Dennis The Menace Strikes Again / Dennis De Bengel zet de boel op stelten

16-09-2003

3.1

Dennis The Menace Strikes Again / Dennis De Bengel zet de boel op stelten (DVD)

Dennis ‘de bengel’ Mitchell (Justine Cooper) is terug. Hij heeft het met zijn kattenkwaad nog steeds op buurman George Wilson (Don Rickles) voorzien. Het wordt alleen nog gekker als Dennis’ jeugdige opa (George Kennedy) op visite komt. Samen zetten ze de buurt op stelten. Wanneer twee onbetrouwbare type meneer Wilson proberen op te lichten door hem een ‘verjongingskuur’ aan te bieden, komt Dennis in actie. Zowel de oplichters als meneer Wilson nemen hem dat niet in dank af. Alles loopt zo uit de hand dat meneer Wilson blij is als hij van Dennis af kan komen, of is de opluchting toch niet zo groot?

Zoals het met bijna elke succesvolle Hollywood film betaamt, hoort er een vervolg te komen. Zo is het Dennis The Menace ook vergaan. Soms blijken vervolgen prima te zijn en willen in incidentele gevallen nog wel eens het origineel overtreffen. In het geval van Dennis The Menace is dat zeker niet het geval. Ten eerste kunnen de nieuwe hoofdrolspelers in dit vervolg niet tippen aan de prestaties van het origineel. Positief hier is komiek Don Rickles die nu de rol van buurman Wilson neerzet. Anders dan Walter Matthau in het origineel, maar ook wel leuk. Het script is erg magertjes, alles moet natuurlijk in overtreffende trap op het origineel worden gedaan en dat werkt hier juist averechts. De jeugd vindt het desalniettemin een vermakelijke film.

Genre: Jeugd
Jaar: 1998
Speelduur: 72 min
Verpakking: Snapper
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931241618

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, maar staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. De hoes vermeldt niet geheel juist een beeldverhouding van 1.85:1. De beeldkwaliteit is uitstekend. Goed contrastrijk en scherp beeld met prima detaillering. Ook de kleuren doen erg natuurlijk aan en zijn goed verzadigd. Het beeld is verder geheel vrij van ongerechtigheden. De begintitels hebben een beetje last van telecine wobble (wiebelen in het frame).
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig en dubbellaags is. De laagwisseling heb ik niet gemerkt. De ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat te hoog geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige geluidstrack staat Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt prima met een mooi breed en ruimtelijk klinkende soundrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers, de surroundspeakers geven het geheel een ruimtelijk karakter. Omgevingsgeluiden worden door de surrounds zeer subtiel weergegeven. Het laag is voldoende om het geheel lekker vol te laten klinken.
De DVD bevat de film ook in een Nederlandse nasynchronisatie, hier als een DD2.0 surround track (bitrate 192 kb/s). Het synchroon lopen van lipbewegingen en het gesprokene valt bij de Nederlandse track wel wat tegen. De stemmen klinken erg gemaakt. Voor de kleinsten onder ons een prima track, maar de originele Engelse track geniet op alle fronten de voorkeur.

De menuschermen op de DVD zijn statische plaatjes, met achtergrondmuziek. Op de DVD staan geen extra’s.

Dennis The Menace Strikes Again, ofwel Dennis de Bengel Zet de buurt op stelten is een mager vervolg op een erg leuk origineel. De hoofdrollen worden in deze film gespeeld door allemaal andere acteurs en het in het verhaal is het allemaal te overdreven waardoor het irritant wordt.
De film is door Warner met prima beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. Voor de kleinsten is er een Nederlandse nasynchronisatie. Extra’s ontbreken.