De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Beeld & geluid niet synchroon

    Ik lees uit reviews, dat m.n. bij Samsung beeld en geluid niet altijd synchroon lopen. In het byzonder als er externe apparatuur wordt gebruikt. Het geluid is eerder dan het beeld, zou met de beeldopbouw hebben te maken. Bij gebruik van de eigen luidsprekers schijnt het probleem zich niet voor te doen.
    Wat klopt er van dit verhaal en is dat alleen van toepassing op Samsung, of hebben andere merken er ook last van?

  2. #2

    Standaard

    Ik heb een Samsung LCD tv en diverse externe apparaten (van andere merken) zoals een hd-dvd-speler, dvd/hd-speler, receiver etc.etc. en heb nog nooit last gehad van het niet synchroon lopen van beeld en geluid.

  3. #3

    Standaard

    let wel dat met eigen boxen en receiver wanneer deze direct op bijv blu ray speler is aangesloten, je bij de oudere receivers ook last kan krijgen van lipsync problemen.
    zeker wanneer er beeldverbeteraars aanstaan op je tv, zal het geluid steeds verder voorlopen.
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb het je elders ook al gemeldt
    Maar waarom niet ook meteen even hier voor anderen met dezelfde vraag.

    Even een beetje extra uitleg.

    Dit probleem is niet uniek voor Samsung, elk merk heeft er last van.
    Vooral bij LCD speelt dit probleem, bij plasma minder en bij oude crt zo goed als totaal niet.
    Verder speelt dit alleen wanneer men het beeld en geluid direct vanaf een bron zoals dvd-speler opsplitst naar tv en receiver.

    Waarom gebeurd dit:
    Een moderne tv moet vaak aan het beeld sleutelen voordat deze het beeld ook echt kan tonen.
    Dit sleutelen houdt oa in het beeld naar de juiste resolutie brengen. Een dvd-speler geeft normaal immers een resolutie van 720x576 uit en de meeste lcd schermen zijn HD-ready (vaak1366x736) of Full HD (1920x1080).
    Dit omrekenen kost een klein beetje tijd. Tegenwoordig is dit bijna niets meer.
    Naast deze berekening willen veel mensen ook dat het beeld extra "verpest" wordt, dit komt mede door de "tekortkomingen" van lcd tov goede oude crt techniek.
    Bij een crt, en ook bij plasma, blijft elke frame maar heel kort staan voordat deze weer op zwart gaat tot de volgende frame komt. Dit wordt wel eens als knipperend ervaren en daarom was er des tijds iets verzonnen als 100Hz. Het zelfde beeld werd twee keer getoond.
    Bij lcd wordt elke frame echter opgebouwd en blijft staan tot de volgende komt. Dit zorgt ervoor dat het beeld "rustiger" oogt maar bij vooral snelle bewegingen ook meteen heel erg houterig overkomt. Bij de crt techniek viel dit door het zwart tussen elke frame simpel weg niet op.
    2 keer dezelfde frame tonen helpt bij lcd nu niks daar hetzelfde frame al de hele tijd blijft staan. Nu hebben de fabrikanten hier weer iets op verzonnen. Ze laten de tv namelijk letterlijk tussen liggende beeld verzinnen.
    Ze nemen frame 1 en frame 2 en bedenken op basis hiervan frame 1,5 welk er dus tussen in getoond wordt.
    Je kunt nu al zien dat dit redelijk wat tijd kost. Je kun immers pas beginnen met berekenen op het moment dat frame 2 al bekend is, maar dan moet je dus eerst nog het berekende beeld tonen. Dit is de gedachte van de huidige 100Hz technieken. Bij 200Hz worden nog meer tussenliggende frames verzonnen.
    Naast deze techniek willen veel mensen ook dat de kleuren van het "scherm springen" ook al zijn de kleuren eigenlijk niet zo fel. Ook dit kost tijd.
    Bij een lcd is zwart een probleem, maar daar hebben ze dynamisch contrast op verzonnen. De achtergrond verlichting wordt simpelweg wat gedimt. Ook dit kan het best / mooist gedaan worden als er vooraf gekeken wordt naar de beeld info. En zo zijn er nog wat technieken die tijd kosten.
    In de meeste gevallen is echter de 100Hz techniek de grootste boosdoener.

    Als je nu het geluid door de tv zelf laat weergeven levert dit geen probleem. De tv weet immers continu hoelang hij met het beeld bezig is om het om te vormen en houdt het geluid ook simpelweg die tijd op.
    Als beeld en geluid echter bij de bron al gescheiden worden kan de tv er niks aan doen, tenzij je de juiste combinatie met HDMI 1.3a gebruikt (1).
    Sommige tv's bieden ook de mogelijk om het geluid via de tv weer uit te voeren naar een externe receiver (2).

    (1)
    Als je een bron, bijv. dvd / blu-ray speler of pc / ps3 / xbox, aansluit voor zowel beeld en geluid op een receiver welke de auto lipsync optie van HDMI 1.3a ondersteund en vervolgens deze receiver via HDMI verbindt met een tv welk ook de auto lipsync optie van HDMI 1.3a ondersteund zou je er theoretisch geen last van moeten hebben.
    Het is hier niet perse van belang om de bron via HDMI aan te sluiten op de receiver, maar de receiver zelf moet dus wel via HDMI 1.3a aan de tv hangen.
    In dat geval zal de tv namelijk aan de receiver terug melden hoelang hij met het beeld bezig is en zal de receiver het geluid exact evenveel vertragen.
    Het is hierbij echter niet genoeg da in de specificatie van de tv en receiver vermeldt is dat deze over HDMI 1.3a beschikt. De auto lipsync functie is namelijke een optionele feature van HDMI 1.3a, een apparaat met een HDMI 1.3a aansluiting hoeft deze optie dus niet te bevatten.

    (2)
    Oa diverse Philis modellen hebben een coax digitale uitgang voor geluid. Je zou dan je dvd-speler via HDMI op de tv kunnen aansluiten het digital geluid vanuit de tv alsnog naar een externe receiver kunnen sturen.
    Nadeel bij deze methode is echter dat heel vaak als gevolg van HDCP het digitale 5.1 terug gezet wordt naar 2.0. Ook wordt DTS heel vaak niet doorgelaten en de nieuwe HD formaten van Blu-ray zijn al helemaal niet mogelijk.

    Sommige receivers beschikken niet over de auto lip sync functie maar hebben wel een handmatige delay optie. Je kan dan zelf een vertraging instellen in ms. Deze staat los van de speaker setup welke ook met ms werkt. De speaker setup is algemeen om ervoor te zorgen dat het geluid van alle speakers gelijktijdig op de luister positie aankomt. Het kan immers best zijn dat de fronts in een 5.1 setup op 3 m vanaf de luister positie staan en de achterspeakers op slechts 2m. De lip sync delay is een waarde welk voor alle speakers gelijk is. Deze delay heeft vaak ook een groter bereik dan die van de speaker setup.
    Nadeel is echter dat de delay niet altijd even groot is. Deze is immers afhankelijk van de content die de tv weergeeft en de bijbehorende beeld instellingen.

  5. #5

    Standaard

    Ook hier mijn dank.
    Heb elders wat uitgebreider e.e.a. gemeld.
    Maar heb begrepen, dat met gebruik van de eigen luidsprekers van de tv er geen problemen zullen ontstaan met het synchroon lopen van beeld & geluid. En dat het niet merk gerelateerd is.

  6. #6

    Standaard

    ingewikkeld verhaal. ik heb ook een samsung dvd speler en ervaar hetzelfde probleem. geluid en beeld worden bij mij inderdaad gescheiden bij de bron (dvd)

    het geluid gaat via een optische verbinden naar de receiver en het beeld via een hdmi verbinding naar mijn beamer. gevolg geluid loopt na 5 minuten achter op beeld. ik heb dit probleem echter alleen met gedownloade films en zeker niet altijd.

    Wat kan ik verder nog doen om het gelijk te laten lopen. ik heb e.e.a. dus niet aangesloten op een lcd of plasma tv maar op een beamer.

    Hoop dat je me kunt helpen want ht is hoogst irritant.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ptop Bekijk bericht
    ingewikkeld verhaal. ik heb ook een samsung dvd speler en ervaar hetzelfde probleem. geluid en beeld worden bij mij inderdaad gescheiden bij de bron (dvd)

    het geluid gaat via een optische verbinden naar de receiver en het beeld via een hdmi verbinding naar mijn beamer. gevolg geluid loopt na 5 minuten achter op beeld. ik heb dit probleem echter alleen met gedownloade films en zeker niet altijd.

    Wat kan ik verder nog doen om het gelijk te laten lopen. ik heb e.e.a. dus niet aangesloten op een lcd of plasma tv maar op een beamer.

    Hoop dat je me kunt helpen want ht is hoogst irritant.
    Ik heb de oplossing: koop gewoon origineel materiaal. Je geeft zelf al aan dat het alleen met gedownloade films is (brrr )

    Mensen die op dit forum dergelijke vragen stellen, dat is hoogst irritant...hehehe...

    (iedereen download wel eens, maar dergelijke vragen horen hier dus niet thuis)
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  8. #8

    Standaard

    Controleer eerst of dit probleem ook ontstaat als je ze afspeelt, beeld en geluid, direct op een tv alleen. Dus heb je een film waar dit bij gebeurd op de beamer ok even via de tv checkken.

    Mijn verwachting is ja, oorzaak is dan simpel: download crap.

    Ook wel oplossingen voor maar die zal ik hier niet melden omdat de forum leiding dergelijke info hier liever niet ziet (op zich terecht naar mijn persoonlijke mening).

  9. #9

    Standaard

    Tuurlijk kerel vraag gewoon een normale vraag over een probleem wat zich ook bij legale downloads voordoet moraal ridder.

  10. #10

    Standaard

    kan je me wel een hint geven waar ik die oplossing kan vinden op het net ik heb want geprobeerd wat jij aangaf maar hetzelfde probleem. en vreemd genoeg ontstaat het probleem niet als ik de film op mijn computer afspeel?

    ik vermoed als ik andere forums lees dat het wellicht met mijn dvd speler te maken kan hebben.

  11. #11

    Standaard

    Yup, zelfde probleem hier.
    Net een Samsung LE37B653 aangeschaft en het beeld loopt achter op het geluid.
    Heb het geluid via mijn HK setje lopen en komt eerder mijn huis binnen.

    Lees ook in dat hele lange stuk van Mr_Parker dat het met HDMI kabeltjes in theorie opgelost moet zijn. Ga ik zeker ff proberen van de week.

    P.S. heb het probleem zowel bij DVD als bij gewoon digi kabel.

  12. #12

    Standaard Omgekeerde wereld

    Het is inderdaad zwaar irritant als het beeld vertraging oploopt en daardoor de synchronisatie in de soep draait. Veel receivers hebben gelukkig een audio-delay functie waarmee je dit weer recht kunt trekken.

    echter....

    ...ik heb helaas het omgekeerde probleem. Mijn beeld loopt niet achter, maar soms een halve seconde vóór op het geluid. Het komt enkel voor bij het decoderen van DTS Master Audio vanaf Blu-ray.

    De setup:
    - Panasonic Plasma Full HD TV
    - PS-3
    - Philips receiver

    De PS-3 is met HDMI op de tv aangesloten en met een optische kabel in de receiver geprikt (mijn Philips is wat ouder en heeft nog geen HDMI input). Dat is overigens niet het probleem. Als ik de boel via Scart in de receiver plug blijft het beeld voorlopen op het geluid bij DTS tracks. Ik vermoed dan ook dat het probleem bij de Philips receiver ligt.

    Zwaar irritant dus, want als ik met de PS-3 het signaal downmix naar stereo pro-logic dan is de vertraging van het geluid weg en loopt alles gewoon synchroon, maar dan heb ik geen mooi surroundbeeld.

    Nu zit ik er aan te denken om een HDMI switcher/scaler tussen mijn tv en PS-3 te zetten, omdat ik las dat hiermee het beeld soms wat vertraging oploopt. De fijnafstelling kan ik dan wel doen door op de receiver eventueel nog wat geluidsvertraging te gebruiken mocht het beeld door de switch teveel vertraagd worden.

    Het is een beetje krom natuurlijk, juist omdat ik deze plasma-tv heb gekocht vanwege de bijna totale afwezigheid van beeldvertragings-issues, dat nu juist het omgekeerde van toepassing blijkt te zijn en ik het beeld wel MOET gaan vertragen om de boel te synchroniseren is wel enigszins ironisch moet ik toegeven.

    Heeft iemand tips voor mij? Denk ik in de goede richting door een HDMI switch/scaler te gebruiken? En hoeveel vertraging leveren dat soort verbindingsbruggen doorgaans op? Het beeld is meestal net iets meer dan een halve seconde eerder dan het geluid. Genoeg om je uit de film te halen. Maar als ik een halve seconde kan winnen dan ben ik dus al dik tevreden.

    (ohja, mijn tv heeft een 100 Hz functie die in principe iets beeldvertraging oplevert, maar dat vind ik er vreselijk uitzien, geen optie dus )

    Sorry voor de lange post, maar ik hoop dat iemand hier raad weet. Alvast bedankt voor het meedenken!

  13. #13

    Standaard

    Een opmerkelijk probleem moet ik zeggen.

    Hoe is het als je het beeld en geluid direct naar de tv voert?
    Is dan beeld en geluid wel gelijk?

    Wellicht kan een firmware update van je PS3 hier ook nog iets betekenen.
    Ik kan niet zien welke receiver je van Philips precies hebt maar volgens mij is er nog geen een van Philips die DTS-MA ondersteund. Een downmix naar DTS zal er dus minimaal door je PS# uitgevoerd worden, eens te meer omdat DTS-MA niet over SPDIF / Tosslink kan maar uitsluitend via HDMI.

  14. #14

    Standaard

    Beste iedereen.

    Ik heb het probleem dat hoe langer ik op me pc bezig ben hoe verder het geluid achter loopt. (maakt niet uit wat ik doe: gamen, films kijken ect...)

    De aansluiting:



    Laptop ---> HDMI ---> TV THOSHIBA 42 Inch Full HD LCD ---> Aux 3.5mm kabel ---> Pioneer 5.1 surround set.

    Dus HDMI van laptop naar TV dan aux van TV naar stereo.

    Ik begrijp uit de reacties dat mijn beeldscherm er langer over doet dan de audio maar begreep niet hoe ik het nou moet oplossen iemand een idee? thx alvast

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Chriskroon Bekijk bericht
    Beste iedereen.

    Ik heb het probleem dat hoe langer ik op me pc bezig ben hoe verder het geluid achter loopt. (maakt niet uit wat ik doe: gamen, films kijken ect...)

    Ik begrijp uit de reacties dat mijn beeldscherm er langer over doet dan de audio maar begreep niet hoe ik het nou moet oplossen iemand een idee? thx alvast
    Dat heeft er in jouw geval niet zo veel mee te maken, omdat bij jou de vertraging na een lange tijd groter wordt. Ik denk daarom dat het een probleem van de laptop is en waarschijnlijk één met de koeling. In een laptop is nl. weinig ruimte voor een goede lucht-circulatie waardoor de temperatuur oploopt als je deze langer gebruikt. Voor dat soort aktiviteiten kun je dus beter een desktop gebruiken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •