Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 30 worden weergegeven.
  1. #1

    Talking Van kelder tot thuisbioscoop

    Beste allemaal,

    Ik wil jullie graag mee laten kijken hoe wij van een kelderruimte een thuisbioscoop gemaakt hebben. Onze speurtocht op het internet leverde namelijk maar weinig resultaten op voor goede ideeen of foto's van echt realiseerbare (betaalbare) projectjes. En dan ook nog eens voor een stel met 2 linker handen. So ....

    Ons huis (in Belgie) is gedeeltelijk onderkelderd en beschikt over 2 kamers met daartussen een halletje. Het idee bestond bij ons om van één van deze kamers een bioscoopruimte te maken. Ideaal natuurlijk, want we hebben in deze ruimte geen last van daglicht en het ligt ondergronds waardoor geluid al goed geisoleerd is voor de buitenwereld en de leeftuimte erboven.

    De kelderkamer heeft een afmeting van ongeveer 4 X 3,50. Het nadeel van deze ruimte was dat de waterleiding, stroomkabel, verwarmingsbuizen en electrakastje zich in deze ruimte bevonden waar we niet omheen konden. Probleem 1 dus.

    Hier een foto hoe de kelderruimte er in het begin uitzag. Hier waren we reeds begonnen aan een houten geraamte te maken voor het verlaagd plafond en de "kast".




    We zijn begonnen om de randen van het plafond te verlagen. Hier konden we dan de verwarmingsbuizen en draden voor de apparaten direct achter wegwerken. Plus we hadden direct een stuk verlaagd plafond waar we de inbouwspots in konden verwerken. Omdat we nog met de waterleiding zaten en een electrakast tegen de muur, hebben we daar de muur iets naar voren gehaald (wandje geplaatst) waardoor alles weg is gewerkt uit het zicht en waar dan ook direct een ruimte gereeerd werdt om het apparatuur in te verwerken (zoals de Blu-rayspeler en versterker).



    Gaandeweg het klussen kwam ik tot het idee om "pilaren" te maken tegen de wanden omdat dit mij wel mooi leek. Het zou het geheel iets extra's geven qua uitstraling. Na veel hoofdbreken hoe we die "pilaren" konden maken, bleek het toch vrij simpel te wezen. Kwestie van houten balkjes tegen de muur bevestigen en dit bekleden met gipsplaten. De stucadoor kon hier later dan echte pilaren van maken, door aan de bovenkant van iedere pilaar een lijst van gips te trekken uit de hand.

    Tussen deze pilaren kwam dan telkens een LED inbouwspot, die de ruimte tussen de pilaren verlicht. Aan weerzeide van het projectiescherm hebben we ook pilaren gemaakt, maar deze hebben geen lijst aan de bovenzeide gekregen. Puur om het geheel rustig voor het oog te houden.



    Nadat we alles dichtgemaakt hadden met gipsplaten, alle voorbereidingen hadden getroffen voor de bedradingen en alles was voorgelijmd, kon de stucadoor zijn intrede maken. Hij moest alle wanden en plafonds glad maken en later de wanden met een sierpleister afwerken.



    Toen kwam het lastigste van alles ... we moesten de kleuren gaan bepalen!
    De meeste voorbeelden op het internet laten donkere kleuren zien en/of met rood. Maar dit wilde wij liever niet, omdat we het een meer modern en strak uiterlijk wilde geven.
    We hebben toen gekozen voor een zwart plafond (wekt de indruk dat er geen plafond in zit, wat een meer ruimtelijk effect geeft) de wanden en de verlaagde plafond aan de zijkanten zijn creme geworden. Evenals het hoogpolig tapijt wat ook creme is. En de pilaren hebben we in een grijstint afgewerkt. Kortom; Creme, zwart en grijs.

    Dan hier het uiteindelijke resultaat:

    De trap naar de kelder:


    De hal naar de bioscoopkamer (inmiddels hangen hier 2 grote bioscoop posters en zijn de deuren en kozijnen geverft en zitten er deurklinken op )


    De hal vanuit de bioscoopkamer gezien:



    En dan hier de bioscoopkamer (sorry voor de wat slechte kwaliteit foto's, maar dat komt door het weinig licht in deze ruimte)















    Het gebruikte apparatuur:
    - Bose dolby surround set
    - Denon versterker
    - Blu-rayspeler
    - Projecta vast projectiescherm 16:9
    - Sanyo beamer
    Niet meer en niet minder, en super geluid en beeld!

    De bioscoopbank hebben we gekocht in Frankrijk via een website. 2 super relax fauteuils incl. bekerhouders.

    Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren met deze foto's voor een eigen projectje? Wij weten nu inmiddels dat ondanks onze 2 linker handen en 0 ervaring in klussen, we een heel eind zijn gekomen. En als we nu film aan het kijken zijn in de kelder, dan zijn we super trots op het eindresultaat!

    Groeten,
    Esther
    Laatst aangepast door estherM : 16-02-2009 om 10:55 Reden: foto's verkleind

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Mooie ruimte en die pilaren geven toch net wat extra's (goed idee)
    Maar stel je wilt je speakers een keer upgrdaden? is die optie er dan nog!
    Want persoonlijk vind ik die wat mager voor z'n mooie ruimte

    Maar vooral veel kijkplezier en geniet ze
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    mijn droom, in jullie huis...
    Ik doe toch iets verkeerd!

    Bij die verhouding geluid en beeld kan ik het met claudio eens worden,
    maar dat upgraden ooit in de toekomst kan toch zeker nog?

    Je moet ook iets te dromen houden en alles op zijn tijd komt het er wel.
    heel veel kijkplezier in je ultieme HT zetels.
    gr johan

    ps staat dat kleine centertje nou op de grond?
    niet liever net onder schermrand?
    Laatst aangepast door johanhoitink : 03-02-2009 om 17:29
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  4. #4

    Standaard

    Mannen, TS is zeer tevreden over de Bose set heb ik in een ander draadje gelezen toen ik dezelfde vraag stelde. En dat is waar het om gaat, dat je er zelf tevreden over bent..

    Verder, mooie ruimt egeworden en die linkerhanden blijken volgens mij helemaal niet zo links te zijn als je suggereerde hoor, ook je kleurgebruik is niets mis mee en die pilaren vind ik echt super gedaan.

    Is de ruimte echt helemaal donker als het licht uit is?

  5. #5

    Standaard

    Hallo Claudio en Johan,

    Ik begrijp dat jullie de speakers van Bose wat magertjes vinden, maar voor een leek als ik op dit gebied ben ik super tevreden.
    Als ik sommige berichtjes lees op dit forum, begrijp ik dat ik hier met super cracks, bijna proffesionals te maken heb in beeld en geluid. Maar voor ons is dit al zo'n super ervaring in beeld en geluid, dat ik wellicht het verschil nog eens niet zou horen met boxen die het dubbele aan geld zouden kosten

    Dat kleine centertje staat op de foto inderdaad op de grond, inmiddels hangt die ook netjes aan een beugeltje vlak onder het scherm.
    Upgraden ? .... Voorlopig zeer zeker niet, ben zeer tevreden zo

    Groeten,
    Esther

    p.s. Edgar; Ja, de ruimte is echt pikkedonker als het licht uit is. We zitten ondergronds zonder ramen.
    Laatst aangepast door estherM : 03-02-2009 om 17:53

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ha, vroeger dacht ik ook altijd dat ik heel scherp kon zien....., totdat ik een bril opzetten.

    Maar het gaat er natuurlijk wel om wat je zelf belangrijk vind, en als je tevreden bent, wie maakt je wat wijs

    Wederom veel plezier met jullie mooie ruimte!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7

    Standaard

    Ziet er erg leuk uit Erg toffe stoelen ook! Zoiets zou ik ook wel willen, maar ik denk dat onze lieve katten ze niet heel zouden laten.

    Het enige wat ik absoluut niet bij de ruimte vind passen is de speakerset. Veel te, ja hoe moet je dat zeggen, magertjes t.o.v. de rest. Als jullie tevreden zijn is het natuurlijk goed, maar ik zou een mooie set vloerstaanders aanschaffen. Bovendien ben ik niet zo van het merk Bose. Verder is het helemaal toppie!
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  8. #8

    Standaard

    Geweldig, dat is echt genieten zeker!!!
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  9. #9

    Standaard

    Mooie ruimte!!!

    En er is maar 1 ding belangrijk: Dat JULLIE tevreden. Lekker laten zo dus!
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  10. #10

    Standaard

    Zeer mooie ruimte! Ik ben jaloers!
    Michael Scott:If I had a gun, with two bullets, and I was in a room with Hitler, Bin Laden and Toby, I would shoot Toby twice.

  11. #11

    Standaard

    Heel mooi! Van zo'n ingerichte kamer dromen de meeste wel denk ik.

    Zet mij trouwens ook aan het denken want heb ook zo'n kelder... Maar ik ben verlopig content met mijn zolderkamer...
    Marantz AV7005 & MM8003 - Panasonic TH46PZ85 & Panasonic BD55 - B&W S3 reeks: 603 fronts - 602 Back Surround - 601 Surround - LCR600 - Sub: SVS PB12+

  12. #12

    Standaard

    Ziet er geweldig uit vooral met die pilaren, helemaal top. Een voorbeeld voor velen!

  13. #13

    Standaard

    Heel mooi gedaan. Die pilaren maken het echt af.

    Relaxfauteuils zien er ook comfortabel uit. Je kunt alleen niet nog 1 of 2 personen laten meekijken? Of zet je die dan op een keukenstoel.

    Maar complimenten voor de ruimte.
    Send a maniac to catch a maniac...

  14. #14

    Standaard

    Mooir ruimte hoor, klan me voorstellen dat je geniet tijdens de film van je eigen noestige arbeid die je hebt verricht...

  15. #15

    Standaard

    @ Hayko: Ja inderdaad Onze eerste bedoeling was om 2 rijen te maken met stoelen. 3 achterin en 2 daarvoor, met een verhoging voor de achterste rij. Na een goed advies, werdt dit ons afgeraden. De stoelen zouden te dicht tegen de muren komen te staan, waardoor de zitplaatsen aan de buitenkant een misvormt geluid zouden horen (vanwege we weerkaatsingen van het geluid of zoiets). En de voorste rij zou te dicht op het scherm zitten, wat ook niet prettig kijkt. Aangezien we meerendeel met z'n tweetjes film kijken, hebben we voor twee grote relaxfautteuls gekozen. Voor de visite hebben we andere stoelen

    Naar onze speurtocht op het internet voor mooie bioscoopstoelen ben ik de volgende webwinkels tegen gekomen. Wellicht een goede tip voor iemand die ook zoiets overweegt?
    http://www.cineak.com/
    http://www.vipcinemas.co.uk/seating.html
    http://www.949c.com/index_theater_seating.htm (echt gave stoelen en andere benodigdheden! Leuke butsheakers voor in je stoelen o.a. haha)
    De stoelen van de website's hierboven, kosten wel duur in aanschaf of men betaald je scheel aan de invoerkosten e.d. 2500 Euro voor een stoeltje doen ze niet moeilijk over, zogenaamd omdat de grote beroemdheden op deze aarde ze ook heeft?

    Dan deze maar, hier komen onze stoelen vandaan.
    http://www.matelpro.com/C/Fr/Prod-54...me-cinema.html Stukken goedkoper dan die Amerikaanse webwinkels of die uiterst exclusieve sites van hierboven. Prima service bij deze Franse webwinkel en ze kosten "slechts" 999 Euro en je betaald bij hun geen verzendkosten en ook geen invoerrechten (= EU)!

  16. #16

    Standaard

    Mooie stoelen!
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  17. #17

    Standaard

    Mag ik vragen hoeveel alles, dus ook het bouwen etc., gekost heeft?
    What We Do In Life Echoes In Eternity

  18. #18

    Standaard

    @ RRR:
    Ja dat mag. In zijn geheel kostte dit geintje ons 7.500,- Euro

    - Materialen en gereedschappen bij de bouwmarkt: Euro 1350,-
    - Vloerbedekking incl. leggen: Euro 950,-
    - Timmerman (3 deurkozijnen incl. 3 deuren maken): Euro 550,-
    - Stucadoor incl. materiaal: Euro 1900,-
    - Stoelen: Euro 1000,-
    - Beamer (Sanyo PLV-Z5): Euro 820,-
    - Projectascherm + blu-ray speler + plafondbeugel: Euro 830,-
    - Kabels en ophangbeugels voor boxen: Euro 200,-

    Hierbij moet ik opmerken dat we de Bose boxen en de Denon versterker reeds hadden. Die kosten zijn dus niet meegeteld in dit overzichtje. Tevens is de trap en voorhal ook meegenomen in dit projectje (vloerbedekking, stucadoor, verlichting) wat je normaliter niet zou hebben als je alleen een kamer verbouwd.
    Omgerekend kost de "verbouwing" excl. de beeld- en geluidsapparaturen en stoelen: Euro 4.750,-. Dan heb je dus een lege bioscoopkamer.

    De grootste kostenpost is dus de stucadoor geweest met zijn 1900,- Euro, maar die heeft dan ook 3 dagen lang hier gewerkt incl. de lijsten handmatig vervaardigen.
    Nu hebben wij de beeld- en geluidapparatuur nog vrij "simpel" gehouden, maar je kan het zelf natuurlijk zo duur maken als je wilt.

    Buiten deze kosten hebben we zelf ieder vrij avonduurtje en weekend staan klussen (en soms klungelen). Al met al was de kelder binnen 2 maanden omgetoverd tot deze HT.

  19. #19

    Standaard

    kan iemand mij aan dezelfde soort of dezelfde stoelen helpen.
    hier in nederland mischien een zaak.
    Laatst aangepast door GalO : 11-11-2012 om 22:37

  20. #20

    Standaard

    Wat een gaaf project zeg!!! Petje af voor de prestatie..
    Dit is film kijken, hoe film kijken moet zijn thuis..
    Moet echt een keer de staats loterij winnen
    Groetjes Sander.

  21. #21

    Standaard

    Vette ruimte!
    Mag ik vragen hoe breed die 2 stoelen totaal zijn ?
    The Garage

  22. #22

    Standaard

    Mooi gedaan, complimenten.

    Je loopt helaas wel tegen beperkingen aan als je wilt upgraden met je geluid. Gelukkig wordt het geluid groter als je projecteert en als je tevreden bent is het goed.

    Ik persoonlijk had die stucadoor niet genomen maar tapijt tegen de wanden gedaan. Geeft naast het echte bios sfeertje bovendien prima demping voor het geluid.

    Maak je de wanden en het plafond nog donker? wit enz kun je beter mijden voor projectie namelijk...
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  23. #23

    Standaard

    Chique ruimte zo, ben stiekum best jaloers op jullie dedicated ht-room .
    Betreft afwerking: t.b.v. het beeld(projectie) is de gekozen kleur idd. niet optimaal.

    Sander.

  24. #24

    Standaard

    Wat een prachtige ruime! Complimenten voor de kamer en de stoelen!
    | Blu-Ray: +/- 70 | DVD: +/-800 | Music: +70.000 songs |
    | JVC LT-32A90 | Onkyo TX-SR606 | Panasonic DMP-BD35 | XBOX360 |
    | KEF Q7 | KEF CRESTA 20C | KEF Q3 |

  25. #25
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ha ha, de TS is hier een half jaar lang niet meer geweest, maar de complimenten blijven maar vloeien. ;- )
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •