Catch Me if You Can

24-09-2003

8.9

Catch Me if You Can (DVD)

Frank Abagnale Jr. (Leonardo DiCaprio) is een meester oplichter met FBI agent Carl Hanratty (Tom Hanks ) op zijn hielen. Hoe is het zo gekomen? Als jongen had hij bewondering voor zijn vader Frank Sr. (Christopher Walken) en de wijze waarop deze zich uit moeilijke situaties wist te redden. Dat hierbij enige onwaarheden werden gebracht, maakte het alleen maar interessanter. Frank Jr. had op school als oplichter al geoefend door zich een week lang als invalkracht voor te doen. Moeder Paula (Nathalie Baye) kwaad, maar vader Frank Sr. gaf hem een knipoog. Als vader en moeder gaan scheiden, staat Frank Jr. er voor zijn gevoel alleen voor. Hij ziet hoe een piloot succes en aanzien bij vrouwen geniet en is vast besloten piloot te worden. Niet echt natuurlijk, want Frank Jr. is een meester in het doen alsof. Als blijkt dat piloten ook nog een groot vertrouwen genieten als het gaat om het besteden van geld via cheques, weet Frank Jr. meteen hoe hij aan geld moet komen. Het namaken van cheques gaat hem bijzonder goed af, ook doordat Frank Jr. dankzij zijn charmes precies weet hoe de cheques bij de bank worden behandeld. De valse cheques trekken de aandacht van de FBI, waar agent Carl Hanratty op de zaak wordt gezet. Bijna kreeg Hanratty Frank Jr. te pakken, maar ook hier weet Frank Jr. zich op meesterlijke uit te geven voor iemand anders om zo ternauwernood te ontsnappen. Deze blamage voor de FBI en het besef dat Frank Jr. nog maar een kind is, maakt dat Hanratty met grotere vastberadenheid Frank Jr. te pakken wil krijgen. En zo besluit Frank Jr. opeens dat hij een succesvol dokter wordt. Als hij in het ziekenhuis de aardige Brenda (Amy Adams) ontmoet en haar vader (Martin Sheen) een advocaat blijkt te zijn, ligt de volgende carrièrestap van Frank Jr. voor de hand. En ieder keer blijft hij Hanratty net een stap voor.

Bovenstaande korte synopsis van de film geeft slechts heel kort iets van de film weer. De details in de film zijn te talrijk om deze in een kort verhaaltje weer te geven. Catch Me if You Can is zo op het eerste gezicht een vrij gewone film over een meesteroplichter die wordt achtervolgd door de FBI. De film ontwikkelt zich ook heel rustig en ontspannen met een vrij eenvoudige verhaallijn zonder ingewikkelde plots, spektakel of special effects. Toch weet regisseur Steven Spielberg je een film voor te schotelen die je aandacht ruim 2 uur vasthoudt. Het geheim? Spielberg is een meester in het vertellen en heeft zich voor deze film voorzien van enkele uitstekende acteurs. Tom Hanks als de FBI agent laat weer zien wat een geweldig acteur hij is. Christopher Walken als vader Frank Sr. laat hier ook een fantastisch intrigerende rol zien. Deze rol leverde hem een onder andere een Oscar® nominatie op. Zelfs Leonardo DiCaprio levert hier een prima acteerprestatie, met zijn babyface gaat hij nog redelijk door voor tiener Frank Jr. Goed voor een nominatie voor onder andere een Golden Globe en een MTV Award.
De film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal dat zich in de jaren ’60 heeft afgespeeld. De echte Frank Abagnale Jr. heeft zijn eigen levensverhaal aan het papier toevertrouwd, wat voor Jeff Nathanson een prima basis was voor het filmscript. Ook de sfeer van de jaren ’60 weet Spielberg hier feilloos neer te zetten. Uiteraard geholpen door zijn vaste filmcomponist John Williams, die voor Catch Me if You Can een eenvoudige en rustige soundtrack heeft gemaakt. Ook hier toont zich de meester, Williams treft met deze soundtrack, waar de saxofoon het belangrijkste instrument is, perfect de sfeer van de film. Willams kreeg voor de soundtrack onder andere een Oscar® nonimatie.
Catch me if you can is het vierde project waar Tom Hanks en Steven Spielberg samenwerkten. In de laatste scène van de film staat hierover een kleine verwijzing. Er wordt gezegd dat Catch Me if You Can Spielberg’s laatste film is van zijn zogenaamde ‘Running Man’ trilogie, met Artificial Intelligence (2001) en Minority Report (2002) als deel 1 en 2. Spielberg heeft zelf nooit melding gemaakt van dit trilogie idee. Bij sommige films is de aftiteling of wat daar soms na komt het bekijken waard. Bij deze film is juist de begintitel heel bijzonder, alhoewel deze met bijna 3 minuten speeltijd wel wat lang duurt.
Op de hoes heeft Dreamworks / Universal een foutje gemaakt. De speelduur van de film die 135 minuten is, is waarschijnlijk geïnterpreteerd als 1 uur 35 minuten waardoor op de hoes een foutieve speelduur van 95 minuten staat.

Genre: Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 2002
Speelduur: 135 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Turks, En vele andere
Uitgever: Dreamworks / Universal
EAN: 8717721880096

• Photo Gallery
  • Behind the Camera
  • The Casting of the film
  • Scoring ‘Catch me if you can’
  • Frank Abagnale: Between reality and viction
  • The FBI Perspective
  • ‘Catch me if you can’ in Closing

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1. In tegenstelling tot de vermelding op de hoes (1.85:1) staat de film met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. Geen verschil om je echt zorgen over te maken. Wat direct opvalt is natuurlijk de kleur van het beeld. Spielberg heeft het beeld stilistisch aangepast om zo nog beter de jaren ’60 sfeer en stijl te benaderen. Aangepast betekent dat het kleurenpalet vooral bruintinten bevat en wat aan de donkere kant is. Je zult in deze film zeker geen helder, felgekleurd beeld zien. Contrast en zwartniveau zijn prima. Opvallend is ook de grain in het beeld. Niet verrassend, want ook bij de twee voorgaande films van Spielberg was filmgrain ruim aanwezig. Dit schijnt vooral te liggen aan de gebruikte film en heeft niets met de transfer te maken. De grain heeft natuurlijk haar weerslag op scherpte en detaillering van het beeld, die verder goed zijn. Samengevat krijg je een beeld voorgeschoteld dat uitstekend de sfeer van de jaren ’60 versterkt en dat verder zonder ongerechtigheden als krasje of anderszins is.
De film is verdeeld in 23 chapters (hoofdstukken). De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig en dubbellaags is. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar, goed gedaan.
De ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat wel iets te hoog geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is beschikbaar in Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en in DTS 5.1 (bitrate 768 kb/s). Zoals bij de uitleg over de film al geschreven, de film kenmerkt zich door een rustige en ingetogen maar zeer muzikale soundtrack. De soundtrack klinkt bijzonder natuurlijk waarbij de muziek een mooie brede stereospreiding heeft. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen, maar de achterkanalen worden zeer goed gebruikt om de soundtrack een mooie ruimtelijkheid te geven en voor de nodige sfeergeluiden. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. Zowel de DD als de DTS track klinken zeer goed.

De breedbeeld menuschermen op beide DVD’s zijn leuke animaties gelijk de begintitels van de film met achtergrondmuziek. De menuschermen zijn beschikbaar in diverse talen waaronder Engels en Nederlands. Op disc 1 staat alleen de film, alle extra’s staan op de tweede disc. De extra’s zijn allemaal in 1.85:1 letterbox beeldformaat met DD2.0 – 192 Kb/s geluid en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Als eerste de prima ‘achter de schermen’ documentaire ”Catch Me if You Can”: Behind the Camera (17:09 minuten). Dan de documentaire Cast Me if You Can: The Casting of the Film (28:30 minuten), waarna vijf verschillende keuzemogelijkheden voor uitdieping van een karakter met de acteur die het karakter speelt. Er is ook een ‘play all’ optie. Natuurlijk krijgt de bijzondere filmmuziek van John Williams ook aandacht in Scoring “Catch Me if You Can” (5:25 minuten). Een film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, dan zal er wel een documentaire bijzitten over de echte persoon. En dat klopt, maak kennis met de echte Frank Abagnale in Frank Abagnale: Between Reality and Fiction (15:09 minuten). Deze te korte documentaire is onderverdeeld in vier keuzemogelijkheden die elk een fase van het leven van Frank Abagnale belicht. Meer over de rol van de FBI krijg je te zien in The FBI Perspective (7:06 minuten). En als je het allemaal niet kunt onthouden dan krijg je van voorgaande nog eens een korte samenvatting in ”Catch Me if You Can”: In Closing (4:58 minuten). Als laatste is er nog de Foto Galleries met keuze uit voor een drietal verschillende galerijen met een totaal van ongeveer honderd foto’s. De foto’s worden gepresenteerd in een 16x9 breedbeeld kader.

Catch Me if You Can is een zeer geslaagde misdaadkomedie van de hand van meesterregisseur Steven Spielberg. Met in de hoofdrollen Leonardo DiCaprio en Tom Hanks schotelt Spielberg je een ‘feel good’ film voor, met het waargebeurde levensverhaal van meesteroplichter Frank Abagnale Jr. Een film zonder spektakel en special effects die goed getroffen de sfeer van de jaren ’60 weergeeft.
De 2-disc Special Edition van Dreamworks is een nette uitgave van de film. De beeldkwaliteit is goed, al valt hier de grote hoeveelheid grain in het beeld op. Deze grain lijkt haast een beeldmerk van Spielberg te worden, daar zijn voorgaande twee films hetzelfde ‘euvel’ hadden. Creatief bedoeld of niet, het heeft in ieder geval niets met de transfer van doen. Geluidskwaliteit is uitstekend, met naar keuze een Dolby Digital en een DTS track. Op de tweede schijf staan de extra’s die bestaan uit diverse documentaires die meer over de film en het verhaal vertellen. Deze set is een aanrader.