Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 52 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard NOS zendt WK voetbal toch niet in breedbeeld uit

    NOS zendt WK voetbal toch niet in breedbeeld uit



    Lees dit artikel

  2. #2

    Standaard

    Ik geloof er niets van dat ze het doen omdat het merendeel nog een 4:3 tv heeft (wat ik overigens betwijfel als ik in mijn omgeving rondkijk maar goed).

    Volgens mij is het gewoon een kostenaspect mbt de speciale apparatuur die benodigd is. Er worden heel veel camera's gebruikt om het WK te verslaan en die zullen dan allemaal in breedbeeld moeten kunnen opnemen. De NOS zal dan waarschijnlijk extra moeten investeren en daar passen ze voor. Laat ze daar gewoon eerlijk voor uitkomen dan zou ik er vrede mee hebben.

  3. #3

    Standaard

    Het zal mij niks verbazen dat de NOS het wk in 2018 nog steeds in 4:3 uitzendt terwijl overal dan alles in breedbeeld hdtv wordt uitgezonden. Ik vind het een smoes van de eerste orde.... Geef je Mart Smeets toch wat minder salaris en schaf je wat hd camera's aan....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  4. #4

    Standaard

    Lekker is dat... Stelletje slappelingen daar hoor!

    BTW volgens mij is het juist andersom en hebben meer mensen inmiddels breedbeeld dan 4:3. Al met al vind ik het maar een slap excuus om iets wat men bij de NOS min of meer beloofd had af te kappen.
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  5. #5

    Standaard

    Als er was gekozen voor het breedbeeld-formaat zouden mensen met een normaal toestel boven en onder een zwarte balk in beeld krijgen.
    Ow neeeh! Wat een ramp! Zwarte balken bij het voetbal! Dat kan niet natuurlijk!

    Het lijkt erop dat de HD-aanbieders de NOS hebben omgekocht. Immers, 'de gewone man' zal veel eerder HD aanschaffen als er een zeer duidelijk verschil is tussen de SD en HD uitzending (namelijk: de HD uitzending is breedbeeld).

  6. #6

    Standaard

    Wat ik wel altijd apart vind, is dat je heel vaak apart geschoten filmpjes ziet tijdens reportages die wel in 16:9 zijn geschoten, wat ze dan dus wel altijd letterboxed uitzenden natuurlijk, aangezien de uitzending zelf altijd in 4:3 is. Ik heb ze hierover ooit een mail gestuurd en kreeg het volgende antwoord toen terug (overigens wel binnen een dag, dat moet gezegd worden):

    In de komende 3 jaar zal de publieke omroep stap voor stap overgaan naar breedbeeld. De PO richt zich op alle Nederlanders. Er wordt goed in de gaten gehouden hoeveel procent van de kijkers in breedbeeld kijkt. Nu ligt dat nog onder de 50%. Als dat percentage eerder hoog genoeg is, zeg maar boven de 60 wordt de stap wellicht vervroegd, anders blijft 2008 het streven. Overigens kan de PO zich in deze tijd van ernstige bezuinigingen de investering niet zomaar veroorloven.



    De NOS zendt het WK voetbal in breedbeeld uit.


    Wel jammer dat die laatste zin dus al achterhaald is. Daarnaast ken ik wel nog veel mensen met 4:3 tv's, maar ik heb nog nooit iemand horen zeuren over de letterboxed uitzendingen van rtl5 (prison break enzo). De meesten merken die zwarte balken niet eens op. Dus als het in breedbeeld uitgezonden zou worden, geloof ik niet dat het voor veel mensen een echt nadeel zou zijn.

    Ach, waar maak ik me druk om, ik neem gewoon het UPC HDTV pakket en kijk het gewoon (hopelijk) op superieure kwaliteit. Wel jammer alleen dat de uitzendingen eromheen sowieso dus in 4:3 uitgezonden zullen worden............in tegenstelling tot wielrennen kan je bij voetbal niet zo snel naar de belg overschakelen helaas............

  7. #7

    Standaard

    Zojuist deze brief aan directie NOS gemaild:


    Geachte directie,

    Jammer dat u een enorme miskleun maakt door het aankomend WK niet in breedbeeld uit te zenden.

    Natuurlijk komt er na onderzoek uit dat de meerderheid van de tv-toestellen in Nederland nog 4:3 toestellen zijn. De meeste mensen hebben meerdere toestellen in huis, slaapkamer, kinderkamer, maar het hoofdtoestel in de woonkamer is dan wel een breedbeeld. En daar zal ongetwijfeld het meest naar gekeken worden tijdens het WK.

    Nogmaals jammer van dit ondoordacht besluit. Net als veel TV fabrikanten grote evenementen aanpakken om innovatieve producten op de markt te brengen hadden jullie ook een flinke stap in de goede richting kunnen zetten, maar helaas….

    Met vriendelijke groet,

    Een teleurgestelde Marcel de Vrije.

    Ik zal een eventuele reactie hier plaatsen.....

  8. #8

    Standaard

    Ik dacht juist dat breedbeelduitzendingen ertoe kunnen bijdragen dat mensen sneller een breedbeeld-tv zullen kopen. Mensen zien per slot van rekening een 16:9-uitzending op hun 4:3-tv, tussendoor zie je reclame van de nieuwste breedbeeld-tv's, en met alleen maar meer breedbeelduitzendingen zullen er denk ik ook meer breedbeeld-tv's worden verkocht. Maar ja: als de NOS 4:3 als main format blijft zien, dan schiet niemand er iets mee op.
    Treurig nieuws.
    Activity suggests a life filled with purpose

  9. #9

    Standaard

    Klopt sg_sg1. De zenders willen niet in breedbeeld uitzenden omdat te weinig mensen een bb-tv hebben, en mensen kopen geen breedbeeld tv's omdat er niet genoeg zenders in breedbeeld uitzenden. Vicieuze cirkel.

  10. #10

    Standaard

    Eigenlijk zouden de grote tv merken dus gewoon een pot met geld aan de NOS moeten geven om meer in breedbeeld uit te zenden, zodat je een vliegwiel effect krijgt en iedereen er blijder van wordt: consument, fabrikanten en nos, zodat ze eens niet de a-innovatieve zender zijn

  11. #11

    Standaard

    Reactie NOS..... (ik vind het een kul reactie, breedbeeldtv's zijn al ruim 10 jaar te koop!!)

    Geachte heer De Vrije,

    Na zorgvuldige overwegingen heeft de NOS besloten om het WK Voetbal in normaal formaat (4:3) uit te zenden. Wij zijn er van overtuigd dat wij meer mensen duperen door in breedbeeld uit te zenden, dan wanneer wij in normaal formaat uitzenden. Een meerderheid van de huishoudens in Nederlands beschikt immers nog niet over een breedbeeld televisie en de meeste mensen volgen het evenement vanuit hun eigen huis. Wanneer wij in breedbeeld uitzenden zou dit betekenen dat kijkers met een normale beeldbuis een zwarte balk onder en boven in beeld krijgen en het beeld voor deze kijkers een stuk kleiner is. Kijkers met breedbeeld hebben over het algemeen de keuze om het normale (4:3) beeld te bekijken met een balk rechts en links of beeldvullend (waarbij dit afhankelijk van het toestel licht vertekend).
    De NOS werkt overigens wel mee aan een initiatief van een groot aantal kabelmaatschappijen die het WK Voetbal in breedbeeld en HD aanbieden. Hiervoor heeft u echter wel een decoder nodig. U kunt dus zelf een keuze maken; gratis in 4:3 of na aanschaf van een decoder in HD 16:9.

    Met vriendelijke groeten,

    Ineke le Comte
    NOS Publieksvoorlichting

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door baltar
    Volgens mij is het gewoon een kostenaspect mbt de speciale apparatuur die benodigd is. Er worden heel veel camera's gebruikt om het WK te verslaan en die zullen dan allemaal in breedbeeld moeten kunnen opnemen. De NOS zal dan waarschijnlijk extra moeten investeren en daar passen ze voor. Laat ze daar gewoon eerlijk voor uitkomen dan zou ik er vrede mee hebben.
    Het is toch niet zo dat elk land zijn eigen cameraploeg heeft voor het verslaan van de wedstrijden?

    Worden de wedstrijden in breedbeeld opgenomen en door de NOS aangepast worden (zijkanten eraf) aan het 4:3 formaat (zoals bij Live-eight).

    Worden ze 4:3 opgenomen en missen de breedbeeldlanden info boven en onder.

    Worden ze zowel 4:3 als breedbeeld opgenomen?

  13. #13

    Standaard

    Ach NOS er zijn genoeg GRATIS alternatieven om het wk in breedbeeld te kijken. Daar hoef je enkel maar voor te zappen. Iets wat je toch telkens meer gaat doen met dat gepruts van de NOS

    Hmm, lees net een folder van de mediamarkt: voetbal moet je in breedbeeld zien.... kennelijk komen de heren van de NOS nooit buiten de deur....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Theo B
    Het is toch niet zo dat elk land zijn eigen cameraploeg heeft voor het verslaan van de wedstrijden?
    Klopt, er is één registratie, en die geschiedt in breedbeeld (en zelfs in HD resolutie). Zie ook de afbeeldingen bij het nieuwsbericht: De 4:3 versie heeft links en rechts minder beeld dan de breedbeelduitzending.

    Van één opname worden dus de volgende uitzendingen gemaakt:

    -1920x1080 pixels HDTV 16:9
    -720x576 pixels anamorf breedbeeld 16:9
    -720x576 pixels niet anamorf breedbeeld 16:9
    -720x576 pixels 4:3 (met zijkanten afgeknipt).
    Eric van Ballegoie

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Ach NOS er zijn genoeg GRATIS alternatieven om het wk in breedbeeld te kijken. Daar hoef je enkel maar voor te zappen. Iets wat je toch telkens meer gaat doen met dat gepruts van de NOS

    Hmm, lees net een folder van de mediamarkt: voetbal moet je in breedbeeld zien.... kennelijk komen de heren van de NOS nooit buiten de deur....
    Dan maar luisteren met een omweg (voor mensen die geen Belgisch / Duits / Engels commentaar willen):
    Video op NED2 en geluid hiervan via versterker, beeld tv op buitenlandse zender in 16:9.
    Zal zo overigens wel van invloed zijn op je kijkcijfers, NOS!

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Ach NOS er zijn genoeg GRATIS alternatieven om het wk in breedbeeld te kijken. Daar hoef je enkel maar voor te zappen. Iets wat je toch telkens meer gaat doen met dat gepruts van de NOS

    Hmm, lees net een folder van de mediamarkt: voetbal moet je in breedbeeld zien.... kennelijk komen de heren van de NOS nooit buiten de deur....
    Dan maar luisteren met een omweg (voor mensen die geen Belgisch / Duits / Engels commentaar willen):
    Video op NED2 en geluid hiervan via versterker, beeld tv op buitenlandse zender in 16:9.
    Zal zo overigens wel van invloed zijn op je kijkcijfers, NOS!

  17. #17

    Standaard

    Update van het nieuwsbericht: Ook via voor digitale SDTV kabelabonnees zal het WK niet in breedbeeld beschikbaar zijn. De HDTV uitzendingen zijn uiteraard wél in breedbeeld.

    http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=2252
    Eric van Ballegoie

  18. #18

    Standaard

    misschien een leuk linkje voor de NOS

    http://www.satplaza.com/wordpres/?cat=4&paged=2

    (onderaan lcd toestellen niet aan te slepen en verkoopcijfers)

    Zo'n chef du sport die moet je toch een schop onder zijn ^%$ geven. hdtv, blu ray enz. staat op stapel is praktisch wereldwijd omarmt en wat doet hij....zucht
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Casebay1
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Ach NOS er zijn genoeg GRATIS alternatieven om het wk in breedbeeld te kijken. Daar hoef je enkel maar voor te zappen. Iets wat je toch telkens meer gaat doen met dat gepruts van de NOS

    Hmm, lees net een folder van de mediamarkt: voetbal moet je in breedbeeld zien.... kennelijk komen de heren van de NOS nooit buiten de deur....
    Dan maar luisteren met een omweg (voor mensen die geen Belgisch / Duits / Engels commentaar willen):
    Video op NED2 en geluid hiervan via versterker, beeld tv op buitenlandse zender in 16:9.
    Zal zo overigens wel van invloed zijn op je kijkcijfers, NOS!
    Vast niet. Het kan de gemiddelde concument geen bal schelen of het breedbeed is of niet, die kijken toch wel. Het is wel voetbal! Die honderd mensen die geen NOS kijken zal de NOS zich geen seconden druk om maken.
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JCL
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Casebay1
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Ach NOS er zijn genoeg GRATIS alternatieven om het wk in breedbeeld te kijken. Daar hoef je enkel maar voor te zappen. Iets wat je toch telkens meer gaat doen met dat gepruts van de NOS

    Hmm, lees net een folder van de mediamarkt: voetbal moet je in breedbeeld zien.... kennelijk komen de heren van de NOS nooit buiten de deur....
    Dan maar luisteren met een omweg (voor mensen die geen Belgisch / Duits / Engels commentaar willen):
    Video op NED2 en geluid hiervan via versterker, beeld tv op buitenlandse zender in 16:9.
    Zal zo overigens wel van invloed zijn op je kijkcijfers, NOS!
    Vast niet. Het kan de gemiddelde concument geen bal schelen of het breedbeed is of niet, die kijken toch wel. Het is wel voetbal! Die honderd mensen die geen NOS kijken zal de NOS zich geen seconden druk om maken.
    Het maakt mij ook niet uit of het 4:3 of breedbeeld is. Maar je mag toch wel eens met je tijd meegaan? :wink:
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  21. #21

    Standaard

    Het is belachelijk, maar het zal zeker niet van invloed zijn op de kijkcijfers, daar geloof ik niet zo in.
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  22. #22

    Standaard

    Goh, hoe vreemd ook dat de kijkcijfer aandelen van de Publieke Omroep in Nederland zo enorm achterblijven t.o.v. andere landen.

    Het krampachtig vasthouden aan alle bestaande verworvenheden en ook maar enigszins iedere vorm van verandering/vernieuwing tegengaan (bijv. nieuwe zenderindeling/ technologische ontwikkelingen) leidt er wel toe dat steeds meer kijkers overschakelen naar de commerciële omroep of buitenlandse publieke omroepen.

    slappe hap
    "Hey, Finch, what's the capital of Thailand?"
    "Bang-Cock"
    mijn DVD collectie

  23. #23

    Standaard

    De kijkcijfers van de NL publieke omroep blijven niet achter omdat ze geen breedbeeld uitzenden of niet met hun tijd meegaan. De gemiddelde consument, Mien uit Assen heeft daar totaal geen belangstelling voor. Waarom ik de publieke omroep vaak links laat liggen is omdat ze een te (rood) gekleurd beeld geven van de maatschappij. Ze zijn gewoon niet opjectief.
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  24. #24

    Standaard

    Ik ben blij dat de nos het WK uitzendt en niet een ander, breedbeeld of niet tijdens de wedstrijden heb ik toch geen tijd om op onbenullige zaken als beeldformaat te letten. We hebben het hier over het WK! Van mij part zenden ze het uit in zwart/wit, als ik maar kan zien dat Huntelaar de bal erin knikt 8)


    (oke, enigzins overdreven)


  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Theo B
    Worden ze zowel 4:3 als breedbeeld opgenomen?
    Gezien het WK via verschillende kanalen in HDTV te bekijken is (er wordt genoeg reclame over gemaakt) neem ik aan dat ook alle wedstrijden met HDTV camera's geregistreerd worden. En HDTV is nu eenmaal de facto breedbeeld.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •