Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 63 worden weergegeven.

Discussie: Films over autisme

  1. #26

    Standaard

    Ook ik heb in mijn dagelijks leven veel te maken met autisten. Daarom ben ik ook op zoek naar films over autisme, was erg benieuwd welk beeld de films geven over autisme, tot nu toe valt het me erg tegen, erg stereotype inderdaad.

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door romyyyy Bekijk bericht
    Ook ik heb in mijn dagelijks leven veel te maken met autisten. Daarom ben ik ook op zoek naar films over autisme, was erg benieuwd welk beeld de films geven over autisme, tot nu toe valt het me erg tegen, erg stereotype inderdaad.
    In mijn vorige baan had ik ook veel met autisctische jongeren te maken. En hoe charmant ze ook zijn, het publiek wil in films de autist zien die zij van tevoren verwachten. Hierdoor onstaat er een stereotpe beeld van mensen met een stoornis binnen het autistisch spectrum. Triest, maar waar.

  3. #28

    Standaard

    In de film Matchstick men, speelt nicolas cage iemand die autistische trekken heeft
    Groeten,

    Snarfvz

  4. #29

    Standaard

    Mjah, eigenlijk kun je nog een interessante case study maken over autisme of geestesstoornissen in films. Sinds de oudheid is de bevolking namelijk bang geweest van "gekken", zoals ze genoemd worden. En een zware autist die een "introversieaanval" krijgt (ik weet niet hoe ik het moet noemen, wanneer ze beginnen te schreeuwen enzovoort), heeft net hetzelfde beangstigende effect.
    Angst zorgt altijd voor goede scenario's, en het zorgt er ook voor dat de materie je recht door merg en been snijdt.
    En ik kan je trouwens refereren naar een aflevering van Je Zal het Maar Hebben! over autisme, heb er veel over de ziekte bijgeleerd. Zoals het onvermogen om oogcontact te maken bij het buitenkomen, het zijn de kleine dingetjes.
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  5. #30

    Standaard

    Ik mis overigens;

    - Being There (peter sellers)
    - Snow Cake (sigourney weaver)
    - The Boy Who Could Fly (jay underwood)
    - Spider (ralph fiennes)
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennoman Bekijk bericht
    En ik kan je trouwens refereren naar een aflevering van Je Zal het Maar Hebben! over autisme, heb er veel over de ziekte bijgeleerd. Zoals het onvermogen om oogcontact te maken bij het buitenkomen, het zijn de kleine dingetjes.
    Dat is inderdaad één van de symptomen, maar er zijn er vele en iedere autist is weer compleet anders. Ik ken er ook een aantal die hier dan weer geen probleem mee hebben, maar bijvoorbeeld dan weer meer moeite hebben met ritme in zijn/haar leven hebben en dan vooral houden.

    Zoals ik al zei, iedere autist is compleet anders en dat is iets wat in de films totaal over het hoofd wordt gezien (al dan niet opzettelijk...).
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door snarfvz Bekijk bericht
    In de film Matchstick men, speelt nicolas cage iemand die autistische trekken heeft
    Volgens mij is dat meer "Smetvrees".

  8. #33

    Standaard

    Is smetvrees eigenlijk een soort dwangstoornis? Of is dat weer iets heel anders?
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennoman Bekijk bericht
    Is smetvrees eigenlijk een soort dwangstoornis? Of is dat weer iets heel anders?
    Dat klopt. Een dwangstoornis (of in de volksmond dwangneurose) wordt ook wel een obsessief compulsieve stoornis genoemd. Smetvrees is daar één van de bekendste voorbeelden van.

  10. #35

    Standaard

    Welja, ik heb een redelijk duidelijk beeld van wat nu wel een dwangstoornis is en wat niet, maar van smetvrees was ik niet zeker, omdat het me een fobie leek eerder.
    Hmjah, volgens mij heeft mijn moeder er een heel lichte vorm van, omdat de ramen hier constant open moeten staan, want ze voelt zich snel verstikt terwijl de temperatuur binnen toch lekker fris en doodnormaal is. Als ik een venster sluit, staat het een uurtje later (als ik uit de kamer wegga) toch miraculeus terug open.
    Heb er nooit wat van gezegd, het stoort me niet echt, buiten dat het 's avonds wel koud kan worden in huis, maar er is niets dat de verwarming of een trui niet kunnen oplossen
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  11. #36

    Standaard

    De enige mensen die echt weten wat autisme of een vorm daarvan inhoudt zijn de mensen die het zelf hebben. Je kan er wel van alles over lezen of films bekijken, maar je zult nooit beseffen wat het is als je het niet hebt.
    DVD collectie (niet actueel)- Laatste dvd: Heroes - seizoen 1 (eindelijk gekocht)

  12. #37

    Standaard

    Thumbsucker (niet echt autisme)
    One Flew over the Cuckoos Nest
    Girl's Interrupted

    Dit zijn ook niet echt autisten films maargoed.
    Laatst aangepast door JT H. : 01-07-2007 om 03:55

  13. #38

    Standaard

    Inderdaad, heeft niets met autisme te maken.
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  14. #39

    Standaard

    In Thumbsucker heeft die jongen ADHD dat is toch een een vorm van autisme ?

  15. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Duo Maxwell Bekijk bericht
    In Thumbsucker heeft die jongen ADHD dat is toch een een vorm van autisme ?
    Nee, hoewel beide regelmatig bij een en dezelfde persoon voorkomen.
    **** Mijn Traderstatus (160+ trades)

  16. #41

    Standaard

    nope, adhd is geen vorm van autisme.

  17. #42

    Standaard

    Nope. Sommige autisten kunnen wel druk zijn, maar dat heeft meer te maken met een overvloed aan prikkels van buitenaf. ADHD is weer totaal iets anders... :wink:
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  18. #43

    Standaard asperger

    Hier een reaktie van een asperger. Ben X en elle s'appelle Sabine zijn ook interessant om te bekijken. Vanuit mijn oogpunt is rainman overdreven amerikaans. Met overdrijven proberen ze een thema duidelijk te maken. Ik kijk dus niet graag naar amerikaanse films. En dan al helemaal geen amerikaanse films over autisme. In europa zijn we meer geaard. Europese films benaderen vaak de realiteit. Ben X is de echte realiteit. Ik ga zelf ook zo moeizaam door het leven. Elle s'appelle Sabine gaat over de achteruitgang van een autist naarmate er langer in een instelling wordt gewoond. Autisten hebben wel degelijk gevoelens van verbondenheid. Deze documentaire is daar een bewijs van.

    Ik zeg altijd:
    Ik begrijp de kunst van het toneelspel niet.

    De gewone mens speelt namelijk toneel in zijn haar leven. Op het werk doet men zich anders voor dan thuis als vader. op de sportclub of bij vrienden ben je anders dan op het werk. Op je werk dans je strategisch de baas naar zijn pijpen. Een autist doet dit niet. die is altijd zichzelf. De mens is veel meer berekenend. De autist is puur. De wereld maakt hem ziek.

    Kom en durf op mij te reageren !!!

    Peter X

  19. #44

    Standaard

    Volgens mij sla je de spijker op z'n kop!

  20. #45

    Standaard

    Is "The Black Balloon" in deze thread al voorbij gekomen ?

    Grt Roger.


    Onze site : www.BillyGates.nl

    LG 50PV350 | Onkyo TX-SR806B | Denon DVD/SACD 1930 | A.C. RYAN PLAYON HD mini | Cisco 8455 DVB HD PVR |
    JBL Northridge E100 | JBL Northridge EC35 | JBL Northridge E80

  21. #46

  22. #47

    Standaard

    snow cake is een echte aanrader als je hem nog niet hem, weaver heeft een hele tijd doorgebracht bij iemand met autisme en heeft zo de trekjes overgenomen. Trouwens één van dé betere films die ik de afgelopen jaren gezien heb. Een onbekend pareltje.

  23. #48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door herci Bekijk bericht
    snow cake is een echte aanrader als je hem nog niet hem, weaver heeft een hele tijd doorgebracht bij iemand met autisme en heeft zo de trekjes overgenomen. Trouwens één van dé betere films die ik de afgelopen jaren gezien heb. Een onbekend pareltje.
    Helemaal mee eens, vergeet ook niet de erg mooie rol van Alan Rickman.
    I don't say words real good, I stare real well - Clint Eastwood.

    134 Blu ray's laatste aanwinst:
    Sherlock Holmes

  24. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door phgc65 Bekijk bericht
    Hier een reaktie van een asperger. Ben X en elle s'appelle Sabine zijn ook interessant om te bekijken. Vanuit mijn oogpunt is rainman overdreven amerikaans. Met overdrijven proberen ze een thema duidelijk te maken. Ik kijk dus niet graag naar amerikaanse films. En dan al helemaal geen amerikaanse films over autisme. In europa zijn we meer geaard. Europese films benaderen vaak de realiteit. Ben X is de echte realiteit. Ik ga zelf ook zo moeizaam door het leven. Elle s'appelle Sabine gaat over de achteruitgang van een autist naarmate er langer in een instelling wordt gewoond. Autisten hebben wel degelijk gevoelens van verbondenheid. Deze documentaire is daar een bewijs van.

    Ik zeg altijd:
    Ik begrijp de kunst van het toneelspel niet.

    De gewone mens speelt namelijk toneel in zijn haar leven. Op het werk doet men zich anders voor dan thuis als vader. op de sportclub of bij vrienden ben je anders dan op het werk. Op je werk dans je strategisch de baas naar zijn pijpen. Een autist doet dit niet. die is altijd zichzelf. De mens is veel meer berekenend. De autist is puur. De wereld maakt hem ziek.

    Kom en durf op mij te reageren !!!

    Peter X
    Rain Man is idd wat overdreven. Ik heb de docu gezien op de Special edition. Daar gaven ze toe dat in het personage Rain Man alles bij elkaar is gebracht aan eigenschappen van een hele rits autisten met ieder hun eigen trekjes.

  25. #50

    Standaard

    Snow cake, en the black balloon vond ik beide erg goed. Rain man inderdaad een tikkeltje overdreven.
    Actions speak louder than words

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •