Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 160 worden weergegeven.
  1. #1

    Exclamation Joep's Home Cinema - bouwproject

    Hallo allemaal,

    In deze 1e post zal ik de complete voortgang bijhouden van de bouw van mijn Home Cinema. Als ik vragen heb dan post ik deze als nieuwe reactie in dit topic, want vragen van mij uit zullen er genoeg komen denk ik.
    Begindatum van de bouw: 11-12-2007

    De situatie
    Sinds ik en mijn vriendin zijn gaan samenwonen in ons gezellige huisje is alles super... Behalve 1 ding. Het huis is gehorig, goed gehorig. Schijnbaar is ons huis uit een jaartal waarin ze de muren met ankers aan elkaar bevestigden. Hierdoor horen onze buren het al wanneer mijn vriendin boven staat te bellen. Gezien hun kind om 20:00 gaat slapen en een slaapprobleem heeft, verlangen ze van ons dat we om dan stil zijn... Om 20:00 begint onze avond echter pas. En gezien mijn vriending heel graag zingt, en ik er wel van hou goed wat harde muziek te draaien / films te kijken is dit een grote beperking in ons leven.

    Het idee
    Geïnspireerd door een artikel op dit forum, van Eric van Ballegoie, waarin de volledige bouw van een 'zwevende kamer' wordt uitgelegd, ben ik naar mijn vader en broer gestapt om hen te vragen mij hiermee te helpen.

    De schets
    In photoshop heb ik een schets gemaakt van de kamer (enkel de kant waar de aparatuur komt), deze schets zal ook wijzigen naarmate ik vorder in het project. (let niet op de speakers etc.. die zijn er zomaar weggezet voor het idee)



    De ruimte
    Op onze zolder hebben de vorige bewoners een hok geplaatst als extra slaapkamer (4.00 x 3.00), echter is daar niets aan geïsoleerd. Wel dubbele gipswandjes maar zonder isolatie ertussen. 1 grote klankkast dus.

    Het bouwplan
    Omdat er in dit hok een nieuwe 'zwevende kamer' wordt gebouwd, gaan we het eerst voor een deel afbreken, enkel de wand met de deur erin blijft. Het hok wordt vergroot en verhoogd tot ongeveer 5.00x3.00 zodat de uiteindelijke zwevende kamer ongeveer even groot is als de kamer nu, enkel iets langer, maar wel iets smaller. Alle wanden worden geïsoleerd met steenwol, en het nieuwe verhoogde plafond wordt ook geïsoleerd.
    Wanneer de kamer weer helemaal dicht is, gaan we vanuit het zwevende kamer principe de nieuwe kamer erin bouwen.

    Het Geluk
    Gezien mijn vader werkzaam is in de bouwsector, en hij per toeval voor het eerst bij een bouwproject is gekomen waarbij een kantoor ruimte geluids-geïsoleerd moet worden van een fabriekshal, hebben we zeer voordelig geluidsisolerende materialen kunnen verkrijgen. Hieronder een foto van het materiaal waarmee we 1 muur en het binnenste plafond gaan bouwen.


    en hieronder een foto van het speciale 'schuim' wat we tussen buitenste en binnenste kamer gaan gebruiken.




    Het materiaal (buitenkamer)
    De buitenkamer wordt van houten ribben steenwol en beide zijden gipsplaat gebouwd.
    Op de bovenstaande foto zie je net een stukje van de wand welke als enigste blijft staan, maar wel van binnen geisoleerd gaat worden met steenwol.

    Het buitenste plafond (zie foto onder) wordt van balken, houten platen en steenwol gebouwd.
    Aan de onderkant van de balken komen ook houten platen en daartussen isolatie materiaal.

    Deze foto laat een stuk zien vande buitenste kamer, waarbij de wand links blijft staan en de achterwandwand is al weg (daarachter was wat bergruimte, vandaar de rommel) De rechtse muur is de muur tegen de buren aan (overigens niet de klagende buren)

    Het materiaal (binnenkamer)
    De zwevende kamer wordt van ribben (7x4,5) gebouwd en zal staan op rubbers
    Het plafond wordt met de balken welk op de 1e foto te zien zijn bevestigd aan het buitenste plafond. Het hele framewerk komt los te staan van alle buitenmuren, los van de grond, en los van het plafond. Hierdoor is er geen contact tussen de binnenste en buitenste kamer. Tussen de ribben en de buitenste muur kom dus het schuim vanfoto 2 en daartegen komen gipsplaten om de kamer te dichten.

    Het materiaal (de vloer)
    De vloer wordt gemaakt met isofix geluidsiloerende vloerplaten, waarop we een houten plaat monteren, en daarbovenop zal vloerbedekking komen.

    Achterin liggen de isofix vloerplaten


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update 22-12-2007
    Hallo, hier ben ik weer,

    Vandaag ben ik de ribben gaan kopen, gelukkig via Marktplaats.nl een mooie aanbieding kunnen vinden: Geïmpregneerd hout, lengtes 2,40M - 3,00M en 4,80M. voor de prijs van € 1,00 per meter .
    hierboven de ribben van martkplaats



    Het buitenste plafond is nu opgehoogt en bijna dicht, morgen ga ik de laatste plaat dichten.


    En de achterste schotten welke je op de bovenstaande foto ziet, zijn nu aan de achterkant geïsoleerd met steenwol en gipsplaten.
    De gipsplaten zijn hergebruikt van de wanden die we hebben weggehaald van de 'oude kamer'.

    Hieronder zie je een foto van mijn zolder en daarop het hok. Voor alle duidelijkheid, dit hok is de 'buitenste kamer' hierin wordt straks een zwevende kamer gebouwd.



    En hieronder 2 foto's van de zijwanden binnen in het hok, zoals deze nu is.







    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update 23 t/m 26-12-2007
    Hallo allemaal, en prettig kerstfeest aan iedereen...
    Ik heb gretig gebruik gemaakt van de kerstdagen, en gelukkig ook nog wat hulp gekregen van mijn broer en vader.
    Ondertussen is de buitenste kamer bijna weer helemaal dicht, zoals je hieronder kunt zien.


    Tevens ben ik op het idee gekomen, om een kast te maken waarin ik de aparatuur zal gaan plaatsen, omdat deze kast 'zwevend' moet worden, maken we hem eerst in de buitenkamer, en vervolgens ook weer in de binnenste kamer.
    Hieronder een close-up van de kast in aanbouw.


    Omdat mijn vader een hele lading fermacel-platen had meegenomen, heb ik hiermee de onderkant van het plafond en de nieuwe achterwand dicht gemaakt. Dit zijn lekkere dikke gips-achtige platen. Alle wanden die nieuw zijn gemaakt, zijn gevuld met steenwol.

    Tot de volgende update!


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update 27-12-2007
    Hier ben ik weer. Vandaag moest ik werken, echter mijn vader was nog vrij. Deze heeft zich bezig gehouden met de geluidsisolerende rachels tegen de muur en de geluidsisolerende platen daartussen, dit is dus al een begin van de binnenste kamer.
    Hieronder 2 rachels met een geluidsisolerende plaat ertussen:


    en zo ziet het er uit als de hele muur is gedaan:

    Tegen de rachels worden straks gipsplaten (wandengips van 12mm) geschroefd.

    BEDANKT PA!

    's avonds heb ik wat laatste platen dichtgemaakt.


    en zo komt er een einde aan deel 1, de buitenste kamer.
    Met mijn broer zal ik binnenkort de binnenste kamer beginnen te bouwen, de rechtste muur hiervan staat zoals hierboven te zien, en met ribben gaan we een framewerk bouwen voor de andere muren (voor,achter en links). Dit zal nog een hele klus worden denk ik.. maarja gelukkig zijn ons pa en mijn broer de handy-mans!

    Tot de volgende update!


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update 29-12-2007
    Hoi hoi,
    Hier even een korte update.
    Omdat de ribben die op de grond moeten komen van de binnenste kamer (muur links, voor en achter) niet in contact mogen komen met de buitenste kamer en de betonnen vloer, moeten we deze dus ergens op plaatsen. Volgens het document waarvanuit ik deze kamer bouw (ergens op deze site), werden de ribben op rubbers geplaatst.
    Omdat ik geen dik rubber heb kunnen vinden, maar mijn vader wel een rol met dun rubber had, zijn mijn broer en ik op de volgende constructie gekomen:

    -----Toplaag rubber------
    --plak-isolatie-schuim--
    ----onderlaag rubber----

    Mijn broer had nog een mat, met isolatiespul wat aan 1 kant plakt, wordt veelal onder wasbakken geplakt als geluidsdemper.

    Hieronder de materialen:
    Rubber (gesneden in 6x8 )


    Plak-isolatie (gesneden in 6x8 )


    en hieronder het resultaat (1 kant plakt op het rubber, de andere kant wordt met kit vastgelijmd)


    Deze worden ongeveer om de 30 a 40cm onder de ribben geplaatst, en zorgt dus dat deze 'zwevend' worden, en er een minimale geluidsoverdracht zal plaatsvinden.
    Ik heb het over de onderstaande ribben:


    Zodra we de ribben echt gaan plaatsen, zal ik gedetailleerde foto's maken...

    Einde van de korte update....


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update t/m 02-01-2008

    Allereerst HAPPY NEWYEAR!!! en veel home cinema plezier voor iedereen!
    Ik en mijn vader hebben niet stil gezeten ondanks de vele liters alcohol zo rond de jaarwisseling. Hieronder wat foto's en text.

    Het 1e zwevende frame is geplaatst door mijn broer zie achterin, en staat volledig op de rubbers.




    Aan het buitenste plafond zijn de geluidsisolerende rachels gemonteerd, en daarover al de 1e rachels voor de gipsplaten (zitten nu om de 60 zodat we de matten ertussen krijgen daarna komen er nog tussen zodat er 30cm tussen zit. Dit tegen het doorhangen van de gipsplaten).
    Uit de matten worden vierkanten gesneden op de plaatsen waar de spotjes moeten komen.( 7 stuks in totaal, in 2 te dimmen groepen) die gaten worden opgevoeld met steenwol ivm brandveiligheid.


    Hieronder nog een plaatje van de andere kant van de kamer, waar ik het schot ook dicht heb gemaakt.


    En verder kwam ik 02-01-2008 thuis van mijn werk, en tot grote verassing was mijn vader weer eens goed bezig geweest, door ene vrije vakantie dag van hem op te offeren!
    Hij heeft de rechter muur + al een stuk van het schuine gedeelte aangepakt met gips, ribben en isolatie. Thanks again pa!



    Zoals je hieronder kunt zien, wordt alles contactloos gebouwd, de gipsplaten worden vrijgehouden van muren en plafond etc..


    Jaja, het begint al ergens op te lijken.
    Ik ben me bezig gaan houden met de elektriciteit voor de halogeen spotjes 35W. Deze komen in 2 te dimmen groepen. 3 lampen vooraan, en 5 lampen achteraan en in t midden, alles aan de zijkant /rondom.


    Vanavond ga ik de elektriciteit wegwerken in doosjes, en de vierkanten uit de matten snijden voor de positie van de spotjes... Ik denk zelfs dat tegen morgen / zaterdag het plafond dicht kan... Maar goed dat lezen jullie weer later.....

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update t/m 07-01-2008
    Hoi allemaal, hier ben ik weer. En nee ik heb niet stil gezeten, we hebben weer de nodige uurtjes in de bouw zitten (ik mijn broer en vader) en ook een vriend van me is een zaterdagje mee komen klussen! Erg leuk iig hoe iedereen zich hiervoor inzet. Ik kan je ook zeggen dat we erg uitkijken naar het resultaat, want de gehorigheid in ons huis is altijd een probleem / belemmering voor ons geweest.

    In iedergeval, hieronder volgen weer wat voortgang foto's.
    Het hele plafond is nu om de 30cm geracheld, en de matten zijn tussen de geluidsisolerende rachels geplaatst.


    De electriciteit is netjes weggewerkt en alle plaatsen waar de halogeen spotjes komen, zijn uitgesneden ui t de matten. Deze gaten zijn gevuld met steenwol, dit wegens de brandveiligheid.

    ohwja... de spotjes hebben geen aarde nodig voor niks aangelegd dus...

    En toen zijn we begonnen met het dichtmaken van het plafond


    en zo verder

    Om een zo geluidsdicht resultaat te verkrijgen, worden alle gipsplaten tegen elkaar geschoven met daartussen een naad van acryl kit. Acryl kit is een elastisch (en dus trillings dempende) kit die ook overschilderbaar is. Alle naden in de binnenste kamer zullen hiermee worden gedicht.

    De gaten voor de spotjes zijn ook al gemaakt



    Vandaag (07-01-2008) kwam ik uit mijn werk thuis, en waren mijn broer en vader al vollen bak aan het klussen . Dat was een fijne verassing in iedergeval!
    Het frame tegen de linker muur is nu voor een groot gedeelte klaar.


    En het moeilijke frame aan de achterkant ook. Het is een hele klus om te zorgen dat we straks het dakraam kunnen afsluiten zonder contact te maken met het huis.
    We krijgen straks een soort inzet-plaat met daaraan veel schuim of iets wat we in het vak steken om zo de kamer hermetisch af te sluiten, en toch wanneer we willen het dakraam kunnen openen door die plaat te verwijderen.

    Ohw als je denkt dat het frame schuin staat... dat is mijn huis ....

    En uiteraard staat het hele frame op de rubbers.


    Wat betreft mijn Aparatuur-hok, deze is voor de helft al zwevend. Ik lijm tegen de bovenkant de geluidsisolerende rachels, omdat dat beter houdt dat schroeven in het gipsplaatje.

    en even stempelen om de lijm te laten harden.

    En zo zitten er weer heel wat daagjes klussen met kijkers op!
    Hier onder nog een paar overzicht foto's van de kamer.
    en tot de volgende x!







    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update 08-01-2008
    Vanavond mn eigen bezig gehouden met het opvullen van de schuine wand, met het dakraam. Dit nadat mijn vader de gipsplaatjes had gemonteerd bij het dakraam.
    Deze gipsplaatsjes zitten vast aan het zwevende frame, Op het kozijn van het dakraam zitten stroken van het schuim gemonteerd, om ze te zorgen dat de gipsplaatjes geen contact maken. Hieronder zie je die gipsplaten bij het dakraam.



    Omdat er zoveel ruimte vrij zit tussen het dak en het zwevende binnenframe, hebben we dit extra geïsoleerd. Dit komt goed uit, want het meeste geluid naar de buren wordt door het dak overgedragen (en door de vloer). Ik heb dus eerst steenwol tegen de dakrand verlijmd, vervolgens de akoestifoam (de schuimmatten dus) en vervolgens tussen de balken ook nog eens een mat akoestifoam. Zie hieronder de 3 lagen.


    Het geheel zit nu lekker ingepakt, en ik kan dus beginnen met het dichtgipsen van de schuine achterwand. (en het monteren van een stopcontact niet vergeten natuurlijk )


    tot de volgende update!


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update 13-01-2008
    Hier ben ik weer.
    Met pijn in mijn vingertoppen type ik dit bericht. En de pijn komt niet van het op mijn vinger slaan met hamers . Maar van het gepriel met electriciteit. Leuk werk, maar het neemt veel tijd in beslag. Dit weekend veelal alleen aan t werk geweest... Radio op en gas geven zeg maar . Mijn broer heeft vrijdag avond het frame afgemaakt, dit is nu compleet, dus ik kon beginnen met de electriciteit, opvullen met de matten, en gipsen maar. De schuine wand bij het dakraam is ook klaar... Nog een paar plaatjes gips en de kamer is helemaal dicht...

    Ik zal verder niet teveel lullen en de foto's van de huidige stand van zaken tonen.

    Hier de schuine wand die dicht is.


    De electriciteit, waar de dimmers komen voor de spotjes, en een schakelaar om de afzuiginstallatie (die nog gebouwd moet worden) mee aan en uit te zetten.


    De laatste wand opvullen met de matten (akoestifoam)


    En gipsen maar!


    Kijk zo begint het al op een kamer te lijken:


    En het audiohok is nu ook helemaal zwevend, nog een paar laatste platen (en isoleren natuurlijk) en dat hoekje ziet er ook netjes uit.


    zo mensen, ik ga nog heel even van mijn zondag avond genieten, en dan kunnen we weer een volle week werken .

    cya next time!

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update 14 t/m 17-01-2008

    Hallo allemaal,
    Hier weer een update. De afgelopen dagen, bezig geweest met de laatste platen dicht te maken, het hokje dicht te maken, en alle naden die nog open waren met de elastische acryl kit te dichten. De kamer is nu volledig (buiten de deur) dicht! en dat is toch wel een flinke mijlpaal. We zijn nu een maand verder vanaf dat ik ben begonnen, en vind dat er dus flink gas is gegeven. De laatste dagen ben ik veel alleen bezig geweest, en dus ook mijn handigheid is flink gegroeid... ben maar een IT-er .

    Maar goed, hieronder de foto's van de al een stuk opgeruimde kamer in de staat zoals hij nu is. Aankomend weekend wil ik ernaar streven om de vloer erin te leggen. Kan alleen zaterdag niet echt veel doen.. dus het is de vraag of ik dit ga halen.


    De kant waar het scherm komt


    de ingang (wordt een dubbele deur)


    De achterkant


    De rechterkant en het audio hok


    Tot de volgende uitzending van 'Klussen met HT-Freaks'

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update t/m 27-01-2008
    Hoi allemaal, het is alweer een tijdje geleden. Er is best wel wat werk verzet, maar minder hard dan de voorgaande tijd. Gezien er 2 weekenden tussen zaten waarop ik de gehele zaterdag en soms nog wat dagen niet kon klussen, treed er al snel vertraging op. Maarja. gezien ik over 2 weken toch op ski-vakantie ga, zal ik tot dan ook op een wat lager tempo werken.

    De status van de kamer is bijna zo ver dat de vloerbedekking erin kan en de schilderkwast erdoorheen. Echter zal ik de vloerbedekking pas na de skivakantie in huis hebben vermoed ik.

    Goed wat is er allemaal gebeurt:

    De ISOFIX vloerplaten zijn gelegd, en hier hb ik dus geen foto's van gemaakt shame on me! Verder heb ik Underlayment platen gehaald met en mes-groef verbinding om hierop te plaatsen. Eerst tussen de isofix platen groeven uitgesneden waarin de PVC pijpen liggen naar de speakers. Op de PVC pijpen wat akoestifoam gelegd om zoveel mogelijk contact tussen de houten platen en de grond te voorkomen.
    Na het plaatsen van de vloerdelen zijn deze vastgeschroefd aan de isofix platen (tussen de isofix rachels zit blik waarin je kan schroeven zonder contact te maken met de vloer)
    Verder heb ik de vloer helemaal vrij liggen van de muren, zodat hier ook geen contact mee is. De sleuf tussen vloer en muur heb ik helemaal vol gestopt met akoesti-foam mat. Dit er gewoon met een schroevendraaier tussen zitten proppen.

    Verder heeft mijn vader al bijna de hele kamer aangesmeerd. (Gaasje over de gipsnaden en met Fix & Finish gelijktrekken) Bedankt pa!

    Hieronder wat foto's van de kamer zoals deze nu is:

    Vooraan in de kamer zie je de buisjes voor de speakers links en rechts.




    En achteraan zie je ook de buisjes voor de speakers, + mijn nieuwe Surround set


    De aangesmeerde muuren


    Een close-up van de speaker buisjes + de volgepropte naden tussen de vloer en wand.


    Alle PVC buizen voor de speakers komen uit in het audio-hokje.

    Vervolgens ben ik begonnen aan de geluidsdichte afzuiginstallatie.
    Het idee hiervan is dat ik een geluidsdemper bouw, met aan de ene kant een ventilator, en aan de andere kant een met schuim ingepakte PVC pijp welke door beide wanden heen gestoken zal worden. Hierdoor is er geen contact tussen de wanden (omwille van het schuim, en geen trilling door de vloer (onderkant van de afzuiger zal een isofix plaat bevatten).

    Benodigdheden:
    Wat hout
    PVC pijp 125mm diameter
    Badkamer ventilator met zo'n min mogelijke DB waarde (deze is 35)
    Geluidsdempende Isolatieplaten
    Wat kit en wat schroeven

    Van resthout van de voer wordt het kistje gebouwd


    En de juiste rondingen worden uitgezaagd voor de PVC buis en ventilator




    De naden in de kist afkitten.


    Vervolgens het kistje aan de binnenkant bekleden met de geluidsdempende platen


    Ventilator vastzetten (let op, deze kist is de afzuiger, hiervoor wordt de ventilator andersom geplaatst. Bij de 2e kist welke de lucht aanleverd gaat de ventilator er andersom in dan op deze foto.)


    In deze kist maak ik 3 schotten. 2 op deze bodem, en 1 op de deksel. Tussen het Schot en de deksel zit straks ongeveer 2cm ruimte waarlangs de lucht kan gaan. De de schotten om en om te plaatsen wordt het meeste geluid gedempt en kan de lucht toch gewoon door de kist.



    Vervolgens de deksel volledig bekleden en daar ook een schot op vastschroeven:


    De ISOFIX platen er onder lijmen, zodat er ook geen trilling door kan naar de vloer (buiten dit hok natuurlijk).

    Et Voilà, na wat knutselen, 2 geluidsdichte afzuigers:


    En hier nog een foto van het princiepe waarbij de PVC buis erin zit. Deze maak ik echter pas op lengte bij het plaatsen van de kisten. Er komt er een linksachterin, en er komt er een in het audiohokje. Op beide plaatsen zal nog een afdekrooster komen.



    Nou, na dit ellenlange verhaal, ga ik jullie weer met rust laten. Misschien deze week nog wat updates, maar veel kan ik niet meer doen, tot we de verf en vloerbedekking hebben.

    tot de volgende....


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Status update t/m 17-03-2008

    Na een flinke periode volgt hier weer een update... Zo hard als het in het begin lijkt te gaan, zo lang dat het stiekem toch wel duurt. Tussen de laatste update en nu zit zo'n 1,5 maand. En nee stil gezeten heb ik niet.

    Ondertussen zijn we de kleuren gaan kiezen, vervolgens de vloerbedekking die daar enigszins bij past, en daarna weer terug om de 'exacte' kleuren verf erbij te kiezen.
    Vanavond is de vloerbedekking tegen de muren en op de vloer geplaatst, waarvoor mijn grote dank naar mijn buurman en zijn maat gaan! Gelukkig weten die waar ze mee bezig zijn, en ook al was het een uitdaging om de schuine wand te bekleden, in 3 uur was alles gelegd! Toppertje!

    Ook ben ik ondertussen bij Stassen in Venlo geweest voor een luistersessie (ergens op pagina 4 van dit topic iets meer over te lezen. Mijn keuze is gevallen op de
    • Onkyo TR-SC-605 reciever,
    • TMA 903 als frontspeakers
    • TMA 900C als center
    • Phonar AS 150 subwoofer.
    • Als achterspeaker (surround speaker) ben ik op dit moment nog aan het twijfelen, of ik pak de TMA 901 of ik zet er ook TMA 903 speakers weg, dit omdat ik toch heel vaak in 'surround mode' muziek afspeel en het prijsvrschil tussen de 901 + standaard en de 903 misschien te overzien zijn.
    • Kabel - nog niet beslist
    Ondanks dat het luisteren bij stassen helemaal top is! Moet ik wel zeggen dat het wachten op de offerte wel een beetje op zich laat wachten. Tenminste.. de 1e x miste ik wat spullen, en het aanpassen duurt wel ff... maar goed, als ik een mooie aanbieding krijg ben ik dat weer snel vergeten .

    Genoeg geluld weer, hier komen de foto's... en nee heb geen hoge verwachtingen, pas als de kamer klaar is komt het statief erbij om mooie foto's te knallen :wink:.

    Enter the room!

    Zoals je ziet ligt het er net, en morgen mag ik pas stofzuigen...

    Voorkant:


    Achterkant:


    Zijkant:


    En het plafond

    Zodra de kamer echt klaar is, zal ik de foto's maken aan de hand van een witbalans kaart, dan kunnen jullie de echte kleur zien. Deze kleuren zijn wat gelig door het licht.

    Verder zijn de afzuigers geplaatst (nog niet elektrisch aangesloten)
    Hier het gat aan de achterkant (zorgt voor lucht toevoer!)
    Onderstaande foto geeft nog eens een beeld van de dubbele isolatie (dit is het gat voor de PVC pijp van 120mm.


    Vervolgens hier de pijp in geperst, met pijn en moeite, maar hij zit klem en volledig afgesloten:



    en aan de achterzijde van de kamer staat de afzuiger:


    In het audiohok zit de afzuiger welke de warme lucht wegzuigt:


    En aan de achterkant van het hok staat de afzuiger:


    Zo dit was weer een hele update.
    Ondertussen ga ik verder met het audiohok, om hier planken in te maken, en te bekleden met de geluidsisolerende noppen (zodat her geruis van de PS3 en HTPC worden gedempt. Ook de rest van de inrichting ga ik in vaart zetten.
    De plaat waarmee we het dakraam gaan afsluiten is ook bekleed.
    Concreet staat er nog te doen:


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Final update

    Het heeft nogal een tijd geduurt voordat ik deze update toe heb gevoegd... Dat is te steken op een paar punten:
    1. Het enorm genieten op de kamer, en als een verslaving er niet vanaf komen
    2. andere prioriteiten.
    3. Zo kan ik nog wel excuses blijven verzinnen....

    Waar het om gaat is, dat de kamer ENORM goed zijn werk doet. De isolatie werkt erg goed, ik kan tot savonds laat op een volume van 64 afpelen met de subwoofer vol aan (onkyo 605 eigenaren weten ongeveer hoe 65 klinkt, en dan op speakers van 94dB)

    Ik ben zeer tevreden over alle apparatuur, en de speakers zijn echt TOP!

    Alles is zo'n beetje af, behalve het apparatuur-hok, daar moet ik nog steeds de planken schilderen, en ik zit te denken aan derutje van gebrand glas, ervoor.

    Ik had in wat berichten op verdere pagina's al wat afbeeldingen geplaatst, maar t wordt tijd dat ik ze ook ff hier op de eerste pagina zet.
    Dus hieronder volgen nog wat foto's van de kamer, en de laatste met het nieuwe TV meubel.

    1. Panorama foto van de kamer (met oud meubel)


    2. Foto van de zitkant en afgedicht dakraam


    3. Foto van laatste inrichting met nieuw TV meubel


    Verdere aanpassingen die zijn gebeurt is:
    - De subwoofer staat achterin (dus achter de stoelen tussen de rearspeakers) Dit heeft een 300% verbeteringvan het subwoofergeluid tot
    gevolg gehad. Ook op zacht volume, heel heel erg mooi rond vind ik persoonlijk.
    - Het plaatsen van een Monster HT1000 stekkerblok, voor overspannings beveiliging en stroom-filter.
    - Mijn HTPC voorzien van een HDMI videokaart en bijna geheel fan-less gemaakt. (toch gebruik ik optisch voor het geluid, ivm
    kwalitatieve geluidskaart, die meer kan dan de HDMI geluidsbron uit de videokaart)


    Het belangrijkste wat nog moet, is het aanpassen van de cooling. De ruimte wordt vrij snel en flink warm, zeker in de zomer. (nu in de koude dagen is het heerlijk). De afzuiging in het audiohok zit onderin... de warmte gaat naar... juist... boven. Mijn fout, niet goed op na gedacht, dus dat maak ik er nog in.

    Als aflsuitende tekst wil ik toch zeggen... Als je de kans en de ruimte hebt in je huis, zo'n kamer te bouwen... (en je hebt buren)... dan is het een absolute aanrader!


    Met vriendelijke groet,

    Joep.
    Laatst aangepast door joepert : 02-01-2009 om 23:01 Reden: En weer ge-updated

  2. #2

    Standaard

    Leuk project, veel succes!!
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  3. #3

    Standaard

    Heel veel succes, en hou ons up to date!
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  4. #4

    Standaard update

    Hallo allemaal,

    het bovenstaande verhaal is weer ge-updated.

  5. #5

    Question Update

    En weer 2 updates in het bovenstaande verhaal geplaatst!
    vanaf 23-12 t/m 27-12.

    Ik heb overigens ook een vraag aan jullie,
    Als ik straks de binnenste kamer af heb, dan komt er op de vloer, vloerbedekking.
    Echter wat zal ik met de muren doen? Half vloerbedekking? helemaal vloerbedekking...? of juist niet? Ik hoop dat jullie mij een beetje in de juiste richting kunnen sturen.

    Groetjes van Joep!
    Laatst aangepast door joepert : 28-12-2007 om 12:44

  6. #6

    Standaard

    Ondertussen weer een kleine update toegevoegd! Ik hoop dat iemand een antwoord kan geven op mijn bovenstaande vraag! Gr. Joep

  7. #7

    Standaard

    in mijn HT heb ik op de wanden ook vloerbedeking.
    maar kan ook half/half.

  8. #8

    Standaard updated

    En het bovenstaande verhaal is weer geupdated! het begint al ergens op te lijken.
    Zijn er nog meer mensen die vloerbedekking op de muren gebruiken in hun homecinema, en kunnen die mij aub advies geven.

    @Mike alvast bedankt!
    Is het niet zo dat de ruimte TE gedempt gaat worden als je alle muren met vloerbedekking bekleed?

    mvg,

    Joep

  9. #9

    Standaard

    als je het optimaal wil moet je de nagalm laten meten als je klaar bent met bouwen en er vloerbedekking op de grond ligt.

    Het kan beter te levendig zijn en dat moeten corrigeren als dat er al te veel absorptie is.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  10. #10

    Standaard

    Wordt weer erg lekker aan gewerkt!!
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  11. #11

    Standaard

    ik heb dan vloerbedekking op de wanden en de grond.
    ik ben over het geluid zeer tevreden.
    maar het begint bij jou ook al ergens op te lijken.

  12. #12

    Standaard

    Leuk om dit "dagboek" te lezen/zien. Ga zo door. Ben benieuwd naar het resultaat!

  13. #13

    Standaard

    goed bezig broertje.
    als de kamer af is komen we zeker een filmpje kijken.

  14. #14

    Thumbs up Update

    Hoi allemaal!
    Er is weer een update op het bovenstaande verhaal!
    Ook de uitgaven zijn wat bijgewerkt.
    We gaan lekker hard!

    Ik ga binnenkort met mijn schoonvader (über audiofiel) naar Stassen. Hier ga ik mij eens focussen op losse componenten.
    Op het verlang lijstje staan:
    42" Full HD Plasma
    Reciever (Onkyo of Denon)
    Front / Rear / Center en Sub (ga ik gewoon voor luisteren)

    Ik ben al in het bezit van een HTPC, welke ik reeds jaren met plezier in mijn huiskamer gebruik samen met het Logitech Z680, waar ik zeeeer tevreden over ben (de buren niet).
    En pas in het bezit van een Playstation III. Dit zal ook de Bluray speler worden.

    Maarja nu ik zo'n mooie kamer aan het bouwen ben, zal er toch een beter audio-set moeten komen dan mijn Logitech...

    Wat betreft de vloerbedekking vraag, alle input is nog altijd welkom, maar voorlopig ga ik enkel de voor en achterkant (vanaf het plafond tot aan de grond) hiermee bekleden, omdat ik niet te veel terugkaatsing wil hebben via de schuine wanden. Daarna zal ik beslissen of de zijwanden ook in de vloerbedekking gaan (of half)...

    Nou, het is weer bedtijd, want hele dagen werken, en 's avonds nog eens klussen breekt aardig op moet ik zeggen!

    Gr.
    Joep!

  15. #15

  16. #16

  17. #17

    Standaard update

    Het verhaal is weer ge-updated!
    Bedankt voor de positieve racties!

    @rob van hout
    Ja een projectiescherm zou ook mooi zijn, maar ik blijf toch bij het idee om een full-hd plasma te plaatsen. Ik ben zelf niet zo heel fan van projectie. Maar goed de spullen zijn nog niet gekocht, dus alles is nog mogelijk.

  18. #18

    Standaard

    Ik ben geen fan van projectie, en dit klinkt misschien raar of onlogisch, maar ik zie de 3 kleuren als ik snel met mijn ogen beweeg. blauw / groen / rood net naast elkaar.

    Mijn schoonvader heeft een OPTOMA Themescene H57 Beamer wat een zeer goede beamer is voor zover ik weet, en toch zie ik de 3 kleuren als ik bv ondertitels lees.
    Misschien heb ik gevoelige ogen of gewoon snelle hersens .
    Ik heb dit nu ook al een paar x bij andere beamers gezien.

    Niet temin, 2500,- ga ik daar nu ook niet ana uit geven. Het hele audio verhaal zal ook al duur genoeg worden... dus ga ik voor een plasma (rond de 1500,- zoiets.) Panasonic TH-42PV71F iets in die richting.

    En let op, de kamer is ongeveer 5 x 3 mtr en door de schuine achterwand, zitten we al iets naar voren. De plasma komt op een meubel ook iets naar voren, Als we dan een doek van 2 mtr pakken, is het beeld wel erg groot, wat van mij niet persee nodig is.

    Gr. Joep

  19. #19

    Standaard

    Ja gelukkig zijn de prijzen van de Full-HD plasma's al flink gedaalt.
    Maar goed, ik neem je optie mee. En bedankt voor de uitleg van het Rainbow effect! Begon al te denken dat ik nie goed snik ben... Mijn schoonvader ziet het namelijk niet (en gelukkig maar!)

  20. #20

    Standaard

    Het rainbow effect kan soms ook liggen aan gebrekkige kalibratie. De duurdere DLP projectoren, zoals Rob van Hout aangaf, hebben hier doorgaan geen problemen mee.
    Een FullHD plasma zou ook zeker een goeie optie zijn.

  21. #21

    Standaard

    (en de hersenen dus minder tijd hebben om deze te 'ontrafelen').
    Aha! dus ik heb toch snelle hersens!

    heb ik weer voor niets mijn shoonvader ongrust gemaakt over kalibratie!
    Laatst aangepast door joepert : 09-01-2008 om 15:07

  22. #22

    Standaard

    Ik zou me ook wat lose leidingen leggen waar je de speaker kabels in weg kunt werken ! (is wel zo mooi)

  23. #23

    Standaard

    Dat was ook de bedoeling... ik moet alleen ff bellen hoe dik die kabels gaan zijn.. en dus in wat voor een leiding. PVC 5/8 of 3/4....
    Maar bedankt voor het meedenken!

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door joepert Bekijk bericht
    Dat was ook de bedoeling... ik moet alleen ff bellen hoe dik die kabels gaan zijn.. en dus in wat voor een leiding. PVC 5/8 of 3/4....
    Maar bedankt voor het meedenken!
    Altijd zo dik mogelijk!
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  25. #25

    Standaard update

    Hallo allemaal.
    Het verhaal (op pagina 1) is weer bijgewerkt.
    En wederom weer een vol weekend aan het klussen geweest, wat extra gipsplaten gekocht, veel electriciteit, pvc, etc etc.... De kamer is nu bijna helemaal dicht.
    Deze week ga ik alle troep de kamer uitwerken, de laatste platen ertegen schroeven, en dan is de binnenste kamer klaar. Waarna ik de 3/4e PVC buizen ga leggen op de plaatsen waar ongeveer de speakers komen (2 buizen per speaker) en deze zullen uitkomen in het audiohokje ( en nee ik vergeet de trekdraad niet).

    Ik heb tevens een ontwerp (op papier) voor een geluidsdempende afzuiger (1 achter in de kamer (toevoer), en 1 vóór in het audiohokje(afvoer)). Deze ga ik pas maken als de kamer dicht is.

    Gr. Joep.

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •