Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 47 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Het instellen van een Home Theater

    Eindelijk een HomeTheater set gekocht, maar problemen om een mooi surroudngeluid te krijgen? Lees dan hier hoe je je set optimaal kunt instellen.

    Om het instellen van je HT makkelijker te maken moet je een aantal stappen volgen, die hierna volgen. Eerst even een kleine uitleg waarom je dat zou moeten doen. Als je een set op je gehoor instelt, klinkt hij voor veel mensen al behoorlijk, echter, het is voor de meeste mensen niet mogelijk om hem op het gehoor helemaal goed af te stellen. Als je de afstelling doet zoals zometeen volgt, heb je uit alle speakers een even hard volume, wat de HT beleving perfect maakt.

    Eerst even een opsomming van wat je nodig hebt:

    1) de handleiding en afstandsbediening van je receiver
    2) een rolmaat of meetlint
    3) een DVD met test geluiden of de testtoon van je receiver
    4) een decibel meter
    5) een statief om de decibelmeter op te plaatsen (foto/video camera statief of iets anders waar je de meter op kunt zetten)

    Stap 1 –voor deze stap heb je alleen de afstandsbediening van je receiver nodig. Je moet namelijk alle afzonderlijke speakerinstellingen op nul zetten, om vanaf nul te beginnen. Ook eventuele vertragingsinstelingen moeten op nul staan. Afhankelijk van je speakers telt ook de instelling SML (small) of LRG (large) mee. Dit heeft niets te maken met de maat je speakers, maar met de frequentie die zij kunnen weergeven. Hoewel je speakers hebt die vanf zo’n 20Hertz weergeven, zou je deze kunnen instellen op LRG, is het toch met name voor film aan te raden om deze op SML te zetten, zodat zij meer kunnen weergeven in het midden gebied en het LFE (Low Frequency Effect) kanaal alleen door de subwoofer wordt aangesproken. Hoe dat moet staat in je handleiding.

    Stap 2 –Voor deze stap heb je een meetlint of rolmaat nodig, je moet namelijk de afstand gaan meten van elke speaker tot de luisterplek. Zodra je dat weet, moet je deze afstanden in de receiver invoeren, dat kan gaan in meters/feet of in ms (milliseconden). In het geval van ms moet je in de handleiding kijken hoeveel ms een meter is.

    Stap 3 –Nu komt het meten, volg de instructies van je test DVD op, en plaats de dBmeter op de luisterplek. Plaats hem met de microfoon omhoog op het statief of desnoods op de rugleuning van de bank, of welke andere manier je bedacht hebt. Je kunt ook gaan zitten waar en zoals je zelf zit en hem voor je gezicht houden, op oorhoogte. Nadeel hiervan is dat instellen van je receiver wat moeilijker gaat. In verband met een correcte meting is het echt van belang de microfoon omhoog te richten, ter hoogte van je oren. Zet de instellingen van de dB meter als volgt op : Weighting op C, max volume 70 of 80dB en Response op fast.
    Bij 70dB moet de meter naar de plus uitslaan, bij 80dB naar links.

    Stap 4 –Ga uit het stralingsbereik van je speaker staan, zodat je lichaam geen invloed heeft op de meting, maar ga wel zo staan dat je de display van je meter kunt aflezen. Stel nu met het mastervolume de linkerfrontspeaker zo in dat de dB meter 75dB aanwijst. Als dat is gelukt, moet je NIET meer aan het mastervolume zitten.

    Stap 5 –Stel nu de rechterfrontspeaker in, zodat deze op de dBmeter ook 75dB aanwijst. Mocht deze speaker zachter weergeven bij het zelfde mastervolume, moet je hem dus met de indiiduele instellingen harder zetten, NIET met het mastervolume. Het kan voorkomen dat je receiver de front alleen zachter kan zetten en niet harder. Als je rechterfront dan zachter klinkt als je linker, moet je uiteraard opnieuw beginnen, maar met de rechterspeaker als uitgangspunt.

    Stap 6 –Ga op deze manier al je speakers, behalve je subwoofer af, zodat ze allemaal bij hetzelfde mastervolume 75dB weergeven. Voor je subwoofer geldt dat je receiver gewoon op nul moet staan en moet je de dBmeter op Slow zetten. Om de subwoofer op 75dB te krijgen moet je de volumeregeling op de subwoofer zelf gebruiken. In verband met de geluidsdruk van de subwoofer, zit hier bijna altijd een afwijking in de meting van 1 tot 3 dB. Na de meting moet je deze dus op gehoor nog iets (1, 2 of 3 dB) bijstellen.

    Deze instellingen gelden alleen voor het geluid, veel test DVD’s bieden ook de mogelijkheid je beeld beter af te stellen. Volg hiervoor de gebruiksaanwijzingen van de DVD.

    Extra Tips:

    -> Dit is slechts een leidraad om je speakers allemaal het juiste volume te laten weergeven. Het is geen verplichting, alleen aan te raden om deze instellingen als basis te gebruiken.

    -> DVD, HD-DVD en Blu-Ray schijfjes kunnen allemaal per film anders afgemixed zijn. Deze instellingen zijn dan ook geen garantie dat elke film ineens super klinkt, een film met een slechte mix wordt hier niet beter van.

    -> Deze instellingen zorgen er niet voor dat een HT set ineens veel beter gaat klinken, ze zorgen er alleen voor dat het geproduceerde geluid uit elke speaker op hetzelfde nivo klinkt (een homogeen geluidsbeeld). Dit kan wel tot gevolg hebben dat het geluidsbeeld ineens mooier/beter wordt, maar niet het geluid zelf.

    -> Het is verstandig om als je klaar bent alle instellingen op te schrijven en bij de papieren van je receiver te bewaren.

    -> 75dB is erg hard, het is dan ook alleen bedoeld om op dit nivo je speakers in te stellen, je mag na het instellen uiteraard weer gewoon aan het mastervolume zitten.

    -> In verband met het harde volume is het niet aan te raden dit 's-nachts te doen .->

    Met dank aan alle leden van DVD.nl voor hun input.

  2. #2

    Standaard

    Wel goeie leidraad, maar ik zou deze niet sticky maken.
    Iedere kamer en setup is immers anders en het kan soms beter zijn om dan van stap 1, 2 en/of 3 af te wijken.

    Toelichting bij Stap 1:
    Large=Alle lage frekwenties naar de luidspreker en onder de cross-over ook naar de subwoofer.
    Small=Alle lage frekwenties onder de cross-over alleen naar de subwoofer.

    Toelichting bij Stap 2:
    1 meter is 3,31 ms of 2,74 ft
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Ik snap je punt Gerco, echter juist om daarvan af te wijken moet je toch eerst erachter komen of dat nodig is. Dit is zeg maar de basisinstelling, van daaruit ga je weer verder gebaseerd op akoestiek, eigen gehoor, etc etc. zie ook de eerste extra tip .

  4. #4

  5. #5

    Standaard Hellup Volume levels Yamaha RDS 440 HT Reciever

    Hallo,

    Ik lees net over het instellen van je HT, maar waar ik op andere forums alsnog geen duidelijk antwoord op krijg en tegen aan blijf lopen is. Ik heb een Yamaha RDS 440 waarvan de volume speakers levels van -20 t/m 0 gaan, dit geld ook voor de sub!
    Met welke volume level moet ik beginnen?
    Van de handleiding word ik ook niet veel wijzer!
    En ik heb als frontspeaker Mordaunt Short 914, waarvan ik op een andere forum als antwoord kreeg waarom ik die op small zet, ook heb ik ze na aanraden gevuld met ieder 5 kilo vogelzand, Kan ik deze nou op large zetten of heeft het vogelzand eigenlijk geen nut in gebruik met een HT reciever?
    Wie heeft hier op dit forum een Yamaha reciever???
    Ik hoop hier echt duidelijkheid over te krijgen
    Groeten Knorretje

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik lees net over het instellen van je HT, maar waar ik op andere forums alsnog geen duidelijk antwoord op krijg en tegen aan blijf lopen is. Ik heb een Yamaha RDS 440 waarvan de volume speakers levels van -20 t/m 0 gaan, dit geld ook voor de sub!
    Met welke volume level moet ik beginnen?
    Van de handleiding word ik ook niet veel wijzer!
    En ik heb als frontspeaker Mordaunt Short 914, waarvan ik op een andere forum als antwoord kreeg waarom ik die op small zet, ook heb ik ze na aanraden gevuld met ieder 5 kilo vogelzand, Kan ik deze nou op large zetten of heeft het vogelzand eigenlijk geen nut in gebruik met een HT reciever?
    Wie heeft hier op dit forum een Yamaha reciever???
    Ik hoop hier echt duidelijkheid over te krijgen
    Groeten Knorretje
    Begin met een volume waarvan die het dichts in de buurt komt van de 75db. Mocht je sub te hard staan of dominant worden, zet het dan wat terug totdat het een homogeen geheel vormt. Voor het volume geldt: de sub moet leuk meedoen maar de rest niet overheersen! 0 wil zeggen vol open en min 20 is een verzwakking van het signaal.-20 is dus zacht, 0 is dus hard!

    Het vullen met zand gaat resonaties tegen en geeft in de meeste gevallen een zuiverder, strakkere bas. Alleen als je echt goede speakers hebt die niet veel afval hebben rond de 30hz zou ik het op large zetten, anders gewoon op small laten staan zodat de sub ook echt het echte laag overneemt. Het vullen van zand heeft zeker zin, met name als je eens muziek (stereo) zonder sub wilt afspelen. Dan zul je merken dat de speakers beter presteren.

    Een goede sub zal altijd een echt lage toon beter weer kunnen geven dan een vloerstaander, die meestal rond de 35-40hz al sterke afval hebben, dus al snel minder zuiver worden dan een echt goede sub op 35-40 hz. Sommige gaan zelfs door tot 16hz zuiver, dat is net zo laag als een goede orgel kan produceren. Een goed en strak laag is voor vele speakers dan ook het zwakke punt. Vaak is het zo dat hoe lager de speakers doorgaan, Tot 25-30 hz voor echt goede vloerstaanders, ze ook een stuk duurder worden. Voordeel van een sub is dat de lage tonen zijn specialiteit zijn en dat ook zuiver(der) kan doen. Een vloerstander heeft minimaal 2 of 3 units erin zitten en het laag moet aangepast worden aan het midden en hoog om niet teveel te smeren. Als de bas te dominant wordt, gaat vaak het midden/laag in kwaliteit achteruit, je gaat dan details verliezen omdat de bas dit overstemt.

    Beide hebben voordelen en nadelen:
    voordeel sub;
    een sub, gaat vaak lager door en kan dit zuiverder doen.

    Nadeel:
    Je moet het precies instellen anders wordt het te dominant en drukt het midden/laag weg, waardoor je een minder goede balans hebt in de muziek.

    Voordeel speaker:
    een geheel met je speaker en vaak afgestemt aan het geluid van de andere units.

    Nadeel:
    Kan vaak niet zo laag gaan als een echt goede sub en kent veel afval beginnend bij 35-40hz.

    Vandaar dus ook dat veel mensen een goede vloerstaander aanvullen met een sub om echt laag te kunnen gaan. Je moet wel erg oppassen dat de sub niet te traag is(wat veel voorkomt, ook met erg dure subwoofers) en dat de sub goed in het geluidsbeeld moet passen/afgestemd moet worden.

    Doe je dit allemaal goed, dan krijg je een mooi homogeen geluid met goed laag, midden en hoog!

    Er zijn ook mensen die voor stereo kiezen om dan alleen via de vloerstaanders te gaan afspelen omdat ze dat prettiger/beter vinden klinken en dan alleen de sub erbij gaan gebruiken voor het afspelen van films voor de luide knallen!

    De specs van je speakers zijn als volgt:
    50 Hz tot 22 kHz 89db (het db getal zegt iets over de efficientie van je speakers en is een richtgetal voor de aanschaf van een versterker)
    89db zit dicht bij de 90-91db die geldt voor zogenaamde efficiente speakers, die dus ook door vrij "lichte" versterkers goed aangestuurd kunnen worden. Zogenaamde lastige speakers of minder efficiente speakers zitten dus vaak onder de 89-91db, soms zelfs tot 75-85db, wat een indicatie is dat er een zware versterker(die veel vermogen kan leveren) op aangesloten moet worden!

    Dat wil dus zeggen dat ze max. tot 50hz kunnen gaan, maar ze kennen ook afval dus effectief gaan ze mischien tot 55-60hz laag.
    Je sub zal met gemak een goede lage 60-35hz weer kunnen geven. Erg goede (dure) subs gaan zelfs tot 16hz -3db, wat betekend dat het erg zuiver is.

    Ondanks dat je het gevuld hebt met zand, zal ik je toch aanraden om de speakers op small te laten staan op je versterker daar de sub nog steeds dieper en zuiverder de laagste tonen kan weergeven. Je speakers gaan standaard niet laag genoeg door om ze op large te zetten, zodat ze ook echt wat toevoegen aan het lage signaal. Vloerstaanders die tot 30-35hz gaan kunnen dan wel wat extra's bieden(meer druk), maar in jouw geval betwijfel ik dat.
    Laatst aangepast door hstadman : 29-08-2008 om 23:58

  7. #7

    Standaard

    Dank je voor deze uitleg, het is mij nu een stuk duidelijker!
    Ik zet alle speakers op small en volume levels van de speakers op 0 en ga voor de zoveelste keer aan de slag met mijn DB meter haha
    De subwoofer is natuurlijk wel ietsiepietsie moeilijker met volume inregelen, want waarschijnlijk zit er stof ofzo intern bij de volume knop, waardoor ik een paar keer moet draaien (soms wel en soms niet reageerd) pfff
    Ik hoop in de toekomst een Reciever te kopen met een automatische Audyssey inregel systeem, dan ben ik sneller klaar haha
    Nogmaals dank!
    Groeten Cor

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Dank je voor deze uitleg, het is mij nu een stuk duidelijker!
    Ik zet alle speakers op small en volume levels van de speakers op 0 en ga voor de zoveelste keer aan de slag met mijn DB meter haha
    De subwoofer is natuurlijk wel ietsiepietsie moeilijker met volume inregelen, want waarschijnlijk zit er stof ofzo intern bij de volume knop, waardoor ik een paar keer moet draaien (soms wel en soms niet reageerd) pfff
    Ik hoop in de toekomst een Reciever te kopen met een automatische Audyssey inregel systeem, dan ben ik sneller klaar haha
    Nogmaals dank!
    Groeten Cor
    Geen dank en veel succes!

  9. #9

    Standaard

    Ik heb het volume aangepast in de reciever deze staat nu op -5 db, dit omdat volume knop op susb niet helemaal lekker reageerd haha Voordat ik het vergeet, de crossover op de sub helemaal opendraaien toch?
    Deze gaat van 50 t/m 150.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Ik heb het volume aangepast in de reciever deze staat nu op -5 db, dit omdat volume knop op susb niet helemaal lekker reageerd haha Voordat ik het vergeet, de crossover op de sub helemaal opendraaien toch?
    Deze gaat van 50 t/m 150.
    De sub moet beginnen waar de speaker ophoudt, in jouw geval dus 50hz of hoger, ik zou iets van 90hz instellen anders gaat de sub teveel meedoen in het midden/laag! Gewoon even uitproberen en luisteren wat voor jouw het beste klinkt.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Ik heb het volume aangepast in de reciever deze staat nu op -5 db, dit omdat volume knop op susb niet helemaal lekker reageerd haha Voordat ik het vergeet, de crossover op de sub helemaal opendraaien toch?
    Deze gaat van 50 t/m 150.
    Crossover op de sub helemaal open en de receiver de crossover frequentie laten regelen.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martello Bekijk bericht
    Crossover op de sub helemaal open en de receiver de crossover frequentie laten regelen.
    Hij moet gewoon luisteren wat het beste klinkt, vol open of afgestemd op een bepaalde frequentie.:wink:

  13. #13

    Standaard

    En op welke frequentie van de sub zal ik hem eventueel kunnen zetten? De afkap frequentie van reciever is 90!

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    En op welke frequentie van de sub zal ik hem eventueel kunnen zetten? De afkap frequentie van reciever is 90!
    Ik zou hem ook gewoon op 90hz afkappen. Hoger zou ik niet doen omdat je dan in het midden/laag zit wat je niet wilt aantasten. Probeer eens wat standen en ga luisteren wat voor jezelf het plezierigst klinkt. De sub moet meedoen maar NIET overheersen. je kunt ook nog eens 70hz en 80hz proberen. De stem begint ongeveer bij 100hz, je wilt niet dat de bas dat gaat aantasten zodat stemmen e.d. minder goed doorkomen, dus zeker niet 100-150hz instellen.
    Laatst aangepast door hstadman : 30-08-2008 om 14:02

  15. #15

    Standaard

    Ik kan de crossover van de reciever niet veranderen staat vast op 90!
    Maar op de sub zelf open of ook op 90 zetten?
    Wat een vragen he haha Ik heb deze Yamaha al 5 jaar maar ben op zoek naar de juiste manier van afstellen zodoende.
    Groetjes

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Ik kan de crossover van de reciever niet veranderen staat vast op 90!
    Maar op de sub zelf open of ook op 90 zetten?
    Wat een vragen he haha Ik heb deze Yamaha al 5 jaar maar ben op zoek naar de juiste manier van afstellen zodoende.
    Groetjes
    Als de receiver de crossover vast op 90hz zet, kun je achterop de sub toch nog instellen op 70 of 80 hz! Gewoon uitproberen en horen wat het beste klinkt. het kan best zijn dat 70 of 80 beter klinkt dan 90hz.:wink:

  17. #17

    Standaard

    Ik heb mijn 530 op de volgende manier ingesteld.
    De cross-over is bij deze receiver ook vast op 90Hz.
    1. De cross-over van de subwoofer op maximaal of bvk laten passeren wanneer dit bij de sub mogelijk is.
    2. In de set-up aangeven "Bass>SWFR" en Frnt>large.
    3. De toonregelaars (Bass en Treble) in de middenpostitie(0 dB) zetten en de LFE's zonder verzwakking uit laten sturen.
    4. Levels instellen m.b.v. een test-dvd en een dB meter.
    5. Een CD afspelen in Stereo (dus zonder centre en surround)
    6. Wanneer je te weinig lage tonen hoort bij een normale geluidssterkte, in de set-up aangeven: Bass>Both en weer luisteren
    7. Wanneer dit voor te veel lage tonen zorgt, Front>Small en weer luisteren
    8. Zorgt dit ook voor te veel lage tonen, dan niveau van de sub op het gehoor aanpassen.
    Bij het gebruik van de toonregeling wordt de weergave-karakteristiek van de luidsprekers vervormd en bij een lagere cross-over zullen de LFE's niet meer op de juiste manier worden weergegeven.

    Wanneer je bij stap 6 te veel lage tonen hoort, is de luidspreker te zwaar voor de receiver en kun je deze beter vervangen door exemplaren met een lagere belastbaarheid of door boekenplank-formaat. :sad:
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 31-08-2008 om 17:15
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  18. #18

    Standaard

    Nog even wat vragen?
    Ik heb mijn 530 op de volgende manier ingesteld.
    De cross-over is bij deze receiver ook vast op 90Hz.
    1. De cross-over van de subwoofer op maximaal of bvk laten passeren wanneer dit bij de sub mogelijk is.
    2. In de set-up aangeven "Bass>SWFR" en Frnt>large.
    3. De toonregelaars (Bass en Treble) in de middenpostitie(0 dB) zetten
    4. Levels instellen m.b.v. een test-dvd en een dB meter en toonregelaars in de middenpositie. Welke toonregelaars in het midden zetten?
    5. Een CD afspelen in Stereo (dus zonder centre en surround)
    6. Wanneer je te weinig lage tonen hoort bij een normale geluidssterkte, in de set-up aangeven: Bass>Both en weer luisteren
    7. Wanneer dit voor te veel lage tonen zorgt, Front>Small en weer luisteren
    8. Zorgt dit ook voor te veel lage tonen, dan niveau van de sub op het gehoor aanpassen. En dan weer op small laten staan?
    Bij het gebruik van de toonregeling wordt de weergave-karakteristiek van de luidsprekers vervormd en bij een lagere cross-over zullen de LFE's niet meer op de juiste manier worden weergegeven.

    Wanneer je bij stap 6 te veel lage tonen hoort, is de luidspreker te zwaar voor de receiver en kun je deze beter vervangen door exemplaren met een lagere belastbaarheid of door boekenplank-formaat.

    Groetjes Cor

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Nog even wat vragen?
    Ik heb mijn 530 op de volgende manier ingesteld.
    De cross-over is bij deze receiver ook vast op 90Hz.
    1. De cross-over van de subwoofer op maximaal of bvk laten passeren wanneer dit bij de sub mogelijk is.
    2. In de set-up aangeven "Bass>SWFR" en Frnt>large.
    3. De toonregelaars (Bass en Treble) in de middenpostitie(0 dB) zetten
    4. Levels instellen m.b.v. een test-dvd en een dB meter en toonregelaars in de middenpositie. Welke toonregelaars in het midden zetten?
    5. Een CD afspelen in Stereo (dus zonder centre en surround)
    6. Wanneer je te weinig lage tonen hoort bij een normale geluidssterkte, in de set-up aangeven: Bass>Both en weer luisteren
    7. Wanneer dit voor te veel lage tonen zorgt, Front>Small en weer luisteren
    8. Zorgt dit ook voor te veel lage tonen, dan niveau van de sub op het gehoor aanpassen. En dan weer op small laten staan?
    Bij het gebruik van de toonregeling wordt de weergave-karakteristiek van de luidsprekers vervormd en bij een lagere cross-over zullen de LFE's niet meer op de juiste manier worden weergegeven.

    Wanneer je bij stap 6 te veel lage tonen hoort, is de luidspreker te zwaar voor de receiver en kun je deze beter vervangen door exemplaren met een lagere belastbaarheid of door boekenplank-formaat.

    Groetjes Cor
    Tonregelaars voor "Bass" en 'Treble". Deze zijn bij jou elektronisch en daarom d.m.v. tiptoetsen te regelen. Dat heb je als het goed is bij stap 3 gedaan.

    Bij stap 7 idd de fronts op "small" laten staan.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Tonregelaars voor "Bass" en 'Treble". Deze zijn bij jou elektronisch en daarom d.m.v. tiptoetsen te regelen. Dat heb je als het goed is bij stap 3 gedaan.

    Bij stap 7 idd de fronts op "small" laten staan.
    Waarom zou je toonregelaars gebruiken als je heel simpel het volume van de sub kunt bijregelen? Toonregelaars betekend vervormen van het originele signaal!

  21. #21

    Standaard

    Ik heb bas en treble op 0 staan, eigenlijk nooit verandert, alle speakers staan op small en de sub klinkt volgens mij wel goed zo.
    Wat ik wel vreemd vind is dat er in de reciever ook een mogelijkheid is om het subniveau lager en hoger te zetten, terwijl je eigenlijk alleen de volume op de sub moet gebruiken waar dient deze voor?

    Nu nog een keer een Big LCD Screen liefst met Ambilight aanschaffen en eventueel een ander meubel waar ik mijn reciever enzo eronder kan zetten haha
    Het staat nu een beetje druk op mijn dressior, en ook een keer de rearcenterspeaker aansluiten, heb toch nog 2 reserve Mordaunt Short 302 over. Maar dat word nog even puzzelen, want die moet dan boven de bank en die staat tegen de muur.
    Leuk hoor HT hihi
    Bedankt voor alle informatie.
    Groeten Cor

  22. #22

    Standaard

    Op een ander forum werd gezegd dat hij de source direct gebruikt om de MS 914 volledig te benutten!

    Op mijn Yamaha heb ik geen Direct Modus helaas, dus dan toch alles op small. Want anders moet ik het steeds veranderen tijdens het muziek luisteren en film kijken. Is niet echt handig haha! En de Bas op Both zetten en speakers op large is volgens mij ook niet de optie denk ik dan maar zo
    Eigenlijk jammer dan ik de Mordaunt Short's 914 toendertijd gekocht heb, want als ik dit geweten dan had ik gewoon de Mordaunt short Premiere satellite speakers 302 waar ik alle speakers van heb op een standaard neergezet!
    Want waarschijnlijk zijn de MS 914 meer voor stereo versterkers, want zulke speaker op small zetten is eigenlijk zonde toch of ik moet het weer eens mis hebben

    Meestal worden er vloerstanders aangeraden voor beter geluid, maar ja als je alles op smal zet dan worden dan haal je er toch niks extra's uit lijkt mij, ze worden dan niet echt volledig gebruikt toch de bassen onder de 90 worden dan naar de subwoofer gestuurd?
    Dus waarom eigenlijk vloerstaanders gebruiken als alles toch onder de 90 naar de sub word gestuurd?

    Zijn er meer forumleden die dit delen?

    Groeten

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Ik heb bas en treble op 0 staan, eigenlijk nooit verandert, alle speakers staan op small en de sub klinkt volgens mij wel goed zo.
    Wat ik wel vreemd vind is dat er in de reciever ook een mogelijkheid is om het subniveau lager en hoger te zetten, terwijl je eigenlijk alleen de volume op de sub moet gebruiken waar dient deze voor?
    Die mogelijkheid kun je bvb gebruiken om het niveau van de subwoofer wat lager te te zetten als je bij een hogere geluidssterkte luistert.
    Zelf gebruik ik deze voor SACD omdat deze bij ong. 10dB onder het normale niveau zit.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Want waarschijnlijk zijn de MS 914 meer voor stereo versterkers, want zulke speaker op small zetten is eigenlijk zonde toch of ik moet het weer eens mis hebben

    Meestal worden er vloerstanders aangeraden voor beter geluid, maar ja als je alles op smal zet dan worden dan haal je er toch niks extra's uit lijkt mij, ze worden dan niet echt volledig gebruikt toch de bassen onder de 90 worden dan naar de subwoofer gestuurd?
    Dus waarom eigenlijk vloerstaanders gebruiken als alles toch onder de 90 naar de sub word gestuurd?
    Door het grotere kastvolume klinken vloerstaanders "voller", maar mist het vaak kracht en daarnaast zijn dit soort luidsprekers ook niet geschikt voor de weergave van de LFE's. De subwoofer wordt daarom vaak alleen voor de LFE's gebruikt en soms om soms om de lage tonen wat meer kracht te geven.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 01-09-2008 om 20:53
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  24. #24

    Standaard

    Dus als ik het goed begrijp hoef ik de MS 914 niet op small te zetten, want de LFE is een apart kanaal toch?

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Dus als ik het goed begrijp hoef ik de MS 914 niet op small te zetten, want de LFE is een apart kanaal toch?
    Als je bij stereo zonder subwoofer een goede weergave hebt van de lage tonen, kun je er voor kiezen om alleen de LFE's door de sub te laten weergeven. Je kunt dan de fronts als "large" instellen.

    Heb je echter geen goede weergave van de lage tonen, dan zet je de fronts op "small" en laat je de lage tonen door de sub weergeven. De reden hiervoor is dat lage tonen beter klinken wanneer deze door minder luidsprekers worden weergegeven.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •