Pinokkio (SE)

01-05-2003

7.8

Pinokkio (SE) (DVD)

De oude, vriendelijke houtsnijder Gepetto woont alleen met zijn zelfgemaakte meubels en speelgoed. Hij heeft net een nieuwe houten marionetpop gemaakt, die hij Pinokkio noemt. Ach, denkt hij bij zichzelf, zou het niet mooi zijn als Pinokkio een echte jongen zou zijn. Die nacht laat de blauwe fee de wens van Gepetto in vervulling gaan. Ze kan Pinokkio laten leven. Maar eerst moet Pinokkio als levende pop bewijzen dat hij een goed karakter heeft. Japie Krekel, die toevallig in de buurt is, wordt aangesteld als zijn ‘geweten’. Gepetto die wakker is geworden van het lawaai, weet niet wat hem overkomt. Hij is dolblij. Uiteraard gaat Pinokkio als goede jongen de volgende ochtend naar school. Twee gewiekste oplichters zien Pinokkio als hij naar school loopt. Een levende pop zonder touwtjes, daar is geld mee te verdienen. Zij maken Pinokkio wijs dat hij een grote ster kan worden en verkopen hem aan de gemene Stromboli. De eerste levensles van Pinokkio is daarmee begonnen en er zullen er nog meer volgen alvorens hij een echte jongen kan worden.

In 1937 verraste Walt Disney vriend en vijand met zijn eerste lange tekenfilm ‘Snowwhite and the Seven Dwarfs’ (Sneeuwwitje in de Zeven Dwergen). De film werd een ongekend succes en veranderde de geschiedenis van de tekenfilm. Mede door dit grote succes was Disney al snel begonnen aan de tweede lange tekenfilm Pinocchio (Pinokkio). Wederom bracht Disney een bestaand sprookjesverhaal op magische wijze tot leven. Qua tekentechnieken overtrof Disney zijn eerste film. Dit betrof vooral de natuurlijke wijze van bewegen van de karakters en de diepte en detaillering in de achtergronden. Besef dat deze film gemaakt is in de beginperiode van de tekenfilm zonder computers. Elke detail, elke cel en elk frame is met de hand ingetekend. Meer dan 700 medewerkers bij Disney hebben aan dit zeer tijdrovende proces meegewerkt. Maar het resultaat is dan ook ongeëvenaard. Hoe mooi tegenwoordig de tekenfilms dankzij computeranimatie ook zijn, zij missen de schoonheid zoals je die in de traditioneel gemaakte tekenfilms als Pinokkio tegenkomt.
Muziek is altijd een belangrijk onderdeel geweest bij de tekenfilm, zeker bij Disney. De muziek van Pinokkio heeft, evenals het liedje ‘When You Wish Upon A Star’, in 1941 een Oscar onderscheiding gekregen.
In 1992 is de film voor een re-release in de Amerikaanse bioscopen, geheel gerestaureerd. Beeldje voor beeldje zijn de originele negatieven opgeknapt, een proces waarvoor men bijna een jaar nodig had.

Genre: Animatie
Jaar: 1940
Speelduur: 84 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8711875949333

• Op zoek naar Japie Krekel
  • Pinokkio “een wens komt uit”, achtergrondreportage
  • Sing-Along Song “Figaro & Cleo”
  • Sing-Along Song “Manneke van hout”
  • Ik doe geen domme dingen
  • Ik speel niet met vuur
  • Vergelijking storyboard en definitieve film
  • Originele bioscooptrailer uit 1940

De oorspronkelijke beeldverhouding van de film is het ‘standard academy’ formaat 1.37:1. Op de DVD staat de film is nagenoeg hetzelfde full frame formaat 1.33:1.
Vergeleken bij de eerste DVD release van Pinokkio, valt direct op dat het beeld zichtbaar is verbeterd. Bekijk de screenshots van onze bespreking van de eerder release van Pinokkio en vergelijk dat eens met screenshots 1 & 2 van deze nieuwe uitgave. Het beeld oogt zeer scherp met een uitstekende detaillering. Ook het contrast is prima met een goed diepzwart. De kleuren zien er helder en natuurlijk uit. Je wordt hier getrakteerd op een prachtig beeld van deze ruim 60 jaar oude film. De kwaliteit haalt niet hetzelfde niveau als het gerestaureerde beeld van Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen. Enkele ongerechtigheden zijn toch nog in het beeld blijven zitten. Af en toe is een spettertje te zien en in sommige egale vlakken valt lichte beeldruis op. Het beeld is verder niet helemaal vrij van kleine compressiefoutjes. Op zich zijn dit kleine minpuntjes, want de algehele indruk van het beeld is zeer goed.
De Nederlandse ondertiteling is goed, zowel dialogen als liedteksten zijn ondertiteld. De ondertiteling (wit) staat redelijk goed geplaatst onder in het beeld.

De oorspronkelijke monotracks zijn ook onderhanden genomen. In vier talen (Nederlands, Engels, Pools en Frans) staat de film nu in Dolby Digital 5.1 op de schijf. De Engelse track heeft een bitrate van 448 kb/s, de overige tracks hebben de lagere bitrate van 384 kb/s gekregen. Voor deze review zijn alleen de Engelse soundtrack en de Nederlandse nasynchronisatie beluisterd.
Bij de Engelse soundtrack is aan de stemmen goed te horen dat het echt een oude soundtrack is. Bij de restauratie heeft men er goed voor gezorgd dat de stemmen uit de centerspeaker komen. De dialogen en zangstemmen zijn goed verstaanbaar. De soundtrack klinkt mooi ‘schoon’ en is vrij van ruis en kraak. De steeds aanwezige muziek komt nu met een redelijk breed stereo geluid uit de frontspeakers, maar sommige momenten verraad ook de muziek het duidelijke mono karakter van de soundtrack. De surroundkanalen worden zeer minimaal gebruikt om de muziek, met name bij de liedjes, een ruimtelijk karakter te geven. Verder worden zowel de surroundkanalen als het subwoofer kanaal nauwelijks gebruikt. Het beperkte frequentiebereik en de wat schelle stemmen verraden de leeftijd van de film, die verder voor een film van ruim 60 jaar oud, verrassend goed klinkt.

De eerste release van Pinokkio in de Nederlandse bioscopen had een Nederlandse bewerking van Martine Bijl met stemmen van Piet Ekel, Henk van der Molen, Ger Smit en Martine Bijl. Voor de re-release begin jaren ’90 is de Nederlandse nasynchronisatie opnieuw ingesproken en is het taalgebruik aangepast aan de ‘moderne’ tijd. Deze laatste nasynchronisatie staat op deze DVD. Je kunt goed horen dat de Nederlandse nasynchronisatie van een latere leeftijd is. De muziek klinkt hetzelfde als bij de Engelse versie, maar de stemmen klinken veel voller.

Nog steeds start een Disney DVD irritant met een verplicht aantal reclame trailers. Door herhaaldelijk de ‘forward’ toets te gebruiken kun je er snel doorheen skippen, of je drukt gewoon direct op de menutoets.
De breedbeeldmenu’s zijn uiteraard weer filmgerelateerde animaties in breedbeeldformaat met muziek en naar keuze in het Nederlands, Engels, Pools of Frans beschikbaar. De DVD heeft een aantal leuke extra’s, die wat betreft opzet gelijk zijn aan eerdere Disney releases. Alle extra’s hebben DD2.0 geluid (bitrate 192 kb/s) en worden in 4x3 formaat gepresenteerd. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld of gesproken. Een overzicht:

Spel: Op zoek naar Japie Krekel. Een opvoedkundig vraag/antwoord spelletje voor de jeugd, waarbij je wordt beloond met de tekenfilm Cat Nap Pluto uit 1947 als je de vragen goed hebt beantwoord.

Pinokkio ‘Een Wens Komt Uit’ Achtergrondinformatie . Een korte 5 minuten durende featurette over het maken van Pinokkio.

Meezingen is mogelijk met Sing-Along Song Figaro & Cleo (1:33 minuten) en met Sing-Along Song Manneke van Hout (Little Wooden Head) (2:14 minuten).

Zoals gebruikelijk plaatst Disney ook wat korte animaties uit de ‘oude doos’ op de schijf waarvan het onderwerp een relatie heeft met de hoofdfilm. In dit geval is dat de korte animatiefilm ‘Ik Doe Geen Domme Dingen’ (I’m No Fool Having Fun) (8:21 minuten). Een tekenfilm met Japie Krekel uit 1956. Evenzo met ‘Ik Speel niet met vuur‘ (I’m No Fool With Fire) (8:00 minuten). Nog een tekenfilm met Japie Krekel, nu uit 1955.

Dan is er nog de Vergelijking Storyboard en Definitieve Film (4:06 minuten). Een vergelijking met boven in het beeld de storyboardtekening en de uiteindelijke scène onder in het beeld.

En als laatste de Originele Bioscooptrailer uit 1940 (1:54 minuten).

Bij de DVD zit ook een inlay met in drie talen een overzicht van de tracklisting.

Na het grote succes van Disney’s Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen in 1937 bracht Disney drie jaar later in 1940 opnieuw een avondvullende tekenfilm uit. Pinokkio is daarmee Disneys 2e klassieker en wederom een waar meesterwerk waarbij een sprookjesverhaal op magische wijze tot leven wordt gebracht.
De beeldkwaliteit van ruim 60 jaar oude is opgeknapt en ziet er zeer goed uit. Ook de geluidskwaliteit is digitaal opgeknapt en het geluid klinkt ook prima. Natuurlijk blijven beeld en geluid de leeftijd van de film verraden, maar dat neemt niet weg dat je kunt genieten van prima beeld en geluid. Toegevoegd zijn een aantal leuke extra’s die meer onderhoudend dan informatief zijn. Uiteraard is deze schijf weer een verplichte aanschaf voor de Disney liefhebber.