De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Bi/Dipool als side surround speakers?

    Hoi, is hier iemand die het volgende weet:
    Wanneer je een 7.1 versterker hebt is het dan handig om als side surround speakers bi/dipool speakers te gebruiken? en dan als back surround gewone? In verband met de vorm van mijn huiskamer zou dit een handige oplossing zijn maar ik weet niet of het wel kan/hoort/bezwaren oplevert mbt het geluid.

  2. #2

    Standaard

    Het leverd niet per definitie bezwaren op, het hangt nogal af van de vorm van je woonkamer.
    SOms zijn dipoles de enige speakers die je kunt plaatsen!

  3. #3

    Standaard

    Bi-pool en di-pool heeft meer met de straling van het geluid te maken. :wink:

    Bi-pool straalt alleen het geluid naar voren en een di-pool straalt naar voor-en naar achteren of naar links en rechts.

    Sommige di-pool ontwerpen kunnen makkelijker in een hoek geplaats worden. :wink:

    Dus, op plaatsen waar een gewone bi-pool speaker moeilijk plaatsbaar is vanwege de straling kan een di-pool goed ingezet worden omdat die beide kanten uitstraalt en die tekortkoming opheft. Beide oplossingen kunnen gewoon goed klinken. Als een goede bi-pool wel voldoende ruimte heeft ("lucht") om het geluid breedt te stralen is er weinig winst te behalen met een di-pool. :wink:

  4. #4

    Standaard

    mijn surround speakers zijn tripolar. heeft dat dan nog voor of nadelen?
    harman kardon avr8500,pa2000,dvd25,hd70,td 420

    klipsch reference 35 serie met rw 12 sub(7.1)

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door racingduck
    mijn surround speakers zijn tripolar. heeft dat dan nog voor of nadelen?
    ? Officieel zijn er alleen bipool - en dipool speakers.
    Ik vermoedt dat zij 3 speakers hebben gebruikt; 1 die naar links straalt, 1 die naar rechts straalt en 1 die recht naar voren straalt. :wink:
    Zo heb je het beste van beide werelden. :wink:

    Di-pool heeft als voordeel dat het geluid via de wanden wordt weerkaatst en een mooier en breder surroundgeluid geeft. Ok zou het geluid heirdoor natuurlijker overkomen. :wink:

  6. #6

    Standaard

    ik heb ff een plaatje gemaakt(héél simpel) met een voorbeeld opstelling.
    Kan dit zo?

    [/img]

  7. #7

    Standaard

    Ik mis in je opstelling de zitplaatsen, toch wel een soort van essiëntieel.

    In de basis vind ik je opstelling er goed uitzien, mogelijke aandachtspunten:
    1) staan je surrounds t.o.v. de zitplaatsen niet te ver naar voren??
    (mijn ervaring is dat de meeste films toch 'slechts' 5.1 zijn en dat daarom de surrounds in elk geval net iets achter de zitpositie moeten staan om ook van 5.1 te kunnen genieten)
    2) staan je surroundbacks niet te ver uit elkaar (logisch gevolg van mijn eerste vraag).

    Probleem blijft natuurlijk dat een perfecte 7.1 opstelling niet jofel is voor 5.1. Vandaar dat ik aanraad in de richting van een (m.i.) juist compromis.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  8. #8

    Standaard

    bedankt voor ja antwoord en je hebt gelijk, imijn plaatje is erg karig, ik maak zo een betere!

  9. #9

  10. #10

    Standaard

    Lijkt me goed.

    Mogelijke mogelijkheden voor verbetering:
    1) surrounds 1 à 1½ meter naar achteren (backwards compatible met 5.1)
    2) overwegen om de links/rechts-opstelling van de fronts, rear-surrounds en zeker de center te centreren t.o.v. de zitpositie (hangt ook af van plaats van scherm). Ik zou (als in de regel met meerderen gekeken wordt) de TV en de center links-rechts in het midden zetten van de 'horizontale' bank. ... eh ... Denk ik.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door H. Stadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door racingduck
    mijn surround speakers zijn tripolar. heeft dat dan nog voor of nadelen?
    ? Officieel zijn er alleen bipool - en dipool speakers.
    Ik vermoedt dat zij 3 speakers hebben gebruikt; 1 die naar links straalt, 1 die naar rechts straalt en 1 die recht naar voren straalt. :wink:
    Zo heb je het beste van beide werelden. :wink:

    Di-pool heeft als voordeel dat het geluid via de wanden wordt weerkaatst en een mooier en breder surroundgeluid geeft. Ok zou het geluid heirdoor natuurlijker overkomen. :wink:
    dit is inderdaad zo 1 tweeter naar link en 1 tweeter rechts en een woofer naar voren.
    nou rest mij nog de vraag of het een voordeel is of juist een nadeel ten opzichte van de bipool of dipool speakers want. bipool en dipool kun je meestal kiezen en dat heb ik dus niet.

    [/img]
    harman kardon avr8500,pa2000,dvd25,hd70,td 420

    klipsch reference 35 serie met rw 12 sub(7.1)

  12. #12

    Standaard

    Daar ik een weekje vrij ben geweest (leerkracht), heb ik eens de tijd genomen om flink te experimenteren met mijn set en met mijn aansluitingen.

    Hoe dan ook, ik wil toch zeggen dat een 7.1 opstelling mij de afgelopen maanden NIET heeft weten te overtuigen. Dit komt vooral omdat er (nog?) geen films 7.1 gecodeerd zijn. Stel dat je een film in 6.1 kijkt, dan worden de 2 achterkanalen (7.1) alleen samen gebruikt om het sur.backgeluid weer te geven ( zie vele topics op dit forum). 7.1 of 6.1 maakt (dus?) nog geen verschil in geluid, alleen in aantal boxen.

    Ook 6.1 is m.i. redelijk nutteloos. Neem ik bijv. LOTR en bekijk deze in DTS ES of DOLBY EX, dan merk ik weinig tot niets van het achterkanaal(wat dus ook geldt voor de 7.1 opstelling). Ik durf zelfs te zeggen dat de kwaliteit en het surroundeffect minder wordt hierdoor bij gebruik van 6.1 of 7.1 tov 5.1!

    De DIPOLES waar het in dit topic over gaat (ikzelf heb ook dipoles), zijn een hele goede vervanger voor 6.1 of 7.1! (ofwel voor de achter luidsprekers).

    Wanneer een film 6.1 (of ES of EX) gecodeerd is, blijf je gebruik maken van de kwailteit van 5.1 en zorgen de dipoles dat het 6e kanaal verwezenlijkt wordt door tegelijkertijd geluid te produceren. Dit klinkt mijnsinziens dus vele malen beter dat een aparte 6 e of 7e speaker!

    Wat ik hier vrij weinig tegenkom, is het gebruik van de B speaker. Ikzelf heb een marantz sr7500. Wanneer ik de LF van de fronts aansluit op de A speaker uitgang en de HF op de C Speaker uitgang, worden mijn boxen als het ware gebi-ampt.

    Voordeel is dat ik mijn B speakers over heb.
    Nadeel is dat ik geen gebruik kan maken van 6.1 of 7.1 (maar dat maakt me dus niks uit)

    Ik heb nu mijn rears aangesloten op de B uitgang ( SPKR B is namelijk ontworpen om extra speakers voor weergave van stereo geluid op aan te sluiten) en deze 'naast' mijn fronts weggezet (meer richting de dipoles toe) om zo een nog vloeiender, ruimtelijker en vetter geluid te verkrijgen.

    Nu maak ik -in mijn beleving- optimaal gebruik van alle speakers.

    PS Nog even over tri-polar: je hebt ook zuilspeakers met deze aansluiting. Bedoeling hiervan is dat je kunt tri-ampen: laag, mid, hoog apart aansturen. Daar je met di-pole boxen (zonder schakelaar) makkelijk kunt switchen van bi-polar naar di-polar door de draadjes te kruisen, zie ik het niet direct voor me hoe je met het draadwerk, hier een werkend tri-polar effect mee kunt krijgen...

  13. #13

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •