt voor mij meer over de personen die de term gebruiken dan dat het over de films zegt die ze daarmee willen aanduiden. Noem het wat het is: horror/thriller.

Oudlid_X5
30-10-2008, 16:29
Martelporno...:-P

Daniël V.
30-10-2008, 17:45
Ach hou toch eens op met die belachelijke term torture porn, dat slaat echt nergens op. Dus gewoon omdat de seriemoordenaar in deze serie gebruik maakt van marteltuigen kan het niet anders dan dat de mensen die deze films graag kijken een hoop perverselingen zijn die op de één of andere manier opgewonden zouden geraken van martelen, tjeezes. Dan is de helft van de afleveringen van 24 ook torture porn. Of hoe zit dat met slasher-films die vaak een hogere body count hebben dan de meeste Saw films, is dat dan Slasher Porn? :roll:

Serieus, dat je het niets vind tot daar toe, maar je moet een ander ook niet zitten schofferen omdat ze het wel goed vinden. Torture porn is gewoon een term gebruikt door de haters en zegt voor mij meer over de personen die de term gebruiken dan dat het over de films zegt die ze daarmee willen aanduiden. Noem het wat het is: horror/thriller.
Je moet het niet in de persoonlijke hoek gaan zoeken. Ik denk juist dat je overtrokken reactie meer zegt over jou dan over mijn mening betreffende de Saw-sequels. Als ik zeker ben van mezelf en iets goed vind, maak ik me niet druk als iemand er iets negatiefs over roept.

Ik respecteer ieders persoonlijke voorkeuren, en sprak dan ook puur vanuit de makers van deze sequels, die internetstemmingen doen onder fans (niet persoonlijk opvatten dus), om inspiratie op te doen voor creatievere marteltuigen. Het IS torture porn, en zo lang ze het blijven maken is het torture porn. Er zit geen haat in mij, ik vind het alleen smakeloos, en enigszins onbegrijpelijk dat het geld oplevert. Hoe moeilijk kan het zijn om tussen de regels door te kijken, en te zien dat het puur om de smeerlapperij gaat? Ik zie niet hoe ik iemand daarmee schoffeer.

Dit heeft naar mijn mening niets meer met drama of thriller te maken. Er zit geen spanning in, en alle zogenaamde ontwikkeling wordt uit de inmiddels droge dweil van het uitstekende origineel geknepen. Het verhaal was halverwege het tweede deel al zo dood als alle slachtoffers in alle sequels bij elkaar.

Dat jij daar anders over denkt is prima en heeft mijn volledige respect. Enneh... 24 is toch echt heel andere koek. Dat gaat over een goede kerel die soms tot extreme maatregelen moet overgaan om ervoor te zorgen dat er geen vol winkelcentrum wordt opgeblazen.

*NERAZZURRI*
30-10-2008, 17:51
Cloverfield

Normaal zijn dit soort adrenaline/actie/rushfilms niet mijn ding, maar ik vond Cloverfield echt helemaal geweldig. Het idee van een apocalyptische gebeurtenis intrigeert me enorm en in deze directe vorm is het dus smullen geblazen :o Alleen het einde is minder, maarja. Hoogstaand is het allemaal niet, wel enorm vermakelijk.

intexor
30-10-2008, 18:09
Hoe moeilijk kan het zijn om tussen de regels door te kijken, en te zien dat het puur om de smeerlapperij gaat? Ik zie niet hoe ik iemand daarmee schoffeer.

Je gebruikt een denigrerende term als torture porn, een absoluut inhoudsloze term, om films als Saw te omschrijven en benadrukt dan ook nog eens dat de films puur om de smeerlapperij gaan en dat mensen die er wel van kunnen genieten dat dus blijkbaar niet door hebben? Dat laatste kan je trouwens ook omdraaien: staren de mensen die de films niets vinden zich niet blind op de martelscenes terwijl het de fans meer te doen is om de ideologie van The Jigsaw?

Ik wil je hier trouwens ook niet persoonlijk aanvallen hoor, je bent gewoon toevallig de laatste die over torture porn begon ;) Als mijn reactie voor jou overroepen lijkt dan is dat omdat het voor mij een lachwekkende discussie is aangezien er films zijn met veel meer gore die ook niet beschreven worden als een soort van geweldporno.

Lex v/d Moolen
30-10-2008, 18:21
http://www.whatiwatch.net/images/bios.gif Burn After Reading (http://www.imdb.com/title/tt0887883/) (Ethan Coen (http://www.imdb.com/name/nm0001053/), Joel Coen (http://www.imdb.com/name/nm0001054/), 2008) :: 8.0

Heerlijk droogkomisch tussendoortje, kort maar krachtig. De Coen broertjes hebben het weer geflikt. Het verhaaltje, zover je over een verhaal kunt spreken is niet echt belangrijk. Karakters en dialogen is weer het succes tot een goede film. Iedereen zet zichzelf voor schut zonder dat ze het doorhebben, en de meer dan voortreffelijke cast hebben zich heerlijk uit kunnen leven.

Dennis Oosterhuis
30-10-2008, 18:25
Mooi zo. Jouw woord geloof ik wel Lex! :wink:
Als hij 17 november nog draait (en dat mag ik toch aannemen..), ga ik er samen met Erik (Hagen) naartoe.

Daniël V.
30-10-2008, 19:33
Je gebruikt een denigrerende term als torture porn, een absoluut inhoudsloze term, om films als Saw te omschrijven en benadrukt dan ook nog eens dat de films puur om de smeerlapperij gaan en dat mensen die er wel van kunnen genieten dat dus blijkbaar niet door hebben? Dat laatste kan je trouwens ook omdraaien: staren de mensen die de films niets vinden zich niet blind op de martelscenes terwijl het de fans meer te doen is om de ideologie van The Jigsaw?
Zo lang je maar doorhebt dat het om de smeerlapperij draait is het goed. :-P Je kunt dat laatste inderdaad omdraaien; het klopt dan alleen niet meer. De zogenaamde mythologie van Jigsaw heeft net zoveel diepte en logica als het derde seizoen van Prison Break. Maar goed, het wordt inderdaad een zinloos welles-nietes-gesprek over de kwaliteit dan wel non-kwaliteit van de Saw-sequels. Zoals met alles heeft ook dit zijn liefhebbers en niet-liefhebbers. De bedoeling om mensen voor gek te verklaren had/heb ik in ieder geval allerminst.


Ik wil je hier trouwens ook niet persoonlijk aanvallen hoor, je bent gewoon toevallig de laatste die over torture porn begon ;) Als mijn reactie voor jou overroepen lijkt dan is dat omdat het voor mij een lachwekkende discussie is aangezien er films zijn met veel meer gore die ook niet beschreven worden als een soort van geweldporno.
Ik had al een indruk dat je de missie had aangenomen om de term torture porn te bannen. ;) Helemaal oke, maar de term verwijst slechts naar een select groepje films, waarvan de Saw-sequels en de Hostel-films de bekendste titels zijn. Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid gore, alswel om de wijze waarop het wordt gebracht. Wat de Saw-sequels betreft vind ik die wijze behoorlijk fout en sadistisch. Er bestaan wagonladingen horrorfilms en exploitation-splattergore met meer stijl en smaak dan de Saw-sequels.

Maar goed, laten we het maar houden op een respectvol meningsverschil. Ik geef mezelf echt geen absoluut gelijk. Daar vind ik het eerlijk gezegd ook niet belangrijk genoeg voor.

intexor
30-10-2008, 19:37
Maar goed, laten we het maar houden op een respectvol meningsverschil.

Akkoord, het zijn immers toch onverzoenbare standpunten vrees ik ;)

priester
30-10-2008, 20:09
Clerks 2

Leuke comedy maar met wat meer diepgang zou deze film een stuk beter zijn. Hij is niet echt beduidend slechter of beter dan het orgineel, wel fijn dat deze wel in kleur is geschoten al had Clerks wel iets in het zwart wit, heb genoten van de idiote dialogen.
Echt een lekkere niks film met een ontspannen sfeer

7

mercapto
30-10-2008, 21:23
Jammer, had graag gezien hoe je hem de term tortureporn op zou laten vreten :)
Daar draaide hij mooi omheen.

freaky
30-10-2008, 21:39
Afgelopen tijd bekeken

http://www.mediadis.com/pictures/big/182639.jpg

Rambo ( 2008 ) - 7.5 / 10

Dit is nu al de 4de keer dat ik deze bekijk dit jaar en ik blijf het een steengoeie vette film vinden, Stallone heeft perfect werk afgeleverd als acteur en Regisseur. De beelden die geschoten zijn zien er erg mooi uit, de muziek van Brian Tyler past naadloos aan met de muziek van wijlen Jerry Goldsmith, de aktie is gewoon erg hard. Enig minpunt is dat deze film zo kort is, voor de rest blijft dit voor mij de beste uit de Rambo reeks.

http://www.mediadis.com/pictures/big/183271.jpg

Indiana Jones And The Kingdom Of The Crystal Skull ( 2008 ) - 7 / 10

Goh ja, Star Wars is nu reeds verpest en het uitmelken is nog niet voorbij maar toch, laten we dit ook overbrengen op onze beroemde Indiana Jones reeks, Spielberg zag dat niet echt zitten maar ja als je George constant aan je telefoon hebt die erover zeurt is de maat natuurlijk eens vol...

Owkey, Indy is back na een afwezigheid van 18 jaar, velen fans over heel de wereld verlangde naar dit moment en na jaren uitstel omdat het script nooit goed genoeg was en het echt de perfecte script moest zijn kreeg ik nog meer water in de mond. Nu heb ik hem nog eens bekeken op blu-ray en heb nog dezelfde mening zoals wanneer ik uit de zaal kwam. Dit is gewoon een rommelig verhaal, met veel te veel cgi die nu nog nepper overkomt via high-definition, stomme scenes die geen steek houden en het enige positieve aan heel deze film is dat Harrison Ford nog eens bewijst dat hij de enige echte Indiana Jones is. Krijgt toch nog een vrij hoog cijfer en dat is enkel te danken aan Ford die er voor zorgt dat er toch wat Indy momenten aanwezig zijn die terug geweldig ondersteund wordt met de muziek van John Williams. Voor de rest is dit terug een Spielberg teleurstelling...

http://www.mediadis.com/pictures/big/161778.jpg

Casino Royale ( 2006 ) - 8 / 10

Wie had gedacht dat we na "Die Another Day" nog een deftige Bond film gingen te zien krijgen met een verhaal, geen overbodige gadgets en een villain die er niet uitziet als een wandelende diamantenketen. Casino Royale zorgde ervoor dat de jarenlange franchise een enorme reboot kreeg en wat een reboot was dit. De acteur Daniel Craig, die bergen kritiek te verwerken kreeg heeft het toch maar gedaan en heeft zichzelf bewezen dat hij gewoon een fantastische Bond is... Het verhaal is goed in elkaar gestoken, niet een gewone villain die de wereld wilt overnemen, maar die gewoon lid is van een organisatie waar zelf Bond niks van afweet, waardoor ik wel beetje het SPECTRE-organisatie gevoel kreeg zoals in de jaren 60 Bond films. Martin Campbell heeft een perfecte "Goldeneye" afgeleverd en dat doet hij nogmaals eens met deze steengoeie "Casino Royale".

Op naar Quantum Of Solace, die waarschijnlijk niet zal kunnen tippen aan Casino Royale, maar die hoogstwaarschijnlijk erg vet zal zijn.

http://www.mediadis.com/pictures/big/166357.jpg

Smokin' Aces ( 2006 ) - 6 / 10

In ben een liefhebber van de gangster/crime genre, maar vond dat deze wat over de top was. Het verhaal is flitterdun maar de montages wordt aan een snelheid afgewisseld en het verhaal wordt verteld alsof het een zeer complexe film. De film probeert luchtig uit de hoek te komen wat ook werkt waardoor het te serieuze einde totaal niet past bij het plaatje. Vond het een leuke film, met toffe scenes maar de regisseur wou het allemaal iets te moeilijk maken vond ik en dat was bij deze film echt niet nodig.

Lex v/d Moolen
30-10-2008, 23:52
http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif If.... (http://www.imdb.com/title/tt0063850/) (Lindsay Anderson (http://www.imdb.com/name/nm0000755/), 1968) :: 7.0

Malcolm McDowell was eigenlijk de reden waarom ik deze film wilde zien vanwege zijn legendarische rol in Clockwork Orange. In feite zijn de rollen ook enigzins vergelijkbaar en had hij in deze een soort van voorproef. Rebels en dus tegen de heilige huisjes schoppend samen met een aantal vrienden. In dit geval op een typisch Britse kostschool. Interessant, maar imo toch niet een topper vanwege de rommelige structuur (misschien wel de bedoeling!) en daardoor blijft het allemaal wat afstandelijk.

Daniël V.
31-10-2008, 00:09
Jammer, had graag gezien hoe je hem de term tortureporn op zou laten vreten :)
Daar draaide hij mooi omheen.
:-P Ach, ik denk altijd maar zo: "at the end of the day, who's gonna care?"

Mijn standpunt is duidelijk, en het ontbreekt mij aan de houding van een Openbaar Aanklager om dat door iemands strot te gaan stouwen. De wereld is ook maar saai met alle neuzen in dezelfde richting. Ik werk in die tijd liever mijn kijkachterstand weg. ;)

Dennis Oosterhuis
31-10-2008, 00:58
Shichinin no samurai (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=11758) (1954)

Toen ik een tijdje geleden begon met mijn verkenning van de Aziatische cinema en terechtkwam bij een Japanse regisseur genaamd Akira Kurosawa, werd mij door een aantal mensen al verteld dat "Shichinin no samurai" dè film is die ik moest zien. Maar goed, met een speelduur van 206 minuten is dit nou niet echt een film die je spontaan besluit in de speler te doen, hier moet je echt een avondje voor plannen. Vandaag was dan eindelijk de dag dat ik dit deed en Ow My God, daar kreeg ik geen spijt van! De film mag dan 206 minuten duren, maar daar merkte ik niks van, integendeel…

Zoals zovaak in Kurosawa-films neemt ook “Shichinin no samurai” Toshirô Mifune (één van) de hoofdrol(len) voor zijn rekening. Eerder zag ik hem ook al aan het werk in “Rashômon”, “Yojimbo” en opvolger “Tsubaki Sanjûrô”. Maar nergens was hij zo weergaloos goed als in “Shichinin…”. Hij is echter niet de enige, ook de rest van de cast weet te imponeren.
Kurosawa neemt heerlijk de tijd om je het verhaal goed en gedetailleerd voor te schotelen. In alle rust wordt verteld van de zeven samurai die een dorpje beschermen tegen een groep brutale struikrovers. En het detail zit hem in de prachtige omgevingen en aankleding van de decors en acteurs/actrices. Echt, de cinematografie is van ongekende schoonheid!
Die typische, sarcastische humor die ik kende van films als “Yojimbo” en “Tsubaki Sanjûrô”, komt ook hier weer in voor. Het tovert toch altijd weer een flinke glimlach op mijn gezicht. Ook bij de massale gevechten is het genieten geblazen.

Ik geef deze film ‘slechts’ een 9.5, omdat ik, vanwege de ontelbare details die ik waarschijnlijk nog niet eens mee heb gekregen, gewoon ruimte over moet laten om het cijfer omhoog te schroeven bij een tweede kijkbeurt. “Shichinin no samurai”, een film die mijn top 100 als een tornado binnen stormt en zich ongetwijfeld for years to come in mijn top 10-15 gaat nestelen.

Cijfer: 9.5/10

Dennis Vansant
31-10-2008, 01:39
RocknRolla ( Guy Ritchie, 2008 )

Gaap.

5/10

Verdere review volgt...

priester
31-10-2008, 02:05
Burn After Reading

Een geweldige cast zegt niet alles bewijst maar weer, had er meer van verwacht. De film heeft wel een aantal leuke wendingen, af en toe lekker ironisch en cliché maar zeker geen topper van de gebroeders Coen, jammer genoeg :(.
Niet extreem slecht maar ook niet heel goed ik geef het een:

6.3/10

Marcel v/d H.
31-10-2008, 08:16
RocknRolla ( Guy Ritchie, 2008 )

Gaap.

5/10

Verdere review volgt...

Ga eerst maar even uitslapen.

Wim S.
31-10-2008, 10:36
Tombs of the Blind Dead : Spaanse zombiefilm, alhoewel ze niet als vele zombies je met haar en huid verslinden, zuigen deze zombies je bloed op. Ik kon kiezen om de engelse of spaanse versie te gaan zien, uiteraard voor het orgineel gekozen. 2 oud studie vriendinnen komen elkaar weer tegen en besluiten samen met nog een vriend op vakantie te gaan op het platteland. Nu blijken de dames een lesbisch verleden met elkaar te hebben gehad en 1 van die dames kan het niet vergeten en besluit om van de trein te springen, die niet wil stoppen in dit gebied. Er heerst namelijk een legende over zombieridders die s'nachts in dat gebied op jacht gaan naar mensenbloed. Weer eens iets heel anders zombies onstaan door middeleeuwse satanische rituelen. Ben benieuwd naar de andere delen. 7.5/10

http://www.monstersandcritics.com/artman/uploads/blind02.jpg

Melzz
31-10-2008, 13:31
Reazione a catena a.k.a. Bay of Blood a.k.a. Twitch of the Death Nerve - Mario Bava 1971

Bij een groot meer vallen doden....veel doden. Het motief is hebzucht....of heeft het water een duistere invloed op personen? Verschillende personen worden geintroduceerd die wel of niet het loodje leggen. Maar wie vermoord nu wie? Op een gegeven moment begon het mij wat te duizelen maar gelukkig biedt het internet uitkomst. Wordt wel de granddaddy van de slasher genoemd en niet onterecht. The body count ligt hoog en is bloederig. Het meer doet denken aan Crystal Lake uit Friday the 13th. Ook de pov-shots zijn kenmerkend voor de slasher.

Tussen de moorden door, zien we (vooral in het begin) wat voortkabbelende scenes met loungemuziek. Van die vrolijke orgelmuziek.......het werkte wat bevreemdend. Het lijkt een doodsimpele film maar tegen het einde raak je toch nog het spoor bijster. Een vreemde en aparte film. Op een gegeven moment dacht ik......is dit wel leuk maar na afloop vond ik het toch weer een bijzondere ervaring. En het begint inmiddels een cliche te worden....je ziet weer duidelijk dat bepaalde shots kenmerkend Bava zijn. Het geluid van de disk in niet optimaal....als er geen muziek is bij bepaalde scenes hoor je een brommend/zoemend geluid.

freaky
31-10-2008, 17:29
Vanmiddag bekeken

http://ecx.images-amazon.com/images/I/512viYDTd1L._AA240_.jpg

3:10 To Yuma (2007) - 7.5 / 10

Dit is een erg goede Western film, en Regisseur James Mangold heeft erg goed werk afgeleverd maar het enige minpunt dat ik aan deze film vond is dat Russell Crowe z'n personage wel boeiend is, maar omdat de film maar een standaard lengte heeft vond ik dat z'n personage niet zo goed uitgewerkt werd waardoor z'n gedrag aan het einde toch wel raar overkomt, en zeker voor iemand die baas is van een bende, wie deze film zal zien zal het waarschijnlijk met me eens zijn. Voor de rest perfecte film, met terug een geweldige Christian Bale, maar enkel door Crowe z'n personageontwikkeling zorgt ervoor dat de score niet hoger ligt... Kwam gewoon bij mij allemaal erg ongeloofwaardig over.

http://i17.ebayimg.com/03/c/03/0d/96/d1_8.JPG

Friday The 13Th (1980) - 6 / 10

Standaard horrorfilm die leuk is tot ongeveerd 20 minuten aan het einde, dan lijkt alles erg dom en nep, maar ja wat wil je, dit is dan ook 80's Slasher trash. Meer hoeft er hier niet over gezegd worden denk ik :-P

intexor
31-10-2008, 17:53
Jammer, had graag gezien hoe je hem de term tortureporn op zou laten vreten :)
Daar draaide hij mooi omheen.

True, maar als iemand nog eens over torture porn wil beginnen sta ik gerust klaar voor een nieuwe discussie :mrgreen: Misschien raken we dan wel tot de kern van de zaak.

Alexander D
31-10-2008, 20:33
SWAT

Laat ik het zo zeggen: het was de laatste keer. :x

TheGodfather
31-10-2008, 21:00
Gisteren in de sneak:

How to Lose Friends & Alienate People (http://www.imdb.com/title/tt0455538/)
Simon Pegg speelt Sidney Young, een kerel die een tijdschrift runt dat tegen alles is wat met het sterrendom te maken heeft. Wanneer de baas van een groot sterrentijdschrijft (Jeff Bridges) een exemplaar van het tijdschrift in handen krijgt wordt Sidney uitgenodigd om voor Bridges` tijdschrift te gaan werken. Hij gaat dus schrijven voor de dingen waar ie zo op tegen is...

Wat begint als een satire, een steek in de richting van het neppe Hollywood en echt oprecht grappige scenes bevat, zakt in het tweede gedeelte in tot een flauwe voorspelbare formule film waar alle leuke grappen en venijn uit wordt gehaald. Erg jammer, het 1e gedeelte is nl. erg goed. Simon Pegg is ook op z`n grappigst in dat eerste deel, wanneer ie aan comedy kan doen. Ongeveer de hele cast lijkt zich in het tweede gedeelte niet echt op z`n plaats te voelen en het komt allemaal te geforceerd over.
Allemaal erg jammer dus, want als de hele film de stijl en de lijn van de eerste helft had volgehouden hadden we een echt goede comedy gehad. Nu hebben we een romkom die te onevenwichtig is.
Wel krijg je na afloop ontzettend zin om La Dolce Vita te kijken ;)

6,5/10

Wim S.
31-10-2008, 22:27
Feast 2 : Erg genoten van het 1e deel , dus toch maar het 2e deel zien. Viel niet tegen ook nu weer met zeer aparte Personages. De worstel midgets, Biker girls :) , soms ook erg grof en gore met veel humor gebracht. 7/10

Friday the 13th : Gewoon 1 van de allerbeste slashers ooit, goede spanning, sfeertje en deze week was het Halloween dus een goed moment om deze film weer eens te herzien. 8.5/10

Brakhage
31-10-2008, 22:47
Wild is the Wind (George Cukor, 1957) ****1/2

Die George Cukor is typisch zo’n regisseur die altijd net onder de radar gewerkt heeft, maar die zo door de jaren heen toch een angstig consequent oeuvre heeft weten op te bouwen – stiekem is hij ook al enkele jaren een van mijn favoriete regisseurs. Reden voor zijn relatieve onbekendheid zou kunnen zijn dat hij hoofdzakelijk in de ‘woman’s film’ werkzaam geweest is, een genre waar de homoseksuele Cukor erg veel feeling voor had. ‘Wild is the Wind’ is binnen dat sterke oeuvre zonder meer een van zijn beste films. Je hebt films die je de gehele lengte niet weten te pakken en je hebt films als deze, die binnen een paar minuten de kijker volledig binnenzuigen. Het is ongelooflijk hoe deze film voor je het weet een bijzonder geloofwaardige sfeer heeft opgebouwd met herkenbare personages en invoelbare situaties. Een groot deel van deze verdienste moet op het conto van Anna Magnani geschreven worden, die in deze film een van haar beste rollen speelt; met haar arsenaal aan kleine gebaren en uiteenlopende gelaatsuitdrukkingen neemt ze de kijker direct bij de hand: hier heb je een personage dat realistisch en herkenbaar is, iemand die direct je aandacht heeft. Maar het moet gezegd dat Cukor zelfs uit die acterende clown Anthony Quinn een memorabele performance heeft weten te persen, een feit dat hij later nog eens zou herhalen in het opmerkelijke ‘Heller in Pink Tights’. Zoals altijd in een Cukor film vormen de acteerprestaties het kloppende hart van zijn film, maar weet hij het visueel ook constant interessant te houden. Uiteraard gebruikt hij in cruciale scènes ook hier weer zijn kenmerkende tableaux vivant-stijl, waarbij hij de camera op een strategische plaats positioneert en in enkele lange takes de acteurs alle ruimte gunt om de scène naar ongekende emotionele hoogten te stuwen. Ik vond deze film in zijn emotionele intensiteit en realisme erg veel lijken op wat John Cassavetes later zou doen, het kende een soortgelijke onderhuidse spanning die op gepaste momenten tot uitbarsting komt. Qua verhaal is het typisch melodramatisch terrein, maar dat is nergens storend omdat het zo subtiel en toch zo krachtig gebracht wordt. ‘Wild is the Wind’ is een prachtig voorbeeld van hoe standaard genremateriaal in de juiste handen kan worden omgetoverd tot pure magie.

Daniël V.
31-10-2008, 23:37
True, maar als iemand nog eens over torture porn wil beginnen sta ik gerust klaar voor een nieuwe discussie :mrgreen: Misschien raken we dan wel tot de kern van de zaak.
Ow. :mrgreen: Als jij nog niet klaar bent, dan ben ik dat ook nog niet hoor. Ik vond dat de kern van de zaak toch behoorlijk goed naar voren kwam. Of bedoel je met een "nieuwe discussie" eentje waarbij je uiteindelijk gelijk krijgt? :-P

De gesprekspartner moet erkennen dat de term torture porn niet bestaat, anders is de discussie lachwekkend?

intexor
01-11-2008, 00:36
Ow. :mrgreen: Als jij nog niet klaar bent, dan ben ik dat ook nog niet hoor. Ik vond dat de kern van de zaak toch behoorlijk goed naar voren kwam. Of bedoel je met een "nieuwe discussie" eentje waarbij je uiteindelijk gelijk krijgt? :-P

De gesprekspartner moet erkennen dat de term torture porn niet bestaat, anders is de discussie lachwekkend?

Tja als je niet inziet dat het een onzinnige en beledigende term is dan valt er gewoon weinig over te discussiëren met jou, dat snap je toch. De term torture porn bestaat ondertussen natuurlijk omdat ze blijft herhaald worden, maar is een bij voorbaat negatieve omschrijving van een bepaald soort films gebruikt door mensen die dit soort films niets vinden en is daarom niet erg representatief. Maar dat heb ik in eerdere posts, met name de eerste over dit onderwerp, al proberen duidelijk te maken en daar heb je toen ook al gewoon omheen geluld. Sorry hoor maar zo is het.

Heel grappig op dat vlak is dat je het 24-voorbeeld zomaar aan de kant schuift omdat dit iets is dat je duidelijk wel bevalt, terwijl 24 ook bergen kritiek krijgt voor het gratuit geweld in de martel-scenes (waarvan experts bevestigen dat het zinloos is omdat een vastberaden terrorist niet zal bezwijken als hij aan fysieke pijn wordt blootgesteld). Er is geen reden om dit dan geen torture porn te noemen, behalve dan natuurlijk dat 24 door de meesten aanzien wordt als een kwalitatieve serie en de Saw-films als horror-franchise op minder lovende recencies kunnen rekenen.

Op dezelfde manier schuif je meteen aan de kant dat er mensen zouden kunnen zijn die meer geïnteresseerd zijn in de drijfveren van The Jigsaw dan de martel-scenes. Natuurlijk moeten er in iedere film een aantal marteltuigen verschijnen omdat dit nu eenmaal de manier is waarop The Jigsaw zijn slachtoffers test, maar de meeste mensen die ik ken en de films goed vinden zijn in de eerste plaats Saw-liefhebber vanwege die Jigsaw-ideologie en de verhaalstructuur vol met twists en niet omdat ze gewoon zoveel mogelijk gore willen zien. Het stoort me dan ook dat je de Jigsaw-ideologie waar veel mensen de films net voor kijken afdoet als onzin terwijl je zelf toegeeft niet eens alle sequels bekeken te hebben. Zoals ik eerder zei: de haters focussen zich teveel op de martel-scenes en maken dit soort films dan ook uit voor torture porn in plaats van het gewoon horror/thriller te noemen wat het ook gewoon is.

Je gaat nu misschien denken dat ik gewoon gelijk wil krijgen, maar Daniël ik van mijn kant snap gewoon niet hoe je de term torture porn kan gebruiken en daar niet bij wilt toegeven dat je dat waarschijnlijk vooral doet omdat je de films maar niets vind. Je zegt in één van je posts letterlijk "het IS torture porn" en dat ik dat zou moeten inzien. Je gaat er ondanks het tegendeel te beweren dus toch ook wel van uit dat je gewoon gelijk hebt ;) Dus ja, het blijft voor mij een belachelijke discussie. Niet omdat geen één van ons beiden aan de ander zijn ongelijk gaat toegeven, wel omdat torture porn gewoon de lading niet dekt en eerder uiting geeft aan een subjectieve mening van de gebruiker ervan dan dat het een objectieve reflectie is van het beschreven genre.

Brakhage
01-11-2008, 00:48
Heel grappig op dat vlak is dat je het 24-voorbeeld zomaar aan de kant schuift omdat dit iets is dat je duidelijk wel bevalt, terwijl 24 ook bergen kritiek krijgt voor het gratuit geweld in de martel-scenes (waarvan experts bevestigen dat het zinloos is omdat een vastberaden terrorist niet zal bezwijken als hij aan fysieke pijn wordt blootgesteld). Er is geen reden om dit dan geen torture porn te noemen, behalve dan natuurlijk dat 24 door de meesten aanzien wordt als een kwalitatieve serie en de Saw-films als horror-franchise op minder lovende recencies kunnen rekenen.
Ik wil me er niet in vermengen, maar hier vlieg je natuurlijk uit de bocht. Allereerst vind ik het vreemd dat je zomaar durft te beweren dat experts bevestigen dat een vastberaden terrorist niet zal bezwijken als hij aan fysieke pijn wordt blootgesteld (dit lijkt me verre van een feit) en ten tweede is de functie van de martelingen in 24 compleet anders dan in Saw. Bij Saw is het de essentie van de films, bij 24 is het slechts een facet. Daarnaast is uiteraard het karakter bij Saw natuurlijk vele malen explicieter dan bij 24, dus de vergelijking gaat gewoon niet op.

En even voor de duidelijkheid: ik heb weinig tegen de Saw films (ik heb er ook weinig mee, maar dat terzijde).

intexor
01-11-2008, 01:15
Ik wil me er niet in vermengen, maar hier vlieg je natuurlijk uit de bocht. Allereerst vind ik het vreemd dat je zomaar durft te beweren dat experts bevestigen dat een vastberaden terrorist niet zal bezwijken als hij aan fysieke pijn wordt blootgesteld (dit lijkt me verre van een feit) en ten tweede is de functie van de martelingen in 24 compleet anders dan in Saw. Bij Saw is het de essentie van de films, bij 24 is het slechts een facet. Daarnaast is uiteraard het karakter bij Saw natuurlijk vele malen explicieter dan bij 24, dus de vergelijking gaat gewoon niet op.

En even voor de duidelijkheid: ik heb weinig tegen de Saw films (ik heb er ook weinig mee, maar dat terzijde).

Daar heb je gelijk in, een feit kan ik dat niet noemen, maar het wordt wel steeds naar voren geschoven als er weer eens heisa is over het geweld in 24 en het nut daarvan. 24 gaat inderdaad ook veel minder ver in het martelen, al is het maar vanwege de restricties die je hebt als TV-serie, maar als er over 24 gesproken wordt ligt de focus meestal toch vooral op dat soort scenes. De serie is er toch wel voor bekend, al is dat dan misschien eerder bij mensen die er niet al teveel van gezien hebben of er niet veel aan vinden. En dat laatste is het punt van vergelijking dat ik probeer te maken tussen 24 en de Saw-films en het al dan niet gebruiken van een term als torture porn. Ik begrijp waarom je het een slechte vergelijking vind, ik blijf er zelf achterstaan omdat ik het er zelf niet echt mee eens ben dat het martelen bij Saw de essentie is. Uiteindelijk is het volgens mij ook daar een middel om iets te bereiken, niet het ontmantelen van een bom ofzo maar wel een inzicht loswekken bij de testpersoon. Vanzelfsprekend komt het martelen wel veel vaker in beeld in Saw-films, dat kan ik niet ontkennen.

(ik hoop dat je het niet erg vind dat ik even reageer aangezien je zei niet in de discussie betrokken te willen worden, maar voel je natuurlijk vrij deze post gewoon te negeren als je er niet op wil verdergaan ;))

Brakhage
01-11-2008, 01:38
ik blijf er zelf achterstaan omdat ik het er zelf niet echt mee eens ben dat het martelen bij Saw de essentie is. Uiteindelijk is het volgens mij ook daar een middel om iets te bereiken, niet het ontmantelen van een bom ofzo maar wel een inzicht loswekken bij de testpersoon.
Nou, volgens mij is dit waar deze hele discussie om draait: jij legt de nadruk op de ideologie, de tegenstanders leggen de nadruk op het martelen. Tegenstanders zeggen dat de ideologie er is als excuus voor het martelen, terwijl jij veel meer waarde hecht aan de aanwezigheid van die ideologie en zegt dat het martelen er is als gevolg van de ideologie. Ik kan best begrijpen dat jij de ideologie een belangrijker aspect van Saw vind dan de tegenstanders, maar volgens mij is die ideologie, als je louter naar de films kijkt minder belangrijk dan het martelen. Je kunt namelijk de ideologie weglaten, dan krijg je een soort Faces of Death achtige compilatie van gruwelijkheden, zonder dat je daarmee echter het karakter van de film wezenlijk verandert (je maakt de films hooguit minder interessant of gelaagd, maar dat is een gradatieverschil). Het martelen kun je echter niet weglaten, want dan hou je enkel ideologie over en er is niemand die twee uur lang naar ideologisch geneuzel gaat zitten kijken (in het concrete geval van Saw hou je dan maar hooguit een half uurtje film over want zoveel is uiteindelijk de tijd die aan de ideologische implicaties besteed wordt). Want het lijkt me toch ook niet zo dat de ideologische kant van de films nu echt goed uitgediept wordt, daar wordt uiteindelijk weinig tijd aan besteed (in itegenstelling tot bv een film als 'Se7en'). Dus ik geloof best dat voor jou de idelogie een aansprekend punt is, belangrijker wellicht dan de martelingen, maar dat is een wat vrije interpretatie van de films, omdat de films dat beeld simpelweg niet ondersteunen.

Daniël V.
01-11-2008, 09:28
Maar dat heb ik in eerdere posts, met name de eerste over dit onderwerp, al proberen duidelijk te maken en daar heb je toen ook al gewoon omheen geluld. Sorry hoor maar zo is het.
Ik heb nergens omheen geluld. Ik heb puur uitgelegd waarom ik vind dat de term wel bestaansrecht heeft zonder iemand te beledigen. Het verwijst wat mij betreft naar een recentelijke trend in het horrorgenre, die begon bij Saw II en de eerste Hostel, en verder ging met de sequels daarop. Het ontbreekt deze films hevig aan authentieke spanning of een sterke plotbasis, iets dat je van een thriller toch wel mag verwachten. Wat het geweld en de gore betreft vind ik dat deze films veel verder gaan dan een horrorfilm. De wijze waarop het wordt gepresenteerd vind ik persoonlijk erg sadistisch en smakeloos, zonder knipoog of respect. Anders dan een Se7en, die een goed verhaal en echte spanning serveert, waarbij hier en daar wat gruwelijkheden de boel ondersteunen.

Dat staat verder los van de kijker daarvan. Een ander kan daar ook anders over denken, en hoeft bij filmische acceptatie ook zeker niet te worden gekenmerkt als een perverseling die er opgewonden van raakt.


Op dezelfde manier schuif je meteen aan de kant dat er mensen zouden kunnen zijn die meer geïnteresseerd zijn in de drijfveren van The Jigsaw dan de martel-scenes. Natuurlijk moeten er in iedere film een aantal marteltuigen verschijnen omdat dit nu eenmaal de manier is waarop The Jigsaw zijn slachtoffers test, maar de meeste mensen die ik ken en de films goed vinden zijn in de eerste plaats Saw-liefhebber vanwege die Jigsaw-ideologie en de verhaalstructuur vol met twists en niet omdat ze gewoon zoveel mogelijk gore willen zien.
Zie het antwoord van Brakhage, die dit punt heel duidelijk motiveert, en waarbij ik me aansluit. Dat geldt ook voor zijn uiteenzetting met betrekking tot het 24-voorbeeld. Daar heb ik niets aan toe te voegen.


Het stoort me dan ook dat je de Jigsaw-ideologie waar veel mensen de films net voor kijken afdoet als onzin terwijl je zelf toegeeft niet eens alle sequels bekeken te hebben. Zoals ik eerder zei: de haters focussen zich teveel op de martel-scenes en maken dit soort films dan ook uit voor torture porn in plaats van het gewoon horror/thriller te noemen wat het ook gewoon is.
Ik vind dat die Jigsaw-ideologie gewoon veel te weinig vlees heeft om te kunnen spreken van een duidelijk vooropgezet plan voor een sterke franchise. Zoveel nieuws ben je niet te weten gekomen over de man, na het origineel. Hij heeft een hersentumor en vind dat veel mensen hun levens verspillen en / of niet waarderen. Vandaar zijn extreme tests. De sequels hebben in mijn ogen niets gedaan om daar echt iets substantieels aan toe te voegen, en fungeren eigenlijk meer als een soort making-of van het origineel, die datzelfde origineel strippen van zijn originaliteit. Hoe verder ze daar in gaan, hoe verder gezocht het wordt. De geloofwaardigheid was voor mij na het derde deel helemaal weg, waardoor ik daarna ook niet verder heb gekeken.
Ik ben geen hater. Ik zie deze films en trek mijn zo objectief mogelijke conclusie over waar in deze films de nadruk op ligt. Naar mijn mening dus de martelscenes.


Je gaat nu misschien denken dat ik gewoon gelijk wil krijgen, maar Daniël ik van mijn kant snap gewoon niet hoe je de term torture porn kan gebruiken en daar niet bij wilt toegeven dat je dat waarschijnlijk vooral doet omdat je de films maar niets vind. Je zegt in één van je posts letterlijk "het IS torture porn" en dat ik dat zou moeten inzien. Je gaat er ondanks het tegendeel te beweren dus toch ook wel van uit dat je gewoon gelijk hebt. ;)
Nee, ik zie ook wel dat je geen kinderachtige discussiepartner bent. Ondergetekende evenmin. Als ik deze films geweldig vond hadden we deze discussie niet. Ik heb het hierboven zo goed mogelijk omschreven. Ervan uitgaan en soms beweren dat je zelf gelijk hebt zit hem ook wel een beetje in het venijn van discussiëren. ;) Dat doe je zelf ook, alleen op een andere manier. De term torture porn bestaat volgens jou niet, en zo lang de ander daar niet in meegaat... ;-) Geeft toch allemaal niks. :smile:

Dennis Vansant
01-11-2008, 12:07
Ik vind Saw los van al het gekrakkeel over torture porn gewoon slechte films, mag dat ook? :p

Dennis Oosterhuis
01-11-2008, 12:30
Het eerste deel is gewoon erg goed, het tweede deel een stuk minder maar nog wel te behappen, het derde deel is alleen voor liefhebbers en daarna ben ik afgehaakt. :)

BigLebowski
01-11-2008, 14:34
Ik ben een liefhebber van het horrorgenre (van een Dracula tot een Texas Chainsaw Massacre), maar Saw vond ik een grote miskoop. Alle delen erna geloof ik dan ook verder wel.

mercapto
01-11-2008, 14:49
Het ging mij om de term torture porn.
Torture wat ?!
Porn ?
We hebben het over Saw toch ?

"Pornografie is het afbeelden van menselijk seksueel gedrag met het doel om seksuele opwinding te creëren."

Nou snap ik dat er masochisten en sado masochisten zijn met een geweld of straf fetish, die er van kunnen genieten als een dame met naaldhakken een dansje op hun knapzak doet. Of mensen die dat soort dingen opwindend vinden. Maar uhm...
Een overgroot deel van de Saw kijkers krijgt last van rigor in het gereedschap bij het zien van het buitensporige geweld ?

Saw kan niet je ding zijn, maar om een nietszeggende term er tegenaan te smijten die je vervolgens niet uit kunt leggen, niet kunt onderbouwen en weigert terug te nemen... Tsk tsk tsk! :nono:

mark t
01-11-2008, 15:09
Het ging mij om de term torture porn.
Torture wat ?!
Porn ?
We hebben het over Saw toch ?

...

Saw kan niet je ding zijn, maar om een nietszeggende term er tegenaan te smijten die je vervolgens niet uit kunt leggen, niet kunt onderbouwen en weigert terug te nemen... Tsk tsk tsk! :nono:De woordspeling impliceert dat het om iets gaat waarin het vertonen van expliciete martelingen centraal staat i.p.v. expliciete seksuele handelingen. Dat je die specifieke woordspeling niet kunt waarderen wil niet zeggen dat het een nietszeggende term is. Ik denk dat het gros van de filmkijkers maar al te goed weet waar de term voor staat. Bovendien is de omschrijving van dit subgenre intussen gemeengoed. Net zoals de slasher-film, de gothic-horror, enz.

Brakhage
01-11-2008, 15:14
De woordspeling impliceert dat het om iets gaat waarin expliciete martelingen centraal staan i.p.v. expliciete seksuele handelingen. Dat je die specifieke woordspeling niet kunt waarderen wil niet zeggen dat het een nietszeggende term is. Daarvoor is-ie intussen al te zeer gemeengoed.
Inderdaad. Persoonlijk vind ik het wel een leuke term eigenlijk, het dekt de lading wel lijkt me. En dat het een term is die door veel mensen als negatief gebruikt wordt kan best zijn, maar wat dan nog? 'Trash' is in mijn ogen een volstrekt positieve term, terwijl de meeste mensen het als negatief zullen uitleggen. Is dat niet de hele essentie van een geuzennaam (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geuzennaam)?

Wim S.
01-11-2008, 22:07
Friday the 13th Part 2 : Deze vervolg op het 1e deel is ook weer erg geslaagd, Camp Crystal Lake is nog steeds een plaats waar je beter niet kan gaan kamperen. Dit deel had ik nog nooit gezien en ik kijk alweer uit naar de volgende delen. Perfecte slasherfilms. 8/10

Poltergeist (BR) : Deze film heeft me als klein jochie vele slapeloze nachten opgeleverd. Ik had zelfs een clowntje in mijn slaapkamer die ik toen heb weg gestopt in de kast. Nu is het gewoon een goede film die mij vaaks nog wel kippevel bezorgd, maar vanavond had ik daar geen last van. Ik denk omdat ik 'm al zo vaak heb gezien en weet wat er komt, maar dat neemt niet weg dat ik dit nog steeds een erg goede film vind, de acteurs/actrices, de muziek alles klopt. Wel zitten er zo'n 2 slecht geknipte scenes tussen waar het heel erg opvalt dat het niet goed aansluit met de volgende scene, bv van de keukenscene naar die van de buren scene. De blu-ray uitgave is goed maar niet geweldig, beeld en geluid zijn gewoon goed. 8.5/10

intexor
01-11-2008, 22:19
De term torture porn bestaat volgens jou niet, en zo lang de ander daar niet in meegaat... ;-)

Voor de derde en laatste keer dat heb ik niet gezegd, het gaat erover dat de term de lading niet dekt volgens mij. Maar voor de rest heb ik momenteel ook niets meer toe te voegen aan de discussie dat al niet gezegd is.

Michael Hamers
01-11-2008, 23:21
Wall-E

Prachtig, schitterend, magistraal, subliem, uitmuntend, excellent, onovertroffen, meesterwerkje, PIXAR! WALL-E!!!

9,5/10

*NERAZZURRI*
02-11-2008, 04:40
[REC]

Ongetwijfeld een sterke film binnen z'n genre, maar niet mijn genre... Erg voorspelbaar ook trouwens.

Alexander D
02-11-2008, 10:20
Undertow

Anders dan verwacht, wel vermakelijk met een beetje een raar einde.

Patrick van den Hul
02-11-2008, 12:32
Voor de derde en laatste keer dat heb ik niet gezegd, het gaat erover dat de term de lading niet dekt volgens mij. Maar voor de rest heb ik momenteel ook niets meer toe te voegen aan de discussie dat al niet gezegd is.

De titel dekt de lading perfect lijkt me, het impliceert dat vormen van marteling als entertainment dienen in dit soort films.

Daniel van Zandvliet
02-11-2008, 13:05
Resident Evil: Extiction

Gezien, en beter dan ik had verwacht.
Deze film vind ik beter in elkaar zitten dan het vorige deel (apocalypse), actie scenes zien er beter uit en een mooie opening naar deeltje vier, laat maar komen. :)

7,5/10

freaky
02-11-2008, 13:06
http://www.ohmygore.com/movies/saw_5/t_poster_teaser_01.jpg

Saw V ( 2008 ) - 6.5 / 10

Same cup of tea, maar vond dit toch een kleine verbetering ten opzichte van het 4de deel, al bij al blijft dit een franchise die tot de laatste druppel zal uitgemolken worden en waar ze enkel nog films kunnen maken aan de hand van flashbacks wat spijtig is. Ze hadden het bij de eerste 3 delen moeten laten...

Oudlid_X5
02-11-2008, 13:09
[REC]

Ongetwijfeld een sterke film binnen z'n genre, maar niet mijn genre... Erg voorspelbaar ook trouwens.


:shock:

mercapto
02-11-2008, 13:32
De woordspeling impliceert dat het om iets gaat waarin het vertonen van expliciete martelingen centraal staat i.p.v. expliciete seksuele handelingen. Dat je die specifieke woordspeling niet kunt waarderen wil niet zeggen dat het een nietszeggende term is. Ik denk dat het gros van de filmkijkers maar al te goed weet waar de term voor staat. Bovendien is de omschrijving van dit subgenre intussen gemeengoed. Net zoals de slasher-film, de gothic-horror, enz.

Vandaar ook de zinnen die jij weglaat uit m'n quote ;)

mark t
02-11-2008, 13:49
Vandaar ook de zinnen die jij weglaat uit m'n quote ;)Die vat ik voldoende samen door op te merken dat het voorvoegsel 'torture' duidt op een andere focus dan gebruikelijk bij 'porn' (expliciete seksuele handelingen). Dat je die letterlijke betekenis noemt en aan de hand daarvan wat voorbeelden verzint doet verder niet ter zake.

*NERAZZURRI*
02-11-2008, 14:13
:shock:

't Laat zich makkelijk raden wat er gaat gebeuren zodra een gebouw wordt afgesloten vanwege een besmettelijk virus en een vrouw binnen een kwartier een agent in z'n nek bijt...

theThinWhiteDuke
02-11-2008, 14:19
Ik vind Saw los van al het gekrakkeel over torture porn gewoon slechte films, mag dat ook? :p
Van mij wel....ik deel die mening.
Zoals we hier zeggen: 'wanne bagger!' :-P

On-Topic:
http://images4.wikia.nocookie.net/starwars/nl/images/f/fd/Artoo_Tyne.jpg
Star Wars: Droids (1985)
In de 80's was ik dol op cartoons als GI Joe, MASK, He-Man en Transformers.
Als ik nu naar deze series kijk heb ik het op een gegeven moment wel gezien en hoeft t niet meer.
Ok, ik ben wellicht niet 100% onpartijdig, maar Droids is imo de beste 80's cartoonserie en heeft bovenstaand probleem niet. Heerlijk sfeertje, prima verhaallijnen en die typische 80's animatiestijl. Het geheime wapen blijft echter Anthony Daniels, die de serie draagt als (ditmaal alleen de stem) C-3PO.
Was 'Clone Wars' ook maar zo; die serie neemt zichzelf imo te serieus, de animatie is te gelikt en de setting (ik blijf het roepen) is verkeerd gekozen.

http://www.fiskofury.com/MY/HAWK-BUCK-ROGERS.jpg
Buck Rogers: Time of the Hawk (1981)
Dit is 80's SF op zn best. Volgens velen (Gil 'Buck Rogers' Gerard inbegrepen) beduidend minder dan seizoen 1, maar voor mij was seizoen 2 juist beter dankzij de introductie van Hawk (Thom Christopher); een van de beste sidekicks uit welke serie of film dan ook.
Jeugdsentiment ten top!

Jeroen D
02-11-2008, 16:34
*Hellboy 2
Als je het eerste deel goed vond dan stelt deze niet teleur. Mager verhaal maar de werkelijk fantastische beelden maken veel goed.
8/10

*Mirrors
Ik had Alexandre Aja hoog zitten na de geweldige remake van The Hills Have Eyes. Met deze film slaat hij de plank volledig mis. Kiefer Sutherland behoort al niet tot m'n favoriete acteurs (wat is de beste man saai) en dat maakt deze film er niet beter op.
Ronduit saaie film met een belachelijk slechte finale. Erg jammer.

5/10

Brakhage
02-11-2008, 18:44
Harakiri (Masaki Kobayashi, 1962) ****1/2

De Japanse film ‘Seppuku’ AKA ‘Harakiri’ van regisseur Masaki Kobayashi uit 1962 is niet direct een typische samoeraifilm. Mensen die dan ook een met actie gevulde film verwachten in de trant van, laten we zeggen, Kurosawa’s ‘Seven Samurai’ zullen bedrogen uitkomen. Als we de samoerai film kunnen zien als het Japanse equivalent van de Western, dan is een film als ‘Harakiri’ verwant aan de psychologische Westerns die Anthony Mann in de jaren ’50 met James Stewart maakte, Westerns waarin psychologische diepgang en karakterontwikkeling belangrijker waren dan narratieve voortgang of opwindende actie. En net zoals die Mann Westerns geen verheerlijking waren van de normen en waarden die het genre representeert, zo is ook ‘Harakiri’ een kritische blik op de mores van de Japanse samoerai. Visueel toont regisseur Kobayashi (die ook bekend is geworden dankzij de spookfilm ‘Kwaidan’ en de oorlogstrilogie ‘The Human Condition’) zich andermaal een begenadigd stilist die in staat is om zijn films van een bijzondere toon te voorzien. De vele statische composities en enkele gracieuze camerabewegingen zijn een prachtige weerspiegeling van het officiële en ritualistische karakter van de harakiri en de samoerai eer. Het geeft de film ook een redelijk afstandelijk en koud karakter, wat bijdraagt aan het kritische karakter van de film. De spaarzaam gebruikte muziek van Toru Takemitsu (zo ongeveer de Japanse Ennio Morricone) draagt eveneens veel bij aan het gevoel van eenzaamheid en verlorenheid wat de film zo sterk uitdraagt.

Gandalf the funny
02-11-2008, 18:50
Ik heb zojuis Troy (director's cut) gezien..... Eindelijk.
Ik heb de oude versie wel al gezien, maar die viel me erg tegen.
Deze versie vind ik stukken beter!!! :o
Jammer dat er geen DTSje op zit. Verder mag ik niet klagen!

theThinWhiteDuke
02-11-2008, 19:32
http://www.monstersinmotion.com/catalog/images/soundtrack/battlestar25cd.jpg
Battlestar Galactica: Saga of a Starworld (1978 )
De beste SF TV-serie ooit (op de voet gevolgd door Buck Rogers).
Wederom: sentiment ten top, en voor liefhebbers van oude effecten puur genot.
De nieuwe Galactica serie mist helaas alles wat deze 'oude' wel had.
"By Your Command" http://www.losttv-forum.com/forum/images/smilies/More%20Yet/cylon2.gif

Nielsje
02-11-2008, 21:04
Cold Showers
Rommelige Franse film over klassenverschillen, judo en worstelen met de puberteit in Frankrijk. Hoewel de opzet van het verhaal aardig is wordt het naar mijn mening erg slecht uitgewerkt en zijn de hoofdrolspelers moeilijk te begrijpen. Het einde komt ook behoorlijk plots.

priester
02-11-2008, 23:16
The Terminal

Origineel verhaal, goed acteerwerk maar voor mij geen topper. De film doet wat het moet doen en doet verder weinig bijzonders, het is een vermakelijke film niet meer maar zeker ook niet minder een 6.5 vind ik daarom ruim op zijn plaats.

Idol
02-11-2008, 23:30
Net Kung Fu Panda gezien! heb deze dvd gekocht gisteren bij de makro (officieel komt deze pas 5 nov uit!) is me erg goed bevallen, lekker simpel verhaaltje wat erg komisch word gebracht. een aanrader!

Brakhage
03-11-2008, 00:09
Exorcist II: The Heretic (John Boorman, 1977) ***1/2

Van alle kanten hoorde ik dat dit vervolg op ‘The Exorcist’ zo vreselijk slecht was, maar daar ben ik het toch niet mee eens. Er scheelt zeker van alles aan deze film: de speciale effecten zijn maar matig, het verhaal gaat nergens heen, de dialoog is tenenkrommend, het acteerwerk is uniform waardeloos en van enige spanningsboog is geen sprake. Het is ook bizar hoe lijnrecht dit tweede deel tegenover het eerste deel staat: waar Friedkin een realistische, bijna documentaireachtige aanpak hanteerde, daar opteerde Boorman juist voor een gestileerde, surrealistische aanpak. Dit is vreselijk logisch eigenlijk omdat Boorman een totaal ander filmmaker is dan Friedkin; Boorman maakt zelden realistische films (zelfs ‘Deliverance’ is eerder surrealistisch dan realistisch volgens mij). Ik vraag me dan ook sterk af in hoeverre de negatieve punten van deze film ook echt negatieve punten zijn: ik zou niet verbaasd zijn als Boorman bijvoorbeeld het slechte acteerwerk zelfs aangemoedigd heeft om de dromerige sfeer te versterken – hoe verklaar je anders dat mensen als Richard Burton en Louise Fletcher zo waardeloos acteren, allebei toevallig tegelijkertijd een slechte dag? Boorman is ook hier weer bij vlagen geniaal met decor, vooral het kantoor van de dokter en het appartement van Regan zijn vreselijk bizar in hun abstractheid en roepen allebei Boorman’s geniale werk ‘Point Blank’ in herinnering, een film waarvan maar weinig mensen lijken te beseffen hoe dicht die tegen het werk van Antonioni aanligt qua stedelijke vervreemding. De muziek van Ennio Morricone is ook al vreselijk onevenwichtig, althans naar reguliere maatstaven want zijn complete bereik komt hier voorbij, van romantische lalala melodieën tot vocale avant-garde. Het is dus allemaal nogal een ratjetoe, maar het zal vast geen toeval zijn dat dit vreselijk goed past bij de film als geheel die in alle opzichten een ratjetoe is. In hoeverre Boorman dit allemaal opzettelijk gedaan heeft heb ik geen idee van en is feitelijk ook niet interessant. Ik vind het in ieder geval een van de meest bizarre mainstream horrorfilms die ik ooit gezien heb, een film die een beter lot verdient dan nu het geval is.

DanielC.
03-11-2008, 00:15
W. Tsja, de politiek. Ik hou me daar eigenlijk niet zo mee bezig, ik weet ook niet helemaal waarom ik naar deze film ben gegaan, je weet tenslotte al waar het over gaat. Het zal wel zijn omdat het altijd zo gezellig is in de auto. Ik vond de film zelf een beetje zuur, pesterig. Akelig om naar te kijken.

En wat is dat toch voor een Godvergeten *** bioscoop daar in Vlissingen. Zit je in de bioscoop, een film te kijken, je legt daar €8.50 voor neer, dan verwacht je toch dat je in rust naar die film kan kijken. Gaan ze gewoon doodleuk de bioscoop verbouwen op momenten dat ze films vertonen. Heel de tijd allemaal herrie door je film. Fijn.

*NERAZZURRI*
03-11-2008, 02:12
The Number 23

Wat een grandioze poepfilm zeg... Behoeft geen verdere uitleg.

Angels vs demons
03-11-2008, 02:56
Harry Potter and the Sorcerer's Stone (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=2) (2001)

Nu lag ik op een zaterdag avond eens lekker op de bank met mijn vriendin, toen we besloten om Harry Potter dan toch maar een keer te kijken! Mijn vriendin had hem al een aantal keer gezien en gelezen en was ervan overtuigd dat ik hem ook wel leuk zou vinden! Harry Potter leek mij altijd een beetje een kinderachtige en saaie goochel film. Een beetje de kindvriendelijke versie van Lord of the Rings! Dus ik met goede moed het dvdtje in de playstation geduwd en een zak chips gepakt!

Zo zie je maar weer dat ik niet altijd gelijk heb! Eigenlijk was de film helemaal niet zo saai, en vooral de muziek en de effecten waren super mooi gedaan! Misschien wel zo mooi dat ik het toch beetje kinderlijke verhaal zonder echt veel spanning niet zo erg meer vond. Natuurlijk zie ik nogsteeds liever Lord of the Rings, maar ik ben WEL benieuwd hoe het verder gaat lopen met Harry en zijn vrienden op de Zweinstein toverschool!

The AristoCats (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=35196) (1970)

The AristoCats ofterwijl De Aristokatten gaat over een Poes met 3 kittens. Zij leven een luxe leven in Frankrijk samen met hun oude bazin die enorm veel van haar katten houd. Wanneer haar butler hoort dat de erfenis van deze rijke oude vrouw naar de katten gaat voordat het bij hem komt, besluit hij dat katten moeten verdwijnen zodat hij er met de erfenis vandoor kan gaan. Hij ontvoert de katten en laat ze ver buiten de stad achter zodat ze nooit meer thuis zullen komen. De katten weten geen raad met deze vreemde en enge situatie totdat ze een straatkat genaamd O'Malley tegenkomen. Deze kat besluit om de achtergelaten katten terug naar hun bazin te brengen.

Dit is een van de Disney films waarvan ik me nog maar weinig kon herinneren. Of dit komt omdat ik hem vroeger niet zo vaak gezien heb, of omdat hij me niet zo aansprak.. ik weet het niet meer.. maar ik ben blij dat ik hem weer een keer heb kunnen zien! De Aristokatten is weer een Disney film vol humor, liefde en leuke liedjes, precies zoals kinderen ze het liefst hebben. Ook de echte getekende stijl die we ook in Jungle book zagen komt hier terug. Dit geeft de film voor mij NET een beetje meer gevoel mee. Niet dat latere Disneys niet mooi gemaakt zijn ofzo.. maar omdat je echt ziet dat deze films schets voor schets gemaakt zijn.. Prachtig!

Da Aristokatten is zeker een film die het label "Disney Classic" waard is!

Melzz
03-11-2008, 11:13
Wanted

Wanted; de natte droom van elke puisterige puber. Ik had geen hoogstaand stukje cinema verwacht maar dit soort films vind ik te debiel voor woorden. Het mag over the top maar dan graag in een soort context. In deze film gebeuren dingen inconsequent en moet je zaken maar voor lief nemen. Een kantoorlul wordt opgeleid tot superhuurmoordenaar, een soort genootschap dat mensen vermoord zonder vragen te stellen....en daar moet je het dan mee doen. Ze kunnen ook heel vet kogels ombuigen en andere superheldachtige dingen. Als ze gewond raken gaan ze in een badje liggen....probleem opgelost. Elke vrouw in deze film is dik en irritant of zeurt en gaat vreemd......behalve Angelina Jolie....die is vet cool en lekker. Het lulletje wordt toffe gast. Het lulletje kan in mijn ogen geen film dragen, beetje een vervelende acteur. Doet me denken aan Toby-Spiderman. Een film waarbij je ondertussen lekker kan gaan ouwehoeren of drinken kan gaan halen zonder dat je wat mist. De special effects zien er mooi uit maar het bewijst maar weer eens dat een verhaal vele malen belangrijker is. Alsof iemand vette actiescenes heeft bedacht en later dacht.....shit....we moeten nog een verhaal verzinnen. Morgen Freeman loopt ook totaal misplaatst rond in deze film. Heel vervelend. Score; 3,5 (voor de special effects dan toch maar).

Mr. Blonde
03-11-2008, 11:53
Le Voyou - Claude Lelouch - 1970

Jean-Louis Trintignant is Simon 'le Suisse' Duroc. Een crimineel die na 5 jaar vroegtijdig de gevangenis verlaat. Op niet chronologische wijze zien we hoe en waarom hij daar terecht is gekomen. Goede film met een intelligent script en vertelwijze.

Marcel v/d H.
03-11-2008, 12:31
Vanishing Point (Richard C. Sarafian, 1971)
De voormalige auroracer en politieagent Kowalski verdient nu de kost met het overbrengen van auto’s van Denver naar San Francisco. Op een dag sluit hij met een vriend een weddenschap af: het traject in 15 uren afleggen in een Dodge Challenger. Kowalski vertrekt zonder acht te slaan op de snelheidslimieten en hij wordt al snel tevergeefs achtervolgd door de politie van Nevada en Californië. Vanishing Point is een heerlijke b-film/ roadmovie. Goede setting, sterke soundtrack en (zeker voor die tijd) mooi in beeld gebrachte achtervolgingen. Kortom, zeer vermakelijker film die ondanks het magere verhaal prima weet te entertainen. 7.6

Sydney (Paul Thomas Anderson, 1996)
Als de voormalig gokker Sydney de jonge John de kneepjes van het gokken bij brengt, wordt hun band steeds hechter. Op een nacht raken John en zijn kersverse bruid Clementine verstrikt in een misdrijf. Terwijl het jonge echtpaar vlucht, krijgt Sydney bezoek van Jimmy, één van Johns vrienden. Hij beschikt over gevoelige informatie over Sydney's verleden als huurmoordenaar. Sydney (ook wel Hard Eight) is een van de eerste films van Paul Thomas Anderson (Magnolia, There Will Be Blood). Al aan deze film valt af te zien dat Anderson een groot regisseur is. Toch vond ik de film op zichzelf niet echt heel sterk (in vergelijk met zijn andere films). Het is zeker een prima film, echter weet de film zich met een redelijk standaard verhaal niet echt te onderscheiden. De cast is trouwens wel erg goed en de personages zijn goed uitgewerkt. 7.5

TJ Weissel
03-11-2008, 12:57
En wat is dat toch voor een Godvergeten *** bioscoop daar in Vlissingen. Zit je in de bioscoop, een film te kijken, je legt daar €8.50 voor neer, dan verwacht je toch dat je in rust naar die film kan kijken. Gaan ze gewoon doodleuk de bioscoop verbouwen op momenten dat ze films vertonen. Heel de tijd allemaal herrie door je film. Fijn.

Voortaan bij de kassa vrijkaartje opeisen, je staat in je goed recht!

TJ Weissel
03-11-2008, 12:59
Nog even over Saw... de liefhebbers van dit soort films hebben imho toch echt dringende hulp nodig!

Melzz
03-11-2008, 13:05
In Bruges

Heerlijke sobere film over twee huurmoordenaars (Gleeson, Farrell) die na een hit moeten onderduiken in Brugge en wachten op nadere instructies. Sterk acteerwerk en heerlijk cynische dialogen. Het ingetogenere broertje van een, pak em beet, Lock Stock and two Smoking Barrels. Ralph Fiennes laat zien ook goed uit de voeten te kunnen met subtiele humor...een prachtrol. Maar eigenlijk acteert iedereen sterk, ook Collin Farrell is helemaal in zn element. Brugge wordt mooi weergegeven. Een erg leuke verrassing!

Melzz
03-11-2008, 13:13
Nog even over Saw... de liefhebbers van dit soort films hebben imho toch echt dringende hulp nodig!

Want??:confused:

Persoonlijk vind ik alle vervolgen zwaar waardeloos maar dat is een andere discussie. Ik snap niet zo goed dat de Saw-reeks er zo uitgelicht wordt als zijnde "te grof" of iets dergelijks. In zoveel horror zit gore of zwaar geweld. Wat maakt Saw zo anders? Horror kan je liggen of niet maar het is toch de bedoeling van horror dat het chockeert of beangstigd? Hetzelfde als je The Big Lebowski beschuldigd van teveel humor.... En dan is Saw toch echt behoorlijk mainstream met zn bioscoopreleases en grote reclameborden bij de Free Record Shop. Mensen die zo panisch op Saw reageren zijn volgens mij niet echt horror gewend.

TJ Weissel
03-11-2008, 13:15
Want??:confused:

Persoonlijk vind ik alle vervolgen zwaar waardeloos maar dat is een andere discussie. Ik snap niet zo goed dat de Saw-reeks er zo uitgelicht wordt als zijnde "te grof" of iets dergelijks. In zoveel horror zit gore of zwaar geweld. Wat maakt Saw zo anders? Horror kan je liggen of niet maar het is toch de bedoeling van horror dat het chockeert of beangstigd? Hetzelfde als je The Big Lebowski beschuldigd van teveel humor....

Je hebt horror, en je hebt mensen die kicken op martelfilms ... ook wel Torture porn genoemd of Gorno. Het feit dat jij de emotie humor al vergelijkt met het blijkbaar door jou kunnen genieten van martelingen geeft toch al aan dat er iets niet helemaal in orde is.

intexor
03-11-2008, 13:18
Nog even over Saw... de liefhebbers van dit soort films hebben imho toch echt dringende hulp nodig!

Tjeezes, het zijn precies eerder de mensen die er niets aan vinden die wat bijstand kunnen gebruiken, die kunnen echt geen mogelijkheid voorbij laten gaan om even op de Saw-films en de mensen die ze wel graag kijken in te hakken. Ik denk zoals Melzz dat je weinig ervaring hebt met horror als je hier zo'n aanstoot aan neemt.

Jeroen D
03-11-2008, 13:20
Dat je daar nog op ingaat Melzz.........laat mensen toch lekker lullen........ik heb ook een zwaar probleem dan want ik vind Saw ook echt gaaf, net zoals de Hostel films.

Oudlid_X5
03-11-2008, 13:27
Hostel vind ik dan weer ziek... (6)

Vreemd dat er nergens wordt gediscussierd over de stijvolle martelporno van The Midnight Meat Train. De allereerste film in Nederland met de prent 18+ in de bioscoop. Hoewel niet iedere bioscoop zich eraan houd... :-P

DanielC.
03-11-2008, 13:40
Die 18+ rating is niet officieel, gewoon een stunt om wat meer publiek te trekken.

Melzz
03-11-2008, 13:41
Je hebt horror, en je hebt mensen die kicken op martelfilms ... ook wel Torture porn genoemd of Gorno. Het feit dat jij de emotie humor al vergelijkt met het blijkbaar door jou kunnen genieten van martelingen geeft toch al aan dat er iets niet helemaal in orde is.

De vergelijking was om aan te geven dat je een bepaald genre niet moet beschuldigen als het waarmaakt wat het beloofd. Als ik een horror kijk, verwacht ik toch om bang gemaakt te worden of hevige spanning te ervaren. Wat ik me afvraag waarom nu juist Saw eruit wordt gelicht? De remake van the Hills Have Eyes; hevige gore, brute verkrachtingen etc. Of neem oudere films als Last House on the Left of de Italiaanse horrors van bv Fulci. Tja...horror bevat nu eenmaal veel geweld. Maar om nu dan te roepen dat je dan niet in orde bent vind ik een beetje vreemde reactie. Als je bv fan bent Friday the 13th....daarin worden vele mensen op brute wijze vermoord door een idioot met een hockeymasker. Wat is het wezenlijke verschil met Saw? In Fulci's the Beyond of the New York Ripper gebeuren ook niet de meest fijne dingen.

Als ik naar mezelf kijk, ik kan heel goed voor ogen houden "het is maar een film". Zo'n Saw doet me dan ook weinig. Misschien denk ik bij sommige scenes van gadverdamme maar ik zal er geen nacht minder om slapen. Dat maakt mij niet tot een persoon waar iets niet mee in orde is. Ik kan wel geschockt zijn door bepaalde docu's op tv. Ik ben van mening dat wat er in Saw gebeurt zo over the top is dat ik er al heel anders naar kijk. Hetzelfde bij een Ichi the Killer....een soort real-time mangastrip. Film is een uitlaatklep. Bang worden in een veilige omgeving is gewoon een vorm van vermaak.....juist omdat je voor ogen kunt houden....het is maar een film.

Dus...je bent een liefhebber van horror of niet. Ik vind het echt gelul dat er dan een steekje bij je los moet zijn. Ik hoor ook wel eens van die reacties over mensen die van Metalmuziek houden. Die muziek gaat ook vaak over moord en doodslag.
De fans zien er heftig uit maar tijdens concerten gebeurt er nooit wat, die gasten zijn gewoon poeslief. Hetzelfde bij mensen die van horror houden. Kijk bv maar naar het publiek van een AFFF, allemaal sympathieke en aardige mensen.

Dennis Vansant
03-11-2008, 13:56
Mjah, ik vind paradoxaal genoeg dat als je een beetje goed bij je hoofd bent, je deze zogezegde "torture porn" wel kunt waarderen wat het is: gewoon een lekker gorefest zonder daarbij teveel na te denken. Je moet immers maar in je achterhoofd houden dat je elke dag op het nieuws dingen te zien krijgt die minstens net zo erg zijn, en niet te vergeten écht, zonder ketchup of lichaamsdelen uit piepschuim of silicone.

Oudlid_X5
03-11-2008, 13:57
Die 18+ rating is niet officieel, gewoon een stunt om wat meer publiek te trekken.

Wat een lullige actie van A-film...

intexor
03-11-2008, 14:01
Wat een lullige actie van A-film...

Was je er ingetrapt Verhoeven? :grin:

Zo schokkend vond ik die film niet, en bijster origineel ook al niet.

Oudlid_X5
03-11-2008, 14:09
Was je er ingetrapt Verhoeven? :grin:

Zo schokkend vond ik die film niet, en bijster origineel ook al niet.

Inderdaad. :-P Ik vond hem trouwens wel een aantal keren behoorlijk schokkend. :oops:

Patrick van den Hul
03-11-2008, 14:18
Wat een lullige actie van A-film...

Ik noem het liever slimme marketing (y)

Coen P.
03-11-2008, 15:33
Mitt liv som hund (Lasse Hallström, 1985)
Jaren geleden zag ik bij de VPRO een Zweedse film over een opgroeiend knulletje. Ik was dan ook blij verrast dat de Criterion 'Mitt liv som hund' deze film bleek te zijn!
In het Zweden van de jaren '50 groeit de jonge Ingemar (een bijzonder volwassen rol van Anton Glanzelius) op. Zijn vader heeft hem en zijn broer in de steek gelaten en zijn moeder is ernstig ziek. Zij ligt alleen maar op bed en vult haar dagen met het lezen van boeken. Haar kinderen verwaarloost ze. Als ze al aandacht krijgen dan is het via geschreeuw en getier. Ingemar relativeert zijn eigen situatie door te stellen dat zijn problemen in het niet vallen bij bijvoorbeeld de ruimtehond Laika. Dit is natuurlijk enorm vertederend. Zo'n klein, speels knulletje die eigenlijk niets verkeerd doet, maar weinig geluk heeft in het leven. De klasse van Hallström en zijn cast is dat ze deze tragiek er niet dik bovenop leggen. Oordelen zonder te veroordelen zoals Louis Malle dat ook altijd zo goed deed. Na de dood van zijn moeder wordt Ingemar ondergebracht bij een broer van zijn moeder. In een Amarcordiaans dorp bloeit hij op en geeft en krijgt hij de liefde die hij zo zocht. Ook ontwikkelt hij zijn sexualiteit in de persoon van de 'jongensachtige' Saga. Deze ster in hun voetbalteam gaat bewust als een jongetje door het leven, omdat ze anders niet mag voetballen.
De film wordt bijzonder minimalistisch in beeld gebracht op een wijze die doet denken aan de filmwijze van de Italiaanse (neo-realisme) grootmeesters van vroeger. Ik heb gewoon een zwak voor dit soort type films! Met name als het pitoreske van Zweden ook nog eens zo in beeld wordt gebracht. Grote aanrader! *****

Brakhage
03-11-2008, 18:39
Morocco (Josef von Sternberg, 1930) ****

Een jaar of twee geleden was ‘Morocco’ de eerste film die ik zag van Josef von Sternberg en toen koen ik er werkelijk helemaal niets mee. Nu, vele films en wat literatuur later zag ik gelukkig een geheel andere film.

Vreselijk intrigerend vind ik Peter Wollen’s idee dat von Sternberg een iconisch filmmaker is, waarmee hij bedoelde dat von Sternberg ergens tussen de extremen van het realisme van Andre Bazin en het symbolische van Sergei Eisenstein zit. Bazin vertegenwoordigt de realistische tendens binnen de filmtheorie, waarin het fotografisch-realistische aspect van film benadrukt wordt en waarin de mogelijkheid van film om de essentie van de werkelijkheid te vangen middels mise-en-scène, dieptescherpte en de lange take tot ideaal wordt verheven. Lijnrecht daartegenover staat dan de cinema van Eisenstein die juist de nadruk legde op montage en daarmee de filmische wereld opbrak in kleine fragmenten en de essentie van film in de combinatie van shots zag. Het ideaal van intellectuele montage, waarbij relaties gelegd worden tussen twee verder onafhankelijke beelden (zoals bv. het associëren van het slachten van dieren met het neerslaan van een staking in ‘Strike’) is daarin het hoogst haalbare, waarmee de symbolische natuur van film benadrukt wordt.

Daar ergens tussenin zit dan von Sternberg die niets met het realistische ideaal van Bazin te maken heeft (von Sternberg had een grondige hekel aan realisme, hij was beledigd toen iemand hem zei dat hij een straat in ‘Morocco’ herkende, een film die uiteraard volledig in de studio geschoten is), maar ook niets met het symbolische van Eisenstein. De filmwereld van von Sternberg is een soort droomwereld, waarin alles enkel verwijst naar zichzelf en niets naar buiten die wereld. Natuurlijk kennen de films van von Sternberg realistische elementen (het is geen fantasy, er wordt gewerkt met gewone mensen en ‘echte’ locaties), maar het is een verder volledig gesloten kosmos met zijn eigen regels en logica, net zoals een droomwereld dat is. Josef von Sternberg is eerder verwant aan David Lynch dan aan Vittorio de Sica.

Cruciaal voor de werking van zijn films is dat alle films van von Sternberg zich in een exotische locatie afspelen, waarin de exotischheid van die wereld de absolute voorwaarde is voor de hermetisch gesloten wereld van von Sternberg. ‘Morocco’ speelt zich dus af in Marokko, maar niet een Marokko wat iemand kan kennen; het is een volledig artificiële wereld waarin het idee ‘Marokko’ belangrijker is dan het land zelf. Het is een manier om weg te komen van het door von Sternberg zo gehate ‘realisme’ en een artificiële droomwereld te creëren.

Toen ik de film voor het eerst zag noemde ik het acteerwerk ‘houterig’. Dat is het ook, maar pas nu begrijp ik dat dit volledig past binnen de strategie van von Sternberg om zijn artificiële wereld te bewerkstelligen. Personages in zijn films gedragen zich niet zoals ‘normale’ personages of personen dat doen, ze doen geen dingen waarin we ons kunnen inleven of mee kunnen identificeren. Slechts zelden ook tonen karakters emotie en als ze al emotie tonen dan is dat meestal een emotie die in strijd is met de emotie die je zou verwachten. Het is een beetje vergelijkbaar met wat Jim Jarmusch vaak doet. Personages doen ook maar alles, zonder dat er een verklaring gegeven wordt. Het beroemde einde van ‘Morocco’, waarin Dietrich de woestijn in loopt achter Gary Cooper aan is totaal niet psychologisch gemotiveerd. Maar dat is nu juist de essentie van von Sternberg en de reden dat hij een iconisch filmmaker is: de personages in zijn films zien er wel uit als normale mensen, maar gedragen zich verder niet op een manier die realistisch genoemd kan worden; ze staan volledig op zichzelf en verwijzen naar niets wat buiten de filmwereld ligt, ze bestaan enkel in die ene specifieke film. Von Sternberg maakt het de kijker op deze manier dan ook vrijwel onmogelijk om zichzelf in te leven – de beroemde Sternbergiaanse afstandelijkheid.

Op de openingsgeneriek na gebruikt von Sternberg in ‘Morocco’ ook geen muziek in de film en, in combinatie met de vele stiltes die er vallen heeft dit ook een vervreemdend effect, waardoor het idee van een droomwereld versterkt wordt. Dialoog is er ook zelden om het verhaal verder te helpen, het is er meer als een soort audio-element om ruimte op te vullen; in ‘Shanghai Express’ bijvoorbeeld droeg von Sternberg zijn acteurs op om hun tekst zo monotoon mogelijk voor te dragen, om hiermee het monotone geluid van de trein na te bootsen. Significant in dit opzicht is ook dat het personage van Cooper tot twee keer toe niet uitspreekt wat hij van plan is, maar opschrijft (eerst op een spiegel, daarna kerft hij iets in een tafel), waarmee dialoog dus letterlijk visueel wordt. Uiteraard wordt in deze twee cruciale momenten ook nooit verklaard waarom Cooper doet wat hij doet.

Volgens Gaylyn Studlar zijn de films van von Sternberg exemplarisch voor de masochistische esthetiek, zoals Gilles Deleuze dit uit de werken van Leopold von Sacher-Masoch gehaald heeft. In de meest letterlijke zin valt dit te betrekken op de personages: La Bessiere (Adolphe Menjou) en Amy Jolly (Marlene Dietrich) zijn vrijwel rechtstreeks terug te leiden op de personages uit von Sacher-Masoch’s ‘Venus in Furs’, Severin en Wanda. La Bessiere is een ultieme masochist, want hij weet constant dat Jolly niet bij hem gaat blijven (of hij is echt stekeblind), maar toch blijft hij als een schoothondje achter haar aanlopen. Juist tijdens het etentje als Dietrich achter Cooper aan wil gaan en hem dat en plein publique vertelt, zet La Bessiere zichzelf volledig voor schut. De gasten willen juist weggaan omdat ze aanvoelen dat er iets persoonlijks gaande is tussen Bessiere en Jolly, maar hij vraagt ze juist om te blijven – net als de masochist vindt hij plezier in pijn en lijden, zo erg dat hij zelfs niet te beroerd is om Jolly hoogstpersoonlijk weg te brengen naar de man van wie ze echt houdt! En Amy Jolly vervult met verve de rol van Wanda, de rol van koude ‘moeder’ die haar rol vervult in het masochistische contract en pijn toebrengt aan de man. En net zoals in de masochistische wereld de traditionele geslachtrollen vervagen, zo is dat ook in de wereld van Von Sternberg: de man die graag gepijnigd wil worden vervult de passieve rol en de vrouw die de pijn toebrengt vervult de actieve rol, terwijl in de patriarchale maatschappij mannelijkheid juist met activiteit geassocieerd wordt en vrouwelijkheid met passiviteit. In de androgyne Dietrich had von Sternberg natuurlijk de ideale figuur om de scheidslijn tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid te laten vervagen – in ‘Morocco’ steekt Dietrich zich in een mannenpak terwijl ze zelfs in mannenkleding enorm vrouwelijk blijft. Maar ook de erg mannelijke Gary Cooper wordt door von Sternberg vrouwelijk gemaakt, zoals bijvoorbeeld in het moment dat hij met een waaier gaat zitten wuiven. Zoals een ware droomwereld betaamt is er nergens een duidelijk onderscheid tussen mannen en vrouwen, het vormt constant een soort waas.

Maar niet alleen verhaaltechnisch is ‘Morocco’ exemplarisch voor de masochistische esthetiek, de gehele stijl van von Sternberg is hier op gericht. Want net zoals de masochistische esthetiek staat de gehele visuele stijl van von Sternberg in het teken van hypersensualiteit en fetisjisme. Hij noemde zijn films zelf ‘oefeningen in stijl’ en daarmee heeft hij geen woord te veel gezegd. Ik was de eerste keer nogal teleurgesteld in de belichting van ‘Morocco’, maar dat kwam omdat ik niet goed wist wat te verwachten. Als hij de straten van Marokko belicht worden deze straten versplintert in een duizelingwekkend patroon van schaduwen en kleine fonkelende lichtjes. Hij gebruikt constant een soort soft-focus cinematografie waarmee iedere oppervlakte een soort dromerige tastbaarheid krijgt. Von Sternberg hield natuurlijk vreselijk van close-ups, vooral van Dietrich en hij wist zijn close-ups een soort erotisch karakter mee te geven, vooral ook dankzij een extreme bovenbelichting. Juist doordat hij zo onnodig veel fetisjistische close-ups gebruikt (die vaak geen narratieve functie hebben) en vaak mensen volledig laat stilstaan krijgen zijn films een heel statisch karakter, wat weer direct verbonden kan worden aan de passieve, statische natuur van het masochisme (in tegenstelling tot de razende energie van het sadisme). De paradox van von Sternberg is nu juist dat zijn personages zich altijd heel abstract en afstandelijk gedragen maar zijn visuele behandeling juist ontzettend warm en erotiserend is. James Naremore noemde von Sternberg een kostuumfetisjist en ook in ‘Morocco’ zijn kostuums meer dan louter kleding, het draagt bij aan het bijna tastbare universum. Von Sternberg is vaak bekritiseerd als style over substance, iemand die letterlijk de buitenkant belangrijker acht dan de binnenkant. Maar dit kan geen kritiek zijn op von Sternberg, het is namelijk juist de essentie van zijn werk. Want net zoals zijn masochistische personages constant een masker dragen en hun ware identiteit verborgen houden (alleen de buitenkant tonen), sluit zijn stijl daar naadloos op aan. De wereld van von Sternberg is een wereld van decoratieve hypersensualiteit, waarin de buitenkant verheven wordt tot het hoogste ideaal.

Coen P.
03-11-2008, 18:44
Erg boeiend verhaal Maikel. Ik heb echt veel te weinig van Von Sternberg gezien. Met welke films zou ik 'moeten' beginnen?

DanielC.
03-11-2008, 18:52
http://www.amazon.com/Marlene-Dietrich-Glamour-Collection-Earrings/dp/B000E6ESXK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1225734617&sr=8-1

Drie Von Sternberg/Dietrich, Blonde Venus, Marocco, the Devil is a Woman, en nog 2 andere Dietrich films, voor ongeveer 20 euro, wat wil een mens nog meer. :)

Coen P.
03-11-2008, 19:05
http://www.amazon.com/Marlene-Dietrich-Glamour-Collection-Earrings/dp/B000E6ESXK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1225734617&sr=8-1

Drie Von Sternberg/Dietrich, Blonde Venus, Marocco, the Devil is a Woman, en nog 2 andere Dietrich films, voor ongeveer 20 euro, wat wil een mens nog meer. :)

heet jij Maikel? :)

Nee serieus, bedankt! (y)

Coen P.
03-11-2008, 19:12
http://www.amazon.com/Marlene-Dietrich-Glamour-Collection-Earrings/dp/B000E6ESXK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1225734617&sr=8-1

Drie Von Sternberg/Dietrich, Blonde Venus, Marocco, the Devil is a Woman, en nog 2 andere Dietrich films, voor ongeveer 20 euro, wat wil een mens nog meer. :)

Dat is toch dezelfde uitgave als deze:
http://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=711561

Dat kom je zelfs op 18 euro incl! (y)

freaky
03-11-2008, 21:23
http://www.mediadis.com/pictures/big/173963.jpg


A Nightmare on Elm Street (1984) - 7.5 / 10

Dit blijft een echte horrorklasieker, met een fantastisch creepy sfeertje die je door je lijf voelt zinderen vanaf je de eerste noot hoort van de nightmare on elm street theme. Robert Englund is perfect als Freddy Krueger, en zonder Englund kan ik mij eigelijk geen Freddy inbeelden daarom hoeft voor mij een remake zonder hem dan ook niet. Ook leuk om Johnny Depp in z'n prille jeugd aan het werk te zien. Nogmaals, dit blijft een fantastische film enkel het einde begrijp ik nog steeds niet helemaal dus als iemand me daarmee kan helpen, stuur maar een PM :)

Brakhage
03-11-2008, 21:26
Dat is toch dezelfde uitgave als deze:
http://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=711561

Dat kom je zelfs op 18 euro incl! (y)
Die uitgave heb ik ook, is niks mis mee. Of deze (http://www.play.com/DVD/DVD/4-/1094666/Marlene-Dietrich/Product.html), waar weer enkele films inzitten die in die Amerikaanse box niet zitten (en Shanghai Express is een van de beste). Je kunt ook deze (http://www.play.com/DVD/DVD/4-/918203/Marlene-Dietrich-Collection/Product.html), dan heb je ze allemaal tegelijk :-P. Je kunt ook de Criterion van Scarlet Empress (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=8033) kopen, dat is ook de film waarmee ik je zou willen aanraden te beginnen, vooral ook omdat het visueel een van de meest uitbundige is van alle von Sternberg films en voorlopig mijn favoriete von Sternberg/Dietrich.

TheGodfather
03-11-2008, 21:32
Pickup On South Street (http://www.imdb.com/title/tt0046187/)
Na Jesse James is ook de tweede film die ik van Samuel Fuller zie een voltreffer. Pickup on South Street is een geweldige crime-/film noir die van begin tot einde weet te boeien. Het verhaal is natuurlijk duidelijk een product van zijn tijd maar heeft wat mij betreft de tand des tijds moeiteloos doorstaan en is ook nu nog interessant.
Wat het meest opvalt is het dynamische camera werk waarbij de camera bijna altijd beweegt. Ook komen er ontzettend veel close-ups in voor waardoor je als kijker bij het verhaal wordt betrokken en je met de karakters gaat meeleven. Dit wordt vooral duidelijk in de werkelijk briljante scene van Moe, één van de beste, mooiste en tragische monologen die ik ooit heb gezien. "I have to go on making a living so I can die." Prachtig.
Ook wordt de film gekenmerkt door een heerlijke jazzy soundtrack, waardoor die typische film noir sfeer wordt neergezet. En dan wordt weer eens compleet duidelijk waarom ik zo van film, en van film noir in het bijzonder, houdt. Briljant!

9,0/10

Coen P.
03-11-2008, 21:32
Dank je!

Scarlet Empress komt er zeker eens in, maar dan moet de dollar eerst weer ff kelderen :(

macl
03-11-2008, 22:25
Where the Truth Lies (2005)

Zeer sterke film van Atom Egoyan, met goede acteerprestaties van Kevin Bacon, Colin Firth en Alison Lohman.

Nog een kleine waarschuwing: na deze film zal Alice in Wonderland nooit meer op dezelfde manier bekeken kunnen worden. :shock:

Brakhage
03-11-2008, 23:43
Blonde Venus (Josef von Sternberg, 1932) ****1/2

Deze film was een van de weinige von Sternberg films die me direct beviel en hij wordt er met iedere kijkbeurt enkel nog beter op. Na het fascinerende maar weerbarstige 'Morocco' is deze film een van Sternberg's meest traditionele en mainstream films, hoewel het allemaal nog duidelijk ultiem Sternberg is. Het werkt alllemaal wonderwel, ik vind deze na 'The Scarlet Empress' de beste van alle Sternberg/Dietrich films. Verder ben ik het nog redelijk eens met wat ik destijds over deze film schreef, dus verwijs mensen daar maar heen:

klik (http://maikel1981.blogspot.com/2007/01/blonde-venus.html)

Melzz
04-11-2008, 10:42
Letyat zhuravli a.k.a. The Cranes are Flying - Mikhail Kalatozov - 1957

Dit is geen film...dit is Cinema! Visueel verbluffende film over twee geliefdes die door de oorlog van elkaar gescheiden worden. De zwartwit fotografie is oogstrelend mooi. Er zit ook een aantal scenes in die wat surrealistisch overkomen....deed me wat denken aan Fellini en soms wat aan Ivan's Childhood. Wat de camera allemaal doet in deze film zoals de twee geliefdes die een trap oprennen, als de vrouw in een menigte terecht komt, als soldaten door aan moeras lopen of als Boris, de geliefde die vertrekt naar het front, zn eigen fictieve bruiloft voor zich ziet zijn zeer bijzonder te noemen. Prachtfilm!

Tim k
04-11-2008, 18:37
Cliffhanger ( Harlin 1993 )

Staat op mijn lijstje van de betere actiefilms. Denderende actie in het hooggebergte met een topfitte Stallone als goodguy en een heerlijke schurkenrol van John Lithgow ( alla Ricochet zeg maar ). Lithgow smijt met oneliners als: " You wanna kill me! Well take a number and get in line" en als zijn schurken-love-interest net een c4 explosief geplaatst heeft, kijkt hij haar liefdevol aan en zegt ie: " You'll make a fine wife someday". Harlin schiet trouwens prachtige plaatjes. Ouderwets den deze!

Stephan Nobelen
04-11-2008, 18:47
Independence Day

Geen top, soms een irritante Will Smith. Desondanks vermakelijk!

7,5

Coen P.
04-11-2008, 19:10
Letyat zhuravli a.k.a. The Cranes are Flying - Mikhail Kalatozov - 1957

Dit is geen film...dit is Cinema! Visueel verbluffende film over twee geliefdes die door de oorlog van elkaar gescheiden worden. De zwartwit fotografie is oogstrelend mooi. Er zit ook een aantal scenes in die wat surrealistisch overkomen....deed me wat denken aan Fellini en soms wat aan Ivan's Childhood. Wat de camera allemaal doet in deze film zoals de twee geliefdes die een trap oprennen, als de vrouw in een menigte terecht komt, als soldaten door aan moeras lopen of als Boris, de geliefde die vertrekt naar het front, zn eigen fictieve bruiloft voor zich ziet zijn zeer bijzonder te noemen. Prachtfilm!

Ballad of a Soldier al gezien? Die is nóg beter! (y)

Coen P.
04-11-2008, 21:56
Farväl Falkenberg (Jesper Ganslandt, 2006)
Na aanleiding van diverse positieve beoordelingen van deze film wilde ik zelf eens zien wat er aan de hand was. Ik ben niet teleurgesteld, maar eigenlijk ook niet overtuigd. De film gaat over een groep vrienden in een kustdorp. Ze lopen allen richting de 30 en geen van allen heeft iets gepresteerd in de conventionele zin van het woord. Ze wonen nog allemaal in het kleine zeestadje Falkenberg, terwijl iedereen 'a la Fellini's I Vitelloni' hardop mijmert over de grote stad zoals Göteborg. Via een voice-over in dagboekstijl leer je de jongens en hun filosofische benaderingen van het leven, die erg doen denken aan Richard Linklaters 'Slacker' cultuur, kennen. Iedereen gaat schijnbaar gezapig met hun situatie om, maar één iemand heeft iets rigoreus in gedachten. Deze daad zal de jongens verder binden in de film en waarschijnlijk in hun verdere leven.
Qua filmwijze heeft de film wel iets weg van Gus van Sant, maar dan een minor versie. De lange trackingshots en afwisselden close-ups zijn namelijk van een hoog 'vakantie homevideo' niveau. Visueel imponeert de film dan ook totaal niet. Waarschijnlijk is dat ook niet de bedoeling, want er is bewust op 8mm geschoten. De film moet het meer hebben van zijn melancholische sfeer die je grijpt of je totaal niets doet. De filmmuziek is overigens wel erg goed en draagt bij aan de haast unheimliche, maar tevens dromerige sfeer. Als je er door gepakt wordt tenminste. Een interessante pseudo-mislukking deze film. ***1/2

Bugssje
04-11-2008, 22:28
Good Will Hunting.

Als je weer zo'n standaard drama filmpje verwacht heb je het toch echt mis. Het plot kan soms een heel klein beetje voorspelbaar zijn toch kon ik de film niet uitzetten. Robin Williams liet zichzelf zien in een rol waarin hij het best tot zijn recht komt. Ook de jonge Matt Damon acteerde behoorlijk goed. Dit is echt een film met een lach en een traan en die zeker een herkijkbeurt krijgt.

8.5/10

Brakhage
04-11-2008, 22:49
Cluny Brown (Ernst Lubitsch, 1946) ****

Waardige afsluiter van Lubitsch.