De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Welk surroundsysteem

    Hee mensen!
    ik heb nu een denon 1610 voor een spotprijs over kunnen nemen(oompje vond de denon avr 4308 een beter idee hehe:P)
    nu dus nog op zoek naar een leuk surroundsetje erbij! nu zat ik te denken aan de JBL SCS 178. Deze hebben alleen een lager wattage dan wat de 1610 per kanaal uitspuugd. Is dit een groot probleem iemand een beter idee qua boxen tot 250 euro?

    Groetjes!

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door dylanvd Bekijk bericht
    Hee mensen!
    ik heb nu een denon 1610 voor een spotprijs over kunnen nemen(oompje vond de denon avr 4308 een beter idee hehe:P)
    nu dus nog op zoek naar een leuk surroundsetje erbij! nu zat ik te denken aan de JBL SCS 178. Deze hebben alleen een lager wattage dan wat de 1610 per kanaal uitspuugd. Is dit een groot probleem iemand een beter idee qua boxen tot 250 euro?

    Groetjes!
    Zal wel meevallen wat de Denon kan leveren, ik wordt er niet angstig van

    Het is juist fijn als de versterker wat zwaarder is als de speakers, hij kan ze dan beter onder controle houden, zou zeker eens hier of daar gaan luisteren naar de speakers die je op het oog hebt
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    kun je ze dan niet opblazen? de receiver is sterker dan de boxen.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door dylanvd Bekijk bericht
    kun je ze dan niet opblazen? de receiver is sterker dan de boxen.
    Zolang jij normaal met je volumeknop doet, blaas je niets op!
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door dylanvd Bekijk bericht
    kun je ze dan niet opblazen? de receiver is sterker dan de boxen.
    Wat Marcellow al zegt, zolang je de volumeknop met je verstand en oortjes gebruikt is er niets aan de hand, alleen een volslagen idioot die niet luisterd en als het geluid al is vervormd en het dan nog harder zet, ja, die is willens en wetens bezig de boel te slopen.

    Je neemt een 5.1 installatie niet omdat het zonodig heel hard moet, er is toch ook nog zoiets als kwaliteit van het geluid. BTW, met een te lichte versterker loop je eerder kans om een paar speakers te slopen, dat kan gebeuren als de versterker in ademnood komt en gaat clippen.
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Volgens de specificaties leverd de Denon 1610,
    110w bij 6 Ohm en 75w bij 8 Ohm
    Echter de JBL geeft alleen een nominale 4 Ohm waarde van 25w continue en 100w peak.

    Nu weet ik niet of de JBL alleen op 4 ohm blijft draaien, maar dat houdt wel in dat de versterker nog meer vermogen gaat leveren maar ook warmer wordt.
    Fabrikanten geven standaard ook vaak 4 ohm op omdat het maximale vermogen zo een beetje verhuld wordt.
    Bij 8 Ohm kunnen ze vaak maar de helft aan vermogen aan.

    Maar het verhaal blijft onverminderd, als je geen gekken dingen doet zal je geen problemen ondervinden.
    Maar als je gewoon in een winkel shopt zou ik er zeker even na vragen...

    Het is overigens wel een hele populaire speakerset die je in veel basis HT's zult terugvinden.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 26-01-2010 om 12:10
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Fabrikanten geven standaard ook vaak 4 ohm op omdat het maximale vermogen zo een beetje verhuld wordt.
    Bij 8 Ohm kunnen ze vaak maar de helft aan vermogen aan.
    Wanneer een fabrikant opgeeft dat de nominale impedantie 4 Ohm is, lijkt het er op dat een luidspreker degelijker en daardoor een betere weergever is en dat je dan dus ook een goede aansturing nodig hebt om dat er uit te kunnen halen.

    Een set als de SCS 178 van JBL zal dus niet geschikt zijn als upgrade van een alles-in-ééń set. Voor losse receivers is het geen probleem omdat deze voldoende reserve-vermogen hebben om een luidspreker van dit formaat onder controle te kunnen houden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Echter de JBL geeft alleen een nominale 4 Ohm waarde van 25w continue en 100w peak
    Volgens mij houdt dat in dat de speaker bij belasting van 8 Ohm ongeveer nog maar 12.5 w continue aankan en 50w peak, wat veel minder aantrekkelijk klinkt.
    Wat tevens inhoud dat de versterker aardig wat overcapaciteit levert.

    4 ohm ben ik vooral tegen gekomen in de autospeaker branche.

    Maar pin me daar niet op vast, en corrigeer me indien nodig
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Volgens mij houdt dat in dat de speaker bij belasting van 8 Ohm ongeveer nog maar 12.5 w continue aankan en 50w peak, wat veel minder aantrekkelijk klinkt.
    Wat tevens inhoud dat de versterker aardig wat overcapaciteit levert.

    4 ohm ben ik vooral tegen gekomen in de autospeaker branche.

    Maar pin me daar niet op vast, en corrigeer me indien nodig
    Ohm is weerstand, hoe meer weerstand een speaker levert hoe meer vermogen een versterker erin moet stoppen om er volume uit te krijgen.

    Als een versterker bij 8Ohm 50 watt vermogen kan leveren, dan kan hij bij 4Ohm wel 70 of meer watt vermogen/volume leveren.

    Het opgegeven vermogen bij speakers is vaak een wasse neus, Ohm is afhankelijk van het vermogen en het signaal dat wordt geleverd, zodoende levert een speaker wisselende weerstanden al naar gelang hoe hij belast wordt en wat hij weergeeft. Zolang een speaker niet onder de 4Ohm duikt is er helemaal niets aan de hand en kun zonder zorgen spelen, bovendien zijn de huidige versterkers zodanig uitgerust dat zij bij een te lage weerstand vanzelf uitschakelen, al is dat uiteraard geen goed teken Dus zolang de boel niet bij het minste of geringste uitvalt is er eigenlijk niets aan de hand, zeker als je met normale volumes draait kan er dan weinig tot niets gebeuren.
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Ohm is weerstand, hoe meer weerstand een speaker levert hoe meer vermogen een versterker erin moet stoppen om er volume uit te krijgen.
    Dit heeft niets met het vermogen te maken wat een versterker er in moet stoppen. Een luidspreker zet nl. elektrisch vermogen om in akoestisch vermogen. 50Watt bij 4 Ohm is hierbij dus net zo veel als 50Watt bij 8 Ohm. De verschillen tussen bij 4 Ohm en bij 8 Ohm zijn de stroomsterkte en de spanning waarbij dit vermogen opgenomen wordt. Bij 4 Ohm is de stroomsterkte hoger en de spanning lager dan bij 8 Ohm. Voor versterkers en receivers geldt dat deze liever een hogere spanning afgeven dan een hogere stroomsterkte.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Het opgegeven vermogen bij speakers is vaak een wasse neus, Ohm is afhankelijk van het vermogen en het signaal dat wordt geleverd, zodoende levert een speaker wisselende weerstanden al naar gelang hoe hij belast wordt en wat hij weergeeft. Zolang een speaker niet onder de 4Ohm duikt is er helemaal niets aan de hand en kun zonder zorgen spelen, bovendien zijn de huidige versterkers zodanig uitgerust dat zij bij een te lage weerstand vanzelf uitschakelen, al is dat uiteraard geen goed teken Dus zolang de boel niet bij het minste of geringste uitvalt is er eigenlijk niets aan de hand, zeker als je met normale volumes draait kan er dan weinig tot niets gebeuren.
    De stroomsterkte die een receiver of versterker moet kunnen leveren is idd afhankelijk van de belasting van de luidspreker en de weerstand die een luidspreker bij bepaalde frekwenties heeft en is dus niet constant. Wordt deze zwaarder belast dan zal de weerstand lager worden en wordt de kans op overbelasting groter. Vandaar dat de impedantie van de op de receiver of versterker aangesloten luidspreker(s samen) niet lager mag zijn dan 4 Ohm.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dit heeft niets met het vermogen te maken wat een versterker er in moet stoppen. Een luidspreker zet nl. elektrisch vermogen om in akoestisch vermogen. 50Watt bij 4 Ohm is hierbij dus net zo veel als 50Watt bij 8 Ohm. De verschillen tussen bij 4 Ohm en bij 8 Ohm zijn de stroomsterkte en de spanning waarbij dit vermogen opgenomen wordt. Bij 4 Ohm is de stroomsterkte hoger en de spanning lager dan bij 8 Ohm. Voor versterkers en receivers geldt dat deze liever een hogere spanning afgeven dan een hogere stroomsterkte.
    Ik wilde het niet al te moeilijk maken en het simpel houden(voor veel mensen zeggen de begrippen spanning en stroomsterkte niet zo heel veel en zijn vaak nog verwarrend ook) , maar voor de liefhebbers met een simpele uitleg erbij:

    http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-01.htm

    BTW, niets wordt graag op het randje van zijn kunnen belast, speakers niet en versterkers niet. Wat een versterker nu wel of niet liever heeft is niet zo van belang zolang het binnen de toleranties blijft en 4 Ohms speakers zijn nu niet een direct probleem voor de meeste versterkers, die zijn tegenwoordig zodanig dat ze geen moeite hebben met speakers tussen de 4 en 8 Ohm, en dat is waar het in weze om ging in dit topic. De Luidsprekerfabrikanten maken hun produkten zodanig dat ze in het algemeen met de meest gangbare apparaten zullen samenwerken, apparaten zoals ze hier op het forum gebruikt worden en bij de meeste mensen thuis staan. (ik heb het dan niet over professionele apparatuur) Je gaat als fabrikant toch geen speakers/rand/apparatuur maken dat nergens op past, dan kan je snel sluiten met je handel.
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Maar even ter verheldering.
    Wat zeggen deze door Denon opgegeven waarde dan precies?
    110w bij 6 Ohm en 75w bij 8 Ohm
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Maar even ter verheldering.
    Wat zeggen deze door Denon opgegeven waarde dan precies?
    Die waardes zeggen iets over de hoeveelheid vermogen die worden afgegeven bij een bepaalde weerstand. Speakers van 8ohm krijgen 75watt van de versterker en speakers van 6Ohm krijgen 110watt van de versterker. Speakers van 4Ohm zouden nog meer krijgen, misschien zo'n 140/150watt. Veel van die plastic all in one shit heeft daarom heel vaak speakers van zo'n 2Ohm, kunnen ze toe met lichtere versterkers en dus ook lichtere voedingen etc etc. Misschien heb ik het wat simpel gesteld, maar waarom moeilijk maken als het simpel kan, er zijn zoveel meer factoren die ook een rol spelen, maar dan wordt het weer onnodig ingewikkeld en voor de aankoop van een paar speakers voor een thuisbioscoop is een klein beetje kennis van de weerstand eigenlijk wel genoeg.
    Have fun and enjoy your collection

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Veel van die plastic all in one shit heeft daarom heel vaak speakers van zo'n 2Ohm, kunnen ze toe met lichtere versterkers en dus ook lichtere voedingen etc etc.
    Je kunt dit als leek beredeneren of als iemand die wat meer kennis heeft.

    Voor een leek is 2 Ohm lekker laag en biedt de luidspreker weinig weerstand voor de receiver waardoor deze er lekker veel vermogen kan pompen in die kleine boxjes. Of omdat andere luidsprekers niet tegen zo veel power kunnen.

    Iemand die wat meer kennis heeft, weet je dat de impedantie van die luidsprekertjes zo laag is gespecificeerd om het uitgangsvermogen van de set op te kunnen krikken. Daarnaast kun je ook aan de kleine behuizing zien dat de receiver weinig kanaal-scheiding en kleine reserves heeft omdat het toestel daarvoor te weinig ruimte heeft.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Je kunt dit als leek beredeneren of als iemand die wat meer kennis heeft.

    Voor een leek is 2 Ohm lekker laag en biedt de luidspreker weinig weerstand voor de receiver waardoor deze er lekker veel vermogen kan pompen in die kleine boxjes. Of omdat andere luidsprekers niet tegen zo veel power kunnen.

    Iemand die wat meer kennis heeft, weet je dat de impedantie van die luidsprekertjes zo laag is gespecificeerd om het uitgangsvermogen van de set op te kunnen krikken. Daarnaast kun je ook aan de kleine behuizing zien dat de receiver weinig kanaal-scheiding en kleine reserves heeft omdat het toestel daarvoor te weinig ruimte heeft.
    Ik dacht dat ik redelijk mijn best had gedaan om de leek wat wijzer te maken, ook al heb ik er iets meer kennis van, dan nog moet je niet altijd heel diep op de onderwerpen in willen gaan. Het kan nodeloos ingewikkeld worden als je er te diep op ingaat en dan haakt de leek weer af zonder wijzer geworden te zijn.
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •