Bette Midler DVD Collection

09-06-2003

5.6

Bette Midler DVD Collection (DVD)

Ruthles People (1986 – 90 minuten)
Sam Stone (Danny DeVito), een cynische zakenman, is vastbesloten zich van zijn lastige vrouw Barbara (Bette Midler) te ontdoen. Hij heeft aan alles gedacht, behalve dan dat Ken (Judge Reinhold) en Sandy (Helen Slater), onder zijn neus Barbara ontvoeren. Omdat Sam de twee heeft bedrogen willen ze hem op deze wijze terugpakken. Ze eisen losgeld van $ 500.000 of anders zullen ze Barbara zonder medelijden ombrengen. Sam gelooft zijn oren niet. Meteen waarschuwt hij de politie en de pers en wacht ongeduldig de moord op zijn vrouw af. Op hetzelfde moment speelt zijn maîtresse Carol met het idee om met behulp van een halfzachte gigolo Sam te chanteren.

Beaches (1988 – 125 minuten)
Aan het strand leren ze elkaar als kind bij toeval kennen. Aan het strand zullen ze later voorgoed afscheid van elkaar moeten nemen. De vulgaire, mondaine, gekke CC Bloom (Bette Midler) en de mooie, intelligente, lieftallige Hillary Whitney (Barbara Hershey) komen uit totaal verschillende milieus. Lief en leed delen ze, ze maken goede en slechte tijden met elkaar door. Gestrande huwelijken, opbloeiende carrières, ze lachen, ze huilen …. Het zal een vriendschap voor het leven blijken.

Outrageous Fortune (1987 – 95 minuten)
Lauren Ames (Shelley Long) is leuk om te zien, goed opgevoed en een tikkeltje bekakt. Sandy Brozinsky (Bette Midler) daarentegen heeft een opvoeding genoten die je gevoeglijk kunt vergeten en neemt geen enkel blad voor de mond. Beide schrijven zich in voor een masterclass acteren bij Stanislav Korzenowski (Robert Prosky). Wat ze niet van elkaar weten is dat ze dezelfde vriend Michael Santers (Peter Coyote) hebben. Op een kwade dag doet Michael een boodschap in een bloemenwinkel die prompt in de lucht vliegt. Bij toeval gaan de dames gelijktijdig naar het lijkenhuis om hun minnaar te identificeren. Zo komen ze erachter dat Michael van twee walletjes at. Alleen aan zijn onderlichaam kunnen ze nog zien dat het lijk nooit Michael kan zijn. Samen besluiten ze Michael op te sporen. Al spoedig blijkt dat ook de KGB en de CIA in Michael geïnteresseerd zijn.

Big Business (1988 – 94 minuten)
De rijke mevrouw Shelton is hoogzwanger en moet bevallen in een eenvoudig streekziekenhuis dat bij een fabriek hoort. Zij bevalt van een tweeling. Toevallig bevalt dezelfde tijd mevrouw Ratliff in hetzelfde ziekenhuis ook van een tweeling. En toevallig krijgen beide baby’s ook dezelfde naam. Door een fout worden de helft van de tweelingen per ongeluk verwisseld.
Veertig jaar later zijn Sadie Shelton (Bette Midler) en Rose Shelton (Lily Tomlin) eigenaressen van de fabriek die hun vader hen heeft nagelaten. Sadie wil de fabriek sluiten. In het plaatsje waar de fabriek staat voeren Sadie Ratliff (Bette Midler) en Rose Ratliff (Lily Tomlin) actie tegen de sluiting. Wanneer de beide dames Ratliff naar New York gaan om ervoor te zorgen dat de fabriek open blijft, worden zijn in New York aangezien voor de dames Shelton met allerlei komische situaties tot gevolg.

Bette Midler is vooral bekend als zangeres en entertainer. Met haar kleine postuur is zij des te meer nadrukkelijk aanwezig. Haar shows staan bol van de energie en haar passie voor (vulgaire) grappen. Met name het mannelijk deel van de bevolking moet het bij haar nogal eens ontgelden. In de jaren ’70 begon ze ook met een filmcarrière. Haar uitstekende vertolking in The Rose was goed voor een Oscar nominatie en een definitieve doorbraak op het witte doek. Dit resulteerde in de film Divine Madness!, waarin Midler als Divine Miss M haar acteer- en zangtalenten liet zien. Voor deze rol werd Midler genomineerd voor een Golden Globe. Enkele jaren later maakte ze enkele komische films. De drie bekendste komedies zijn te vinden in de boxset. Voor haar rol in Ruthless People, waarin ze samen met Danny DeVito speelt, leverde haar een American Comedy Award op. Een jaar later maakte ze Outrageous Fortune, waarin ze samenspeelde met Shelley Long. Long was toen vooral bekend van haar rol als Diane Chambers in de populaire televisieserie Cheers. Wederom kreeg Midler een American Comedy Award voor haar rol als de ordinaire Sandy Brozinsky. Het jaar daarop verscheen Midler samen met Lily Tomlin in wederom een komedie Big Business. En ook voor haar rol in deze film ontving Midler alweer een American Comedy Award. De rollen in Big Business waren trouwens oorspronkelijk bedoeld voor Barbra Streisand en Goldie Hawn. In datzelfde jaar speelde Midler ook een veel serieuzere rol in de film Beaches van regisseur Garry Marshall. Twee jaar later maakte Marshall het uiterst succesvolle Pretty Woman. In Beaches zong Midler negen songs, waarvan I Think It’s Going To Rain Today van Randy Newman en Wind Beneath My Wings de bekendste zijn. Voor de laatste ontving Midler een Grammy Award, de hoogste muziekonderscheiding. Ze kreeg negen jaar eerder ook al een Grammy Award voor de titelsong van The Rose.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1986
Speelduur: 404 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: -

Alle vier films staan met beeldformaat 1.85:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is redelijk goed. Scherpte en detaillering van alle films is goed. Filmgrain is in meer of mindere mate wel zichtbaar aanwezig. Met uitzondering van Beaches hebben de films veel last van filmgrain, wat de detaillering negatief beinvloed. Heel af en toe is een spettertje in het beeld te zien als gevolg van vuil of beschadiging. Contrast en zwartniveau is in alle gevallen goed in orde. Ook de kleuren zien er in het algemeen goed en natuurlijk uit. Ook hier heeft Beaches de betere beeldkwaliteit met heldere kleuren, terwijl bij de andere films de kleuren wat flets en gedateerd aandoen. De gevolgen van edge enhancement is af en toe in heel lichte mate te zien.
Alle films staan op een DVD-5 (enkellaags), waardoor er geen laagwisseling in de film zit. Alleen de film Beaches staat op een DVD-9 (dubbellaags), hier is de laagwisseling kort merkbaar. Bij alle films staat de ondertiteling (één regel) te hoog geplaatst onder in het beeld.

Alle films hebben een Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) soundtrack, die afkomstig is van een originele Dolby Stereo soundtrack. Bij alle films klinkt de soundtrack redelijk gelijk. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. Dialoog komt uiteraard uit de centerspeaker, net als het merendeel van de filmgeluiden. De muziek komt met een redelijk stereobeeld uit de frontspeakers. De surrounds worden gebruikt voor enkele omgevingsgeluiden. Tevens echoot de muziek licht na in de surrounds om het geheel een ruimtelijk karakter te geven. Incidenteel zijn er scènes waarbij de surrounds actiever worden gebruikt voor enkel effectjes. Het LFE kanaal wordt niet aangesproken. Detaillering van de soundtrack is goed met een redelijk helder hoog.

Op geen van de DVD’s staat een extra.

Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting van alle films in drie talen. Het geheel is verpakt in een uitklapbare digipack maar daarom heen een kartonnen doos. Op deze doos is een tijgerprint afgedrukt die ook nog eens zacht aanvoelt.

De Bette Midler DVD Collection is een verzamelbox met vier films waarin Bette Midler een hoofdrol speelt. De leuke komedies Ruthless People, Outrageous Fortune en Big Business leverden Midler alle drie een American Comedy Award op. De mooie film Beaches is wat serieuzer van aard. In deze films zingt Midler negen songs, waarbij ze voor één song een Grammy Award ontving.
De vier films zijn door Buena Vista in een digipack DVD set uitgebracht. De films zijn niet los verkrijgbaar. Alle films hebben redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit. Extra’s zul je op geen van de DVD’s tegenkomen. Voor fans van Midler een must have.