De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Signaal DVD-speler stoort

    Hallo,

    Thuis heb een simpele 4:3 JVC beeldbuis staan, met daar op aangesloten een Medion DVD speler (en daartussen een standaard SCART-kabel).

    Dit alles is vrij goedkoop en ik weet dat het geen echt kwaliteit is, maar nou vroeg ik mij toch het volgende af:

    Als ik een film kijk (DVD), dan zie ik vaagjes de contouren van een tv-zender door het beeld heen 'scrollen', van links naar rechts. Na 5 minuten let je er niet meer op en is het ook niet meer écht storend.
    Als ik vervolgens de signaalkabel van de tv zenders eruit haal verdwijnt dit fenomeen, maar krijg ik er ruis (lichte sneeuw) voor terug.

    Ik heb besloten dat ik de contouren het minst storend vind en boven de 'ruis' verkies. Maar optimaal is het allebei natuurlijk niet.

    Ligt dit, volgens jullie, in de kabel of de DVD-speler?
    De set-up zou in theoretisch prima signaal moeten kunnen versturen, want met de signaalkabel van de tv zenders erín, zie ik weliswaar de contouren voorbij scrollen, maar is het beeld wel prima scherp. Dit verandert dus als ik de kabel eruit haal, dan gaat het weer sneeuwen.

    Verklaringen of oplossingen welkom

  2. #2

    Standaard

    Het ligt aan de kabel dan wel aan de tv, niet zo zeer aan de speler.

    Als de tv meerdere scart aansluitingen heeft zou je daar eens mee kunnen wisselen.
    Het kan ook een goede tip zijn om een eenrichtings scart kabel te nemen. Deze kan alleen data van een kant naar de andere kant overbrengen en niet zoals de meeste kabels in beide richtingen. Een algeheel betere scart zou het probleem eventueel ook kunnen verhelpen.

  3. #3

    Standaard

    Het ligt aan de kabel dan wel aan de tv, niet zo zeer aan de speler.

    Als de tv meerdere scart aansluitingen heeft zou je daar eens mee kunnen wisselen.
    Het kan ook een goede tip zijn om een eenrichtings scart kabel te nemen. Deze kan alleen data van een kant naar de andere kant overbrengen en niet zoals de meeste kabels in beide richtingen. Een algeheel betere scart zou het probleem eventueel ook kunnen verhelpen.
    Bedankt.
    Ik heb nog geen verklaring voor het volgende: mét signaalkabel erin is het beeld scherp, maar zijn er scrollende contouren te zien. Zónder signaalkabel erin, verdwijnen de contouren, maar verschijnt er lichte sneeuw.
    Het is dus mogelijk om scherp beeld zonder sneeuw te krijgen, maar hoe kom ik van de scrollende contouren af?

    Ik heb het idee dat het te maken heeft met een soort van storing in de kabels. Mijn signaalkabel loopt bijvoorbeeld vlak langs een stekkerdoos.

    Is het mogelijk een idee om het e.e.a. als volgende aan te sluiten: de signaalkabel via de DVD-speler naar de TV toe?
    Ik zie achterop de DVD-speler 3 aansluitingen die hiervoor in aanmerking komen:
    - Digital out (coaxial)
    - Video out (1)
    - Video out (2)

    Welke aansluiting zou ik kunnen proberen, als het al mogelijk is?
    Ik vraag dit even, omdat als ik dit wil veranderen moet ik alles overhoop halen.

  4. #4

    Standaard

    Het heeft te maken met afscherming van het signaal in de tv op de scart kabel / aansluiting.

    Je kunt een beetje experimenteren met de zender die je op de tv op hebt staan voordat je naar het scart signaal schakelt.

    Als je bijv. eerst SBS6 op zet op de tv en dan over schakelt naar scart zul je wellicht het SBS6 logo kunnen zien in het scrollende beeld. Idem met andere zenders.

    Je tv geeft het signaal van de laatst bekeken zender via scart ook uit. Dit is bijv. om "snel" iets wat op tv is op te kunnen nemen op een recorder. Je stelt je recorder dan namelijk in op kanaal "0" / EXT x en drukt op record. Dit kan echter ook gebruikt worden om een andere bron die op de tv aangesloten is, zoals bijv. een analoge video camera, zo over te zetten naar een recorder.
    Je tv blijft dit signaal vasthouden ook al schakel je over naar de scart als input, alleen gaat het beeld scrollen.
    Zodra je de antenne kabel uit de tv haalt ontvangt deze geen zender meer en springt deze in de standaard stand, sneeuw.

    Een normale scart kabel voert signalen van en naar de tv. Een dvd speler stuurt echter alleen beelden uit en accepteert geen ingaande signalen. Nu kunnen er verschillende dingen gebeuren.
    - De scart aansluiting in de dvd speler is niet in orde en laat inkomende signalen "overspringen naar de uitgaande sporen.
    - De kabel is intern niet goed afgeschermd en laat de signalen overspringen naar de ingaande kant.
    - De scart aansluiting in de tv is niet helemaal afgezekerd en laat de uitgaande signalen op de ingaande kant "overspringen".

    Het beste is de optie van een half bedrade scart kabel van betere kwaliteit.
    Daarmee vang je nl. 2 vliegen in 1 klap. De van de tv uitgaande signalen kunnen niet meer in de kabel overspringen en ook niet meer in de dvd-speler. De draden die het uit de tv gaande signaal transporteren zijn immers niet meer aanwezig in de kabel.

    Voorheen zat er bij een dvd-speler ook meestal een scart kabel die maar een kant op werkte, signalen die de speler niet bereiken kunnen ook niet storen.

    - Digital out (coax) is bedoeld voor het verbinden met een receiver ivm digitale geluids sporen als dolby digital en dts, deze kan geen beeld, en al helemaal geen antenne signaal, aan.
    - Video out (1) en (2) kan ik zo niet beoordelen maar doorgaans zijn dat s-video en composiet connectors. Ook deze zijn niet bedoeld voor antenne signaal maar puur als lagere kwaliteit alternatieven voor scart.

    Nogmaals mijn advies zou zijn: Een "eenweg" scart kabel, liefst van wat betere kwaliteit. Dit hoeft in jou situatie echt geen dure kabel te zijn, maar liefst wel wat beter dan die van de gamma.

    Succes

  5. #5

    Standaard

    Mr_Parker, ik moest je verhaal even 2 keer lezen, maar duidelijk en precies de uitleg waar ik naar op zoek was!

    Ik zal gaan investeren in een wat betere kwaliteit kabel, dat lijkt mij ook een goede oplossing. Ik weet dat de kabel die ik nu gebruik inderdaad een goedkope graaibak-kabel is, die ook nog eens heel oud is. Wat de kans op defecten of storingen vergroot.

    Als laatste, heb je misschien een idee in welke prijsklasse ik moet zoeken? Ik weet dat prijs niet alles bepaalt, maar het is misschien in dit geval wel een goed uitgangspunt.
    Ik ben namelijk ook niet van plan om voor 100 euro een kabel te kopen, in de toekomst zal ik toch upgraden naar een nieuwe tv en PS3/Blu-ray speler die met HDMI werken.

    Bedankt voor de hulp, het is duidelijk

  6. #6

    Standaard

    € 15 tot € 20,- lijkt me voor jou situatie wel een redelijk bedrag.

    Ik heb even op internet rond gekeken maar kan zo 1-2-3 geen een richtings verkeer scart kabel voor die prijs vinden. Oa van Vivanco is er vast wel een te vinden met alle pinnen bezet voor die prijs.

    Mocht die betere kabel het toch nog hebben zou je hem alsnog kunnen ruilen bij een normale zaak. Bij vooraf melden van de situatie zijn de meesten ook bereid bij niet goed geld terug te geven.

    Een alternatief is het afbreken van de overbodige pinnen bij de goedkope kabel. Ik weet echter zo uit mijn hoofd niet welke pinnen dit zijn......

  7. #7
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcellow Bekijk bericht
    Thanks!

    Maar als ik de tekst zo lees, is dit dus niet een kabel die 1 kant opgaat, right?
    Niet dat ik dat per se zoek, want deze kabel is dus ook al aardig afgeschermd?

    21 pins scart kabel met vergulde 24k pluggen en dubbel afgeschermde OFC
    kabel
    voor een perfecte beeld- en geluidskwaliteit.
    Uitermate geschikt voor het aansluiten van 100Hz en breedbeeld TV’s en andere Home HiFi Componenten.
    Ik zal hier binnenkort even werk van gaan maken, zou heerlijk zijn als ik een wat beter beeld kan krijgen!

    Bedankt voor het meedenken!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BassieB Bekijk bericht
    Thanks!

    Maar als ik de tekst zo lees, is dit dus niet een kabel die 1 kant opgaat, right?
    Niet dat ik dat per se zoek, want deze kabel is dus ook al aardig afgeschermd?

    Ik zal hier binnenkort even werk van gaan maken, zou heerlijk zijn als ik een wat beter beeld kan krijgen!

    Bedankt voor het meedenken!
    Probeer eerst maar eens de andere scart aansluitingen op je TV , het hoeft niet aan de kabel te liggen, soms ligt het gewoon aan de TV zelf die niet goed is afgeschermd, maar dat heeft Mr. Parker je ook al gemeld. Als het aan de TV zelf ligt, dan helpt er geen dure kabel meer aan
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •