Love in the Time of Cholera

04-10-2008

7

Love in the Time of Cholera (DVD)

Op het moment dat de jonge telegrafist Florentino Ariza (Unax Ugalde) de mooie Fermina Daza (Giovanna Mezzogiorno) voor het eerst ziet in het huis van haar vader slaat zijn hart een paar slagen over. Dit is het mooiste meisje dat hij ooit heeft gezien. De twee worden verliefd en sturen elkaar in het geheim liefdesbrieven. Florentino beloofd haar zijn eeuwige liefde. Als Fermina's vader de relatie ontdekt is het meteen afgelopen. Florentino's niet goed genoeg om zijn dochter te mogen trouwen. Fermina's vader heeft een andere man voor zijn dochter op het oog; dokter Juvenal Urbino (Benjamin Bratt), die haar onderzoekt wegens vermeende cholera. De twee trouwen al snel en gaan op een verre huwelijksreis. Florentino (nu Javier Bardem) blijft wanhopig achter. Troost vindt hij bij zijn moeder, die hem graag wil koppelen aan een vrouw. Florentino weet zich in bed aardig te redden met vele honderden vrouwen, maar zijn emotionele liefde is slechts bestemd voor die ene, onbereikbare vrouw; Fermina.

Love in the Time of Cholera is het eerste boek van de Colombiaanse schrijver Gabriel García Márquez dat in het Engels is verfilmd. Het duurde bijna twee jaar voordat producer Scott Steindorf de rechten van het boek had. In eerste instantie wilde de auteur namelijk niet dat de film Engelstalig zou worden. Maar na een bod van 3 miljoen dollar ging hij uiteindelijk overstag.
Het is niet makkelijk om het boek van meer dan 520 bladzijdes over te brengen naar het witte doek in een film van ongeveer twee uur. Het boek is zeer gedetailleerd en om al die details in een film te verwerken is niet te doen. Regisseur Mike Newell (Harry Potter en de Vuurbeker, Four Weddings and a Funeral, Donnie Brasco) doet een poging en weet een redelijk goede adaptatie van het boek te maken. De grote lijnen van het verhaal uit het boek zitten ook in de film, al is de film niet zo poëtisch als het boek. Maar eigenlijk moet je het boek direct loslaten. Volgens sommigen, inclusief García Márquez, is de Zuid-Amerikaanse literatuur namelijk niet te verfilmen in het Engels. Daarom moet je Love in the Time of Cholera als een op zichzelf staand project beschouwen. Je krijgt dan een romantisch melodrama voorgeschoteld met een goed verhaal in een prachtige setting. De warme, Zuid-Amerikaanse, sfeer komt goed over in de film en de decors en aankleding zijn erg mooi. De hoofdpersoon in de film, Florentino Ariza, is een nogal suffe man, prachtig vormgegeven door Javier Bardem, die zijn hele leven verliefd is op één vrouw, maar deze is onbereikbaar voor hem. Intussen bedrijft hij de fysieke liefde met honderden vrouwen, die hem echter emotioneel niets doen. De scènes waarin Florentina met diverse vrouwen de liefde bedrijft komen nogal slapstickachtig over, maar daarmee benadrukken ze wel dat seks voor Florentino geen emotionele waarde heeft. Het is slechts genieten van fysiek contact. De echte liefde bewaart hij voor Fermina. Soms krijg je wat moeite met het personage Florentina. Je ergert je aan hem, omdat hij zijn emoties niet kan uiten. En dat is misschien wel het grote manco van de film: emotie. Of eigenlijk het ontbreken daarvan. Florentino kan het niet uiten en Fermina wíl het niet uiten. Zij plooit zich naar de wensen van haar man en cijfert zichzelf bijna volledig weg. Dat maakt dat de film niet overal even consistent is. Prachtige scènes worden afgewisseld met pathetisch aandoende scènes van Florentina met zijn moeder of een tenenkrommende scène van de huwelijksnacht van Fermina en haar nieuwe echtgenoot Juvenal Urbino (gespeeld door Benjamin Bratt, bekend van (The Great Raid en Law & Order).
Waar Javier Bardem als Florentina Ariza de sterren van de hemel speelt, heeft Giovanna Mezzogiorno met haar rol van Fermina Urbino wat meer moeite. Ze is te eendimensionaal. De film speelt zich af in een tijdspanne van ruim vijftig jaar, maar Fermina maakt in de film nauwelijks enige ontwikkeling door. Daarnaast ziet ze er erg ongeloofwaardig uit als oude vrouw, maar dat komt niet zozeer door het spel van Mezzogiorno alswel door de niet overtuigende make-up. Dat doet afbreuk aan haar personage. Bij Florentino Ariza is die veroudering erg goed gedaan, bij Fermina komt dat helaas niet goed over.
Al met al is Love in the Time of Cholera geen slechte film. Hier en daar zitten er wat haken en ogen aan en je moet niet het boek als leidraad nemen. Anders blijft er niet veel van over. Diegene die uit is op een literaire verfilming komt waarschijnlijk van een koude kermis thuis, maar als romantisch melodrama is de film echter wel degelijk onderhoudend genoeg.

Speelduur: 133 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777923894

Op de DVD staat de film in het originele beeldformaat van 2.35:1 en natuurlijk is het anamorf. Zoals het een recente film betaamd is de print vrij van beschadigingen en vuiltjes. De transfer komt heel filmisch over en ziet er prima uit. De scherpte is prima, al is het niet helemaal gestoken scherp. De detaillering en contrast zijn goed met een solide zwartniveau. Er is wat filmgrain te zien en een hele enkele keer is lichte edge-enhancement toegepast. Het kleurgebruik is heel smaakvol met vaak wat warme tinten, wat een broeierige sfeer tot gevolg heeft. Een mooie transfer met een paar kleine aanmerkingen.
De film heeft 20 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is goed verzorgd, maar heeft een vrij rafelig lettertype. De bovenste regel is in het beeldvlak geplaatst, de onderste staat in de zwarte balk.

De DVD beschikt over een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. We concentreren ons hier op het meerkanaals geluid. Het geluid concentreert zich voornamelijk op de frontkanalen. Dialogen komen hoofdzakelijk uit het middenkanaal, maar vaak is er ook een lichte overspraak naar de frontspeakers. Bij buitenscènes wordt er goed gebruik gemaakt van de front- en surroundkanalen, wat voor een mooi ruimtelijke werking zorgt. Naast sferen en muziek zijn er dan ook geluidseffecten in split-surround aanwezig. Bij binnenscènes is die ruimtelijke werking een stuk minder. Daar spelen de surroundkanalen, op een enkele uitzondering na, nauwelijks een rol. Het LFE-kanaal doet ook maar sporadisch mee, maar heeft dan wel een mooi laag. De filmmuziek is vrij ingetogen, maar de aanwezige liedjes (van de Colombiaanse zangeres Shakira) zorgen voor een vrolijke, typisch Zuid-Amerikaanse, stemming.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat en een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Alle extra's zijn in 2.35:1 anamorf beeldformaat.

Regisseur Mike Newell geeft zijn commentaar bij de film. Hij heeft nogal de neiging om dat te vertellen wat je al ziet, maar komt ook nog wel met wat achtergrondinformatie op de proppen. Soms weet hij z'n acteurs wel heel erg de hemel in te prijzen. Het audiocommentaar is helaas niet ondertiteld.

The Making of (30½ min)
Deze uitgebreide making of gaat in op vele aspecten van de film. Er zijn veel beelden van de set en interviews met producers, regisseur Newell en scenarioschrijver Ronald Harwood over de totstandkoming van het verhaal. En ook de discussie of de film in het Engels of Spaans gedraaid moest worden. Het wordt ook duidelijk waarom de film in Colombia is opgenomen, waar in eerste instantie aan Brazilië werd gedacht. De Colombiaanse vice-president had hier de hand in. Het laatste deel gaat over de totstandkoming van de muziek van Antonio Pinto.

Deleted Scenes (18½ min)
Zeventien scènes die de uiteindelijke versie van de film niet gehaald hebben. Er is optioneel commentaar van editor Mick Audsley beschikbaar, die een duidelijke uitleg geeft wat de achtergronden van deze scènes zijn.
De dialogen van de scènes zijn Nederlands ondertiteld, het commentaar niet.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer van de film.

Florentino Ariza ziet op jonge leeftijd het mooiste meisje van de wereld, Fermina. De twee worden verliefd en Florentino beloofd haar zijn eeuwige liefde. Fermina wordt echter gekoppeld aan dokter Urbino en wordt onbereikbaar voor Florentino. Hij kan haar echter niet vergeten en blijft zijn hele leven aan haar denken, terwijl hij door de jaren heen met honderden vrouwen de liefde bedrijft.
Love in the Time of Cholera is een verfilming van het boek van de Colombiaanse schrijver Gabriel García Márquez. Hoewel de verhaallijn van het boek goed wordt gevolgd heeft het niet dezelfde diepgang en poëzie als de roman. Los daarvan is het een romantisch melodrama dat z'n manco's heeft, maar nog voldoende kwaliteit biedt. Pluspunt daarbij zijn de prachtige beelden van Zuid-Amerika. De beeld- en geluidkwaliteit van deze DVD zijn prima in orde. Een aantal extra's maken dit een interessante DVDrelease. Voor diegene die het boek geweldig vinden is de film waarschijnlijk een teleurstelling, maar voor de gemiddelde filmliefhebber valt er zeker wat te halen, al is het geen klassieker zoals het boek wél is.