Alfred J. Kwak - Magie 1

12-10-2006

6.7

Alfred J. Kwak - Magie 1 (DVD)

December 1989 begon de VARA de wekelijkse uitzendingen van de 52-delige animatie televisieserie over de eigenzinnige eend Alfred Jodocus Kwak. De avonturen van Alfred J. Kwak zijn nu beschikbaar op DVD. Op de DVD Veiligheid & Gezondheid 1 staan de volgende drie afleveringen:

Aflevering 9: De Geest In De Fles
Omdat Alfred zo groot is geworden hebben Henk en hij een nieuw huis gebouwd. Op het feestje ter ere van de nieuw woning krijgt Alfred van Ollie de Ooievaar een antieke fles cadeau. Wat Alfred en Ollie niet weten is in de fles een groot gevaar schuilt.

Aflevering 10: De Heilige Tulband
De koning stuurt twee bedienden uit om de antieke magische fles op te sporen. Om middernacht gaat de kurk eraf en Alfred weet van niets. De bedienden zijn te laat om Afred te waarschuwen voor de kwade geest…

Aflevering 39: De Heks
Winnie zal op de kinderen van Ollie passen, maar heeft het te druk en dus gaat Alfred alvast naar Ollie’s huis. Alfred weet de drukke kinderen bezig te houden met het verhaal van Hans en Grietje. Daardoor valt Alfred zelf ook in slaap en droomt van een angstaanjagende heks.

In 1978 ontstond bij toeval het verhaal van Alfred Jodocus Kwak. De eerste uitvoering van het ‘sprookje in Eend grote terts’ was voor schoolkinderen in Den Haag, maar al gauw veroverde het sprookje van Alfred de theaters in Nederland en alles wat daarbuiten ligt. Er werd een grammofoonplaat van het verhaal gemaakt, samen met het Residentie Orkest. De gelden kwamen ten goede aan Unicef. Het succes van Alfred was niet meer te stoppen. Naast enkele boeken en CD’s verscheen eind 1989 een 52-delige tekenfilmserie over deze eigenzinnig eend. De Duitse ontwerpers Harald Siepermann en Hans Bacher tekenden de figuurtjes van Alfred Kwak. In totaal komen in de serie meer dan 250 verschillende figuren voor, allemaal bedacht door Herman van Veen. Achttien maanden is met 150 man aan de serie gewerkt. Met een budget van ruim 16 miljoen euro (36 miljoen gulden) was Alfred J. Kwak toentertijd de duurste tekenfilmproductie die ooit in Europa is gemaakt. De serie is een co-productie van tv-stations in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Tokio. In Nederland werd de serie uitgezonden door de VARA. Toen de eerste plannen van de tekenfilmserie er lagen, bleek Disney Studios veel interesse te hebben om de serie te produceren. Maar producent Dennis Livson prijst ze zich gelukkig dat Alfred J. Kwak een grotendeels Nederlandse productie is geworden. Alfred is tenslotte een Nederlandse eend. Het wereldwijde succes van Alfred laat zich moeilijk beschrijven. Met de eend Alfred bracht Herman verschillende sociale thema’s op eenvoudige maar doeltreffende wijze aan de orde. Alfred zet zich vanuit een eenvoudige oprechte overtuiging in voor allerlei sociale misstanden en strijdt tegen onrecht, tirannen en andere misdadigers. Alfred is een nieuwsgierige eend, die zich bij alles afvraagt waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren en of het wel goed is dat ze gebeuren. Op deze wijze worden moeilijke maatschappelijke problemen op heel verhelderende wijze voor het voetlicht gebracht. Herman van Veen kreeg in 1991 voor de tekenfilmserie de Duitse “Golden Camera” prijs uitgereikt. En zoals het bij hem past, ging een deel van de opbrengsten naar Herman’s Stichting Colombine.

Door Disky worden alle 52 afleveringen op DVD uitgebracht. Op elke DVD staan drie afleveringen. De avonturen van Alfred en zijn vriendjes zijn gegroepeerd naar onderwerp. Helaas betekent dit dat de afleveringen op de DVD’s in een heel andere volgorde staan als toentertijd op televisie is uitgezonden. Dit heeft onder tot gevolg dat Alfred’s vriendin Winnie, die vanaf aflevering 27 in de serie komt, hier wat plotseling tevoorschijn komt in aflevering 39. Over het waarom van de keuze om niet de chronologische volgorde aan te houden hebben we helaas geen informatie.

Genre: Animatie
Jaar: 1990
Speelduur: 70 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Disky
EAN: 8711539042509

• Kleurboekje

De tekenfilmserie is gemaakt in het standaard 1.33:1 fullframe beeldformaat en de afleveringen staan ook deze beeldverhouding op deze DVD. De beeldkwaliteit is gelijk de andere Alfred J. Kwak uitgaven van redelijke kwaliteit. Het beeld is voldoende kleurrijk, waarbij de kleuren goed verzadigd en helder ogen. Het beeld oogt niet zo heel scherp en heeft daarbij een matige detaillering. Het beeld is niet helemaal vrij van vuiltjes of beschadigingen. De transfer is afkomstig van een interlaced videobron, wat bij weergave op een monitor of projector leidt tot het kameffect. Dit heeft ook tot gevolg dat af en toe aliasing zichtbaar is. Cross colouration is af en toe te zien, evenals de gevolgen van het toepassen van ruisfiltering. Aflevering 39 heeft op twee plaatsen in het beeld een licht verstoord beeld, mogelijk als gevolg van een tapetracking probleem of een beschadigde videoband (screenshot 4 & 5). Af en toe zijn compressiefoutjes te zien. In lichte mate is edge enhancement gebruikt om de scherpte indruk van het beeld te verhogen. De DVD is van het type DVD-5. Elke aflevering duurt 23 minuten, waarbij de aflevering zijn opgedeeld in 6 chapterstops. Een ondertiteling is niet aanwezig.De tekenfilmserie is gemaakt in het standaard 1.33:1 fullframe beeldformaat en de afleveringen staan ook deze beeldverhouding op deze DVD. De beeldkwaliteit is gelijk de andere Alfred J. Kwak uitgaven van redelijke kwaliteit. Het beeld is voldoende kleurrijk, waarbij de kleuren goed verzadigd en helder ogen. Het beeld oogt niet zo heel scherp en heeft daarbij een matige detaillering. Het beeld is niet helemaal vrij van vuiltjes of beschadigingen. De transfer is afkomstig van een interlaced videobron, wat bij weergave op een monitor of projector leidt tot het kameffect. Dit heeft ook tot gevolg dat af en toe aliasing zichtbaar is. Cross colouration is af en toe te zien, evenals de gevolgen van het toepassen van ruisfiltering. Aflevering 39 heeft op twee plaatsen in het beeld een licht verstoord beeld, mogelijk als gevolg van een tapetracking probleem of een beschadigde videoband (screenshot 4 & 5). Af en toe zijn compressiefoutjes te zien. In lichte mate is edge enhancement gebruikt om de scherpte indruk van het beeld te verhogen. De DVD is van het type DVD-5. Elke aflevering duurt 23 minuten, waarbij de aflevering zijn opgedeeld in 6 chapterstops. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De originele Nederlandstalige stereosoundtrack staat als een Nederlandstalige Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 224 kb/s) op de DVD. Evenals het beeld heeft ook de soundtrack een redelijke kwaliteit. De stemmen en geluiden beperken zich tot het midden van het geluidsbeeld. Het stereobeeld is voornamelijk afkomstig van de muziek. Deze muziek is geschreven en gespeeld door Herman van Veen’s vaste muzikale begeleider Erik van der Wurf. Het stereobeeld is redelijk beperkt. Laag en hoog zijn in de soundtrack in voldoende mate aanwezig. De stemmen zijn altijd goed te volgen.

Op de DVD staan geen extra’s. In de verpakking zit een klein kleur- en spelletjesboekje voor de jeugd.

Aan de binnenzijde heeft Herman van Veen een kort woordje geschreven gerelateerd aan de titel van deze DVD: Magie. Een stukje tekst schrijft hij onder andere dat Alfred een druk baasje is en zelfs in zijn dromen niet tot rust komt.

December 1989 begon de VARA de wekelijkse uitzendingen van de 52-delige animatie televisieserie over de eigenzinnige eend Alfred Jodocus Kwak. Alfred J. Kwak is een idee van Herman van Veen. Alfred is een nieuwsgierige eend, die zich bij alles afvraagt waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren en of het wel goed is dat ze gebeuren. Op deze wijze worden moeilijke maatschappelijke problemen op heel verhelderende wijze voor het voetlicht gebracht. Door Disky worden alle 52 afleveringen op DVD uitgebracht, waar drie afleveringen op één DVD staan. De aflevering staan helaas niet in chronologische volgorde op de DVD’s, maar zijn gegroepeerd per onderwerp. Op de DVD Magie 1 staan de afleveringen 9, 10 en 39. De kwaliteit van beeld en geluid is matig. Als extraatje zit bij de DVD een tekenboekje bijgesloten. Op de DVD zelf staan geen extra’s. De tekenfilmserie is geschikt voor jong en oud en is van harte aanbevolen.

Overzicht van de Alfred J. Kwak DVD uitgaven
Liefde 1
- 1: De Eieren