De resultaten 1 tot 23 van 23 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Modern Film Noirs: Neo-Noirs (or Post-Noirs)

    Bij de meeste neo noirs wordt geprobeerd om de stemmingen en de thema's van klassieke noirs opnieuw weer te geven.
    Ik vind dit een geweldig genre,gewoon het hele meestal broeierige sfeertje wat in de films hangt.
    Ik doel een beetje op de films van 1970 tot nu.
    Wie weet er nog meer films die in dit genre vallen.
    Hier een lijstje met films als voorbeeld(ik weet er nog wel meer,maar ben benieuwd wat jullie als neo noirs zien)

    8MM
    A Simple Plan
    Angel Heart
    Bitter moon
    Bad Influence
    Blood Simple
    Body Heat
    Bound
    China Moon
    Chinatown
    Deep Cover
    Delores Clayborn
    Diabolique
    Femme fatale
    The Grifters
    The Good Thief
    The Hot Spot
    House of Games
    Jagged edge
    Kalifornia
    L.A. Confidential
    The Last Seduction
    The Limey
    Memento
    The Man Who Wasn't There
    Mulholland Drive
    Narc
    No Way Out
    The Public Eye
    Red Rock West
    Strange days
    Talented mr.Ripley
    The Spanish Prisoner
    The Two Jakes
    To live and die in the L.A.
    U-turn
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  2. #2

    Standaard

    Dit klinkt misschien héél erg stom maar, Hellraiser: Inferno doet mij steeds aan dat genre denken.

  3. #3

    Standaard

    Fargo en Misery, een beetje dat soort films denk ik. Best wel lastig want wat is nu precies de definitie van een Film-noir? Of is dat weer zo'n heerlijk rekbaar begrip waar je na jaren discussieren nog niet uit komt.

  4. #4

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere
    Probeer Dark City eens!
    Dit vind ik meer een film in de categorie Tech-Noirs(cyberpunk)
    Past meer in het rijtje:

    Blade runner
    Miracle Mile
    Strange Days
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  6. #6

    Standaard

    Ik heb het altijd al een moeilijk begrip gevonden. Ik zocht het even op in Van Dale:
    film waarvan de plot gesitueerd is in een grauwe, dreigende omgeving, wat benadrukt wordt door opnames in zwart-wit-contrasten, en waarin vaak doortrapte, cynische personages optreden: films noirs gaan altijd over helden die te gronde worden gericht vrouwen, over hartstocht, verraad en de vaak mislukkende pogingen om de waarheid te achterhalen (Volkskrant).
    Ik denk dat we Se7en en Fight Club (beide Fincher) in het genre kunnen plaatsen.

    Se7en heeft de overduidelijke dreigende omgeving (volgens mij regent het, met uitzondering van de laatste scène, constant). Vooral in het begin reageert Sommerset cynisch op David en de opmerkingen van John Doe zijn meestal even sarcastisch.

    Fight Club valt iets minder duidelijk, maar volgens mij wel in het genre. Cynische personages zijn er genoeg (Edward Norton zelf, Marla ook) en opnieuw is er een dreigende omgeving. Volgens mij is de film bovendien hoofdzakelijk in slechtbelichte situaties opgenomen (schemering wanneer de personages buiten zijn). Bij de meeste binnensituaties is er amper licht: in het huis niet, in de kelder waar de vechtclub wordt gehouden, in het gebouw waarin het gevecht tussen Tyler en de verteller plaatsvindt.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Kuijper
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere
    Probeer Dark City eens!
    Dit vind ik meer een film in de categorie Tech-Noirs(cyberpunk)
    Past meer in het rijtje:

    Blade runner
    Miracle Mile
    Strange Days
    Hmm, als je Dark City daarbij steekt, moet je Blade Runner en Strange Days er ook wel bijsteken, vind ik.

  8. #8

    Standaard

    Deze vallen er volgens mij ook onder:

    Dark Blue
    The Big Easy
    Collateral (mijn mening :wink: die cinematografie!!)
    Clockers
    Bad Leutanant (schrijf ik dat goed?)
    The Funeral
    Millers Crossing
    Basic Instinct
    Sea of Love
    Bringing out the dead

    En nog niet gezien, maar ik denk dat het ook hier onder valt: Sin City
    you came on your own,
    and that's how you will leave

  9. #9

    Standaard

    Gemini, en vooral Snake of June en Bullet Ballet van Tsukamoto passen ook wel in het genre.
    Ook Franz Kafka laat zijn bandenspanning controleren op ladyshavebobsled.be!

  10. #10

    Standaard

    Quentin Tarantino's films zijn ook prima voorbeelden van hoe noir elementen in postmodernistische cinema worden gebruikt.

  11. #11

    Standaard

    nog een paar:

    Shattered
    Body Double
    Dressed To Kill
    Stormy Monday
    Deceived
    Love At Large
    The Temp
    Poison Ivy
    Dolores Clayborne
    Eye Of The Beholder
    Mercy
    Body Of Evidence
    Diabolique

  12. #12

    Standaard

    Minority Report

    Mocht iemand er interesse in hebben...ik heb voor mijn studie een 'onderzoek' gedaan in hoeverre Minority Report als een moderne film noir kan worden gezien (ik had er lekker een 9 voor ). Ik heb het document (zonder inhoudsopgave en afbeeldingen) even op internet gezet...

    EDIT: ik zag net ook nog dat er een kleine discussie was over wat een film noir nou precies is...in paragraaf 3.2 heb ik het proberen uit te leggen door de narratieve en de visuele kenmerken te bespreken. De boeken die ik in de literatuurlijst heb staan, zijn trouwens vrij interessant als je er over verder wil lezen.

  13. #13

    Standaard

    [quote="xandernijsten"]Minority Report

    Mocht iemand er interesse in hebben...ik heb voor mijn studie een 'onderzoek' gedaan in hoeverre Minority Report als een moderne film noir kan worden gezien (ik had er lekker een 9 voor ). Ik heb het document (zonder inhoudsopgave en afbeeldingen) even op internet gezet...

    Dankje, interessant om na te lezen

  14. #14

    Standaard

    Doorslaggevend kenmerk van een film noir vind ik toch nog de aanwezigheid van een femme fatale, zoals in Mildred Pierce (1945) van Michael Curtiz.

  15. #15

    Standaard

    Final Analysis is ook een goed voorbeeld.

  16. #16

    Standaard

    Kan iemand een definitie geven van het genre film-noir? Ik heb nooit echt begrepen wat dat nou precies is.
    Mr Fairbrother: 'Is Ted here?'
    Spike: No, he's doing the whocanputhisheadinabucketofwaterthelongest-competion!

  17. #17

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jim2873
    http://ar.essortment.com/filmnoirdefini_roud.htm
    Volgens vele is "The maltese falcon" de eerste film-noir.
    Van John Huston en met Humphrey Bogart.

    Een andere moderne film-noir is: Wild things met Neve Campbell en Denise Richards.

  19. #19

    Standaard

    Heb weer een paar Neo-noirtjes erbij in me collectie:

    Jagged edge
    Talented mr.Ripley
    Femme fatale
    Diabolique
    Delores Claiborne
    Body heat
    Strange days
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  20. #20

    Standaard

    Bij The American Book Center zag ik trouwens het boek 'The Noir Style' voor 10 euro liggen...

  21. #21

    Standaard

    Sin City wordt de ultieme neo-noir.

  22. #22

    Standaard

    Ook een mooie is Payback met Mell Gibson
    http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/ofnoavail
    = Works great even on blood stains =

  23. #23

    Standaard

    Net weer gezien en er nu toch wel van overtuigd dat het ook wel gezien kan worden als een moderne film noir is La Mala Educacion, met dit keer een man, Gael Garcia Bernal, als 'femme' fatal. verder doet ook het verhaal sterk aan een film noir denken.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •