De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Samsung 651 vertraagd beeld en navegen

    Mijn Samsung 651, 32 inch vertoont een vetraging in beeld. Zowel bij tv-uitzendingen ( in mindere mate ) en vanaf dvd onder specifieke omstandigheden.
    Vooral donker haar en het gezicht in close up maakt, dat het beeld erg kan vegen, vooral in verticale beweging. Of het hoofd een haardos lijken t.o.v. elkaar te bewegen.
    Tevens valt het mij op, dat iemand in een streepjespak haarscherp wordt weergegeven, bij de minst geringe beweging de streepjes onscherp/wollig worden. Is dit normaal bij LCD of mag dit niet gebeuren? Het is mijn eerste LCD, dus voor mij een nieuw fenomeen en zijn bovengenoemde zaken inherent aan het type tv.
    Laatst aangepast door jank : 22-07-2009 om 13:53 Reden: typefout

  2. #2

    Standaard

    Waarschijnlijk staan er allerlei 'beeldverbeteraars' aan. Zet alles maar eens uit (beeldscherpteverbering en snelheidsverbetering enzo) en stel je tv maar eens goed af met een THX dvd. Er zijn genoeg dvd's die THX gecertificeerd zijn. Dan zul je van bovengenoemde problemen een stuk minder last hebben.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard

    Bij mijn weten staat dat allemaal al uit, maar ik zal daar zeker nog eens naar kijken. Dank voor je tip.

  4. #4

    Standaard

    Het streepjespak wat onscherp wordt is waarschijnlijk de tv, komt in mindere mate ook bij plasma en crt voor. De gezichten zal waarschijlijk zijn bij donkere beelden met weinig contrast. Het ik ook wel eens, vooral bij zelf opgenomen dvd's van tv en tv uitzendingen (in mijn geval plasma), hoeft dus niet aan de tv te liggen.

  5. #5

    Standaard

    Densen, dat van die donkere beelden klopt, ook bij eigen gebrande dvd's komen veegeffecten vaker voor. Het zijn z/w opnames van oude popprogramma's uit de jaren 60. Maar ook een deel uit de reguliere dvd Woodstock laat een verschuivende haardos zien t.o.v. het hooffd van de zangeres. Opvallend, als ik betreffende opnames afspeel op een LG met 50 hz techniek, dan staat het allemaal wel zo vast als een huis. Geldt ook voor de Samsung van mijn buurman, daar ook geen problemen. Ook 50 hz techniek.
    Het lijkt er dus op, dat mijn Samsung met 100 hz mogelijk meer problemen heeft met specifiek opnames, dan met andere opnames, danwel dat andere tv's hier problemen mee hebben.
    Ervaringen met een streepjespak op andere tv's heb (nog) ik niet.

  6. #6

    Standaard

    Het probleem met 100Hz (Motion+) en 200Hz technieken zijn dat deze iets toe moeten voegen wat niet in het bron-signaal aanwezig is en ook niet aanwezig kan zijn omdat er daarvoor te weinig bandbreedte beschikbaar is. Het proces om dit te doen vraagt veel van een TV en verloopt meestal niet vlekkeloos wanneer er veel detailles zijn, het beeld een lage resolutie heeft en ook nog eens "interlaced" is. Daarnaast is deze techniek eigenlijk overbodig omdat de snelheid waarmee de beeldpunten bij een LCD of Plasma ververst worden veel hoger omdat een LCD of Plasma meer punten tegelijk kan doen. De beeldwisselingen vallen daardoor minder op en is dus minder storend dan bij een CRT.

    Het heeft dus alleen toegevoegde waarde als de bron een lage beeldwisselings-frekwentie heeft en hiervoor geschikt is, maar dit is bij de meeste bronnen nog steeds niet het geval.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 17-08-2009 om 10:02
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Dank Gerco. Jouw verhaal m.b.t. bandbreedte komt overeen met wat een monteur van Samsung mij ook vertelde, toen hij naar de tv kwam kijken. Zag meteen, wat het probleem was, artifacts. Hij zag het in de lopende tv-uitzending, ik zie het vooral in mijn afgespeelde dvd's.
    De 100 Hz true-motion uitschakelen kan een optie zijn?
    Vraag mij af, of meerder mensen hier dermate last van hebben, dat je je eigenlijk met een HD tv bekocht voelt. De HD ready met 50 Hz techniek van mijn zoon geeft dus wel een strak plaatje. LG, 81 cm.
    De monteur heeft mij een HD opname laten zien op mijn eigen tv en dat stond ook als een huis. Dus de tv is goed, eigenlijk zo goed, dat de beperkingen in de huidige bandbreedte zeer nadrukkelijk aan het licht komen. Maar ja, daar kocht ik mijn HD tv niet voor.
    Laatst aangepast door jank : 16-08-2009 om 16:18 Reden: type-fout

  8. #8

    Standaard

    Het uitschakelen van de Motion+ zal het probleem gedeeltelijk oplossen. De beste oplossing zou zijn als alle zenders in HD of in een progressieve standaard zouden uitzenden. Het is voor een TV dan veel makkelijker om beeld van de bron aan te passen op het scherm en makklijker om beelden vloeiender te maken, maar ik denk dat dat voorlopig niet zal gaan gebeuren.

    Een HD ready scherm heeft vaak een resolutie die tussen SD en HD in ligt. SD ziet er daarom mooier uit en HD minder mooi dan op een Full HD of HD Ready 1080p scherm.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #9

    Standaard

    Gerco, dat is een duidelijk antwoord.
    Rest mij nog 1 vraag, als ik een dvd-speler neem met 1080 P upscaling, zal het ongewenste effect, zoals ik dat ook in diverse DVD's bemerk, opgelost zijn?

  10. #10

    Standaard

    Een DVD speler die kan upscalen naar 1080p en dat ook doet, doet hetzelfde als wat een TV kan doen. Het is dan dan de vraag welk toestel dat beter doet.

    Wil je op safe spelen, dan kun je beter een stand-alone BD speler kopen. Deze zijn meer geschikt voor weergave in HD-resoluties vanwege de snellere processoren en schalen altijd zelf het beeld op naar 1080p. Het is dan voor de TV ook weer wat makkelijker om het weer te laten geven.

    Het ongewenste effekt zal daardoor dan weer wat minder aanwezig zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #11

    Standaard

    Gerco, ik neem aan, dat je een Blu Ray speler bedoelt. Heeft deze dan ook een postievere invloed op de weergave van gewone DVD's en gebrande exemplaren, of ben ik dan toch gehouden aan Blu-ray discs? In dat laatste geval schiet ik er helaas niet veel mee op, mijn meest interessante opnames staan op DVD, al dan niet gebrand en zijn niet als Blu-ray verkrijgbaar.

  12. #12

    Standaard

    Het maakt volgens mij niet of het over een DVD speler met upscaling naar 1080p of een BluRay Disc speler gaat. Bij beide soorten spelers zullen wanneer je beide middels HDMI aangesloten zijn op een TV, in staat zijn om DVD's nog mooier weer te geven. Of dit ook voor de gebrande exemplaren geldt, weet ik niet. Ten eerste is dit afhankelijk van de kwaliteit van de opname en ten tweede van de manier waarop je deze in jouw bezit hebt gekregen. Dat kan ik vanaf hier dus niet beoordelen en zul je dus zelf moeten doen.

    Ik wil je bij deze waarschuwen voor het feit dat praten over dingen die te maken met zgn. piraterij hier niet op prijs worden gesteld.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 26-08-2009 om 10:42 Reden: Verkeerde smilie geplaatst
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13

    Standaard

    Gerco, het praten over piraterij is inderdaad niet correct.
    De gebrande dvd's die ik heb, zijn tv-opnames van de jaren 60. Geen copieen van originele beelddragers. Maar copieen van videobanden van weleer met oud jaren 60 tv-materiaal, die ik zelf gedigitaliseerd heb.

    In elk geval dank voor je reaktie!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •