Adam's Rib

14-06-2003

7.3

Adam's Rib (DVD)

Adam Bonner (Spencer Tracy) is assistent officier van justitie en houdt zielsveel van zijn vrouw Amanda (Katharine Hepburn). Zijn vrouw is advocaat en neemt een zaak om Doris Attinger (Judy Holliday) te verdedigen. Doris wordt ervan beschuldigd haar man te willen vermoorden. En de aanklager is in dit geval Adam Bonner, die in dit sensationele proces geen duimbreed wil toegeven. Amanda grijpt de mislukte moordpoging van Doris op haar overspelige echtgenoot Warren Francis Attinger (Tom Ewell) aan om er een feministische zaak van te maken. En dit valt bij Adam natuurlijk niet in goede aarde. Uiteraard zorgt het juridische steekspel in de rechtszaak ook voor spitsvondig gebekvecht aan het thuisfront. Is het winnen van de zaak een huwelijkscrisis waard?

Adam’s Rib van regisseur George Cukor (1899-1983) gaat over de eeuwig durende strijd tussen de sexen. De film heeft alles mee. Spencer Tracy (1900-1967) en Katharine Hepburn (1907-) geven een acteerprestatie die geweldig is. De aanstekelijke chemie tussen hen beiden op het witte doek zal ook geïnspireerd zijn door het feit dat ze ook in werkelijkheid man en vrouw waren. Ook het scenario is geschreven door twee echtgenoten, Ruth Gordon en Garson Kanin. In 1950 was dit scenario goed voor een Oscar nominatie. En medespelers Judy Holliday, Tom Ewell, David Wayne (als Kip Lurie) and Jean Hagen (als Beryl Caighn) dragen met de nodige komische noten uitstekend bij aan het succes van deze film. De film is geheel opgenomen in het hoofdkantoor van de politie van New York.
Adam’s Rib was de zesde film waarin Tracy en Hepburn gezamenlijk de hoofdrol spelen. In totaal hebben Tracy en Hepburn samen negen films gemaakt. Adam’s Rib was hun tweede film met regisseur George Cukor. Drie jaar later maakten ze met Cukor nog een komedie; Pat and Mike (1952). Het scenario was ook bij deze film afkomstig van het duo Gordon en Kanin. Ze kregen er wederom een Oscar nominatie voor.
Adam’s Rib wordt onder de klassiekers van Hollywood geschaard en is in 1992 dan ook opgenomen op de National Film Registry List van het Amerikaanse Film Preservation Board.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1949
Speelduur: 97 min
Verpakking: Snapper
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 8717774230022

• Bioscooptrailer

Adam’s Rib is op 35 mm film vastgelegd, waarbij het negatief een beeldverhouding heeft van 1.37:1 (academy standard). De film staat met een beeldverhouding van 1.33:1 (4x3 full frame) op de DVD.
De film, in zwart/wit, ziet er goed uit. Het contrast, voor een zwart/wit film nog belangrijker voor het juist weergeven van alle grijstinten, is uitstekend. Scherpte en detaillering van het beeld zijn zo goed als ze zijn kunnen, rekening houdend met het gebruikte materiaal. Want de aanwezige ‘cigarette burns’ - gebruikt om het einde van een filmrol aan te kondigen voor de filmoperator - verraden dat voor de DVD transfer een releaseprint is gebruikt (zie screenshot 3). Verder is het beeld vrij van spetters of krasjes. De film is uitstekend opgedeeld in 30 chapterstops. De ondertiteling is lichtgrijs met een klein lettertype en staat een regeltje te hoog onder in het beeld geplaatst.

Het oorspronkelijke mono geluid van de film is in Dolby Digital 1.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD gezet. Dit betekent dat het geluid alleen uit de centerspeaker komt, alle andere speakers hebben niks te doen. Het geluid van deze bijna 55 jaar oude film uitstekend klinkt. Geen enkel moment is er ruis of vervorming te ontdekken. De dialogen zijn goed te volgen en de filmmuziek van onder andere Cole Porter komt ook goed uit de speaker, zij het dat het frequentiebereik natuurlijk zeer beperkt is. Zeker, niet te vergelijken met de huidige soundtracks met effecten, maar gezien de leeftijd van de film, klinkt het toch prima.

Het Engelstalige breedbeeld menu is statisch zonder achtergrondgeluid. Op de DVD één extra: de Theatrical Trailer (beeld 1.33:1 met DD1.0 – 192 kb/s geluid) en duurt 3 minuten.

Adam’s Rib is een film over de eeuwige strijd der sexen. Hier vorm gegeven door Tracy en Hepburn die als getrouwd stel tegenover elkaar staan bij de rechtbank. Hij als aanklager, zij als verdediger. Het scenario is afkomstig van de echtgenoten Gordon en Kanin en was goed voor een Oscar nominatie. De film is een klassieker die op de National Film Registry List van het Amerikaanse Film Preservation Board staat.
Warner presenteert deze bijna 55 jaar oude film met prima beeldkwaliteit. Ook de kwaliteit van het geluid is, ondanks dat het mono is, goed te noemen. Natuurlijk klinkt het gedateerd, maar het is ruis en kraakvrij. Enig extra is de originele bioscooptrailer. Wil je weten wie er thuis de broek aan heeft, kijk dan eens naar deze bijzonder leuke film.