De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Song of the South, Disney's verboden klassieker, zondag BBC2

    'Goed' nieuws voor de Disney liefhebbers onder ons. Zondag 27/8 zendt BBC2 om 11 uur 's ochtends de controversiële Disney klassieker Song of the South uit 1946 uit.
    Vanwege de racistische ondertoon heeft Disney besloten deze film voorgoed achter slot en grendel te houden en dus nooit op dvd uit te brengen. Een mooie kans derhalve om dit stukje Disney geschiedenis toch eens te gaan kijken. Tegelijkertijd is het gewoon een matige film, dus verwacht geen meesterwerk.

  2. #2

    Standaard

    Is dit elf uur s'ochtends Nederlandse tijd of elf uur s'ochtends engelse tijd? (1 uur verschil ) wil het niet missen.
    "The night is darkest just before the dawn. And I promise you, the dawn is coming." - Harvey Dent

  3. #3

    Standaard

    Elf uur Nederlandse tijd (volgens Veronica Magazine).

  4. #4

    Standaard

    Heel mooi allemaal, ik hoop dat er niet in geknipt is, maar dat zou me verbazen: is niet de gewoonte van de BBC lijkt me.
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  5. #5

    Standaard

    Nou, ik heb gekeken en ik kan wel begrijpen waarom men deze film een beetje racistisch getint vindt. Op zich heb ik er geen problemen mee, het is nog een vrij mooie afbeelding van hoe de zwarte "werknemers" (lees: slaven) op de katoenplantages leefden en na hun werkuren samen liederen zongen en verhalen doorvertelden die al eeuwen circuleerden. Zelfs de acteerprestaties waren nog te pruimen, vooral dan van de kinderen. Het grootste nadeel van deze film was te weinig animatie en het feit dat de zoetsappigheid er zelfs voor een Disneyfilm wel verdomd dik oplag...
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  6. #6

    Standaard

    Tja, en dat ziekelijk politiek correcte altijd. Ik ben het ermee eens dat naar de huidige normen een dergelijke film als racistisch kan bestempeld worden, maar in zekere zin reflecteert het de tijdsgeest, en mag je je ogen niet sluiten voor het idee dat er tijden zijn geweest waarin de normen anders waren, hoe fout ook. Anders, beste mensen, zijn we weer eens bezig de geschiedenis te vervalsen.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennoman
    het is nog een vrij mooie afbeelding van hoe de zwarte "werknemers" (lees: slaven) op de katoenplantages leefden en na hun werkuren samen liederen zongen en verhalen doorvertelden die al eeuwen circuleerden.
    Voor alle duidelijkheid: het zijn geen slaven. Dit verhaal speelt zich af NA de afschaffing van de slavernij.

    Ik vond trouwens zelf het niveau van 'passief rascisme' enorm meevallen. Films als Gone with the wind en Santa Fe Trail (beiden uit dezelfde tijd en met gedeeltelijk dezelfde thematiek) zijn veel kwalijker van inhoud. En kijk eens naar de westerns uit die tijd (en zelfs de jaren 50 of later) en de manier waarop daarin Indianen worden weergegeven: da's echt wel flink wat niveau's erger. Over een 'klassieker' als The Birth of a Nation (welliswaar wat ouder) wil ik het dan nog niet eens hebben...

    De film zelf vond ik trouwens erg aardig. Het verhaal was best wel goed en vooral de animatie aan het einde vond ik echt geweldig (heel mooi hoe ze een soort 3D-effect hebben weten te creeeren in de scene waarin iedereen over de weg loopt). Ik zou hem graag op dvd willen hebben.

  8. #8

    Standaard

    Argh. Gemist!
    "God schmod. I want my monkey man!"

    Mijn Schijfjes

  9. #9

    Standaard

    Ik zal hem van de week eens bekijken. Netjes opgenomen met de dvd-recorder, vanwege de blijkbare ban van Disney.
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  10. #10

    Standaard

    Hm, bedankt dat je dat even hebt verduidelijkt, Richard. Ik vond het zowiezo wel een beetje botsen dat de blanken de kleurlingen als gelijken behandelden en er erg vriendelijk tegen spraken. Oké, het is een Disneyfilm, maar als het botst, dan botst het
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  11. #11

    Standaard

    "Song of the South” not only condones, but goes so far as to romanticize life in the South during Reconstruction. It avoids any mention of the post-Civil War terror inflicted on the blacks. It depicts the blacks as passive and accepting of their position and the whites as loving, inclusive and relatively respectful. Like a Victorian novel, everyone has his place in this paradise, no one questions it, and everyone is content. It seems an oddly Old World thematic structure. No wonder Clayton Powell is quoted as saying it was an insult “to everything America stands for.”

    bron

    Maar, zoals Richard ook al aangeeft, er zijn "ergere" voorbeelden van racistische films, dus waarom zo moeilijk doen met deze film? Ik denk dat het grootste probleem is dat het hier een kinderfilm betreft. Hoe leg je een kind van 7, 8 uit wat er met deze film aan de hand is? Vermoedelijk zit daar de aarzeling bij Disney om deze film alsnog uit te brengen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •