Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 38 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hoever mag je gaan met de informatie op een DVD

    In de hoop dat ik nu wel het goede forum te pakken heb; hoever mag je gaan met de informatie op een door jou aangeschaft medium? (In dit geval DVD)

    Naar aanleiding van het sluiten van een topic over het maken van een favoriete-scenes-DVD hier
    en de korte discussie hier (en om dat board niet te vervuilen), kan misschien hier de discussie worden gevoerd.

    Dus wat mag je wel met de informatie op de door jou aangeschafte DVD?

    Je mag wel screenshots maken voor websites.
    Je mag geen DVD's kopieren.

    Het hele grijze middengebied ligt wat mij betreft open voor discussie.
    Mag je bijvoorbeeld de ondertitels kopieren voor het maken van een transcript?
    Mag je een favoriete scenes DVD maken?
    Mag je een film editten (fanedit)?

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    Het is niet zo moeilijk hoor:
    je mag delen van films voor eigen gebruik kopiëren, dat mag ook van de crew, is geen enkel probleem. Waar de crew problemen mee heeft is dat als je uitgebreid gaat beschrijven hoe je dat moet kopiëren en zij dat toestaan, zij indirect meewerken aan het misbruik van die manieren en dat willen voorkomen. aan 1 kant begrijpelijk omdat het hier een DVD forum betreft en geen PC forum, aan de andere kant jammer want nu kun je via dit forum er niet achter komen hoe je dat nu zou moeten doen.

    Maar ik begrijp het wel.

  4. #4

    Standaard

    Ach, ik vind het een beetje flauwekul...al die regeltjes.

    Diegene die zorgen voor de echte piraterij, mensen die screeners of dvd-rips distributeren (op usenet of trackers) weten toch wel hoe het moet...

    De gemiddelde pc-leek die zo af en toe een DVDtje huurt/leent zal het inderdaad wel stoppen om hier een kopie van te maken.
    Maar zeg nou zelf, daar schiet niemand iets mee op.
    People scare better when they're dying.
    Pioner DV-2850s | Pioneer VSX-416 | Eltax Universe 5.0 + Eltax Concept 400 (als Fronts) | Mivoc SW 1100A

  5. #5

    Standaard

    Als ex-dvd-ontwikkelaar de volgende annecdote: Ik heb ooit eens voor commerciële doeleinden een compilatie DVD moeten maken met allemaal mooie scenes (werd toen uiteindelijk op een Pioneer plasma scherm in de winkels gedraaid). Er heeft toen iemand een flinke tijd op de rechten zitten broeden waaruit is gekomen dat we elk stukje afzonderlijk bij elke rechthebbende maatschappij hier in de NL hebben moeten melden. De disk was dan ook alleen voor de Nederlandse markt.

    De maatschappijen deden het wel zonder extra kosten omdat het voor hen zelf ook exposure in de winkels betekende (ze kregen per stukje dan een titel + maatschppij ergens in beeld, je begrijpt het wel). Toen we eenmaal de toestemming hadden, hebben we het materiaal in de regel zelf moeten vergaren en dat was voornamelijk van DVD opnemen naar Digital Betacam en daarna weer encoderen naar MPEG2 om op DVD te kunnen zetten. Niet optimaal als purist maar goed genoeg voor het eindresultaat.

    Als je zelf een DVD'tje wilt maken omdat je de leukste scenes uit je DVD collectie bijelkaar wilt zetten en je belooft plechtig dat je deze alleen voor je zelf zult houden en dus niet in veelvoud gaat laten persen en verpatsen op het internet dan heb je daar alle recht toe middels het recht op thuiskopie. Alles meer dan dat is geen grijs gebied maar klink-klaar illegaal.

    Ondertitels zijn net als al het andere materiaal beschermd vanwege het feit dat ze op het DVD'tje staan. Je kunt eventueel bij ondertitelbedrijven om ondertiteltranscripts gaan bedelen maar daar zullen ze niet zo scheutig in zijn aangezien dat voor hen ook weer betekend dat ze de rechten moeten controleren. Of je moet kunnen aangeven dat je om wat voor niet-commerciële reden stukjes uit de teksten nodig hebt...

    Overigens: er zijn 2-4 jarige studies naar mediarecht dus maak je borst maar nat! :P

    Cheers,
    Jurriaan

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jurriaan Wittenberg
    Als je zelf een DVD'tje wilt maken omdat je de leukste scenes uit je DVD collectie bijelkaar wilt zetten en je belooft plechtig dat je deze alleen voor je zelf zult houden en dus niet in veelvoud gaat laten persen en verpatsen op het internet dan heb je daar alle recht toe middels het recht op thuiskopie. Alles meer dan dat is geen grijs gebied maar klink-klaar illegaal.
    Een privé-kopie maken mag, tenzij de DVD een kopieerbeveiliging bevat.

    Hier wordt begrijpelijk uitgelegd wat wel en niet mag volgens het geldende recht: http://www.euro-copyrights.org/index.php/1/37

  7. #7

    Standaard

    Een privé-kopie maken mag, tenzij de DVD een kopieerbeveiliging bevat:

    http://www.sectie.be/DVD2DVD/hoe.htm
    IMDb Top 250: in bezit 234, besteld 0
    Co-StarTrader

  8. #8

    Standaard

    Als ik mijn super deluxe limited OOP DVD wil backuppen laat ik me echt niet tegenhouden door een "kopieerbeveiliging" hoor...
    People scare better when they're dying.
    Pioner DV-2850s | Pioneer VSX-416 | Eltax Universe 5.0 + Eltax Concept 400 (als Fronts) | Mivoc SW 1100A

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jurriaan Wittenberg
    Als ex-dvd-ontwikkelaar de volgende annecdote: Ik heb ooit eens voor commerciële doeleinden een compilatie DVD moeten maken met allemaal mooie scenes (werd toen uiteindelijk op een Pioneer plasma scherm in de winkels gedraaid). Er heeft toen iemand een flinke tijd op de rechten zitten broeden waaruit is gekomen dat we elk stukje afzonderlijk bij elke rechthebbende maatschappij hier in de NL hebben moeten melden. De disk was dan ook alleen voor de Nederlandse markt.

    De maatschappijen deden het wel zonder extra kosten omdat het voor hen zelf ook exposure in de winkels betekende (ze kregen per stukje dan een titel + maatschppij ergens in beeld, je begrijpt het wel). Toen we eenmaal de toestemming hadden, hebben we het materiaal in de regel zelf moeten vergaren en dat was voornamelijk van DVD opnemen naar Digital Betacam en daarna weer encoderen naar MPEG2 om op DVD te kunnen zetten. Niet optimaal als purist maar goed genoeg voor het eindresultaat.

    Als je zelf een DVD'tje wilt maken omdat je de leukste scenes uit je DVD collectie bijelkaar wilt zetten en je belooft plechtig dat je deze alleen voor je zelf zult houden en dus niet in veelvoud gaat laten persen en verpatsen op het internet dan heb je daar alle recht toe middels het recht op thuiskopie. Alles meer dan dat is geen grijs gebied maar klink-klaar illegaal.

    Ondertitels zijn net als al het andere materiaal beschermd vanwege het feit dat ze op het DVD'tje staan. Je kunt eventueel bij ondertitelbedrijven om ondertiteltranscripts gaan bedelen maar daar zullen ze niet zo scheutig in zijn aangezien dat voor hen ook weer betekend dat ze de rechten moeten controleren. Of je moet kunnen aangeven dat je om wat voor niet-commerciële reden stukjes uit de teksten nodig hebt...

    Overigens: er zijn 2-4 jarige studies naar mediarecht dus maak je borst maar nat! :P

    Cheers,
    Jurriaan
    Precies wat ik al zei dus, het mag alleen voor thuisgebruik. Alleen, en dat is aan de crew om aan te geven, men wil hier op dvd.nl niet dat er uitgelegd wordt hoe je dat moet doen, omdat men wil voorkomen dat deze techniek dan gebruikt kan gaan worden voor illegale praktijken (branden en verkopen van demoDVD's etc).

    Ik vind het dus eigenlijk vanuit dvd.nl standpunt gezien heel netjes.

  10. #10

    Standaard

    Het is een goede discussie om te voeren, alleen heeft het wat dvd.nl betreft geen zin of dit soort dingen nu wel legaal of illegaal zijn. Da's namelijk niet de hoofdreden dat we dit soort topics sluiten.

    Hieronder een gedeelte van een PM die ik een gebruiker heb gestuurd naar aanleiding van vragen omtrent het sluiten van het bovengenoemde topic:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan's PM
    Op zich mag je, vanwege een gaatje in de maas van de auteursrechtenwet, 1 backup maken voor eigen gebruik van bijvoorbeeld een dvd.
    Alleen zegt de auteursrechtenwet ook dat het niet toegestaan is om wijzigingen aan te brengen in dat materiaal.

    Nu... wat verstaan ze onder wijzigingen? Is dat het hercomprimeren van een dvd-9 film zodat het op een dvd-5 recordable past? En valt het maken van zo'n fragment-dvd dan ook onder 'wijzigingen aanbrengen in auteursrechtelijk beschermd materiaal'?!?

    Da's een enorm groot grijs gebied en op zich zou er met een topic als jij noemt (niet voor commerciele doelen) ook niks mis zijn. Je krijgt inderdaad geen mannen met zwarte pakken aan je deur als iemand dat doet.

    Echter... en daar komt de reden dat wij met zeer groot enthousiasme dit soort topics sluiten. De technieken die nodig zijn voor het maken van zo'n 'backup' zijn hetzelfde, of je bedoelingen nu legaal zijn of illegaal. En aangezien Stichting Brein ons regelmatig wijst op topics die hierover gaan (dvd.nl wordt actief in de gaten gehouden), sluiten we alles wat gaat over kopieren, legaal of niet.

    We kunnen beter 1 (strenge) lijn trekken, dan dat we dat grijze gebied proberen te bewandelen en straks Stichting Brein op ons nek krijgen.
    Edgar Smit heeft dus helemaal gelijk in zijn post hierboven. Zie het een beetje zo: in sommige gevallen is het geoorloofd om in te breken (als je bijvoorbeeld je eigen sleutels kwijt bent en je je huis in wilt), maar dat wil nog niet zeggen dat je inbraak-lessen moet gaan geven op publieke fora.

  11. #11

    Standaard

    Oh, en jullie luisteren serieus naar stichting Brein?

    Wat een lachertje! Stichting Brein is, zoals de naam al doet vermoeden, een stichting. Deze stichting heeft 0, zero, null, GEEN ENKELE rechtelijke macht.

    Ja, ze kunnen net zoals iedereen mensen aanklagen, maar daar blijft het ook bij.

    En aangezien het praten over het maken van backups niet illegaal is (het is een middel waarvan het doel eventueel illegaal zou kunnen zijn. Dit kan je vergelijken met een mes bij de blokker, daar kan je ook iemand mee neersteken...zullen we daarom gelijk het mes maar gaan verbieden?).

    Nouja, ik zie het al weer, DVD.nl heeft een flinke ruggegraat...not .
    People scare better when they're dying.
    Pioner DV-2850s | Pioneer VSX-416 | Eltax Universe 5.0 + Eltax Concept 400 (als Fronts) | Mivoc SW 1100A

  12. #12

    Standaard

    Stichting Brein kan het anders heel moeilijk maken voor DVD.nl, dus waarom iedere keer weer vragen naar de bekende weg ? Nee is nee, nieuwelingen weten dit niet, maar om nou telkens dezelfde pipo's hier weer te zien zeuren...
    Ik hoop dat imp tevreden is met het antwoord.
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto
    Stichting Brein kan het anders heel moeilijk maken voor DVD.nl, dus waarom iedere keer weer vragen naar de bekende weg ? Nee is nee, nieuwelingen weten dit niet, maar om nou telkens dezelfde pipo's hier weer te zien zeuren...
    Ik hoop dat imp tevreden is met het antwoord.
    Dat DVD.nl als beleid heeft dat topics over hoe en met welke programmaatjes je kunt kopiëren gelijk worden gesloten, daar heb ik helemaal geen probleem mee.

    Het bespreken van wat volgens de wet wel en wat niet mag, moet natuurlijk gewoon kunnen, ook al zou Brein daar op tegen zijn.

  14. #14

    Standaard

    Praten over wat wel en niet mag werd echter niet gesuggereerd, Pipo wil stap voor stap het rippen en branden uit gaan leggen.
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door slindenau
    Oh, en jullie luisteren serieus naar stichting Brein?

    Wat een lachertje! Stichting Brein is, zoals de naam al doet vermoeden, een stichting. Deze stichting heeft 0, zero, null, GEEN ENKELE rechtelijke macht.

    Ja, ze kunnen net zoals iedereen mensen aanklagen, maar daar blijft het ook bij.

    En aangezien het praten over het maken van backups niet illegaal is (het is een middel waarvan het doel eventueel illegaal zou kunnen zijn. Dit kan je vergelijken met een mes bij de blokker, daar kan je ook iemand mee neersteken...zullen we daarom gelijk het mes maar gaan verbieden?).

    Nouja, ik zie het al weer, DVD.nl heeft een flinke ruggegraat...not .
    Ik geloof dat je het niet echt begrijpt denk ik.

    DVD.nl heeft een groot belang bij goodwill vanuit de industrie. Bijvoorbeeld de DVD's voor die fijne recensies die je hier leest zijn (meestal) ter beschikking gesteld door maatschappijen waar wij een prima verstandhouding mee hebben (en willen houden) en die zorgen dat wij van content voorzien blijven.

    Als een Stichting zoals Brein, die ook niet vrij is van contacten met de distributeurs van DVD's, onze site een doorn in het oog van de legale retail vind doordat we openlijk uit gaan leggen hoe je een DVD ript en brandt dan zal DVD.nl niet echt de goede reputatie behouden die het met veel moeite heeft verkregen.

    Denk dus voortaan eerst eens na voor je iets post zonder een benul van wat er voor nodig is om een site als deze in de lucht te houden.

    Ik denk daarnaast overigens dat het juist getuigd van ruggegraat om zo actief stelling te nemen tegen het kopieren van DVD's. Maar da's weer een ander verhaal.

  16. #16

    Standaard

    Aha!

    Nu geef je een goede doorgronde reden om dit soort topics te sluiten, en dit gespreksonderwerp te verbannen.

    Maar zeg aub niet dat je een schoothondje van Brein bent, dat komt zo slecht over. Wat dat is het enige wat ik uit die quote van jou kan halen, dat jullie heilig naar de Stichting Brein luisteren...
    Nu jij er uitleg over geeft is het ook een stuk duidelijker waarom jullie naar Brein luisteren.

    En natuurlijk begrijp ik dat, ik verzamel toch niet voor niets legale DVD's?

    (Daarnaast zie je natuurlijk ook wel in dat ik niet 100% serieus reageer in dit topic...maar dat had je vast al lang begrepen )

    p.s. een site in de lucht houden is niet zoveel voor nodig hoor, een werkende webserver en een betaalde domein naam doen wonderen . Maar ok, i get the point...om mooie reviews en andere informatie te kunnen geven OP die mooie site heb je de distributie (& mankracht) nodig.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto
    Stichting Brein kan het anders heel moeilijk maken voor DVD.nl, dus waarom iedere keer weer vragen naar de bekende weg ? Nee is nee, nieuwelingen weten dit niet, maar om nou telkens dezelfde pipo's hier weer te zien zeuren...
    Ik hoop dat imp tevreden is met het antwoord.
    Refereer je nu naar mij met het woord "pipo" ? I feel flattered
    People scare better when they're dying.
    Pioner DV-2850s | Pioneer VSX-416 | Eltax Universe 5.0 + Eltax Concept 400 (als Fronts) | Mivoc SW 1100A

  17. #17

    Standaard

    Pipo met een hoofdletter ben jij ja. Pipo's met een kleine "p" staat voor de rest die om de paar maanden weer in zo'n topic duiken. En die figuren die ten strijde trekken tegen DVD kopieerders maar wel zelf duizenden illegale MP3s hebben en films en series downloaden om ze eerder te kunnen zien...en dan het liefst nog spoileren in een thread waar eerlijke TV en DVD kijkers komen...
    Nee echt, ze bestaan!
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  18. #18

    Standaard

    Cool!

    Zo wil ik later ook worden
    People scare better when they're dying.
    Pioner DV-2850s | Pioneer VSX-416 | Eltax Universe 5.0 + Eltax Concept 400 (als Fronts) | Mivoc SW 1100A

  19. #19

    Standaard

    Slindenau,

    ik neem het niet allemaal erg serieus wat je hier nu post, maar waarom schop je zo tegen Brein en DVD.nl? Volgens mij download je zelf ook regelmatig :wink: .

  20. #20

    Standaard

    @Nathan, misschien is het een idee om de eerste post wat duidelijker te maken over de stelling van DVD.NL en de uitleg erbij.

    Ik merk dat er bij sommigen nogal veel onbegrip is omdat ze blijkbaar zelf niet kunnen nadenken danwel downloaden/rippen/kopiëren normaal vinden.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Slindenau,

    ik neem het niet allemaal erg serieus wat je hier nu post, maar waarom schop je zo tegen Brein en DVD.nl? Volgens mij download je zelf ook regelmatig :wink: .
    Ach, wat is regelmatig?

    Tuurlijk, ik geef toe, ik download ook wel eens iets. Als het op muziek aankomt wat vaker dan wat films betreft...maar vergeet niet dat ik bijna 300 legale titels (gemiddeld 10 euro per titel schat ik) in de kast heb staan...dus twijfel aub niet aan mijn beweegredenen .
    (sowieso is downloaden volgens de Nederlandse wet geheel legaal)

    Daarnaast zouden jullie onderhand wel moeten weten dat ik graag provoceer...en sommige dingen die ik hier schrijf meen ik wel, maar met een bepaalde sarcastische insteek wellicht.

    En Brein...tsja, daar heb ik geen goed woord voor over.
    DVD.nl heb ik opzich helemaal niks tegen, goed team en een mooie site + forum...
    Alleen irriteer ik me soms aan het moderatie beleid hier, dat is alles.
    People scare better when they're dying.
    Pioner DV-2850s | Pioneer VSX-416 | Eltax Universe 5.0 + Eltax Concept 400 (als Fronts) | Mivoc SW 1100A

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door slindenau
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Slindenau,

    ik neem het niet allemaal erg serieus wat je hier nu post, maar waarom schop je zo tegen Brein en DVD.nl? Volgens mij download je zelf ook regelmatig :wink: .
    Ach, wat is regelmatig?

    Tuurlijk, ik geef toe, ik download ook wel eens iets. Als het op muziek aankomt wat vaker dan wat films betreft...maar vergeet niet dat ik bijna 300 legale titels (gemiddeld 10 euro per titel schat ik) in de kast heb staan...dus twijfel aub niet aan mijn beweegredenen .
    (sowieso is downloaden volgens de Nederlandse wet geheel legaal)
    dus omdat je ook legale schijven hebt is het geoorloofd maar te downdloaden, ik heb een auto dus mag ik die van jou ook jatten, ik heb er immers ook een die eerlijk gekocht is, dustwijfel niet aan mijn beweegredenen (ik hou ook best van provoceren :wink: en ja ik weet dat downloaden an sich legaal is)

    Citaat Oorspronkelijk gepost door slindenau
    Daarnaast zouden jullie onderhand wel moeten weten dat ik graag provoceer...en sommige dingen die ik hier schrijf meen ik wel, maar met een bepaalde sarcastische insteek wellicht.
    provocatie valt niet altijd goed. Je kunt sommige mensen altijd provoceren en je kunt altijd sommige mensen provoceren maar je kunt niet altijd iedereen provoceren :wink: .

    Citaat Oorspronkelijk gepost door slindenau
    En Brein...tsja, daar heb ik geen goed woord voor over.
    DVD.nl heb ik opzich helemaal niks tegen, goed team en een mooie site + forum...
    Alleen irriteer ik me soms aan het moderatie beleid hier, dat is alles.
    Het moderatiebeleid hoort er nu eenmaal bij, net zoals een maximum snelheid op de snelweg. Maak je een overschrijding weet wat de risico's zijn. Afhankelijk van je overschrijding zal er soms ruimte tot discussie zijn.

    Met 1 ding ben ik het wel eens, en dat is dat de filmindustrie eens wakker moet worden en moet stoppen met het bestrijden van downloaden maar zelf de mogelijkheden ervan gaan inzien en die gaan benutten.

  23. #23

    Standaard

    Je maakt nu de vergelijking met het stelen van een auto...maar zolang in de wet staat dat het downloaden niet illegaal is gaat die vergelijking helaas niet op .
    Daarnaast is er natuurlijk al ellendig vaak een discussie gevoerd over het verschil tussen digitale data 'stelen' (downloaden; mogenlijke omzet mislopen) en een fysiek object stelen (auto: verlies lijden)...dus daar ga ik niet meer woorden aan vuil maken dan nodig is.

    En ik heb niks tegen een streng moderatiebeleid, maar wel tegen het algemene beleid hier (de wirwar aan topics en gebrek aan structuur).
    People scare better when they're dying.
    Pioner DV-2850s | Pioneer VSX-416 | Eltax Universe 5.0 + Eltax Concept 400 (als Fronts) | Mivoc SW 1100A

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door slindenau
    Je maakt nu de vergelijking met het stelen van een auto...maar zolang in de wet staat dat het downloaden niet illegaal is gaat die vergelijking helaas niet op .
    Daarnaast is er natuurlijk al ellendig vaak een discussie gevoerd over het verschil tussen digitale data 'stelen' (downloaden; mogenlijke omzet mislopen) en een fysiek object stelen (auto: verlies lijden)...dus daar ga ik niet meer woorden aan vuil maken dan nodig is.
    ik ook niet, maar je moet wel tussen de regels lezen, het ging mij meer om eht feit dat je zei dat je genoeg originelen hebt en dat dat downloaden rechtvaardigd :wink: . Maar hierover is idd al zoveel gediskuzeurd dat we daar maar niet aan gaan beginnen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door slindenau
    En ik heb niks tegen een streng moderatiebeleid, maar wel tegen het algemene beleid hier (de wirwar aan topics en gebrek aan structuur).
    Topics worden gemaakt door users.
    De structuur is er op zich ook wel.
    Probleem is dat sommige zaken eigenlijk meerdere topics betreffen en derhalve sommige eigenlijk gelijkwaardige vragen dus in meerdere topics voorkomen. Daar ontkom je denk ik niet aan.

  25. #25

    Standaard

    Hmmja, dat is opzich ook wel weer waar...

    Maar sommige topics zijn gewoon te gek voor woorden, de ene nutteloze opsomming na de andere. En ze blijven ook maar gewoon komen!

    Inmiddels heb ik me daarbij neergelegd, dat dit zo ongeveer de inhoud van het forum is, dus doe ik er zelf ook maar vrolijk aan mee .
    People scare better when they're dying.
    Pioner DV-2850s | Pioneer VSX-416 | Eltax Universe 5.0 + Eltax Concept 400 (als Fronts) | Mivoc SW 1100A

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •