Bekijk uitslag poll: Wat is je favoriete Hitchcock?

Stemmers
173. Je mag niet stemmen in deze poll
  • the lodger (1926)

    0 0%
  • Blackmail (1929)

    0 0%
  • The man who knew too much (1934)

    1 0,58%
  • The thirty-nine steps (1935)

    2 1,16%
  • The lady vanishes (1938)

    1 0,58%
  • Rebecca (1940)

    4 2,31%
  • Foreign correspondent (1940)

    0 0%
  • Shadow of a doubt (1943)

    1 0,58%
  • Spellbound (1945)

    1 0,58%
  • Notorious (1946)

    1 0,58%
  • Rope (1948)

    3 1,73%
  • Strangers on a train (1951)

    5 2,89%
  • Rear window (1954)

    38 21,97%
  • The trouble with Harry (1956)

    2 1,16%
  • Vertigo (1958)

    34 19,65%
  • North by Northwest (1959)

    20 11,56%
  • Psycho (1960)

    38 21,97%
  • The Birds (1963)

    22 12,72%
  • Marnie (1964)

    0 0%
  • Frenzy (1972)

    0 0%
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 98 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    Ik zie dat ik meega met de hoofdmoot die ook voor het fenomenale Rear Window heeft gekozen. Ik heb er iets van 12 in mijn collectie en ook Vertigo, Psycho en North By Northwest vond ik erg mooi. De wat onbekendere films zijn ook zeer zeker aan te raden.

    Maar niets gaat boven Rear Window gezien dat toch wel gewoon zijn meest geniale meesterwerk is. Kijk maar eens naar Panic Room en dan naar deze film, erg grappig hoe ongelofelijk veel invloed als Hitch gehad heeft op de thriller in het algemeen. Ook al is zijn inspiratie weer terug te verwijzen naar Fritz Langs M, die toch wel wordt gezien als de echte moeder van alle thrillers.

    Des al niet te min is Hitch toch wel een van de grootste filmregiseurs uit de geschiedenis van de film.

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    Ook al is zijn inspiratie weer terug te verwijzen naar Fritz Langs M, die toch wel wordt gezien als de echte moeder van alle thrillers.
    The Lodger is bijvoorbeeld zeker geinspireerd door de Duitse films van Decca. Niet van M maar wel van eerdere films van Fritz Lang.

  3. #28

    Standaard

    Voor alle Hitchcock geinteresseerden nog wat te verwachten releases. Op 28 April worden Suspicion, Foreign Correspondent en Mr And Mrs Smith in de UK uitgebracht op DVD door Universal. Gezien de slechte reputatie van Universal UK wacht ik persoonlijk eerst wat reviews af voor ik besluit ze aan te schaffen. In R1 heeft Warner de rechten op deze titels en daar verwacht ik eigenlijk meer van (maar ja, release kan daar nog wel even duren)
    Op R1 wordt op 17 Juni Under Capricorn uitgebracht.
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  4. #29

    Standaard

    Een moeilijke dit keer maar toch kies ik voor Vertigo :wink:
    We all have nightmares to remind ourselves who we really are
    Leonard Shelby
    Art-House

  5. #30

    Standaard

    Niemand die voor Rope kiest?
    Ik vond deze toch ook wel leuk. Samen met Rear window.

    Ik heb lang geleden the birds ooit gezien en had er toen een week nachtmerries van; alleen dat is 15 jaar en 100-en horrorfilms geleden. Denk dat, moest ik em nu opnieuw kijken, de impact toch minder zou zijn.

  6. #31

    Standaard

    Ik heb op Rear Window gestemt want die is gewoon zeer goed en ik zie dat de meeste ook daarop hebben gestemd.

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door technocat
    Niemand die voor Rope kiest?
    Ik vond deze toch ook wel leuk. Samen met Rear window.
    Rope is een mooi experiment maar geen meesterwerk.
    ik heb hem in de poll opgenomen omdat het Hitchcock's eerste eigen produktie en kleuren film was. Truffaut noemt het om die reden in zijn biografie een mijlpaal in Hitchcock's carière.

    Het is een verfilming van het toneelstuk van Patrick Hamilton wat weer gebaseerd was op de Leopold en Loeb case http://www.law.umkc.edu/faculty/proj...eb/leopold.htm Twee schijnbaar zeer intelligente studenten vermoorden iemand om
    te bewijzen dat ze de perfecte misdaad kunnen plegen. Hetzelfde gegeven zie je ook in the secret history van Donna Tart. en het gouden ei van Tim Krabé.

    Het experiment zit hem in het feit dat de film in actual time is opgenomen.
    Hitchcock eerder bekend van de vele clever gemonteerde shots (scissors are the best way) gebruikte 8 takes van 10 minuten (de lengte van een filmrol) waarbij de overgang naar een volgende take bijvoorbeeld bestond uit het inzoomen op de rug van een personage om vervolgens weer uit te zoomen. Een eigentijds voorbeeld hiervan is de film Russian Ark van Alexander Sokurov met camerawerk van Tillman Buttner (lola rennt). één take van 96 minuten.

    http://www.filmfestivalrotterdam.com...ilm/15222.html

  8. #33

    Standaard

    Raer Window is misschien eigenlijk het beste, en daarom is het juist een beetje wrang dat juist deze film twee Hitchcock-elementen "mist" die zijn andere klasiekers uit die tijd wel hebben: Een score van Bernard Herrmann en een aantiteling van Saul Bass.....

    En (misschien alleen) daardoor ga ik toch maar net voor 'Vertigo'....

  9. #34

    Standaard

    Zo heb ik The Secret History van Donna Tart nog nooit bekeken eigenlijk. Ik zal het meer vanuit alle Grieks Klassieke geschiedenis die er door is verweven, daarom ook dat ik het zo'n geweldig boek vond. EWen dikke pil maar heb em in een paar dagen uitgelezen.

  10. #35

    Standaard

    Vanzelfsprekend een zeeeer moeilijke keus. Maar vooruit:
    1. Strangers on a Train
    2. North by Northwest
    3. Rear Window

    Hee, daar staan Vertigo en Psycho niet bij?!?!
    Eeeuuuhhhh, ik weet het niet meer...

  11. #36

    Standaard

    Zoals velen twijfel ik tussen Rear Window en Vertigo. Koos uiteindelijk zuchtend dan toch maar voor Vertigo.

  12. #37

    Standaard

    Zag 39 steps ooit (rond 1970 schat ik) als bezitter van het cultureel jongeren paspoort in het Haagse filmmuseum (draaide 1 keer per week een klassieker in studio 2000)
    Was toen nog niet veel gewend, maar iedere keer als ik hem nu zie vind ik hem nog steeds top.

    Het thema van de onschuldige op zoek naar de ware dader heeft Hitch diverse malen opnieuw verfilmd....maar deze is gewoon echt top (de andere eigelijk ook)

    Ik weet overigens nog van veel Hitchcock films waar ik ze voor het eerst zag (psycho in Olympia bioscoop in Den Haag, 2 weken verdoofd rondgelopen van de shock) North by Northwest by een Hitchcock retrospectief bij de BRT waar ik steeds werd weggeroepen (we zaten midden in een verbouwing) o.a. vertigo in 1984 in de cineac op het buitenhof (mijn dochter heb ik meteen maar Kim genoemd) etc .......

    Zag laatst de documentaire Dial H for Hitchcock op de BBC en dan is het toch ongelofelijk dat die man nooit de oscar voor beste regie heeft gewonnen.

    Eerlijk is eerlijk Jaws is en blijft mijn favoriete film, maar Hitch is voor mij met afstand de beste regisseur

  13. #38

    Standaard

    1. Strangers on a train;
    fantastische cinematografie, typisch Hitchplot, geen James Stewart of Cary Grant (die ik fantastische acteurs vind, maar in Hitch z'n films toch altijd iets te veel als 'de grote ster' zie) maar wat minder grote acteurs en het fantastisch vermakelijke einde.

    2. Psycho;
    de meesterlijke rol van Anthony Perkins, bijzonder inventief plot en natuurlijk de douchescène, ook de climax vind ik angstaanjagend. Ik vind de film alleen wat moeilijker van start gaan dan SoaT.

    3. Rear Window;
    een van de beste rollen van James Stewart en Grace Kelly is natuurlijk betoverend. Climax vind ik wat minder uitgevoerd dan Psycho, maar toch zat ik weer op het puntje van mijn stoel. Verder moet ik eventjes de fantastische set noemen, indrukwekkend. Het verhaal blijft boeien, ondanks het gebonden zijn aan één locatie.

    Zoals je ziet zijn deze keuzes vooral gebaseerd op plot en acteren, want op Hitchcock's regie valt natuurlijk niet veel aan te merken. Niet mijn favoriete regisseur, maar wel een echte meester.

  14. #39

    Standaard

    The Birds :wink:
    *For love some WiLL search the ends of the world..to possess the objects of their desire some even KiLL*
    Mijn collectie

  15. #40

  16. #41

    Standaard

    zoveel heb ik er niet gezien, maar ik heb gekozen voor The Birds
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  17. #42

    Standaard

    Psycho voor mij

    De sfeer is adembenemend door gans de film heen.
    Verveeld geen moment...

  18. #43

  19. #44

    Standaard

    Hitchcock heeft zoveel fantastische films gemaakt dat het moeilijk is om een favoriet er uit te kiezen. Mijn favorieten zijn (in willekeurige volgorde)
    Psycho
    Rear Window
    North by northwest
    Remember the posters that said "Today is the first day of the rest of your life"? Well, that's true of every day but one - the day you die.
    (American beauty)

    Mijn Collectie

  20. #45

    Standaard

    Op dit moment is dat Rear Window maar ik heb nog een aantal titels niet gezien uit de lijst dus hij kan nog veranderen :P .

  21. #46

    Standaard

    Vertigo doet het voor mij, krap gevolgd door Rear Window.

    Ff een informatief rijtje:

    1. Vertigo
    2. Rear Window
    3. Psycho

    Op de 3e plek had elk andere Hitchcock kunnen staan, die ik heb gezien dan, maar omdat ik vroeger zo bang was voor Anthony Perkins, wil ik 'm hiermee bedanken
    Leland Gaunt: "The young carpenter from Nazareth? I know him well. Promising young man. He died badly."

  22. #47

    Standaard

    Psycho

  23. #48

    Standaard

    North By Northwest, één fantastische lange achtervolging door Amerika met Cary Grant in topvorm. Overigens is de voorsprong op Vertigo en Psycho miniem...
    Sometimes nothin' can be a real cool hand.

  24. #49

    Standaard

    Net voor het eerst Young and innocent gezien: die had ook wel in het lijstje gemogen. Hele leuke variant op 'North by northwest' dat zich afspeeld op het Engelse platteland met een erg goeie rol van Nova Pilbeam (waar we vervolgens nooit meer iets van gehoord hebben). Echt een geweldige film.

    In diezelfde categorie is The 39 Steps trouwens ook een favoriet aan het worden. Hitchcock recycelde zijn verhaallijnen wel erg vaak, maar dat deed ie dan ook wel erg goed.

    De films die Hitchcock maakte voor David O. Selznick horen trouwens tot de absolute top van zijn filmportfolio. Rebecca, Spellbound en Notorious horen IMO allemaal tot de beste films die 'Hitch' maakte.

  25. #50

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Net voor het eerst Young and innocent gezien: die had ook wel in het lijstje gemogen. Hele leuke variant op 'North by northwest' dat zich afspeeld op het Engelse platteland met een erg goeie rol van Nova Pilbeam (waar we vervolgens nooit meer iets van gehoord hebben). Echt een geweldige film.
    Helemaal mee eens een goede film, en met een meesterlijk filmshot(drummerman)op het eind.

Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •