Regarding Henry

09-11-2003

6

Regarding Henry (DVD)

Henry Turner (Harrison Ford) is een succesvolle en meedogenloze advocaat uit New York. Zijn gezinsleven is wel ten koste gegaan aan het succes van zijn carriere. Ook naar zijn vrouw Sarah (Annette Bening) en zijn 11-jarige dochter Rachel (Mikki Allen) is Henry streng en gevoelloos. Op een avond wordt hij in een avondwinkel waar hij sigaretten wil kopen, door de overvaller in het hoofd en in der schouder geschoten. Zijn verwondingen zijn van dien aard dat Henry ernstig hersenletsel heeft opgelopen. Als hij weer bijkomt blijkt Henry zich niets meer te herinneren, is zijn motoriek zwaar gehandicapt en kan hij ook niet meer praten. Met de hulp van de trainer Bradley (Bill Nunn) in het revalidatiecentrum herstelt Henry deels na een lang genezings- en revalidatieproces. Als Henry weer terugkomt in zijn eigen huis en probeert de draad weer op te pakken, wordt hij geconfronteerd met iemand die hij eigenlijk helemaal niet aardig vindt… zichzelf.

Al eerder werkte regisseur Mike Nichols (The Graduate, Silkwood) met acteur Harrison Ford in de film Working Girl (1988). In Regarding Henry gaan beide op herhaling in een film waarin Harrison Ford nu een harde advocaat speelt. Een advocaat die na een ernstig ongeluk met zichzelf wordt geconfronteerd. Regarding Henry gaat vooral over het leven na de revalidatie. In het begin van de film wordt Henry kort en efficiënt neergezet als meedogenloze advocaat, het herstelproces in het revalidatiecentrum wordt ook relatief kort weergegeven. Daarna focust de film zich op de confrontatie die een veranderde Henry met zichzelf heeft. Harrison Ford zet in deze film een nette rol neer, die hem ruimte gaf om verschillende karakters neer te zetten. Annette Bening geeft goed tegenspel. 1991 was een druk jaar voor Bening, die in maar liefst drie film speelde: Regaring Henry met als tegenspeler Harrison Ford, Guilty By Suspicion met Robert de Niro als tegenspeler en Bugsy waarin zijn samenspeelt met Warren Beaty.
Hans ZImmer verzorgde voor Regarding Henry de soundtrack. Een vrij ingetogen en qua karakter iets andere soundtrack dan je van Zimmer gewend bent. Maar het blijft mooie muziek.

Jaar: 1991
Speelduur: 103 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Portugees, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558942

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, de film staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. Het beeld van deze film uit 1991 ziet er redelijk goed uit. Opvallend is de constant aanwezige filmgrain, die ook een negatieve uitwerking op de scherpte en detaillering van het beeld heeft. De kleuren zijn natuurlijk en goed uit. Af een toe is een spettertje in het beeld zichtbaar als gevolg van vuil of beschadigingen. Aliassing en edge enhancement zijn in zeer geringe mate te zien.
De film is verdeeld in 15 chapterstops. De laagwisseling is kort merkbaar, maar niet storend, geplaatst. De ondertiteling (wit) is duidelijk, met een mooi klein lettertype. De ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De film is uiteraard vooral dialoog. Deze dialogen komen goed hoorbaar uit de centerspeaker. De nadruk van de soundtrack ligt verder op de drie voorkanalen. De muziek komt met een prima stereospreiding uit de beide frontspeakers. De achterkanalen worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek. Slechts bij de scènes in de bar hoor je ook de omgevingsgeluiden uit de achterspeakers komen. Het laag gaat niet echt diep door, het aanwezige LFE kanaal wordt dan ook niet gebruikt.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Harrison Ford speelt in Regarding Henry een meedogenloze advocaat die na een ernstig ongeluk moet revalideren en nadien met zichzelf wordt geconfronteerd. Ford en tegenspeler Bening zetten een nette rol neer in een film die van tijd tot tijd grappig is en momenten van ontroering kent.
Paramount heeft deze film uit 1991 als budget titel uitgebracht in de Stars for Sale serie. Beeld- en geluidskwaliteit zijn beide prima. Extra’s zijn er niet.