De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.

Discussie: Plasma of LCD ???

  1. #1

    Standaard Plasma of LCD ???

    Hi Allemaal,

    Sorry als deze vraag al eerder gesteld is op dit forum, maar ik kon het dus nergens vinden, dus zodoende stel ik hem hier

    We willen z'on grootbeeld tv gaan aanschaffen en dan zoiets van rond de 106cm.
    Er worden dan voornamelijk dvd's op gekeken en spelletjes op gespeeld (Xbox360)..

    Wat is dan de beste keus, een plasma of LCD tv ?
    het is mij al wel opgevallen dat de LCD tv's in de winkels vaak duidelijker en helderder lijken als de Plasma tv's.

    voor echt scherp en helder beeld, aan wat voor tv zouden we dan moeten denken ??
    bedankt alvast voor jullie reakties

    groetjess
    Alisha

  2. #2

    Standaard

    het antwoord is simpel. welke tv jij het mooiste beeld vind geven moet jij nemen.

    de meningen zijn hier namelijk over verdeeld. de een zweert bij plasma en de ander bij lcd

    ikzelf heb een 107cm hitachi plasma van 1 jaar oud en die keuze maakte ik toen omdat de lcd's te flets en onnatuurlijk in mijn mening overkwamen en ik vind na toevallig een aantal keren gekeken te hebben naar de nieuwe full hd lcd's nog steeds dan mijn tv veel mooiere kleuren heeft. ik gebruik hem zelf voor xbox 360 en ps3 en hij geeft schitterend beeld.

    mijn voorkeur gaat dus zeer zeker uit naar plasma

    maar nogmaals het gaat er niet om wat ik het mooiste vind of iemand anders van dit forum maar gewoon wat jij het mooiste vindt
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  3. #3

    Standaard

    Niet onbelangrijk: wat is je budget?
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  4. #4

    Standaard

    Puur theoretisch zou een plasma instaat moeten zijn om betere kleuren weer te geven dan een lcd. Simpel weg omdat een plasma, net als een crt, gebruik maakt van fosfor dat aangeslagen wordt.

    Maar er spelen meer zaken.

    Een plasma scherm wordt, doordat het fosfor gebruikt voor de kleuren, warm. Daardoor dient er een (dikke) glasplaat gebruikt te worden om het beeld op te "projecteren". Een lcd scherm wordt niet warm en kan dan ook volstaan met een dun plastic laagje. Dit heeft alsvoordeel voor het lcd scherm dat het (minder belangrijk maar toch) lichter is dan een plasma. Maar het voornaamste voordeel hiervan is dat een lcd veel minder / geen last heeft van spiegeling. Dit helpt om het beeld beter uit te laten komen zonder al te veel te hoeven "verduisteren".

    Daarnaast speelt het budget een belangrijke rol.
    De goedkopere plasma schermen hebben over het algemeen een lagere resolutie dan de meeste lcd schermen. Dit uit zich een een lager detail / scherpte.
    Maar er zijn dus ook plasma schermen met gelijke resolutie aan lcd en net als lcd's zijn er ook full hd (1080p) plasma schermen. Alleen zijn de prijzen van plasma dus doorgaans hoger dan lcd bij gelijke resolutie.

    Een bijkomend nadeel, dat tegenwoordig wel minder aan de orde is maar nog wel aanwezig bij mijn weten, is het inbranden bij een plasma scherm, terwijl een lcd hier geen last van heeft.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker Bekijk bericht
    Puur theoretisch zou een plasma instaat moeten zijn om betere kleuren weer te geven dan een lcd. Simpel weg omdat een plasma, net als een crt, gebruik maakt van fosfor dat aangeslagen wordt.

    Maar er spelen meer zaken.

    Een plasma scherm wordt, doordat het fosfor gebruikt voor de kleuren, warm. Daardoor dient er een (dikke) glasplaat gebruikt te worden om het beeld op te "projecteren". Een lcd scherm wordt niet warm en kan dan ook volstaan met een dun plastic laagje. Dit heeft alsvoordeel voor het lcd scherm dat het (minder belangrijk maar toch) lichter is dan een plasma. Maar het voornaamste voordeel hiervan is dat een lcd veel minder / geen last heeft van spiegeling. Dit helpt om het beeld beter uit te laten komen zonder al te veel te hoeven "verduisteren".

    Daarnaast speelt het budget een belangrijke rol.
    De goedkopere plasma schermen hebben over het algemeen een lagere resolutie dan de meeste lcd schermen. Dit uit zich een een lager detail / scherpte.
    Maar er zijn dus ook plasma schermen met gelijke resolutie aan lcd en net als lcd's zijn er ook full hd (1080p) plasma schermen. Alleen zijn de prijzen van plasma dus doorgaans hoger dan lcd bij gelijke resolutie.

    Een bijkomend nadeel, dat tegenwoordig wel minder aan de orde is maar nog wel aanwezig bij mijn weten, is het inbranden bij een plasma scherm, terwijl een lcd hier geen last van heeft.

    ik ben het wel eens voor een groot gedeelte alleen wat betreft dat inbranden dat vind ik altijd grote onzin. ik bedoel ik heb al meer dan een jaar mijn plasma en game er altijd op etc.

    heb nog nooit iets wat ook maar op inbranding lijkt gehad terwijl bij gamen toch vaak onderdelen in beeld staan gedurende langere tijd op dezelfde plek (getallen, meters, menus etc.)

    dat inbranden is een paar generaties geleden al opgelost en misschien dat het nog is bij de onbekende goedkope merken? maar bij merken zoals hitachi, pioneer, panasonic etc. is dat volgens mij allang achterhaald
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pretorian22 Bekijk bericht
    ik ben het wel eens voor een groot gedeelte alleen wat betreft dat inbranden dat vind ik altijd grote onzin. ik bedoel ik heb al meer dan een jaar mijn plasma en game er altijd op etc.

    heb nog nooit iets wat ook maar op inbranding lijkt gehad terwijl bij gamen toch vaak onderdelen in beeld staan gedurende langere tijd op dezelfde plek (getallen, meters, menus etc.)

    dat inbranden is een paar generaties geleden al opgelost en misschien dat het nog is bij de onbekende goedkope merken? maar bij merken zoals hitachi, pioneer, panasonic etc. is dat volgens mij allang achterhaald
    Welk merk en type heb jij? Pioneer staat bij mijn weten nl nog steeds bekend om gevoeligheid wat dat betreft. Ook de nieuwere schermen.

  7. #7
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2006
    Woonplaats
    Lovendegem (Belgie)

    Standaard

    Wanneer ik mijn plasma kocht werd mij aangeraden om de eerste 200 speeluren het kontrast naar 50% te brengen,nadien zou het "gevaar" geweken zijn. Heb er inderdaad geen last van .

  8. #8

    Standaard

    ik heb een 42 inch hitachi plasma en nergens last van
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  9. #9

    Standaard

    FF over in branden, mijn Pana heeft er geen last van.
    Maar onze buren hebben een Pioneer PDP-436SXE en deze is dus wel ingebrand en dit zeker naar dat hij 200 uur heeft aangestaan.
    Ze gaan nu ook even met leverancier bellen, wat het zou niet meer voor mogen komen.
    Ben benieuwd wat er uit komt.

    Trouwens antwoord op je vraag Plasma.
    Zeker als je naar de prijzen van de nieuwe Pana serie gaat kijken.
    Mazzel,

    René

  10. #10

    Standaard

    Ik heb nu reeds 2 jaar mijn Pioneer plasma en geen last van inbranden.

    Ik ben wel voorzichtig geweest bij de eerste 500 branduren.

    Ik vind nog steeds geen LCD die aan zijn beeldkwaliteit kan tippen.
    Ht set : Tv : Pioneer Plasma pdp-435xde, Speakers KLIPSCH RF3; Blue-ray : Sony BDP-S300B; Receiver : Sony 850 QS;

  11. #11

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alisha Bekijk bericht
    Hi Allemaal,

    Sorry als deze vraag al eerder gesteld is op dit forum, maar ik kon het dus nergens vinden, dus zodoende stel ik hem hier

    We willen z'on grootbeeld tv gaan aanschaffen en dan zoiets van rond de 106cm.
    Er worden dan voornamelijk dvd's op gekeken en spelletjes op gespeeld (Xbox360)..

    Wat is dan de beste keus, een plasma of LCD tv ?
    het is mij al wel opgevallen dat de LCD tv's in de winkels vaak duidelijker en helderder lijken als de Plasma tv's.

    voor echt scherp en helder beeld, aan wat voor tv zouden we dan moeten denken ??
    bedankt alvast voor jullie reakties

    groetjess
    Alisha
    Mijn mening is dat je zeker voor plasma moet gaan. LCD heeft niet zo'n snel beeld als plasma, en als je met je X-box wilt gamen, is de snelheid van het beeld erg belangrijk. Inderdaad lijken LCD in de winkel, onder TL-licht helderder dan plasma, maar in je woonkamer is dat absoluut niet het geval. Bovendien zijn de kleuren van een plasma veel echter, en plasma heeft een veel hoger contrast, dus zwart is echt zwart, bij LCD niet. Zelf had ik een Samsung plasma, maar wilde ook naar HD. Heb alles afgestruint en gesurft om er achter te komen met welke plasma ik het beste af zou zijn. Inmiddels heb ik een G-Hanz plasma gekocht, en kan deze enkel aan iedereen aanbevelen. Er zijn geen winkels van, ze verkopen via een netwerk van dealers. Het toestel word thuis geleverd, geplaatst, ingesteld en 3 jaar garantie. Ik heb het gevonden via www.g-hanz.nl
    Een tip nog, voor je beslist. Mij is verteld dat LCD een beeldscherm is, en plasma een TV. Langzaam en stilstaand beeld is voor LCD, snel bewegend beeld = plasma

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerard99 Bekijk bericht
    Inmiddels heb ik een G-Hanz plasma gekocht, en kan deze enkel aan iedereen aanbevelen.
    Wordt jij gesponsord door G-Hanz of zo ? 2 posts en 2 pitches voor G-Hanz...
    Als ik naar hun site kijk, weet ik het nog niet zo hoor :
    * je moet in de kleine letterkes gaan zoeken om de prijs te vinden (en die is behoorlijk hoog voor een HD-Ready 42", vind ik)
    * de specs lijken wel opgesteld door een marketeer ("pure zwart filter voor het donkerste zwart", "Uw DVDs... op hun mooist").

    Toch altijd wat voorzichtig zijn met nieuwkomers op onze markt, lijkt me.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door olifantmaxim Bekijk bericht
    Ik heb nu reeds 2 jaar mijn Pioneer plasma en geen last van inbranden.

    Ik ben wel voorzichtig geweest bij de eerste 500 branduren.

    Ik vind nog steeds geen LCD die aan zijn beeldkwaliteit kan tippen.
    Ik heb een panasonic plasma gekocht 106 cm op wat moet ik letten voor inbranden.
    Ik heb de contrast op 40% in de instelling gezet mag ik films zien met zwarte banden van boven of beneden het beeld.
    Moet ik voorzichtig zijn de eerste 500 branduren.
    Laatst aangepast door Willy B. : 26-04-2007 om 19:38
    Sony 55XE9305 Sony HT-CT790 Panasonic DMP-UB704 XBOX ONE S ? http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/willyjean64

  14. #14
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Avalan Bekijk bericht
    Wordt jij gesponsord door G-Hanz of zo ? 2 posts en 2 pitches voor G-Hanz...
    Op het forum van tweakers heeft deze persoon zich ook aangemeld, en hij heeft het hier ook niet anders over G-Hanz.

    Wat een kneuzig persoon!

    G-Hanz ZUIGT!

  15. #15

    Standaard

    Het lijkt met erg sterk dat de zwarte balken kunnen inbranden, als ik me niet vergis zijn het alleen de continue heldere stukken die kunnen inbranden (logo's en menu's en game counters enz.) Help eens effe mensen
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Seth__Gekko Bekijk bericht
    Het lijkt met erg sterk dat de zwarte balken kunnen inbranden, als ik me niet vergis zijn het alleen de continue heldere stukken die kunnen inbranden (logo's en menu's en game counters enz.) Help eens effe mensen
    Yep, het gaat om heldere kleuren die zeg maar 'te heftig' worden weergegeven. Logo's van RTL en SBS bijvoorbeeld.

    Daarom moet je oa het contrast flink terugdraaien.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Seth__Gekko Bekijk bericht
    Het lijkt met erg sterk dat de zwarte balken kunnen inbranden, als ik me niet vergis zijn het alleen de continue heldere stukken die kunnen inbranden (logo's en menu's en game counters enz.) Help eens effe mensen
    Inbranden zal niet het probleem zijn. Volgens mij was een mogelijk probleem dat de "pixels" waar de zwarte balken getoond worden minder slijten waardoor, als je heel veel zo hebt gekeken, daar op een gegeven moment een hogere lichtopbrengst gaat krijgen (of dat deze minder verlaagd is zo je wilt) ten opzichte van de meer gebruikte pixels. Of dat in de praktijk echt storend duidelijk zal worden weet ik niet, maar ik kan me het wel voorstellen na b.v. 10.000 uur of zo.
    Marantz SR6300, Sony DVP-NS930, Panasonic DMR-EH67k, Philips CD-650, 4 x Monitor Audio Silver 8i, Monitor Audio SLCR, Panasonic TH-42PV70

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door R Klemkerk Bekijk bericht
    Op het forum van tweakers heeft deze persoon zich ook aangemeld, en hij heeft het hier ook niet anders over G-Hanz.

    Wat een kneuzig persoon!

    G-Hanz ZUIGT!
    Geef mij maar de G-plek

    Effe on-topic over het inbranden.

    Ik denk echt niet dat het kwaad kan om een dvd'je te bekijken met zwarte banden.

    Wat ik altijd deed (staat in mijn handleiding), Ik liet de TV na afloop van de film nog een half uur op full-screen draaien.
    Ht set : Tv : Pioneer Plasma pdp-435xde, Speakers KLIPSCH RF3; Blue-ray : Sony BDP-S300B; Receiver : Sony 850 QS;

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •