De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Instelling 16:9 niet duidelijk

    Hallo;
    zoals sommige al weten heb ik dus sinds kort een DVD-speler (de JVC XV-N5). Ik heb deze aangesloten op men Philips MatchIIIline breebeeld-tv. Nu zit ik echter met een vraag/probleem betreffende het afspelen van films.

    Bij het afspelen van de DVD gladiator bijvoorbeeld: Op de dvd-hoes staat duidelijk "16:9" op de achterzijde. Maar als ik de dvd afspeel springen de formaat-instellingen van men tv op "breedbeeld" en krijg ik dus nog steeds zwarte lijnen boven en onder het beeld. Indien ik dit echter terug veranderen naar "filmformaat 16:9" kan ik de ondertitleling niet meer zien; en komen de "informatieicoontjes" van men dvd (zoals het instellen van taal,...) ook niet meer helemaal op het scherm. In kan het beeld ook (tv zelf dus, met de functies van beeldformaat van philips) op "16:9 ondertiteling" zetten; dan kan ik wel de ondertiteling lezen (er is nog een dunnere zwarte balk), maar weeral niet de icoontje (hoewel dit niet zo erg is).

    De instellingen van de dvd-speler zelf staan ook op 16:9 auto (ik kan ook voor 16:9 normal kiezen, maar heb nog geen verschil gemerkt..) dus daaraan kan het ook niet liggen.

    Hoe los ik dit nu het beste op? Gewoon steeds zelf op 16:9 ondertiteling zetten of is er een betere oplossing? Ik vind het ook niet bij de instellingen van men tv...

    Weeral bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Beste Carl,

    Als je op de hoes van Gladiator kijkt dan zie je daar staan "16:9 / 2.35:1

    2.35:1 betekend dat het beeld 2.35 maal zo breed is als hoog. Het formaat van je breedbeeld TV is 16:9, wat overeenkomt met 1.78:1. Het formaat van de film is dus anders dan dat van je TV, en dus heb je ook op een breedbeeld TV zwarte balken boven en onder het beeld bij 2.35:1 films.
    Films is 1.85:1 of 1.78:1 zijn zullen wel zonder zwarte balken worden weergegeven. Kijk ook naar onderstaande animatie voor meer informatie over beeldformaten.

    http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16#
    Eric van Ballegoie

  3. #3

    Standaard Sorry!

    Oeps, te snel geweest blijkbaar! Ik heb nog eens een search gedaan en al wat meer info gevonden...
    Ondermeer die "2.35:1".
    Blijkbaar heb ik nu net men 3 dvd's met dat formaat....

    Maar wat is dan de beste instelling van men philips-tv?
    "breedbeeld"
    "16:9 ondertiteling"
    "superzoom"
    of nog net iets anders...

  4. #4

    Standaard

    Carl,

    Je moet de film gewoon in 16:9 (breedbeeld) modus bekijken (gebeurt automatisch als het goed is). Je hebt dan dus zwarte balken boven en onder, maar dat hoort. Als je andere instellingen kiest dan ga je het beeld uitrekken waardoor mensen te lang/dun worden en dat is uiteraard niet de bedoeling.
    Eric van Ballegoie

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Carl,

    Je moet de film gewoon in 16:9 modus bekijken (gebeurt automatisch als het goed is). Je hebt dan kleine zwarte balken boven en onder, maar dat hoort. Als je andere instellingen kiest dan ga je het beeld uitrekken waardoor mensen te lang/dun worden en dat is uiteraard niet de bedoeling.
    Tja, men tv springt steeds meteen op "breedbeeld" dus daarmee zal hij dan wel de "2.35:1" bedoelen denk ik. Dan lijkt de tekst/personen toch het juiste formaat te hebben en is er inderdaad een smalle balk boven en onder.

    Bedankt voor de snelle hulp!

  6. #6
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    en dus is alles weer duidelijk
    als je eenmaal gewend ben aan deze dingen dan vallen die zwarte balken niet meer echt op
    je ziet ze wel maar ervaar het dan niet meer als storend
    maar dat getob wat je nu gedaan heb heeft bijna iedereen gedaan hoor denk ik in het begin
    altijd die vraag van hoe ik die zwarte balken toch weg krijg
    niet dus want zoals eric al zij is de verhouding gewoon anders

  7. #7
    faldo
    Guest

    Standaard Re: Instelling 16:9 niet duidelijk

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Carl_vdt
    Hallo;
    zoals sommige al weten heb ik dus sinds kort een DVD-speler (de JVC XV-N5). Ik heb deze aangesloten op men Philips MatchIIIline breebeeld-tv. Nu zit ik echter met een vraag/probleem betreffende het afspelen van films.

    Bij het afspelen van de DVD gladiator bijvoorbeeld: Op de dvd-hoes staat duidelijk "16:9" op de achterzijde. Maar als ik de dvd afspeel springen de formaat-instellingen van men tv op "breedbeeld" en krijg ik dus nog steeds zwarte lijnen boven en onder het beeld. Indien ik dit echter terug veranderen naar "filmformaat 16:9" kan ik de ondertitleling niet meer zien; en komen de "informatieicoontjes" van men dvd (zoals het instellen van taal,...) ook niet meer helemaal op het scherm. In kan het beeld ook (tv zelf dus, met de functies van beeldformaat van philips) op "16:9 ondertiteling" zetten; dan kan ik wel de ondertiteling lezen (er is nog een dunnere zwarte balk), maar weeral niet de icoontje (hoewel dit niet zo erg is).

    De instellingen van de dvd-speler zelf staan ook op 16:9 auto (ik kan ook voor 16:9 normal kiezen, maar heb nog geen verschil gemerkt..) dus daaraan kan het ook niet liggen.

    Hoe los ik dit nu het beste op? Gewoon steeds zelf op 16:9 ondertiteling zetten of is er een betere oplossing? Ik vind het ook niet bij de instellingen van men tv...

    Weeral bedankt!

    Goeiedag,

    Ik heb sinds kort ook een philips matchline in bezit. Ben er erg tevreden over. Maar ook voor mij ging deze vraag op. Dankzij deze site ook het antwoord gevonden. Echter 1 ding blijf ik vreemd vinden en dat is als 16:9 de maat is van alle t.v. (breedbeeld) Waarom nemen ze dan op 2,35:1 op. Deze tv.s bestaan toch niet???? Want het is toch een beetje vreemd, je koopt een breedbeeld en nog heb je af en toe balken onder en boven. Ik heb ook de animatie's gezien op de site dus de ik weet hoe het werkt maar ik blijf het toch vreemd vinden. Neem alles op 16:9 op en iedereen heeft een gevuld beeld en is nog blijer denk ik....... mzzl

  8. #8

    Standaard

    't Is andersom: de regisseurs maken (al jaaaaaaaren) 2.35:1 films, waarom zijn deze teevees er niet?? Ik denk omdat 16:9 het beste van (op tv gebied) alle werelden biedt...

  9. #9

    Standaard

    Neem alles op 16:9 op en iedereen heeft een gevuld beeld en is nog blijer denk ik
    Nou... ik zelf vind 2.35:1 een veel mooier formaat als 16:9 en stoor mij totaal niet aan de zwarte balken... Dit formaat vind ik veel indrukwekkender als de andere... Dus ik zou er niet blijer van worden...

    Wel als ze alle tv uitzendingen zouden gaan optimaliseren voor breedbeeld...


    waarom zijn deze teevees er niet??
    Als je een 2.35:1 cinescope tv zou kopen, en daar een 4:3/1.33:1 signaal op zou afspelen, dit heel erg klein zou uitvallen, en de gemiddelde consument deze dus in de winkel zou laten staan...

    16:9 is daarom een beter gekozen formaat, omdat dit alle signalen toch nog op redelijk formaat kan weergeven. en is tevens het "meest compatible" met de huidige bioscoopformaten.
    This Ain't Love... It's Sport Fuckin' Tyler Durden
    / MY COLLECTION /
    EXCEL SHEET

  10. #10

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lesley
    Nou... ik zelf vind 2.35:1 een veel mooier formaat als 16:9 en stoor mij totaal niet aan de zwarte balken... Dit formaat vind ik veel indrukwekkender als de andere... Dus ik zou er niet blijer van worden...
    2.35:1 is naar mijn mening ook het allermooiste beeldformaat wat er is.
    Natuurlijk is dit persoonlijk, maar ik ben gek op dat hele brede.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •