De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.

Discussie: Carl Th. Dreyer

  1. #1

    Standaard Carl Th. Dreyer

    Zijn er hier nog liefhebbers van de films van Carl Dreyer? Ik ben zelf langzaamaan zijn films aan het bekijken en iedere keer weer is een nieuwe film van zijn hand een film die me volledig wegblaast en ik kan niet zeggen dat ik weinig goede films zie per week. Maar Dreyer blijft me iedere keer weer aangenaam verrassen met zijn combinatie van emotionele diepgang en technische virtuositeit.

    'Vampyr' (1931) was ooit mijn eerste ervaring en van die film kon ik destijds nog weinig chocola maken, maar de rest die ik zag waren stuk voor stuk meesterwerken. 'La Passion de Jeanne d'Arc' (1928) was de eerste film waardoor ik direct om was: de extreme close-ups, de abstracte decors, de mooie belichting en de intense hoofdrol van Renée Maria Falconetti waren voldoende voor een stortvloed aan tranen. 'Vredens Dag' (1943) was ook weer zo'n intense, bijna ondraagbare ervaring. Toen ik deze week echter 'Ordet' (1955) zag groeide mijn toch al niet geringe waardering voor deze Deense cineast nog eens aanzienlijk en ik ben er nog niet over uit welke ik nu mooier vindt: 'Passion de Jeanne d'Arc' of 'Ordet'. Binnenkort ga ik eens goed zitten voor 'Gertrud' mede omdat dat de laatste (geluids)film van Dreyer is die ik nog zien moet. Daarna begin ik denk ik maar aan zijn zwijgende films.

    Liefhebbers van Robert Bresson en Ingmar Bergman mogen de films van Dreyer niet missen, evenals ruimdenkende filmliefhebbers in het algemeen!

    Nog meer liefhebbers?
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  2. #2

    Standaard

    Absoluut een cineast die al tijden boven aan mijn must-see lijst staat, echter op de een of andere manier komt het er steeds niet van om wat van 'm te zien. Had Passion of Joan of Arc in bestelling staan maar die is helaas onlangs gecanceled... Zodra de financien het weer toelaten gaat er zeker wat op dvd besteld worden van de goede man, ben uitermate benieuwd!
    Van 15 tot 21 april op vakantie, gedurende die periode reageer ik niet op pm of email...

  3. #3

    Standaard

    Ik heb La Passion de Jeanne d'Arc verleden week binnen gekregen. Morgen ben ik van plan 'm te bekijken. Ik ben enorm benieuwd, Ordet staat ook erg hoog op m'n wishlist. De films van Bresson en Bergman zijn me tot nu toe allemaal erg goed bevallen dus ik denk ook dat Dreyer's werk me zeker niet tegen zal gaan vallen.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door MGdutch
    Ik heb La Passion de Jeanne d'Arc verleden week binnen gekregen. Morgen ben ik van plan 'm te bekijken. Ik ben enorm benieuwd, Ordet staat ook erg hoog op m'n wishlist. De films van Bresson en Bergman zijn me tot nu toe allemaal erg goed bevallen dus ik denk ook dat Dreyer's werk me zeker niet tegen zal gaan vallen.
    Ik heb net dus de film bekeken en ik ben diep onder de indruk. Even een quote uit de ''welke dvd heb je net gekeken'' thread;

    ''Prachtige film. In het begin was het allemaal even wennen, vooral met het feit dat het een ''stomme'' film is had ik even moeite. Na enige tijd zat ik er echter helemaal in. De acteerprestatie van Maria Falconetti is één van de beste die ik ooit heb mogen aanschouwen. De close-ups zijn formidabel, de emoties druipen er gewoon van af. De film is al bijna 80 jaar oud maar veel shots en standpunten zijn nu nog steeds vernieuwend. Dit soort films moet je eigenlijk niet eens proberen onder woorden te brengen, je moet ze beleven.''

    Dreyer heeft tot nu toe mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt. Ik ben dan ook enorm benieuwd geworden naar Ordet.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door MGdutch
    Citaat Oorspronkelijk gepost door MGdutch
    Ik heb La Passion de Jeanne d'Arc verleden week binnen gekregen. Morgen ben ik van plan 'm te bekijken. Ik ben enorm benieuwd, Ordet staat ook erg hoog op m'n wishlist. De films van Bresson en Bergman zijn me tot nu toe allemaal erg goed bevallen dus ik denk ook dat Dreyer's werk me zeker niet tegen zal gaan vallen.
    Ik heb net dus de film bekeken en ik ben diep onder de indruk. Even een quote uit de ''welke dvd heb je net gekeken'' thread;

    ''Prachtige film. In het begin was het allemaal even wennen, vooral met het feit dat het een ''stomme'' film is had ik even moeite. Na enige tijd zat ik er echter helemaal in. De acteerprestatie van Maria Falconetti is één van de beste die ik ooit heb mogen aanschouwen. De close-ups zijn formidabel, de emoties druipen er gewoon van af. De film is al bijna 80 jaar oud maar veel shots en standpunten zijn nu nog steeds vernieuwend. Dit soort films moet je eigenlijk niet eens proberen onder woorden te brengen, je moet ze beleven.''

    Dreyer heeft tot nu toe mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt. Ik ben dan ook enorm benieuwd geworden naar Ordet.
    Kijk, zoiets mag ik nu graag horen Het komt nogal in de buurt van mijn eerste ervaring met 'Passion', buiten het feit dan dat ik al meer dan gewend was aan het kijken van zwijgende films. Een onverwoestbare film, hoewel de film jarenlang verloren gewaand was en pas enkele jaren geleden opdook in een of ander gekkenhuis!

    De geluidsfilms van Dreyer zijn wel duidelijk andere koek dan zijn zwijgende films, met juist nauwelijks close-ups en een tempo dat door de meeste mensen als traag en saai bestempeld zal worden. Maar dan weet je ook meteen waar Ingmar de mosterd vandaan gehaald heeft. Veel kijkplezier in ieder geval!
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  6. #6

    Standaard

    La Passion de Jeanne d'Arc staat al tijden op m'n 'todo-lijstje': iedereen verteld me dat dat zo'n geweldige film is. Vampyr en Ordet klinken beiden ook intrigerend.

    Maar ja: ik moet eerst nog het oevre van Ingmar Bergman en Akira Kurosawa doorwerken voordat ik aan Dreyer begin.

  7. #7

    Standaard

    Ik heb alleen La Passion die Jeanne d'Arc gezien, maar dat was werkelijk een geweldige filmervaring. Ik wil heel graag de rest van zijn films ook zien, maar er zijn nog zoveel regisseurs van wie ik nog heel wat moet zien...

  8. #8
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Ik heb vier films van Dreyer in de kast staan en ben erg enthousiast over deze Deense regisseur. De eerste kennismaking met Dreyer was The Passion Of Joan Of Arc, een film die ik die week meteen maar drie keer heb gezien. Het was een geweldige filmervaring en tot de dag van vandaag ontroert de film me telkens weer. Renee Falconetti speelt haar rol fantastisch en met slechts haar gezicht, Dreyer gebruikt in deze film slechts close-ups, weet ze Jeanne D'Arc perfetc neer te zetten. Ook een geweldige ervaring was de film te zien met de schitterende muziek van Richard Einhorn.

    Op basis van deze film heb ik later de Criterion Collection boxset gekocht met daarin de films Day Of Wrath, Ordet en Gertrud. Hoewel ik nog steeds moeite heb met Gertrud zijn Ordet en Day Of Wrath prachtige juweeltjes die ook na vele malen herkijken nog steeds boeien en nieuwe details prijsgeven. Ik ben erg benieuwd naar ander werk van Dreyer en dan in eerste instantie naar Vampyr en Mikäel. Van Mikäel is een prima versie uitgebracht door Eureka weet ik, weet iemand wat een goede versie is van Vampyr?
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy
    Ik heb vier films van Dreyer in de kast staan en ben erg enthousiast over deze Deense regisseur. De eerste kennismaking met Dreyer was The Passion Of Joan Of Arc, een film die ik die week meteen maar drie keer heb gezien. Het was een geweldige filmervaring en tot de dag van vandaag ontroert de film me telkens weer. Renee Falconetti speelt haar rol fantastisch en met slechts haar gezicht, Dreyer gebruikt in deze film slechts close-ups, weet ze Jeanne D'Arc perfetc neer te zetten. Ook een geweldige ervaring was de film te zien met de schitterende muziek van Richard Einhorn.
    Ik heb de Criterion dvd van The Passion of Joan of Arc vorige week besteld en krijg zin om deze film te gaan bekijken. De positieve reacties hier op het forum onderschrijven de hoge waardering van deze film op www.imdb.com.
    Remember the posters that said "Today is the first day of the rest of your life"? Well, that's true of every day but one - the day you die.
    (American beauty)

    Mijn Collectie

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy

    Ik ben erg benieuwd naar ander werk van Dreyer en dan in eerste instantie naar Vampyr en Mikäel. Van Mikäel is een prima versie uitgebracht door Eureka weet ik, weet iemand wat een goede versie is van Vampyr?
    Die Masters of Cinema/Eureka DVD van Mikäel schijnt idd prima te zijn, maar dat gezegd hebbende weten die gasten bij MoC op Criterion na zo'n beetje de beste DVD's ter wereld te maken, waarbij ik enkel afga op de glorieuze Metropolis DVD, evenals de twee Teshigahara DVD's, welke alle drie ontzettend liefdevol verpakt zijn. Beaver heeft een comparison voor Mikäel

    http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare5/michael.htm

    Vampyr is een wat ander verhaal, omdat deze film naar het schijnt nog nooit een fatsoenlijke DVD release gekregen heeft. Zelf heb ik de versie die ze bij Amazon.com verkopen ooit gezien, maar dit is een vrij waardeloze DVD, qua beeldkwaliteit. Gelukkig had ik die DVD gehuurd en niet gekocht... Naar het schijnt bestaat de film in talloze verschillende versies met verschillende speelduren en wisselende beeldkwaliteit. Het is hopen op een liefdevolle Criterion of MoC DVD...
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  11. #11

    Standaard

    In het kader van het Europafestival dat momenteel aan de gang is in Rotterdam wordt ook Dreyer's Vampyr (1931) vertoond in Lantaren/Venster. De film draait Wo 14 en Do 15 september om 19.30. De kans om deze film op groot scherm te zien, ga ik zeker niet missen en ik kan ook iedereen aanbevelen om deze film te gaan zien, temeer omdat de film niet goed op DVD verkrijgbaar is. Het is een compleet ander soort film dan zowel Passion de Jeanne d'Arc als Ordet, Vredens Dag of Gertrud. Vampyr is een volstrekt unieke film die geen gemakkelijke zit is, maar wel ontzettend interessant en intrigerend is, zeker voor de mensen die de films van Carl Dreyer een warm hart toedragen (en dat zou iedere gepassioneerde filmliefhebber moeten zijn). Mis deze unieke kans dus niet!

    Voor meer informatie over het Europafestival:

    http://www.lantaren-venster.nl/europafestival/
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  12. #12

    Standaard

    Er staan 2 nieuwe releases van Carl Dreyer op het programma, beiden van het British Film Institute. De eerste is Ordet (1955, ook verkrijgbaar in de Criterion Dreyer box) en de tweede is Master of the House (1925, nog nooit eerder op DVD verschenen) en beiden zullen 27 februari uitgebracht worden.

    Ordet
    Master of the House

    Ordet zit ik niet zo op te wachten, want die Criterion is gewoon erg goed, maar Master of the House is een release die plots hoog op mijn verlanglijstje staat
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  13. #13
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Master Of The House ken ik niet, maar ik heb hem alvast maar op mijn verlanglijstje gezet. Dreyer maakt prachtige films en daar zal deze geen uitzondering op zijn.
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  14. #14

    Standaard

    Alweer een tijdje geleden The Passion Of Joan Of Arc voor het eerst gezien. Een heel ontroerend en heel indringende film: zelden heb ik een film gezien waarbij je je zo makkelijk kunt inleven in de hoofdpersoon en waarin je zo enorm emotioneel geraakt kunt worden door het verhaal. Het spel van Renee Falconetti is weergaloos en als ik lees dat sommigen dit misschien wel de beste vrouwelijke acteerprestatie ooit noemen dan wil ik daar best in meegaan. TPOJO is echt zo'n film die bewijst dat dit geluidsloze films soms dingen kunnen bereiken waar je met een geluidsfilm nooit bij in de buurt kunt komen. Echt een verbijsterend meesterwerk heeft Dreyer met deze film gemaakt.

    Mikäel heb ik inmiddels ook in m'n collectie zitten en da's ook zeker wel een topfilm. Niet zo'n meesterwerk als The Passion maar zeker wel een aanrader.

  15. #15

    Standaard

    Volgens Play.com komt er op 23 januari 2006 een r2 dvd uit van Vampyr. Iemand meer informatie hier omtrent?

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Toon_1
    Volgens Play.com komt er op 23 januari 2006 een r2 dvd uit van Vampyr. Iemand meer informatie hier omtrent?
    Hij is ondertussen te koop, dit is de cover:



    Iemand informatie over de kwaliteit er van? En zijn er nog plannen van Criterion om deze uit te brengen?

  17. #17

    Standaard

    Een beetje een erg sensationele cover voor een film uit 1932.

    Ik heb verder geen info over deze dvd.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Een beetje een erg sensationele cover voor een film uit 1932.

    Ik heb verder geen info over deze dvd.
    Ik vind nergens info over de dvd, de release is echt ongemerkt voorbijgegaan. Voorspelt niet veel goeds dan.

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981 Bekijk bericht
    Vampyr is een wat ander verhaal, omdat deze film naar het schijnt nog nooit een fatsoenlijke DVD release gekregen heeft. Zelf heb ik de versie die ze bij Amazon.com verkopen ooit gezien, maar dit is een vrij waardeloze DVD, qua beeldkwaliteit. Gelukkig had ik die DVD gehuurd en niet gekocht... Naar het schijnt bestaat de film in talloze verschillende versies met verschillende speelduren en wisselende beeldkwaliteit. Het is hopen op een liefdevolle Criterion of MoC DVD...
    Het is wat vreemd om je eigen bericht van drie jaar geleden te quoten, maar het is wel grappig dat die laatste zin inmiddels werkelijkheid geworden is, op beide fronten

    Maar goed, heb zojuist de MoC editie van Vampyr gezien... tja, ik weet het niet. Het blijft een geweldige film natuurlijk, maar de keuze om de film niet te restaureren om de sfumato look niet te verpesten - ik weet niet wat ik er precies van moet denken. Het kwam er nu op neer in ieder geval dat dit zo ongeveer exact dezelfde print was als ik een paar jaar terug in de bioscoop heb gezien - en voor een DVD release verwacht je toch wel iets waar iets minder beschadigingen aan zitten. Misschien toch meer eens die Criterion dubbeldippen, de film is het wel waard lijkt me.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  20. #20

    Standaard

    Heb de MoC versie nog niet bekeken maar ik vond de Criterion er toch wel erg goed uitzien
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  21. #21

    Standaard



    David Rudkin - Vampyr (BFI Classics)

    Na het zien van de film dit boekje meteen maar gelezen. De kwaliteit van die BFI boekjes verschilt nogal van erg goed tot ronduit matig, maar gelukkig behoort 'Vampyr' tot de betere. Het boekje bestaat voor 80% uit een stlistische analyse van de film waarin bijna scene voor scene wordt beschreven wat er gebeurt en waarin de stijl van Dreyer nauwkeurig wordt ontleed. Het is een methode die soms ronduit saai kan zijn (zoals bv. bij Hoberman's boekje over '42nd Street'), maar bij een film als 'Vampyr' is het een zeer vruchtbare werkwijze, omdat de film gewoon verhaaltechnisch al vreselijk moeilijk te volgen is en bovendien ook stilistisch een ronduit vreemde eend in de bijt is. Het is denk ik wel handig als de lezer enigszins bekend is met dit soort diepgaande analyses, omdat het anders vermoedelijk moeilijk te volgen is, zeker als je het jargon totaal niet beheerst. Voor de mensen die dat wel doen is dit een zeer nuttig boekje, want het maakt deze vreselijk bizarre film toch enigszins begrijpelijk (er zit toch echt wel een systematiek in Dreyer's werkwijze), zonder dat daarbij het mysterie van de film verloren gaat. Voor de liefhebber essentieel.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •