Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 286 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Betere oorlogsfilms?

    In een andere thread speelde iemand het klaar om n.a.v. de release van Black Hawk Down aan een heilige oorlogsfilmtrilogie te refereren. Deze zou dan bestaan uit Apocalypse Now, Saving Private Ryan en Full Metal Jacket.

    Aangezien we tegenwoordig een 'Offie' schijnen te hebben die zich bezighoudt met off-topic posts, open ik maar een nieuwe thread om hierover eens een discussie op gang te brengen. (Volgens de zoekfunctie is er nog geen thread die 'oorlogsfilm' bevat)

    wat zijn de beste oorlogsfilms?

    Naast de hierbovengenoemde titels denk ik dat er nog minimaal een paar films in dit rijtje thuishoren: The Deerhunter, Platoon, Das Boot en Stalingrad.

    Wie vult aan? En welke oorlogsfilms vielen juist tegen?
    (s.v.p. beperken tot oorlogsfilms. Dus geen actiefilms a la Invasion USA)
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  2. #2

    Standaard

    WOAD:

    Full Metal Jacket


    Toppertje!

    Maar er zijn zoveel goede:

    The Partiot
    Saving Private Ryan
    U-571
    Tigerland
    Platoon
    (Small Soldiers )


    heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel
    StarTrader

  3. #3

  4. #4

    Standaard

    In de nieuwe veronica TV gids die ik vandaag binnen kreeg staat de top20 van beste oorlogsfilms

  5. #5

  6. #6

    Standaard Re: Betere oorlogsfilms?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    In een andere thread speelde iemand het klaar om n.a.v. de release van Black Hawk Down aan een heilige oorlogsfilmtrilogie te refereren. Deze zou dan bestaan uit Apocalypse Now, Saving Private Ryan en Full Metal Jacket.
    Vraag, Heb jij Black Hawk Down dan gezien? Want anders kan je niet beoordelen dat BHD slechter of beter is dan Apocalypse Now of Full Metal Jacket. Aan de director van BHD zal het zeker niet aan liggen. Ridley Scott, misschien heb je aanmerkingen aan de producers: Jerry Bruckheimer (Pearl Harbor) en Simon West (Tomb Raider). Het wordt zo wie zo al een druk jaartje kwa oorlogfilms. Binnenkort komt Windtalkers (John Woo & Cage) en We Were Soldiers (Randall Wallace & Mel Gibson) in de bioscopen.

    Persoonlijk: Full Metal Jacket en SPR. Maar de top war movie is en blijft Schindler's List.

  7. #7

    Standaard

    Saving Private Ryan, The Thin Red Line en Three Kings als absolute toppers.

    Casualties of War, The Patriot, Platoon, U-571, Enemy at the Gates zeer dicht op de hielen.

    En ook van Pearl Harbor heb ik ferm genoten.

    Braveheart ook een superfilm en kan volgens mij ook als oorlogsfilm beschouwd worden.

  8. #8

    Standaard

    Tuurlijk, hoe kon ik Schindler vergeten!!!! Komt omdat ik de DVD's hier thuis ben afgegaan en die pas in mei of zoiet uitkomt.

  9. #9

    Standaard Top 20 beste oorlogfilms allertijden van Veronica gids.

    King Dingeling maakte een opmerking over de top20 van beste oorlogsfilms. Niet iedereen heeft de Veronica gids.
    Enfin, het maakt de keuze wat makkelijker denk ik. Wie is met het deze lijst eens/oneens?

    20. The Empire Strikes Back
    19. M*A*S*H
    18. The Guns From Navarone
    17. All Quiet From The Western Front
    16. Stalingrad
    15. Cross Of Iron
    14. Paths Of Glory
    13. Gallipoli
    12. A Bridge Too Far
    11. Bridge On The River Kwai
    10. Soldaat Van Oranje
    9. The Longest Day
    8. Das Boot
    7. Three Kings
    6. The Dirty Dozen
    5. Platoon
    4. Patton
    3. Full Metal Jacket
    2. Saving Private Ryan
    1. Apocalypse Now (Redux)

  10. #10

    Standaard

    Ik heb ooit op het andere nl forum een lange lijst geplaatst. Dezelfde lijst met enige aanvullingen en volgens persoonlijke voorkeur gewaardeerd:

    Soldaat Van Oranje - *****
    The Great Escape - *****
    Stalag 17 - *****
    Pork Chop Hill - ***
    Too Late The Hero - *
    Alexander Nevsky - *
    Come And See - *****
    MacArthur - ***
    Midway - ***
    Gettysburg - ****
    Glory - *****
    The Big Red One - ***
    Kelly's Heroes - **
    A Bridge Too Far - ****
    Gallipoli - ***
    All Quiet On The Western Front (1930) - ***
    The Story Of GI Joe - ****
    The Eagle Has Landed - ***
    The Battle Of The River Plate - **
    Waterloo - *
    Reach For The Sky - ***
    Above Us The Waves - ***
    In Which We Serve - ****
    We Dive At Dawn - ***
    The Way Ahead - ***
    The Caine Mutiny - ****
    Run Silent, Run Deep - ***
    Cross Of Iron - ***
    The Bridge At Remagen - **
    Die Bruecke - ***
    Hunde, Wollt Ihr Ewig Leben? - ****
    Der Fuchs Von Paris - **
    Der Stern Von Afrika - **
    Des Teuffels General - ***
    08/15 Deel 1t/m3 - ***
    Bataan - **
    Back To Bataan - ***
    The Flying Leathernecks - **
    Damn The Defiant - ****
    The Patriot - **
    Grand Illusion - ****
    The Deer Hunter - ***
    Flying Tigers - **
    The Fighting Seabees - ***
    Mister Roberts - *****
    In Harms Way - ***
    Hell Is For Heroes - **
    The Bridges At Toko-Ri - ***
    The Train - *****
    Twelve O'Clock High - *****
    The Sand Pebbles - ***
    Von Ryan's Express - ***
    Paths Of Glory - ****
    They Were Expendable - *****
    The African Queen - *****
    Lawrence Of Arabia - *****
    The Horse Soldiers - ***
    Braveheart - ****
    Operation Petticoat - ****
    Catch 22 - **
    The Green Berets - *
    Full Metal Jacket - ***
    The Sands Of Iwo Jima - ****
    Halls Of Montezuma - **
    The Young Lions - **
    A Wing And A Prayer - **
    Guadalcanal Diary - ***
    Sahara - ****
    MASH - ****
    The Longest Day - *****
    Patton - *****
    Stalingrad - ****
    Saving Private Ryan - *****
    The Thin Red Line - ***
    Barry Lyndon - ***
    Memphis Belle - ***
    Pearl Harbor - *
    U-571 - *
    Enemy At The Gates - ***
    Platoon - *****
    When Trumpets Fade - ***
    Bridge On The River Kwai - *****
    Tora! Tora! Tora! - ****
    From Here To Eternity - *****
    Guns Of Navarone - *****
    The Dirty Dozen - ***
    Apocalypse Now - *****
    Empire Of The Sun - ***
    Dr. Strangelove - *****
    Das Boot - *****

    Alle bovenstaande films zijn op R1 of R2 DVD verkrijgbaar.

    Coming Soon in Februari op R1:

    Cast A Giant Shadow - ***

    Waarschijnlijk in Mei op R2:

    The Dambusters - ****
    Ice Cold In Alex - ****
    The Cruel Sea - ****
    The Colditz Story - ***
    en een nieuwe special edition van The Great Escape - *****

    * = slecht
    ** = middelmatig
    *** = goed
    **** = zeer goed
    ***** = meesterwerk
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  11. #11

    Standaard

    Met de top 3 kan ik absoluut vrede hebben. De volgorde valt te betwisten. Opvallend is de hoge notering voor de excentrieke golfoorlogfilm 'Three Kings'. 'Three Kings' is weliswaar een goede en originele film maar in mijn beleving toch ondergeschikt aan klassiekers als 'Das Boot' en 'Bridge on the River Kwai'.
    Daarnaast mis ik het zeer interessante 'Where Eagles Dare' met Richard Burton en Clint Eastwood in de Veronica lijst.

  12. #12

    Standaard

    hmm die top 20 van veronica vind ik een beetje vreemd. Onder oorlogsfilm versta ik persoonlijk een film over een oorlog (of een slag in een oorlog) die echt heeft plaats gevonden. Kan iemand het mee oneens zijn, maar ik vind die top 20 niet helemaal terecht... the empire strikes back is toch star wars???? sorry hoor, niet echt een fan van. M*A*S*H is een leuke serie, maar meer met oorlog als achtergrond. (of is er ook een film die M*A*S*H heet?

    Hmm ik zat trouwens net verkeerdom te kijken (boven naar beneden) maargoed, wat hierboven staat geldt nog steeds

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DrBob
    hmm die top 20 van veronica vind ik een beetje vreemd. Onder oorlogsfilm versta ik persoonlijk een film over een oorlog (of een slag in een oorlog) die echt heeft plaats gevonden. Kan iemand het mee oneens zijn, maar ik vind die top 20 niet helemaal terecht... the empire strikes back is toch star wars???? sorry hoor, niet echt een fan van. M*A*S*H is een leuke serie, maar meer met oorlog als achtergrond. (of is er ook een film die M*A*S*H heet?

    Hmm ik zat trouwens net verkeerdom te kijken (boven naar beneden) maargoed, wat hierboven staat geldt nog steeds
    Ja, er is ook een film uit 1970 die MASH heet. De serie startte pas 2 jaar later en is min of meer gebaseerd op de film. In de serie speelde 1 acteur zelfs dezelfde rol als in de film - Gary Burghoff als Radar.

    Waarom zouden de avonturen van het Mobile Army Surgical Hospital 4077 ten tijde van de oorlog in Korea niet tot het oorlogsfilmgenre horen? Er wordt genoeg geschoten en er vallen zeker genoeg doden en gewonden.
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  14. #14

    Standaard

    Ik heb nog een aantal aanvullingen! Let wel, deze moeten nog in de bios komen:

    - We were Soldiers (Mell Gibson)
    - Harts War (Bruce Willis)
    - Windtalkers (Nicolas Cage)

    Ik had ergens een hele lijst met oorlogs films, deze ben ik even kwijt, zodra ik hem gevonden heb volgen er nog meerdere die gaan komen!
    "When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself."

    [ DVD website v1 ][ v2 ][ Collectie]

  15. #15
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2001
    Woonplaats
    Berkel en Rodenrijs

    Standaard DE BESTE OORLOGFILM

    De Films die jullie nu allemaal opnoemen zijn natuurlijk allemaal erg goede films (meeste)

    Maar de beste oorlogsfilm van dit moment (serie +- 10 uur)

    Vind ik toch BAND OF BROTHERS van Steven Spielburg

    Over de invasie tot aan het eind van het derde rijk.

    Het is al a SAVING PRIVATE RYAN maar wel masterlijk

    P.S Weet iemand wanneer deze serie op DVD uitkomt en hij komt elke zondag op sbs6 om 22.30 voor de liefhebbers

  16. #16

    Standaard Re: DE BESTE OORLOGFILM

    Citaat Oorspronkelijk gepost door LEON
    P.S Weet iemand wanneer deze serie op DVD uitkomt en hij komt elke zondag op sbs6 om 22.30 voor de liefhebbers
    Er is hier een thread voor

  17. #17

    Standaard Re: DE BESTE OORLOGFILM

    Citaat Oorspronkelijk gepost door LEON
    Vind ik toch BAND OF BROTHERS van Steven Spielburg
    P.S Weet iemand wanneer deze serie op DVD uitkomt en hij komt elke zondag op sbs6 om 22.30 voor de liefhebbers
    Leon: volg deze link. Die brengt je bij diverse Band of Brothers threads.

    Black Hawk Down schijnt overigens met stip hoog in de top oorlogsfilms allertijden te komen.

  18. #18

    Standaard

    Best oorlogsfilm blijft voor mij Soldaat van Oranje. De film is niet
    alleen gebaseerd op actie, maar besteed ook ruim aandacht aan de mens in een oorlog. De film laat zien dat er verschil tussen goed en fout wordt bepaald door toevalligheden. Dit aspect was ook mooi te zien in de serie van Spielberg. Ik denk dan aan de scene waarin een Amerikaan erachter komt dat een gevangen genomen Duitser eigenlijk iemand is die uit dezelfde buurt komt als hij, alleen dat de "Duitser" in 1938 met zijn ouders terug moest met zijn ouders naar de "Heimat".

    Dit soort aspecten mis ik vaak in oorlogsfilm, een beetje actie is nooit weg, maar het mag van mij niet de overhand krijgen.

    Groet,

    Aart van Grootheest

  19. #19

    Standaard

    Deze heb ik :

    * Platoon
    * Enemy at the gates
    * Pearl Harbor
    * Saving private Ryan
    * U571

    En deze wil ik nog hebben
    * Full Metal Jackets
    * Band of brothers.

  20. #20

    Standaard Re: Re: Betere oorlogsfilms?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marco

    Vraag, Heb jij Black Hawk Down dan gezien?
    Helaas niet.

    [B]Want anders kan je niet beoordelen dat BHD slechter of beter is dan Apocalypse Now of Full Metal Jacket.
    Mee eens.

    Maar als je e.e.a. goed gelezen hebt, dan had je begrepen dat ik geen vraagtekens plaats bij de kwaliteit van Black Hawk Down. Ik verwacht zelfs dat het best een goede film zal worden -zeker gezien de betrokkenheid van Ridley Scott.
    Maar het heilige drie-eenheid-rijtje is natuurlijk een lachtertje. Om te beginnen denk ik dat we het er allemaal wel mee eens zijn dat een dergelijk lijstje nooit objectief bepaald kan worden. Je kunt wel een globaal onderscheid maken tussen goede oorlogsfilms en slechte oorlogsfilms, maar een precieze rangorde is niet te maken. De genoemde 'drie-eenheid' is daarom zeer discutabel (ik weet overigens nog altijd niet waar hij vandaan komt) en een goede aanleiding voor een nieuwe thread/discussie. Er zijn namelijk genoeg films die zeker niet minder zijn dan de drie films die genoemd worden.
    En gezien het aantal posts dat in slechts 3 uur tijd in deze thread verschenen zijn, zijn er een aantal mensen met dezelfde mening.

    Bovendien kan het nooit kwaad om via een thread als deze nog wat 'kijk/kooptips' te kijgen. Een thread als deze heeft voor mij een hoog 'oh, ja!'-gehalte.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aart van Grootheest
    Best oorlogsfilm blijft voor mij Soldaat van Oranje. De film is niet
    alleen gebaseerd op actie, maar besteed ook ruim aandacht aan de mens in een oorlog. ... Dit soort aspecten mis ik vaak in oorlogsfilm, een beetje actie is nooit weg, maar het mag van mij niet de overhand krijgen.
    In deze thread zijn genoeg films met een dergelijke diepgang. Ik vraag me zelfs af of we films als The Deerhunter, Schindler's List en Apocalypse Now nog wel als oorlogsfilms moeten beschouwen. Ze spelen zich af tegen de achtergrond of in de nasleep van oorlog, maar ze gaan eigenlijk over hoe mensen beïnvloed worden door oorlog. In dit soort films speelt de actie ook een ondergeschikte rol.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Olivier Laemont
    Tuurlijk, hoe kon ik Schindler vergeten!!!! Komt omdat ik de DVD's hier thuis ben afgegaan en die pas in mei of zoiet uitkomt.
    Ik beschouw Schindler's List nou niet direct als een oorlogsfilm.

    Het hoort eerder in het genre drama thuis (en dan met de hoofdletter D voor drama), wat zich ten tijde van WOII afspeelde.

    Beste oorlogsfilm blijft voor mij: Apocalypse Now.

    De waanzin van oorlog komt in deze film op een verschrikkelijke indringende wijze tot uiting
    ..... the horror, the horror ....
    In this world there's two kinds of people my friend: those with DVD's and those without ...........

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Olivier Laemont
    Tuurlijk, hoe kon ik Schindler vergeten!!!! Komt omdat ik de DVD's hier thuis ben afgegaan en die pas in mei of zoiet uitkomt.
    O ja? Ik heb er nog nergens iets over gelezen, waar heb jij dit gehoord? Dit is namelijk een klassieker waar ik al een tijdje op wacht, maar tevergeefs

  24. #24

    Standaard De quotes van Mark T

    Maar als je e.e.a. goed gelezen hebt, dan had je begrepen dat ik geen vraagtekens plaats bij de kwaliteit van Black Hawk Down. Ik verwacht zelfs dat het best een goede film zal worden -zeker gezien de betrokkenheid van Ridley Scott.
    Dan had ik het 1 of andere manier "verkeerd" begrepen. Ik kreeg een hele andere indruk (heb het wel goed gelezen).

    Maar het heilige drie-eenheid-rijtje is natuurlijk een lachtertje. Om te beginnen denk ik dat we het er allemaal wel mee eens zijn dat een dergelijk lijstje nooit objectief bepaald kan worden. Je kunt wel een globaal onderscheid maken tussen goede oorlogsfilms en slechte oorlogsfilms, maar een precieze rangorde is niet te maken.
    En hier komt de aap uit de mouw, met wat jij al eerder bedoelde (ook bij de topic van BHD )
    Je eigen smaak is toch belangrijker dan wat de rest vind (althans dat vind ik).

    Schiet me nu te binnen. Wat is een oorlogsfilm. Zo zien 'sommigen' Schindler's List meer als een dramaspeelfilm dan een oorlogsfilm. En dat terwijl Schindler's List wel in WO II speelt. Moet een oorlogsfilm dan 'altijd' aktie bevatten.

    Ik zou graag van iemand een goeie definitie van een oorlogsfilm willen weten. En wat vind men van niet WOII of Vietnam films. Als ik naar films als Braveheart, Glory of The Patroit kijk dan worden er ook mensen 'afgeslacht' in gruwelijke oorlog(en). Oops nadruk op (teveel) aktie. Maar in dit voorbeeld bedoel ik dus andere oorlogen dan WOII (waarbij hitch_fan veel voorbeelden meegeeft).

  25. #25

    Standaard

    Definitely Full metal jacket.
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •