Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 32 worden weergegeven.

Discussie: Widescreen???

  1. #1
    Bert Borst.
    Guest

    Standaard Widescreen???

    Beginnersvraag! Hoe krijg ik nu een volledig beeld op de (widescreen) TV.
    Met zoomen gaat het wel maar dan valt de tekst weer weg, of een stuk van het scherm, dus een half hoofd of zoiets.Heb b.v de dvd " Nemesis" gekocht, bovenaan staat widescreen collection, dus ik dacht Kaassie, maar krijg het niet voorelkaar.Speler is wel een goedkoopie maar doet het verder prima.Speler is een scanmagic v3800 (mustek).Wie weet raad?

  2. #2

    Standaard

    Welkom op ons forum. Je hebt in ieder geval al de juiste plek voor je vragen gevonden. Nu nog het antwoord....
    Het is misschien handig om onze flash animatie over beeldformaten eens te bekijken.

    Star Trek Nemesis is volgens mij een 2.35:1 beeld, dan houd je op een breedtelevisie altijd nog zwarte balken over. Alleen een 1.78:1 of 1.85:1 beeld wordt op een breedtelevisie beeldvullend weergegeven.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Arnold van Oostrum
    Welkom op ons forum. Je hebt in ieder geval al de juiste plek voor je vragen gevonden. Nu nog het antwoord....
    Het is misschien handig om onze flash animatie over beeldformaten eens te bekijken.

    Star Trek Nemesis is volgens mij een 2.35:1 beeld, dan houd je op een breedtelevisie altijd nog zwarte balken over. Alleen een 1.78:1 of 1.85:1 beeld wordt op een breedtelevisie beeldvullend weergegeven.
    1.66:1 wordt toch ook op beeldvullend weergegeven op WS? Dacht me dat te herinneren van Robocop.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry V.
    1.66:1 wordt toch ook op beeldvullend weergegeven op WS? Dacht me dat te herinneren van Robocop.
    Yep... klopt helemaal.

    Breedbeeld TV met correct ingestelde DVD-speler:
    - Alle formaten van 1.66:1 t/m 1.85:1 geven een volledig gevuld beeld.
    - Alle formaten groter dan 1.85:1 (o.a. 2.35:1 van Nemesis) geven zwarte balken onder en boven het beeld.
    - Alle formaten kleiner dan 1.66:1 (zoals 1.33:1 van normale TV) geven links en rechts zwarte balken.

    Een zoomfunktie is erg leuk voor mensen die graag zien dat al het glas van hun TV in gebruik is, met als erg nadelig gevolg het verlies van beeld aan de randen.
    De echte filmpurist zal de film altijd willen zien in de originele bioscoopverhouding. En aangezien die schermverhoudingen vaak afwijken van de verhoudingen van een (breedbeeld) TV, zal dit regelmatig zwarte balken opleveren. Op een breedbeeld TV zullen deze balken onder en boven echter veel smaller zijn dan op een "gewone" TV.

    Maar... een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, dus kijk inderdaad ook eens naar de Flash animatie die Arnold noemde.

  5. #5
    Super Member
    Registratie datum
    Oct 2002
    Woonplaats
    Zuid Holland is niet groot genoeg

    Standaard

    Eigenlijk is het belachelijk .... koop je een Breedbeeld TV heb je nog zwarte balken.....Tis niet zo dat ik een gebouw zou gaan bezetten maar vervelend vind ik het soms wel...

  6. #6
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door madelon
    Eigenlijk is het belachelijk .... koop je een Breedbeeld TV heb je nog zwarte balken.....
    Aan de andere kant stoor ik me er niet aan aan die zwarte balken.
    Het is net wat Alex al zei, je moet een film gewoon bekijken in de originele bioscoopverhouding en niet met je beeld gaan zoomen en dergelijke.

  7. #7

    Standaard

    En je moet ook niet naar die zwarte balken kijken, maar naar de film!!!

  8. #8

    Standaard

    Wat ik met een film doe die widescreen is is het beeld van de breedbeeld tv zetten op automatisch of 16:9. Geen zwarte balken en prima beeld. Ondertiteling gebruik ik niet want die klopt toch voor de helft niet.
    It's A Good Day To Die.

    Mijn Collectie
    MegaStarTrader/Safetrader

  9. #9

    Standaard

    De zwarte balken storen mij niet echt. Soms is het wel fijn als in dat gedeelte de ondertiteling is geplaatst. Ik heb het beeld als ik naar normale tv-zenders kijk ook gewoon in 4x3-formaat staan, anders krijg je van die opgeblazen hoofdjes of met een voetbalwedstrijd van die hele brede mannetjes.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door worfsonofmogh
    Wat ik met een film doe die widescreen is is het beeld van de breedbeeld tv zetten op automatisch of 16:9. Geen zwarte balken en prima beeld.
    Dus als jij bijvoorbeeld Lord of the Rings bekijkt, die geschoten is in beeldformaat 2.35:1, dan heb je geen zwarte balken boven en onder op je breedbeeldtelevisie?

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door worfsonofmogh
    Wat ik met een film doe die widescreen is is het beeld van de breedbeeld tv zetten op automatisch of 16:9. Geen zwarte balken en prima beeld.
    Dus als jij bijvoorbeeld Lord of the Rings bekijkt, die geschoten is in beeldformaat 2.35:1, dan heb je geen zwarte balken boven en onder op je breedbeeldtelevisie?
    Volgens mij moet je dan gaan "zoomen" en dat komt de beeldkwaliteit niet ten goede.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Volgens mij moet je dan gaan "zoomen" en dat komt de beeldkwaliteit niet ten goede.
    Precies, dat dacht ik ook, vandaar dat ik het ook vroeg, want bij Lord of the Rings moet je zwarte balken boven en onder zien, anders zit je naar een vertekend beeld te kijken.

  13. #13

    Standaard

    Sommige mensen schijnen nog steeds te denken dat je bij zwarte balken beeld mist ofzo.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Sommige mensen schijnen nog steeds te denken dat je bij zwarte balken beeld mist ofzo.
    ... en ondertussen hebben ze maar niet door dat hun TV gewoon te hoog is...

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Sommige mensen schijnen nog steeds te denken dat je bij zwarte balken beeld mist ofzo.
    Ik vindt die zwarte balken iritant en daarom haal ik die weg met 16:9 of met automatisch. Bij Lord Of The Rings heb ik ook goed beeld en ook geen last van grote hoofden of iets dergelijks.
    It's A Good Day To Die.

    Mijn Collectie
    MegaStarTrader/Safetrader

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door worfsonofmogh
    Ik vindt die zwarte balken iritant en daarom haal ik die weg met 16:9 of met automatisch. Bij Lord Of The Rings heb ik ook goed beeld en ook geen last van grote hoofden of iets dergelijks.
    Maar waarom vind je die balken irritant? Waar denk je dat die zwarte balken voor dienen?

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door worfsonofmogh
    Ik vindt die zwarte balken iritant en daarom haal ik die weg met 16:9 of met automatisch. Bij Lord Of The Rings heb ik ook goed beeld en ook geen last van grote hoofden of iets dergelijks.
    Maar waarom vind je die balken irritant? Waar denk je dat die zwarte balken voor dienen?
    Omdat ik een beeldvullende film wil zien en niet die zwarte balken. Anders had ik ook een gewone tv kunnen aanschaffen i.p.v. een breedbeeld.
    It's A Good Day To Die.

    Mijn Collectie
    MegaStarTrader/Safetrader

  18. #18

    Standaard

    Jah maar bij een normale 4x3 tv zie je grotere zwarte balken dan bij een breedbeeld tv. Wat ik trouwens nog steeds moet ondervinden omdat ik geen breedbeeld heb

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door worfsonofmogh
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door worfsonofmogh
    Ik vindt die zwarte balken iritant en daarom haal ik die weg met 16:9 of met automatisch. Bij Lord Of The Rings heb ik ook goed beeld en ook geen last van grote hoofden of iets dergelijks.
    Maar waarom vind je die balken irritant? Waar denk je dat die zwarte balken voor dienen?
    Omdat ik een beeldvullende film wil zien en niet die zwarte balken. Anders had ik ook een gewone tv kunnen aanschaffen i.p.v. een breedbeeld.
    Je kijkt dus liever naar een film die door deze zoomactie vervormd is...
    ? | Home Cinema | Gekeken Films/Series | Don't ask me... I use my brain to keep my ears apart.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Charley Baak
    Je kijkt dus liever naar een film die door deze zoomactie vervormd is...
    een film kijken op die manier lukt me niet ... een aflevering van een 20 minuten serie nog net.
    Eerlijkheid is het belangrijkste in een relatie. Als je daarover kan liegen, zit je gebeiteld
    "Bother," said Pooh, as the "cop killers" pierced his kevlar jacket.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gabriel B.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Charley Baak
    Je kijkt dus liever naar een film die door deze zoomactie vervormd is...
    een film kijken op die manier lukt me niet ... een aflevering van een 20 minuten serie nog net.
    Mijn idee. Ik heb ook geen last van balken. Je kijkt toch naar de film? Op een gegeven moment zie ik die balken niet eens meer omdat ik helemaal opga in het verhaal. Beste remedie --> kijk alleen maar films met aspect-ratio tussen de 1.66 en 1.85.
    ? | Home Cinema | Gekeken Films/Series | Don't ask me... I use my brain to keep my ears apart.

  22. #22
    Hans De Bisschop
    Guest

    Standaard

    Misschien een goed idee voor de opvolger van de DVD : geen zwarte balken meer in de video stream en dus compleet anamorfe transfers ...

    Wat ik daar juist mee bedoel:

    In theorie bestaan er nu voor DVD maar 2 beeldformaten, zijnde 4:3 en 16:9, afgaande op hoe de DVD geflagd is zal de film widescreen of fullscreen weergegeven worden.

    Wanneer je op dit moment een 2.35:1 aspect ratio hebt wordt er nog steeds een deel overbodig zwart in de video gecodeerd, moest men echter de DVD spelers eens wat meer aspect ratio's leren en dan bij een 2.35:1 film ook de volle 720 x 765 pixels gaan gebruiken (afgaande op de huidige DVD resolutie, dan kan dit enkel een verbetering betekenen.

    En als je een DVD Speler wel 2 formaten kan leren dan moeten er toch nog wel een paar meer bijkunnen, daarbovenop heb je dan nog eens echte anamorfe transfers ook, want een anamorfe transfer van een 2.35:1 film is voor mijn part nog steeds deels letterbox.

    Het klinkt misschien vergezocht, maar voor de kwaliteit zou het enkel voordelen bieden.

    Je DVD Speler moet er dan natuurlijk enkel nog voor zorgen dat alles juist op het TV scherm wordt weergeven door zelf indien nodig zwarte balken te gaan bijvoegen. Maar ik kan me wel inbeelden dat wanneer je met een plasma / TFT / projector werkt je elk beetje kwaliteit dat je kunt krijgen graag zult aannemen.

    PS. Als ik een film bekijk is het meestal donker in de kamer en dan vallen zwarte balken toch al niet echt op ?

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Charley Baak
    Je kijkt dus liever naar een film die door deze zoomactie vervormd is...
    Ik heb een philips breedbeeld tv, 100 Hz en op de afstandbediening een knopje zitten waar je verschillende beeldformaten kunt kiezen. En die bij mij staat op automatisch. Soms heb ik dan die balken boven en onder en dan kies ik gewoon 16:9 en de balken zijn weg. Dus geen zoomactie. Beeld is verder prima en daar hou ik het ook bij. En dit is mijn smaak van film kijken. Iemand anders kijkt graag met de zwarte balken.
    It's A Good Day To Die.

    Mijn Collectie
    MegaStarTrader/Safetrader

  24. #24

    Standaard

    Misschien is een beeldscherm van 21:9 (of 22:9) veel handiger. Geen zwarte balken meer bij 2.35:1 (of 2.40:1) films Wel zwarte balken aan de zijkant van bij films met een OAR van 2.10:1 en lager.
    Not just any turd, mind you, but the kind that breaks off,
    leaving a piece stuck up your butt, and you walk around all day with a bad itch.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door worfsonofmogh
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Charley Baak
    Je kijkt dus liever naar een film die door deze zoomactie vervormd is...
    Ik heb een philips breedbeeld tv, 100 Hz en op de afstandbediening een knopje zitten waar je verschillende beeldformaten kunt kiezen. En die bij mij staat op automatisch. Soms heb ik dan die balken boven en onder en dan kies ik gewoon 16:9 en de balken zijn weg. Dus geen zoomactie. Beeld is verder prima en daar hou ik het ook bij. En dit is mijn smaak van film kijken. Iemand anders kijkt graag met de zwarte balken.
    Je moet uiteraard zelf weten hoe je films kijkt maar zoomen is dit wel degelijk en de kwaliteit gaat gewoon achteruit als je het zo doet.
    Heeft te maken met beeldlijnen, helemaal weet ik het ook niet dus ik ga hier niet op in, vraag eens aan Nathan, die weet dat allemaal wel.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •