DVD.nl Forum

Ga terug   DVD.nl Forum > Publicaties DVD.nl > Achtergrondartikelen

Antwoord

Discussieopties
Oud 06-11-2009, 18:10   #1
Roy de Jong
DVD.nl Nieuwscrew
Trader: Four-Star TraderFour-Star TraderFour-Star TraderFour-Star TraderSafetrader

Registratiedatum: jan 2005
Standaard 3D Televisie - de stand van zaken

3D Televisie - de stand van zaken

Inmiddels is de bovengemiddelde filmkijker er van op de hoogte dat 3D televisie de logische opvolger is van de huidige HDTV standaard. Maar wat is het? Wat doet? Hoever is deze technologie? En wanneer wordt dit op de markt gebracht? In dit artikel wordt er op al deze vragen, en meer, in gegaan.

Lees dit artikel

Laatst aangepast door Roy de Jong : 06-11-2009 om 18:24.
Roy de Jong is offline   Met citaat reageren
Oud 07-11-2009, 12:57   #2
John Tak
Senior Member

Registratiedatum: aug 2002
Standaard

Dank voor dit boeiende en verhelderende artikel!
Oud 07-11-2009, 14:17   #3
crocs
Senior Member

Registratiedatum: feb 2008
Standaard

Mooi artikel. Weet ik tenminste wat voor brillen er worden gebruikt met name in de bioscoop.

Oh ja. even terzijde. Wel een apart plaatje die geplaatst is bij het artikel 3DTV zonder bril, is dat mogelijk? Dat plaatje moet mij denken aan een tekst op een T-Shirt.
Tell Your Boobs To Quit Staring At My Eyes!!! Zo worden 3DTV's zonder bril snel verkocht
crocs is offline   Met citaat reageren
Oud 08-11-2009, 13:24   #4
Roy de Jong
DVD.nl Nieuwscrew
Trader: Four-Star TraderFour-Star TraderFour-Star TraderFour-Star TraderSafetrader

Registratiedatum: jan 2005
Standaard

Bedankt voor de positieve reacties
Ik heb het artiel met plezier mogen schrijven
Oud 10-11-2009, 15:12   #5
Marcel den Haan
DVD.nl Redactie
Trader: Four-Star TraderFour-Star TraderFour-Star TraderFour-Star Trader

Registratiedatum: aug 2002
Standaard

Zeker een goed geschreven en interessant artikel, alleen ben ik volgens mij één van de weinigen die niks van 3D moet hebben. In de bioscoop, maar ook thuis vind ik het maar niks. Het voegt voor mij ook weinig toe behalve hoofdpijn.
Final Destination 3D heb ik in de bios gezien en je zit op een gegeven moment meer te letten op de 3D effecten dan op het verhaal. Kan ook aan de film gelegen hebben, maar afleidend vind ik het wel. Verder erg jammer dat ik met mijn Pathe Unlimited kaart een toeslag moet betalen, dus ik hoop dat de 2D versies ook gewoon te zien blijven.

Laatst aangepast door Marcel den Haan : 26-11-2009 om 19:27.
Marcel den Haan is offline   Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 20:06   #6
Sander Haarmans
DVD.nl Forum Crew
Trader: Five-Star TraderFive-Star TraderFive-Star TraderFive-Star TraderFive-Star Trader

Registratiedatum: mrt 2002
Standaard

En als je loensd (een lui oog hebt) gaat het allemaal al helemaal niet meer door, dan kan je niet eens 3D beelden zien.
Oud 13-11-2009, 10:59   #7
shadyelg
Member

Registratiedatum: apr 2009
Standaard

Maar dat betekend dat je ook on het leven nooit 3D kan zien... Ik persoonlijk kijk erg uit naar deze ontwikkeling, heb altijd zl 3D leuk gevonden. Hell heb zelfs een Virual Boy hier staan waar ik nog steeds op game
Maar polar brillen zijn er in twee vairanten, jij hebt de oude gebruikt vn de jaren 80, in sommige bioscopen wordt een soort gelijk systeem gebruikt alleen wordt het op een andere manier weggefilterd. Ik weet niet de preciese bits en pieces, maar weet wel dat die techniek ook alweer verbeterd is

Laatst aangepast door shadyelg : 13-11-2009 om 11:09.
shadyelg is offline   Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 16:46   #8
Luvlektrik
Senior Member

Registratiedatum: sep 2009
Standaard

Leuk artikel!

Ik weet 3D wel te appreciëren. Vooral bij 'Up', 'A Christmas Carol' en 'Coraline' vond ik het heel leuk om naar te kijken. Ben ook ooit naar 'Beowulf' gaan kijken in 3D en dat vond ik maar niks. Vind het wel positief dat Disney en Dreamworks vanaf nu alles in 3D zullen vertonen. Als je het niet leuk vindt kan je nog altijd naar de 2D versie kijken...
Luvlektrik is offline   Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 20:53   #9
pete928
Member

Registratiedatum: jan 2008
Standaard

het is mij een beetje een raadsel waarom dit zo overdreven gepromoot word de laatste tijd , ik zit er niet echt op te wachten.
pete928 is offline   Met citaat reageren
Oud 10-12-2009, 14:47   #10
Rovers
Junior Member

Registratiedatum: jul 2009
Standaard

Jij niet nee, maar er zijn zat mensen die er juist wel op zitten te wachten en te gek vinden!
__________________________________________________ ______
Only a fool tests the depth of the water with both feet.
Rovers is offline   Met citaat reageren
Oud 26-12-2009, 22:27   #11
superman
Super Member

Registratiedatum: feb 2005
Standaard

mooi geillustreerd en uitgelegd
superman is offline   Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 09:53   #12
monstermuis
Member

Registratiedatum: dec 2009
Standaard

Ik ga niet een extra brilletje dragen bij het kijken van 1 film, ik heb al een bril.
monstermuis is offline   Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 15:14   #13
Richard B.
Ultimate Member
Trader: Three-Star TraderThree-Star TraderThree-Star Trader

Registratiedatum: feb 2002
Standaard

Het lijkt wel of 3D op film of tv iedere 10 jaar weer onder de aandacht gebracht wordt. Maar echt veel veranderen doet het eigenlijk niet.

Ik zit er niet echt op te wachten. De hoeveelheid beschikbare content is er te beperkt voor.
Oud 16-01-2010, 22:51   #14
Ron-G
Super Member
Trader: One-Star Trader

Registratiedatum: mrt 2004
Standaard

Vanavond voor het eerst kennis gemaakt met 3D met de film My Bloody Valentine op BD....cool brilletje 8) voor mijn andere bril en daar gingen we.....en ik moet eerlijk zijn en zeggen dat het toch wel erg gaaf is.....soms draai je echt je hoofd weg als er wat naar je toe gegooid word.........en vind de diepte echt wat toevoegen aan het geheel, ik projecteer op een scherm van 2,40 breed en het is gewoon genieten.

Ik vind het wel veel inspannender kijken, het vergt veel van je hersenen volgens mij, voor zover ik die heb maar voelde me beetje moe na de film, film zelf was ook wel redelijk spannend, maar het 3D zal er ook mee te maken hebben.

Brilletje zelf is waardeloos, zitten 2 van die papieren vodjes bij, heb zelf al een bril en dat zit niet echt lekker, moet is opzoek gaan naar alternatief.

Maar voor mij een leuke gadget erbij in de filmwereld, kan niet wachten op Avatar op BD in 3D......maar dat zal nog wel enkele maanden duren.
Oud 17-01-2010, 00:27   #15
VLD_Rico
Member

Registratiedatum: dec 2008
Standaard

Even over de brillen techniek, de techniek die in Imax 3D wordt gebruikt is dit hetzelfde als de polaroisatiebril?
Oud 20-01-2010, 20:33   #16
ferryb86
Senior Member
Trader: Drie of meer minnen!

Registratiedatum: jan 2008
Standaard

kan je die brillen die Pathe IMAX (polarisatiebrillen?) ook ergens kopen zodat je deze thuis kunt gebruiken?
Oud 01-03-2010, 12:56   #17
Jethro
Member

Registratiedatum: feb 2010
Standaard

http://kassa.vara.nl/actueel/diginie...raan-met-mate/
I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well, to tell you the truth, in all this excitement, I've kinda lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya punk?
Jethro is offline   Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 13:01   #18
johanhoitink
Super Member

Standaard

hier even wat leueke feitjes: http://hdguru3d.com/index.php?option...news&Itemid=59 , http://hdguru.com/lies-errors-and-myths-about-3d/1482/ , http://hdguru.com/lies-errors-and-my...d-part-3/1491/

o.a. dat bij shutterglass 3d tv uitzendingen (side by side 3d) je maar de helft van de verticale resolutie ziet en bij 3d zonder brilletje je soms maar 1/4e ziet wanneer die tv onder 4 kijkhoeken 3d weergeeft.
Dan heb je al de beperking dat je maar op 4 plekken voor de tv 3d ziet en dan ook nog maar in een kwart van de resolutie.
dus 3d in hd is nog heeeeeel ver weg.

edit: nog iets meer over het wachten op FULL 3D TV: http://www.rapidtvnews.com/index.php...ears-away.html

Laatst aangepast door johanhoitink : 22-04-2010 om 15:08.
johanhoitink is offline   Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 11:20   #19
Jethro
Member

Standaard

Een filmpje van Vara Kassa.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagin...hema=consument
I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well, to tell you the truth, in all this excitement, I've kinda lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya punk?
Oud 12-06-2010, 11:41   #20
Albert Kostwinder
Elite Member

Registratiedatum: sep 2003
Standaard

Fraai toch. Heb je net 3 a 4 duizend euro neergelegd en ben je helemaal 3d, adviseert men je om er niet te lang naar te kijken!!....

Nee 2d is nog steeds veel beter. Dit is een gimmick, niche en blijft het totdat die bril weg kan....
Oud 18-06-2010, 22:11   #21
Pieter Kleine
Glorious Member
Trader: Two-Star TraderTwo-Star Trader

Registratiedatum: okt 2001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door johanhoitink Bekijk bericht
hier even wat leueke feitjes: http://hdguru3d.com/index.php?option...news&Itemid=59 , http://hdguru.com/lies-errors-and-myths-about-3d/1482/ , http://hdguru.com/lies-errors-and-my...d-part-3/1491/

o.a. dat bij shutterglass 3d tv uitzendingen (side by side 3d) je maar de helft van de verticale resolutie ziet en bij 3d zonder brilletje je soms maar 1/4e ziet wanneer die tv onder 4 kijkhoeken 3d weergeeft.
Dan heb je al de beperking dat je maar op 4 plekken voor de tv 3d ziet en dan ook nog maar in een kwart van de resolutie.
dus 3d in hd is nog heeeeeel ver weg.

edit: nog iets meer over het wachten op FULL 3D TV: http://www.rapidtvnews.com/index.php...ears-away.html

Heb donderdag een demo gezien van 3d tv. Had dit stukje al gelezen, dus mijn aandacht ging speciaal uit naar de beeldkwaliteit. Die vond ik toch heel goed, en zeker HD-niveau.
Mijn ht-opstelling: Onkyo TX-SR875, OPPO DV-983H DVD Player, Medion MD 8822 entertainment pc,Toshiba HD-XE1 hd-dvd-speler, Panasonic BD-50, Humax iHDR-5050C, Sony 46w5500 (full hd) BB LCD, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Harmony 885 Universal Remote, AKG K910 Wireless Headphones, Grado SR-125 headphones.

Wat ik gezien heb

Mijn collectie
Pieter Kleine is offline   Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 11:00   #22
Albert Kostwinder
Elite Member

Registratiedatum: sep 2003
Standaard

3d zonder bril...

Microsoft heeft een nieuwe 3D-schermtechnologie ontwikkeld, waarvoor geen bril nodig is. Een ingebouwde camera traceert de positie van kijkers, waardoor het beeldscherm aan elk oog afzonderlijke beelden kan bieden.

Nu welliswaar nog experimenteel en te beperkt, maar het maakt wel duidelijk dat brillen uiteindelijk gaan verdwijnen.
Oud 20-06-2010, 17:44   #23
johanhoitink
Super Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Pieter Kleine Bekijk bericht
Heb donderdag een demo gezien van 3d tv. Had dit stukje al gelezen, dus mijn aandacht ging speciaal uit naar de beeldkwaliteit. Die vond ik toch heel goed, en zeker HD-niveau.
hd is een resolutie en geen kwaliteit.
Dus iets kan heel mooi zijn, maar geen hd en iets kan hd zijn maar toch niet mooi van kwaliteit.
De resolutie geeft alleen het potentieel aan en dat kan met side by side 3d maar tot de helft
van de verticale resolutie per oog ten op zichte van 1080 hd.
Tuurlijk kan dat nog steeds een mooi plaatje opleveren, het is beter dan SD en dat ziet er met
mooi bronmateriaal vaak ook prima uit. Als dat dan ook nog een keer 3d is zal dat zeker een toffe ervaring opleveren.

Dus ik wil niets afdoen aan het principe 3d, maar onthoud dat er potentieel meer in zit en we daar nog niet zijn.
Oud 20-06-2010, 18:35   #24
Jethro
Member

Standaard

Maar hoe ga je 3D filmen? Je moet toch uit verschillende hoeken tegelijk gaan filmen, dan heb je toch altijd enkele camera’s in beeld, tenzij je gaat rommelen?
Oud 20-06-2010, 19:24   #25
johanhoitink
Super Member

Standaard

oeh probeer eens op internet wat te zoeken over 3d cameras.
je hebt het nog niet duidelijk voor je hoe dat of uberhaubt een filmset in zijn werk gaat.
geeft niet, ik probeer even kort de grootste verwarring weg te nemen:

Een 3d opname heeft maar 1 3d camera opsteling nodig. Soms is dat ook echt 1 camera en soms een opstelling van 2 camera's op 1 rek. hier een paar plaatjes: http://3alitydigital.com/category/products/3flex/
hier meerdere voorbeelden van 2 camera's op een rig. De 1 naast elkaar en de andere op een haakse hoek van elkaar.
De 1 dan door een spiegel en de ander tegen de spiegel, om de lens zo dicht bij elkaar te krijgen wat naast elkaar elkaar in de weg zou zitten.
voor close opnamen dus de spiegelmethode en verder weg kun je met een side by side opstelling af.
Dit is dus gewoon de afstand net als tussen jouw ogen en dus niet vanuit meerdere plekken in een ruimte.

Tuurlijk neem je een scene vaak wel op uit meerdere plekken in een ruimte, maar wat 1 opname lijkt
zijn telkens opnieuw dezelfde scene na elkaar opgenomen vanuit meerdere hoeken en met verschillende uitsnedes (ruimer of closer).
Soms doe je een hele dag over een 1 scene. Wanneer de uitsnede en het licht van de a camera het toelaat
kun je meer camera's opstellen om het process te bespoedigen en dus 2 instellingen tegelijk ipv na elkaar te moeten opnemen.

Laatst aangepast door johanhoitink : 20-06-2010 om 19:28.
johanhoitink is offline   Met citaat reageren
Antwoord

Discussieopties

Instellingen bij het plaatsen van berichten