Peace Hotel

07-09-2006

5.2

Peace Hotel (DVD)

Het China van de jaren \'30. Chow Yun-Fat speelt een man genaamd \"The King of Killers\", een legendarische huurmoordenaar. Wanneer hij zijn vrouw verliest door moord trekt hij zich terug in de woestijn. Hier opent hij een hotel, genaamd het Vredeshotel. Iedereen die woont in het hotel zal door hem beschermt worden, wat ze ook gedaan hebben. Jarenlang gaat het goed en zelfs de meest gevreesde criminelen respecteren, mede uit angst, de regels van het hotel. Dan staat er op een dag ineens een vrouw voor het hotel. In eerste instantie gaat alles nog goed, tot er een grote bende voor de deur staat. De bendeleden willen de vrouw hebben omdat zij hun baas heeft omgebracht. De vrouw blijkt ook iemand te zijn die het niet al te nauw neemt met het vertellen van de waarheid. The King staat voor het eerst in zijn leven als hoteleigenaar voor een moeilijk keuze. Of de vrouw binnenhouden en een grootschalige oorlog riskeren met de bende, of de vrouw eruit zetten.

Chow Yun-Fat en John Woo zijn een acteur-regisseur duo dat in Hong Kong garant heeft gestaan voor veel successen. Films als Hard Boiled, The Killer en de A Better Tomorrow trilogie waren allemaal een groot succes en staan nog steeds bekend als enkele van de beste films ooit gemaakt in Hong Kong. Ook aan de hier besproken film hebben ze samengewerkt, hoewel deze keer John Woo niet als regisseur aan de film is verbonden. Peace Hotel is namelijk geproduceerd door John Woo en op de regisseurstoel heeft Wai Ka-Fai plaatsgenomen, een man met verder weinig grote films op zijn naam. Op de hoes van de DVD staat echter wel met grote letters geschreven, \"A John Woo Film\". Een enigszins misleidende zin dus.
Peace Hotel is een redelijke film maar ook niet meer dan dat. Het verhaal speelt zich af begin jaren \'30 van de vorige eeuw en wordt gepresenteerd als een soort western. In feite dus een Eastern aangezien de film zich wel in China afspeelt. Nou zijn er wel meer van deze films gemaakt, maar zoals eerder gezegd valt deze prent niet echt onder de klappers binnen het genre. De actiescènes zijn goed gemaakt en best vermakelijk. Hier is goed te zien dat de regisseur goed heeft gekeken naar de projecten van zijn beroemde producent. Ook is er wat humor aanwezig, vooral in de persoon van Cecilia Yip die een vrij irritant personage speelt. Toch kan het allemaal niet echt overtuigen en vraag je soms af waar je naar aan het kijken bent. De film lijkt maar niet te kunnen kiezen welke kant op te gaan en lijkt van allerlei genres iets mee te willen pikken.
Chow Yun-Fat zet maar weer eens goede rol neer, maar hij wordt duidelijk teruggehouden door het materiaal waarmee hij moest werken. Dit was overigens zijn laatste film in Hong Kong voordat hij zijn geluk in Amerika ging beproeven. Inmiddels heeft hij weer enkele films gemaakt in Hong Kong en voor 2008 staat er zelfs weer een project met John Woo op het programma. Zoals gezegd zien we ook Cecilia Yip voorbij komen. Haar karakter is vrij irritant, maar gaandeweg de film wordt haar karakter wat leuker om naar te kijken. Verder zijn er eigenlijk geen bekenden in de film aanwezig en het verhaal draait dan ook grotendeels om het karakter van Chow Yun-Fat.
Peace Hotel is een prent die het allemaal goed bedoelt en waarschijnlijk ook iets meer had kunnen zijn, maar helaas weet het allemaal niet te overtuigen. Zeker leuk om een keer te zien, maar echt veel herkijkwaarde heeft de film niet.

Genre: Actie, Western
Jaar: 1995
Speelduur: 87 min
  • Dolby Digital 2.0 - Kantonees
EAN: 8715664017111

Peace Hotel staat anamorf op de DVD in het formaat 1.85:1. De kwaliteit van het beeld is prima, zeker voor een film uit Hong Kong. Vaak hebben oudere transfers van films uit deze regio nogal wat problemen, mede door het slecht opslaan van de originele prints. Hier is dat gelukkig niet het geval. Achter op de hoes staat te lezen dat het beeld is gerestaureerd van een High Definition transfer en dit uit zich vooral in de scherpte. Deze is gedurende de gehele film goed, met hier en daar wat softe momenten. Deze momenten lijken eerder het gevolg van slecht scherpstellen van de camera dan problemen met de transfer. De film bevat niet veel felle kleuren en vrijwel alleen bruine en zandkleurige tinten komen voorbij. Dit is uiteraard gedaan om het westerngevoel te verhogen. De huidtinten komen natuurlijk over. Ook contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn allen voldoende. Artefacten zijn niet tot nauwelijks aanwezig, soms alleen wat lichte beeldruis.
De film is verdeeld in 7 hoofdstukken, wat natuurlijk niet al te veel is. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 stereotrack (224 kb/s) in de originele Kantonese taal. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig. Veel meer valt er eigenlijk niet te vertellen over de track aangezien dit formaat zo zijn beperkingen heeft. Een minpunt aan de track is wel dat er vrij weinig laag aanwezig is. Hierdoor klinkt het geluid wat kil en maken de actiescènes niet echt veel indruk. Het feit dat de originele track aanwezig is, is uiteraard wel weer een groot pluspunt. Een track die dus doet wat hij moet doen en dat is geluid leveren bij de beelden op het scherm.

Er is één menu aanwezig op de DVD en deze wordt anamorf weergegeven in het formaat 1.85:1. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Aangezien het menu alleen te gebruiken is om de ondertiteling aan te zetten of uit, mag het geen verrassing heten dat er geen extra\'s op deze uitgave te vinden zijn.

Chow Yun-Fat speelt in Peace Hotel een huurmoordenaar die na de moord op zijn vrouw een hotel is begonnen. Hier is iedereen welkom, ongeacht wat ze gedaan hebben. Tevens beschermt hij zijn klanten tegen indringers en daarom is het hotel een toevluchtsoord voor mensen in problemen. Dit gaat allemaal goed tot er op een dag een vrouw binnenkomt die problemen heeft met een bende. De film is geproduceerd door John Woo en de regisseur van dienst heeft duidelijk goed gekeken naar het indrukwekkende oeuvre van zijn producent. De actiescènes zijn dan ook goed gemaakt, maar toch mist de film hier en daar wat. Chow Yun-Fat speelt goed en ook de rest van de cast brengt het er goed vanaf. De DVD heeft een goede beeldkwaliteit en een redelijke audiotrack. Extra\'s zijn niet aanwezig.