De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Vraagje over (vervangende) versterker

    Hallo allemaal!

    Zal mezelf even voorstellen: Ik ben Bas.. 20 jaar oud en volg al een paar jaar dit forum. Heb zelf ook al aardig wat DVD's, allemaal origineel want dat is toch het fijnst kijken.
    Ik kijk sinds jaar en dag mijn dvd's op een klein tv'tje met een opa-opstelling:
    Boxen van mijn overleden oma via een versterker van het jaar nul van mijn buurman en de dvd's gaan in een medion dvd speler van de aldi. Dat was 5 jaar geleden zo en nu ook nog.
    Nu is het zo dat mijn ouders een vervangende JVC home-cinema set hebben gekregen doordat hun oude kapot was gegaan (garantie). De oude boxen blijven beneden aan de muur hangen en ik kreeg de nieuwe boxen-set! Het gaat om een JVC SP-THP3. 5 boxen plus een subwoofer. Ik helemaal blij, alleen nu heb ik zo het idee dat deze 5.1 set niet aan te sluiten is op mijn versterker en al helemaal niet op mijn DVD- speler.

    Hier wat foto's:

    Kenwood KR-4600 AM/FM stereo tuner amplifier (jaar nul)





    DVD- Speler: Medion



    Op dit moment draai ik met 2 boxen. Er zit een tulp stekkertje tussen de front Links en Rechts van mijn DVD-speler en de Input-Aux ingang van mijn versterker.
    Ik vind het geluid helemaal prima! Iemand enig idee om dit om te toveren naar een 5.1 set?

    Met vriendelijke groet,

    Bas

  2. #2

    Standaard

    Hoi Bas,

    5.1 gaat niet lukken met deze versterker. Het is namelijk een stereo versterker zover ik op je foto's kan zien. Dus maximaal 2 kanalen.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  3. #3

    Standaard

    Bas, welkom.
    Leuk om te lezen dat je toch zo fanatiek bent.
    Wat Peter ook al aangaf, voor surround heb je een surround versterker nodig en jij hebt een stereoversterker. Via deze versterker gaat dat dus niet lukken. Ook via je DVD speler gaat dat niet lukken, de aansluitingen voor 5.1 zijn namelijk niet versterkt maar bedoeld om 5.1 signalen analoog naar een versterker door te geven die dat kan ontvangen.

    Het enige wat je zou kunnen doen is om te proberen een leuke surroundversterker/receiver ergens op de kop te tikken (marktplaats.nl, hier in de hardware sectie, hifi.nl, ebay, noem maar op).

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties!

    Jullie antwoorden kwamen inderdaad overeen met mijn vermoedens. Deze versterker is niet geschikt voor een 5.1 opstelling. Het zal dus een niewe reciever/versterker moeten worden
    Wat is het verschil tussen een reciever/versterker? En hebben jullie nog tips voor zo een apparaat? Wat een beetje klinkt met mijn JVC set?

    Groeten Bas!

  5. #5

    Standaard

    Reciever is meerkanaals versterker en (radio)tuner in één. Je zou eens kunnen kijken naar de instapmodellen van Onkyo, Denon, Sony en Yamaha.

    Wat voor aansluiting heeft je subwoofer trouwens?
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  6. #6

    Standaard

    Ik denk niet dat je speakers van dat JVC setje geschikt zijn om aan te sluiten op een receiver..... bespaar je de moeite.

    Als je over wilt gaan naar 5.1 reken dan maar op hogere kosten, of als je dat niet wilt, dan zit je op het niveau van een JVC setje zoals je ouders hebben.

    Speakers die bij zulke setjes geleverd worden zijn over het algemeen alleen geschikt voor het setje waarbij zij geleverd zijn, ik vermeld je dit om je kosten en een ernstige teleurstelling te besparen.
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    De 5 satelliet speakertjes die doorgaans bij zo'n setje zitten zal je wel kunnen aansluiten. Hopelijk overleven die speakertjes de kracht van je receiver . De subwoofer da's een ander verhaal. Meestal wordt bij die setjes een passieve subwoofer geleverd. Als je wat geluk hebt zijn er op de subwoofer achteraan ingangen én uitgangen voorzien. Dan kan je de subwoofer aansluiten via de front uitgangen van je receiver en je front speakers aansluiten op de subwoofer zelf. Meestal is dit echter niét het geval: de subwoofer heeft doorgaans 1 uitgang die enkel rechtstreeks op het setje kan worden aangesloten.

    Als je het niet erg vindt kun je ook een 5.0 opstelling doen en film kijken zonder subwoofer. Maar zeker met de speakertjes die bij setjes geleverd worden ga je een belangrijke meerwaarde missen!

    BTW: ik heb al regelmatig passieve subwoofers op de tweedehandsmarkt zien voorbij komen die wél voormelde aansluitingen hebben voor een héél zacht prijsje.

  8. #8

    Standaard

    Bedankt voor de informatie.
    Heel jammer dat het nu toch niet lijkt te gaan lukken. Ik ben wel een film-fan maar ben toch niet van plan om veel geld aan (goede) apparatuur uit te geven. Mede omdat ik gewoon nog boven op mijn kamertje draai. Ik dacht eindelijk een 5.1 setje aan te kunnen sluiten.
    De subwoofer heeft inderdaad maar 2 aansluitingen voor 2 speaker kabeltjes.
    Ik heb nu al 4 speakers boven hangen, als ik de subwoofer niet kan aansluiten ga ik die andere speakers ook niet aansluiten, zonde van de moeite.
    Eigenlijk zou de beste oplossing zijn om een originele JVC reciever te kopen en die aan te sluiten?
    Toch jammer had me er al helemaal op verheugd!.

    Bas

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BassieB Bekijk bericht
    Bedankt voor de informatie.
    Heel jammer dat het nu toch niet lijkt te gaan lukken. Ik ben wel een film-fan maar ben toch niet van plan om veel geld aan (goede) apparatuur uit te geven. Mede omdat ik gewoon nog boven op mijn kamertje draai. Ik dacht eindelijk een 5.1 setje aan te kunnen sluiten.
    De subwoofer heeft inderdaad maar 2 aansluitingen voor 2 speaker kabeltjes.
    Ik heb nu al 4 speakers boven hangen, als ik de subwoofer niet kan aansluiten ga ik die andere speakers ook niet aansluiten, zonde van de moeite.
    Eigenlijk zou de beste oplossing zijn om een originele JVC reciever te kopen en die aan te sluiten?
    Toch jammer had me er al helemaal op verheugd!.

    Bas
    Bas,

    Je moet al heel slechte speakers in je stereo opstelling hebben om een verbetering te kunnen krijgen in het geluid.

    Beter een goede stereo opstelling dan een matige 4.0 - 5.0 - 5.1 opstelling.
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Een echte verbetering in het geluid zal misschien niet gebeuren nee. Maar wat ik wel een betere ervaring vind is bepaalde films in 5.1 te kijken. Denk aan actie-films en dergelijke. Een comedy maakt daar niet zoveel gebruik van. En ik vind dat je met een subwoofer toch een betere kwaliteit krijgt in het geheel. Ook met een JVC-set.
    Hmm moeilijke beslissing. Op bijv. Marktplaats bieden ze eigenlijk geen losse reciever aan die bij deze set past. Tenminste ik heb hem niet gevonden. Wel hele sets. Jammer dat ik dan toch al die boxen thuis heb liggen.

    Bas

  11. #11

    Standaard

    Mijn tip:
    Zoek op marktplaats een tweedehands 6.1 receiver met een laag uitgangsvermogen en neem bvk. telefonisch contakt op met de aanbieder om te vragen of die receiver de mogelijkheid heeft om de eindversterker voor de "suuround-back" luidspreker ingesteld kan worden het aansturen van een passieve sub. Of...... om een scheidingsfilter te zoeken die je kunt gebruiken voor sat-sub systeem met 2 sat's of gewone luidsprekers. In sommige gevallen moet je de aansluitingen van de sub dan "bruggen". In die receiver moet je dan wel aangeven dat:
    -de vertraging en het niveau voor de linker en de rechter "front" luidspreker hetzelfde moet zijn .
    -De "front" luidsprekers "large" zijn en dat je geen sub gebruikt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •