Nightmare on Elmstreet 5, A: The Dream Child

Nathan Strik
02-07-2003

3.9

Nightmare on Elmstreet 5, A: The Dream Child (DVD)

Alice (Lisa Wilcox) en haar vriend Dan (Danny Hassel) zijn nog steeds gelukkig samen nadat ze in het vierde deel op het nippertje konden ontsnappen aan de dodelijke Freddy Krueger. Het lijkt echter of er iets in het onderbewustzijn van Alice aan de hand is, waardoor Freddy kans heeft gezien om terug te keren. In een vreselijke nachtmerrie ziet Alice dan ook hoe Freddy herboren wordt en weer aan het moorden slaat. Als Alice zwanger blijkt te zijn gaat er een belletje rinkelen; Freddy gebruikt het onderbewustzijn van de ongeboren baby om zijn moorddadige plannen uit te voeren. Alice moet nu zien te voorkomen dat Freddy de ziel van haar baby overneemt om op die manier herboren te worden in de echte wereld.

A Nightmare on Elmstreet 5: The Dream Child is een voortzetting van de gebeurtenissen uit het vierde deel. Er is duidelijk te merken dat de originaliteit inmiddels van de serie af is. Dat is op zich niet zo verwonderlijk na 4 deeltjes, maar bijkomend minpunt is hierbij de voorspelbaarheid van het script. Alle wendingen kun je dan ook op een kilometer afstand aan voelen komen en dat maakt het een enigszins saaie kijkervaring. Pluspunt aan de film is de art-direction en het set-design, waardoor de film er in ieder geval een heel eigen stijl op nahoudt. Vooral de scènes met het Escher-achtige trappenhuis en die met de levende striptekeningen spraken erg aan en waren erg origineel in elkaar gezet, afgezien van enkele vreselijk slechte dialogen. De one-liners van Freddy zijn ook niet zo fris als in de voorgaande deeltjes. Englund is gelukkig wel weer lekker op dreef in zijn rol, het is jammer dat hij het moet doen met zo´n afgezaagd script. Dit vijfde deel is één van de zwakste delen van de serie en weet, ondanks enkele originele ideeën, gewoonweg niet genoeg te boeien.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 1989
Speelduur: 86 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: -

• Cast & Crew Info
  • Music Videos
  • Jump to a Nightmare
  • Womb Raiders
  • The Sticky Floor
  • A Slight Miscalculation
  • Take The Stairs
  • Hopkins Directs

Het beeld is in de originele bioscoopverhouding van 1.85:1 anamorf vastgelegd op de DVD. Op de cover staat vol trots vermeld dat de film digitaal geremasterd is en het beeld ziet er dan ook heel goed uit. De gebruikte print vertoont hier en daar wat lichte grain en had wat scherper gekund, maar is verder in uitstekende staat. Contrast is erg goed en hoewel de film uiteraard erg donker is, heeft de transfer een prima schaduwdetail. We zien soms in de achtergronden wat posterisatie optreden, maar gelukkig wordt dit nergens echt storend. Edge enhancement is gelukkig spaarzaam toegepast. De ondertiteling is netjes onder in beeld geplaatst en prima te lezen. De chapterverdeling in 23 chapters is prima voor een film van deze lengte.

De originele Dolby SR track van A Nightmare on Elmstreet 5: The Dream Child heeft de volledige 5.1 behandeling gekregen voor deze release. De soundtrack is beschikbaar gesteld in Dolby Digital 5.1 (448 Kbit/s) formaat. De track klinkt ruimtelijk, met veel gebruik van de surroundkanalen voor de nodige enge geluiden en de filmmuziek. Het LFE-kanaal doet daarnaast ook weer vrolijk mee om de onbehaaglijke ervaring compleet te maken. De dialogen zijn prima verstaanbaar en komen netjes uit de centerluidspreker. Ook de track van deel 5 lijkt pitch-gecorrigeerd te zijn aangezien de Franse 5.1 track een stuk hoger klonk. Dit is goed te merken door bijvoorbeeld tijdens scènes met muziek tussen de twee tracks heen en weer te schakelen.

Helaas zijn de 7 films in ons land niet in een boxset uitgegeven maar apart, zodat de extra DVD met bonusmateriaal die in andere regio´s wel beschikbaar was, bij ons afwezig is. Deze DVD bevat toch nog enkele (helaas niet al te diepgaande) extra´s. Via de fraaie geanimeerde menu´s kunnen we kiezen uit de volgende bonussen:

Jump to a Nightmare
Dit is geen chapter-selectie, maar een snelle manier om de verschillende nachtmerrie-scènes uit de film te kunnen bekijken. Met deze handige optie spring je meteen naar één van de 8 beschikbare scènes. Een handige optie, vooral omdat de posities van deze nachtmerries niet altijd aansluiten bij de normale chapter-selectie. Een goede bonus dus.

Cast & Crew Info
Hier vind je meer informatie over acteurs Lisa Wilcox, Whitby Hertford, Beatrice Boepple, Danny Hassel, Kelly Jo Minter, Robert Englund, Erika Anderson, Burr DeBenning, Pat Surges, Nicholas Mele, Valerie Armstrong en Clarence Felder. Daarnaast zijn er infopagina´s te vinden over regisseur Stephen Hopkins, make-up specialist David Miller en producer Rupert Harvey.

Womb Raiders
In deze korte featurette (ongeveer 6 min.) krijgen we een beeld van het ontstaan van deze vijfde film en de thematiek van geboorte en baarmoeders die in deze film erg sterk aanwezig is.

The Sticky Floor
Robert Englund praat in het begin van deze mini-documentaire (bijna 6 minuten) over de special effects revolutie eind jaren ´80, begin jaren ´90 waarna de featurette verder gaat met Alan Munro (visual effects supervisor) die een zeer vermakelijke anekdote vertelt over het filmproces van de scène met de dichtslaande en exploderende deuren. Aan het eind van de documentaire vertelt David Miller (special effects) meer over de baby-Freddy pop.

A Slight Miscalculation
Hier vertelt visual effects supervisor Alan Munro dat het ontbreken van echt gruwelijke sterfscènes in de film een kleine misrekening is geweest die de film geen goed heeft gedaan. Regisseur Stephen Hopkins legt uit hoe moeilijk het is om Freddy nog eng te laten zijn nu het publiek hem al van haver tot gort kent. Deze korte featurette is ongeveer anderhalve minuut lang.

Take The Stairs
Regisseur Hopkins geeft in pakweg 1 minuut aan wat zijn motivaties waren voor de op Escher geïnspireerde scène met de trappen aan het eind van de film.

Hopkins Directs
Een enigszins teleurstellende feature. Je ziet Hopkins op de set enkele instructies geven aan Robert Englund, maar helaas is het geluid amper te verstaan en is de ondertiteling ook afwezig.

Music Videos
Op de DVD staan ook twee videoclips. De eerste is ?Are You Ready for Freddy?, van een ongenoemde rap groep. En de tweede is ?Anyway I Gotta Swing It?, van een even obscure rapper.

Naast een drietal promotionele trailers (American Psycho, American Psycho 2 en Mimic 2) is ook de originele bioscooptrailer van A Nightmare on Elmstreet 5: The Dream Child te bewonderen.

A Nightmare on Elmstreet 5: The Dream Child is één van de mindere films uit de serie, wat vooral aan het voorspelbare script en de zwakke dialogen ligt. De vormgeving van de film is wel uniek te noemen, met enkele leuke ideeën, vooral op gebied van setdesign. De beeld- en geluidskwaliteit zijn allebei prima geremasterd. Het is jammer dat de extra´s het qua inhoud een beetje laten afweten. De mini-documentaire over de ?Sticky Floor?, was nog wel het meest boeiend. Een magere sequel op een technisch prima schijfje.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.