De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hulp gevraagd - Yamaha RX-V663 instellen met Bose Acoustimass 10

    Allereerst vind ik het geweldig dat hier zoveel mensen hun best doen om andere mensen hun vragen te beantwoorden, ik ben dan ook al dagen op zoek naar de "oplossing" van mijn "probleem"

    Ik weet het, het Bose systeem is niet de favoriet van velen hier, echter ik heb de set nou eenmaal in bezit, en heb deze keuze bewust gemaakt ivm. grootte van de speakers. De Subwoofer is een actieve sub.

    Overigens ben ik al een geruime tijd in het bezit van verschillende Bose systemen, en weet dat de set kan presteren wat ik ervan verwacht. Maar nu heb ik kortgeleden een nieuwe versterker gekocht, de Yamaha RX-V663, en heb nogal wat moeite met het instellen.

    De versterker heeft een YPAO (inregel microfoon), en de instellingen die daarmee worden gezet klinken voor geen meter. Wat overigens wel klopt zijn de afstanden van de speakers .

    Ik heb op de subwoofer het LFE niveau op max gezet (moet volgens Yamaha handleiding) en het Bass niveau (Bass volume) op "neutraal"/ in het midden/halverwege. De sub is ook aangesloten via een tulpstekker.

    Nou zit ik dus met een aantal vragen;

    * Moet ik de speakers nou instellen op Large (volgens Bose) of op Small?
    * LFE/Bass out, op Subwoofer, Front of Both?
    * Crossoverfrequentie (dat is LFE toch?) staat op 80Hz is dat goed?
    * Subwoofer Phase, normal of reverse (wat is het verschil eigenlijk?)
    * Zoals ik de regelaars op de sub heb ingesteld is dat goed?

    Tot slot nog een "laatste vraag"

    Ik kan op de versterker verschillende frequenties instellen van -6.0dB tot +6.0dB, de frequenties zijn: 63, 160, 400, 1K, 2.5K, 6.3K, 16K Hertz. Wat bereik ik met het wijzigen van deze instellingen? en moet ik daarmee aan de "fine-tune"?

    Hopelijk kan iemand mij helpen met het instellen van de versterker, of dat iemand ervaring heeft met deze combinatie.

    Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door nunenr Bekijk bericht
    De versterker heeft een YPAO (inregel microfoon), en de instellingen die daarmee worden gezet klinken voor geen meter. Wat overigens wel klopt zijn de afstanden van de speakers .

    Nou zit ik dus met een aantal vragen;
    1. Moet ik de speakers nou instellen op Large (volgens Bose) of op Small?
    2. LFE/Bass out, op Subwoofer, Front of Both?
    3. Crossoverfrequentie (dat is LFE toch?) staat op 80Hz is dat goed?
    4. Subwoofer Phase, normal of reverse (wat is het verschil eigenlijk?)
    5. Zoals ik de regelaars op de sub heb ingesteld is dat goed?
    6. Ik kan op de versterker verschillende frequenties instellen van -6.0dB tot +6.0dB, de frequenties zijn: 63, 160, 400, 1K, 2.5K, 6.3K, 16K Hertz. Wat bereik ik met het wijzigen van deze instellingen? en moet ik daarmee aan de "fine-tune"?
    Welkom op dit forum nunenr.

    Wanneer het 'voor geen meter' klinkt kan dit verschillende oorzaken hebben. Wat de oorzaak is, kan ik echter niet achterhalen omdat je daarvoor te weinig info hebt gegeven. Heeft dit te maken met de klank of het geluidsbeeld?
    1. Small. De luidsprekers zijn niet in staat om ook de lage tonen goed weer te laten geven. Daar moet de Acoustimass module (die gebruikt wordt als subwoofer,) voor zorgen.
    2. Wanneer de front luidsprekers als "large" ingesteld zijn, kun je hiermee bepalen waar de lage tonen naar toe gestuurd moeten worden. Bij "small" maakt weinig tot niets uit en kun je deze zowel op "subwoofer" als "both" instellen.
    3. Dit zijn niet de LFE's maar de lage tonen van de (gewone) luidsprekers. Vanwege de kleine satelietluidsprekers mag je deze wel op 150Hz instellen. Tenzij dit er voor zorgt dat de lage tonen als "storend" worden ervaren. In het laatste geval kun je dan beter voor 100Hz kiezen.
    4. De fase-schakelaar moet er voor zorgen dat alle luidsprekers die lage tonen kunnen produceren (voor het gehoor) tegelijk in dezelfde richting bewegen. Bij jou produceert alleen de Acoustimass module de lage tonen en kun je deze daarom op "normal" laten staan.
    5. Of de regelaars van de "subwoofer" goed staan weet ik niet. Standaard advies is om de "crossover" op de hoogste frekwentie te zetten en het niveau op de subwoofer te regelen en in de receiver op 0 dB. Die van de receiver kun je dan gebruiken voor compensatie van te veel of te weinig lage tonen.
    6. Dit is een grafische equaliser voor de fijnafstemming van de klank. Daar zou ik zelf nog niets mee doen en alles dus op neutraal laten of de instellingen die het YPAO heeft gemaakt gebruiken.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 25-09-2008 om 21:41
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Hallo Gerco,

    Bedankt voor je reactie!

    Is het niet zo dat het Bose systeem het filteren op zijn bass module doet? En als je de spaekers op small instelt dat dan de "lage frequenties" niet meer bij de bass module aankomt?

    In mijn handleiding van de Yamaha versterker staat dus dat je de crossoverfrequentie op maximaal moet zetten op de bass module. Maar zoals eerder vermeld heb ik die knop niet. Ik heb alleen een LFE knop. Moet die nou op maximaal?

    Verder ga ik even "rommelen" met de instellingen.

    Nogmaals bedankt!

  4. #4

    Standaard

    Een vriend van mij heeft pas de hele set teruggebracht omdat er niets van te maken was. Maar ik hoop dat het bij jou goed komt .

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door nunenr Bekijk bericht
    1. Is het niet zo dat het Bose systeem het filteren op zijn bass module doet? En als je de spaekers op small instelt dat dan de "lage frequenties" niet meer bij de bass module aankomt?
    2. In mijn handleiding van de Yamaha versterker staat dus dat je de crossoverfrequentie op maximaal moet zetten op de bass module. Maar zoals eerder vermeld heb ik die knop niet. Ik heb alleen een LFE knop. Moet die nou op maximaal?
    1. Het Bose systeem kan zelf filteren, maar je kunt er ook voor kiezen om de cubes direkt op de receiver aan te sluiten en de receiver laten filteren. Om er achter te komen wat de beste (klinkt en het meest "veilig") is, zou je moeten experimenteren. In het laastste geval kan het geluid misschien beter klinken. Je moet er dan alleen voor zorgen dat de cubes geen grote hoeveelheden lage tonen krijgen door de alle luidsprekers als "small" in te stellen en "bass" regelaar in de middenpositie te laten staan. De lage tonen gaan dan via de "pre-out" voor de subwoofer van de receiver naar de bass module. Zijn alle cubes via de bassmodule aangesloten, dan kan je beter alle luidsprekers als "large" instellen en op die manier de basmodule laten filteren. De "bass" in het menu moet je dan instellen als "front".
    2. De LFE knop van de bass module is waarschijnlijk een niveauregelaar voor de Laag Frekwentie Effekten. De "cross-over" is nl. vast en een regelaar daarvoor is daarom overbodig. Je kunt deze ene regelaar in de middenpositie zetten wanneer je gebruik maakt van YPAO of instellen m.b.v. test-signalen van de receiver en een dB meter.
    Laat ons even weten als je "uitgerommeld" bent wat volgens jou de beste instellingen en verbindingen zijn, dan kunnen wij je nog helpen met evt. verbeteringen. :wink:
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door nunenr Bekijk bericht
    Allereerst vind ik het geweldig dat hier zoveel mensen hun best doen om andere mensen hun vragen te beantwoorden, ik ben dan ook al dagen op zoek naar de "oplossing" van mijn "probleem"

    Ik weet het, het Bose systeem is niet de favoriet van velen hier, echter ik heb de set nou eenmaal in bezit, en heb deze keuze bewust gemaakt ivm. grootte van de speakers. De Subwoofer is een actieve sub.

    Overigens ben ik al een geruime tijd in het bezit van verschillende Bose systemen, en weet dat de set kan presteren wat ik ervan verwacht. Maar nu heb ik kortgeleden een nieuwe versterker gekocht, de Yamaha RX-V663, en heb nogal wat moeite met het instellen.

    De versterker heeft een YPAO (inregel microfoon), en de instellingen die daarmee worden gezet klinken voor geen meter. Wat overigens wel klopt zijn de afstanden van de speakers .

    Ik heb op de subwoofer het LFE niveau op max gezet (moet volgens Yamaha handleiding) en het Bass niveau (Bass volume) op "neutraal"/ in het midden/halverwege. De sub is ook aangesloten via een tulpstekker.

    Nou zit ik dus met een aantal vragen;

    * Moet ik de speakers nou instellen op Large (volgens Bose) of op Small?
    * LFE/Bass out, op Subwoofer, Front of Both?
    * Crossoverfrequentie (dat is LFE toch?) staat op 80Hz is dat goed?
    * Subwoofer Phase, normal of reverse (wat is het verschil eigenlijk?)
    * Zoals ik de regelaars op de sub heb ingesteld is dat goed?

    Tot slot nog een "laatste vraag"

    Ik kan op de versterker verschillende frequenties instellen van -6.0dB tot +6.0dB, de frequenties zijn: 63, 160, 400, 1K, 2.5K, 6.3K, 16K Hertz. Wat bereik ik met het wijzigen van deze instellingen? en moet ik daarmee aan de "fine-tune"?

    Hopelijk kan iemand mij helpen met het instellen van de versterker, of dat iemand ervaring heeft met deze combinatie.

    Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!
    Hey nunenr,

    Je heb mazzel.. toch nog een Bose liefhebber gevonden hier Ook ik heb ooit besloten om een dergelijke set aan te schaffen bij gebrek aan ruimte voor 5 pilaren. (financieel was toch zeker niet de beperking want zo'n acoustimas set is zeker niet de goedkoopste). Gelukkig kan ik melden dat ik in de loop der jaren hier heel veel plezier van heb gehad en menig audiofiel en filmfreak positief heb verbaasd met deze melkpakkies. Het dynamisch bereik blijft voor deze jongens FENOMENAAL. Tuurlijk er zijn voor dit geld mooie(re) oplossingen te vinden maar een HT in de huiskamer vereist nou eenmaal compromissen.

    Hier wat antwoorden die ik me zo kan bedenken. Heb zelf even niet de handleiding of apparatuur binnen handbereik:
    1- Uit eigen ervaring met Bose Acc. 5.1 set ICM een Yamaha versterker (allemaal wel al weer wat ouder maar het principe is iig deels het zelfde) weet ik 100% zeker dat je 'm NIET op small moet zetten. ZEKER weten dat je dit door de accoustimas module wil laten bepalen! Dit stond bij mij overigens redelijk onduidelijk beschreven dus ik kan me voorstellen dat je deze vraag stelt.

    2- Ik geloof dat ik zelf het beste resultaat heb met een setting van BOTH voor wat betreft de verdeling van de bass. Omdat je zeker de bas eerst naar de originele 5+1 kanalen wilt sturen en door de basmodule wilt laten bepalen wat er dan mee moet gebeuren.

    3- Crossover is even moeilijk, moet je eigenlijk even in de bose specs opzoeken. Met snel googlen (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bose+acoustimas+10+crossover+fequen cy&meta==) kom ik op 200Hz uit maar dat moet je zelf even bij Bose nazoeken. 80 _LIJKT_ me persoonlijk wel wat aan de lage kant gezien de logische beperkingen van de melkpakjes.

    4- subwooferphase. Zou het even niet weten. Lijkt me een instelling die ik als één van de laatse zou willen proberen om te kijken of het iets uit maakt. Voorlopig op default laten staan. Of je moet ergens de mededeling krijgen dat je 'm pertinent anders moet zetten.

    5- Als uitgaanspunt zou ik ALLE regelaars in het midden zetten. Mits je plannen hebt om de buren weg te jagen/ onnodig te ontlasten. Bij mijn (verouderde) model heb je in het midden een puntje waar hij een beetje invalt zodat je altijd weet dat dit de veilige positie is. Bij uitzonderlijke posities van de regelaars wilde dit nog wel eens voor baggergeluid zorgen. Check in ieder geval eens het verschil tijdens het afstellen.

    En tot slot je laatste vraag. Hiermee kun je PER frequentie-gedeelte het geluid iets opkrikken of afzwakken. Dit zal met de acoustiek van je ruimte te maken hebben. Uitgangspunt is alles op 0Db zetten.... Dit zal ook wel zo staan. Je moet het zien als een soort equalizer. Zeker bij het instellen wil je met dit soort dingen in een neutrale stand beginnen. Verder denk ik dat je juist bij een Bose set niet te veel aan dit soort instellingen wilt sleutelen aangezien deze spullen juist erg goed op elkaar ingesteld zijn. Het kan echter zijn dat er bepaalde randvoorwaarden zijn die er voor zorgen dat je her en der wat wil kunnen klooien. Een geluidsdrukmeter gaat hierbij helpen evenals een goede testdisk of toongenerator. Als je hier niet over beschikt moet je je eigenlijk ook niet met dit soort instellingen inlaten. (onder het mom van: als je het niet kan meten, moet je er vanaf blijven.) Mits je een perfect gehoor hebt natuurlijk :razz:

    Verder lijkt het me interessant als je beschrijft (of probeert) WAT er precies verkeert klinkt.
    - Mis je bijvoorbeeld alle bass?
    - Of zijn de kanalen verkeerd aangesloten: links is rechts of voor is achter?
    - IS de Phase verkeerd: Je kan vaak een PHASE test doen om te horen of bij sommige speakers de + en de - verkeerd zijn aangesloten (goeie knul die dat zo ff uit de losse pols hoort overigens)?
    - Klinkt de boel alsof je net een avond in de disco hebt gestaan (watten in je oren geluid)? (is vaak Dynamic range compression of NIGHT MODE die dan aan staat)

    Laat maar ff horen of je eruit komt!

    Cheers,
    Jurriaan

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor je inbreng Jurriaan Wiitenberg.
    Ik denk dat TS dankzij jou weer veel wijzer is geworden.

    Ik zal het nog kort even samenvatten:
    Info is gebaseerd op alles handmatig instellen en gebruik van een AM systeem dat voorzien is van een zgn. uitgangskabel voor tussen de receiver en AM module met een tulpstekker aan het uiteinde van de kabel die op de "sub pre-out" van de receiver aangesloten kan worden.
    1. Je kunt de cubes dus het beste via de AM Module aanluiten en dat je alle luidsprekers beter als "large" in kan stellen behalve de "centre". De AM Module zorgt dan voor het filteren van de lage frekwenties.
    2. De lage tonen moet je zelf kiezen waar je die naar toe wilt sturen. Deze kan je het beste kiezen wanneer je de receiver in de modus "stereo" hebt staan.
    3. In de gebruiksaanwijzing van het AM10 systeem staat dat deze in kan stellen als 200Hz. Dit heeft te maken met het feit dat Bose er voor kiest om ook de hogere lage tonen alleen door de AM Module omdat de cubes deze anders kunnen vervormen. De cross-over die je instelt is alleen van toepassing op het "centre" kanaal en kun je daarom het beste instellen wanneer je gebruik maakt van DD of DTS. Je moet dan niet luisteren naar de effekten en de muziek, maar naar de dialogen uit de "centre" luidspreker.
    4. Wanneer je lage tonen niet alleen via de "sub pre-out" moet je de fase altijd op "0" of "normal" zetten als alle lage tonen naar hetzelfde toestel gaan. Dit is om akoestische kortsluiting te voorkomen en je daarom dan veel lage tonen zult verliezen.
    5. Advies van Jurriaan en daarna luisteren in de "stereo" modus of testen en meten.
    6. Wanneer geen toongenerator en dB meter hebt:alles vlak. Als je het op het gehoor gaat doen, blijf je deze instellingen bijna iedere keer wijzigen totdat jij en de meeluisteraars er gek van worden. Je kunt het dus beter in één keer goed doen.
    Of de fase goed aangesloten is, kun je vaak alleen horen als alle luidsprekers ook lage tonen kunnen produceren. In ieder geval moet je luidsprekerkabel gebruiken of ander soort snoer waarbij de polen duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Je kunt dan goed zien of de polariteit van de luidsprekers juist is.

    Wanneer de 'uitgangskabel van het AM systeem geen tulpstekker heeft, moet je de "bass" instellen als "front" of "main" omdat je dan de "sub pre-out" van de receiver niet gebruikt. Je kunt er dan voor kiezen om een aparte subwoofer te gebruiken voor de weergave van de LFE's en de lage frekwenties van de "centre". Stel in dat geval de "bass" in als "subwoofer"
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Bedankt voor je inbreng Jurriaan Wittenberg.
    Ik denk dat TS dankzij jou weer veel wijzer is geworden.

    1. Je kunt de cubes dus het beste via de AM Module aanluiten en dat je alle luidsprekers beter als "large" in kan stellen behalve de "centre". De AM Module zorgt dan voor het filteren van de lage frekwenties.
    Zowiezo graag gedaan... Maar even voor mijn beleving:

    Waarom de centre niet niet als large instellen? Met het huidige dynamische bereik van HD audiotracks lijkt het me van belang dat alle speakers op eenzelfde manier aangesproken kunnen worden als de sounddesigner dat zo bedoeld heeft. De AM bass module kan dan altijd nog beslissen om eventuele bass in het centre naar de bass module toe te sturen. Anders laat je dit over aan de versterker. Of hebben de cubes van de AM10 niet allemaal een even grote sterkte? Want dan zou ik inderdaad wel hier en daar een instelling wijzigen. Ik bedenk me nu dat mijn 5 cubes allemaal even sterk zijn. Even geen rekening gehouden met de factor dat dat niet persé voor alle AM sets hoeft te gelden.

    Als de bedoeling was dat er alleen dialoog in het centre signaal zat dan zal dit bij het sounddesign vooraf al rekening mee gehouden zijn....
    Maar leg ff uit... misschien dat ik het al jaren verkeerd ingesteld heb staan. Zomaar mogelijk! Ben op dit vlak ook maar amanteur :razz:.

    Cheers

  9. #9

    Standaard

    De "centre" wordt vaak als "small" ingesteld omdat deze nooit het hele frekwentiebereik goed kan weergeven en omdat de lage tonen bij DPLS gecodeerde bronnen vaak mono zijn en daarom naar de "centre" gestuurd worden wanneer deze ingestelds is als "large".
    In de AM module worden de lage tonen van de "centre" niet door de AM module verwerkt omdat deze vaak een kleine vertraging hebben t.o.v. die van de "front". Dit geldt ook voor tussen "front" en "surround". In de AM module zitten daarom 2 woofers voor "front" en 1 voor "surround" De lage tonen van de "centre" gaan daarom via "front" of "LFE". De AM module zorgt er alleen voor dat de cubes van de "centre" geen lage tonen krijgen.

    Bij sound-design worden er in de regel altijd dezelfde luidspreker gebruikt voor alle kanalen. In thuis-situaties kan dit vaak niet omdat dit dan ten koste zal gaan van de leefruimte. Vandaar dat de meeste mensen een ander soort luidspreker voor "centre" gebruiken en wij daarom heel blij zijn met het bass-management systeem.

    Het is dus gewoon weergave van de bron aanpassen op de mogelijkheden en de akoestiek van een huiskamer.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Ik heb ook zo'n AM10 van dit jaar, die sinds een week wordt aangestuurd door een Yamaha 2067. In dat opzicht is deze topic al zeer nuttig geweest voor mij.
    Het afstellen van de speakers heb ik het systeem laten doen met de Ypao. Ik heb mij al een ongeluk gezocht op het toestel, maar vind niet waar ik de frequenties kan aanpassen. Iemand goede raad?

  11. #11

    Standaard

    De 'cross-overs' kun je instellen als je luidsprekers als 'small' instelt. Je kunt dus per soort kanalen instellen hoe hoog deze mag zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •