Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 63 worden weergegeven.

Discussie: Films over autisme

  1. #1

    Standaard Films over autisme

    Ik ben op zoek naar films over autisme, tot nu toe heb ik op mijn verlanglijstje staan:
    snow cake
    rain man
    house of cards
    Heeft iemand nog aanvullingen?

    alvast bedankt!

  2. #2
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  3. #3

    Standaard

    thanx, heb mozart and the whale en mercury rising toegevoegd aan mijn lijstje

  4. #4

    Standaard

    Nell met in de hoofdrol Jodie Foster


  5. #5

  6. #6

    Standaard

    Misschien niet helemaal wat je zoekt,
    maar ik vond The Other Sister echt erg mooi.

    Ennem, misschien What's Eating Gilbert Grape?
    **** me gently with a chainsaw.

  7. #7

    Standaard

    Ik weet niet precies of het over autisme ging (of dat er een andere "stoornis" in het spel was) aangezien het al een tijd geleden is dat ik de film zag.

    I am sam
    http://www.imdb.com/title/tt0277027/

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door leslcor Bekijk bericht
    Ik weet niet precies of het over autisme ging (of dat er een andere "stoornis" in het spel was) aangezien het al een tijd geleden is dat ik de film zag.

    I am sam
    http://www.imdb.com/title/tt0277027/
    Volgens mij was hij daar gewoon een mongooltje, geestelijk een stuk jonger dan lichamelijk...
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  9. #9

    Standaard

    Volgens mij was hij daar gewoon een mongooltje, geestelijk een stuk jonger dan lichamelijk

    Patrick,

    Je moet je je schamen om zo een term te gebruiken ....

    vince.

  10. #10

    Standaard

    I am sam gaat over een verstandelijk gehandicapte met downsyndroom ja, maar ook die heb ik toegevoegd aan mijn wenslijstje.
    Verder toegevoegd:
    What's eating gilbert grape
    The other sisters
    Nell
    Marathon
    As good as it gets
    Laatst aangepast door romyyyy : 22-03-2008 om 07:18

  11. #11

    Standaard

    A Beautiful Mind natuurlijk ^^
    http://www.imdb.com/title/tt0268978/
    Als een geestelijke stoornis over het algemeen ook telt (ook wel autisme eigenlijk): The Aviator (Howard Hughes die gek wordt door smetvrees). Talloze docu's over de man ook en nog een film met Tommy Lee Jones.
    Laatst aangepast door Dennis Vansant : 27-06-2007 om 12:26
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  12. #12

    Standaard

    Ik mis Radio, met Ed Harris & Cuba Gooding
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  13. #13

  14. #14

    Standaard

    was forrest gump geen autist?
    Are you gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite? - Mr Blonde

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vince curtin Bekijk bericht
    Volgens mij was hij daar gewoon een mongooltje, geestelijk een stuk jonger dan lichamelijk

    Patrick,

    Je moet je je schamen om zo een term te gebruiken ....

    vince.
    De term mongolisme om kinderen met Down syndroom aan te duiden werd voor het eerst gebruikt door John Langdon Haydon Down in 1866. [...] De term mongolisme is binnen de westerse wereld zo’n 100 jaar een geaccepteerde term gebleven. [...] p verzoek van onderzoekers [4] en van Mongolië [5] is de term in 1965 officieel verdwenen als naam voor trisomie-21.
    Sydroom van Down dan? Zo beter? Waar mensen zich al niet druk om maken
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mick Schouten Bekijk bericht
    was forrest gump geen autist?
    Nee, Forrest Gump is een jonge/man met een laag IQ.

  17. #17

    Standaard

    weer een aantal toegevoegd aan mijn wenslijstje

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hugo20 Bekijk bericht
    Nee, Forrest Gump is een jonge/man met een laag IQ.
    Is dat niet hetzelfde?
    **** me gently with a chainsaw.

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Khonnor Bekijk bericht
    Is dat niet hetzelfde?
    Nee, autisten hebben eerder een extreem hóóg IQ...
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  20. #20

    Standaard

    Soms. Autisme heeft volstrekt niets te maken met intelligentie. Het gaat gewoon om een stoornis waarbij de persoon in kwestie zodanig veel gewenning nodig heeft in zijn omgeving dat hij niet normaal kan functioneren bij iets dat niet in de routine ligt.
    Superbegaafde mensen met autisme (vanaf een IQ van 140+) vormen een minderheid in de groep. Het is net zo'n beetje zoals we nu uit de films denken dat er enkel La Tourette bestaat waarbij de patiënt luidop vloekt, giert of scheldt. Zij zijn ook een minderheid, meestal lijden deze mensen enkel aan lichte tics.
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  21. #21

    Standaard

    Wat Dennoman zegt klopt helemaal. Als toevoeging kan ik nog vertellen dat autisten een zeer laag ontwikkelt empatisch vermogen hebben. Gevoelens begrijpen is heel erg lastig voor hen en dan met name gevoelens van anderen. Ze begrijpen heel erg weinig van de wereld om hen heen. Overigens heb je autisme in vele verschillende vormen en geven films vaak een wat vertekend beel van wat autisme werkelijk is (met als gevolg dat mensen gaan denken dat alle autisten hoogbegaafd zijn en met name op wiskundig vlak een uitzonderlijk hoog niveau hebben. Dit is dus niet het geval).

    Leesvoer voor de geinteresseerden:

    http://www.xs4all.nl/~butcher/watisaut.htm
    http://www.autismebegeleiding.nl/html/?id=2
    http://www.landelijknetwerkautisme.nl/index.php?pid=9
    http://members.chello.nl/~f.princen/wat_is_autisme.htm

  22. #22

    Standaard

    Ik weet prima waar ik over praat hoor, ik heb er dagelijks mee te maken... :wink:
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Oosterhuis Bekijk bericht
    Ik weet prima waar ik over praat hoor, ik heb er dagelijks mee te maken... :wink:
    Vertel mij wat... :P

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Oosterhuis Bekijk bericht
    Ik weet prima waar ik over praat hoor, ik heb er dagelijks mee te maken... :wink:
    Dan zal ik je voorgaande reactie verkeerd geinterpreteerd hebben, of je smiley aan het eind was niet overtuigend genoeg

    Neemt niet weg dat het niet gek is, gezien enkele reacties, om wat informatie over deze stoornis rond te strooien. Dommer zal niemand er van worden.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door VincentVega79 Bekijk bericht
    Dan zal ik je voorgaande reactie verkeerd geinterpreteerd hebben, of je smiley aan het eind was niet overtuigend genoeg

    Neemt niet weg dat het niet gek is, gezien enkele reacties, om wat informatie over deze stoornis rond te strooien. Dommer zal niemand er van worden.
    Inderdaad, want wat je verder zegt klopt zeker. Mensen met een autistische stoornis worden vaak als stereotype 'Rain Man' gezien. Wat mensen in films zien, nemen ze al gauw als waarheid aan, terwijl er zoveel verschillende soorten autisme binnen het spectrum zijn en daarin ook nog eens diverse maten, van zeer licht tot de zwaardere autisten.
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •