Alien³ (CE)

05-12-2003

6.1

Alien³ (CE) (DVD)

Ripley, Newt, Hicks en Bishop zweven na hun avontuur op LV-426 in hyperslaap in de ruimte. Tot er een alarm afgaat en zij in een Emergency Escape Vehicle (EEV) worden afgeschoten naar de dichtstbijzijnde planeet, de Fiorina 161. Ripley (Sigourney Weaver) overleeft als enige de crash en wordt overgebracht naar een verpleegafdeling. De planeet blijkt een voormalig gevangenis te zijn waar 25 zware criminelen als een soort religieuze orde met elkaar leven. Ripley wordt verpleegd door de arts Clemens (Charles Dance). Op de planeet wordt Ripley als een bedreiging voor de rust gezien, de gevangenisdirecteur wil dan ook dat Ripley in quarantaine blijft en zo snel mogelijk de planeet weer verlaat. Met hulp van Clemens ontdekt Ripley waarom de EEV gecrasht is. Als dan ook een raadselachtig ongeluk met één van de gevangen gebeurt, beseft Ripley dat met de crash ook een alien op de planeet terecht is gekomen. De gevangenen moeten de strijd aanbinden tegen dit monster, maar beseffen nog niet hoe gevaarlijk de alien is. Ripley probeert hen te overtuigen. De tijd dringt, helemaal als zij beseft dat zij de drager is van een nieuwe Alien koningin.

Met regisseur David Fincher kwam het tweede vervolg op Ridley Scott’s sublieme Alien. Nadat regisseur James Cameron in 1986 met Aliens een actiespektakel met vele aliens maakte, wilde Fincher weer terug naar de mystieke suspense en slechts één Alien. Wederom werden de special effects genomineerd voor een Oscar®, maar dit keer geen prijs. Het project Alien³ is voor David Fincher geen plezierige om op terug te kijken. Naar verluidt was er een constant verschil van mening tussen Fincher en de producers en FOX. Fincher heeft uiteindelijk de set verlaten, nog voordat het definitieve editen van de film was begonnen. Het script maakte gedurende de voorbereidingen voor de film, maar ook tijdens het filmen zelf de nodige wijzigingen door. Voor Alien³ was eerst Renny Harlin als regisseur benaderd, maar die ging later met Die Hard 2 aan de slag. Vincent Ward nam het stokje over, maar stopte al vrij snel na meningsverschillen met de producers. Scriptschrijver Walter Hill werd benaderd, maar uiteindelijk ging David Fincher met het script aan de slag. Het was Fincher’s eerste grote filmproject.
De film Alien³ zoals die uiteindelijk in de bioscoop verscheen, was op de edittafel zwaar ingekort tot een speelduur van 110 minuten. Het was niet de film zoals David Fincher die uiteindelijk voor ogen stond. Op de film is qua logica, zeker in aansluiting op het voorgaande Aliens, het nodige aan te merken. De Theatrical Release van de film mist een goede structuur, heeft de nodige plotgaten en mist karakters die je raken. De tunnelachtervolging in de film is wel weer van grote klasse en één van de betere scènes in de film.

De Theatrical Release (110:09 minuten) is door 20th Century Fox in 1999 als onderdeel van de Alien Legacy Boxset uitgebracht. Volgens geruchten zou er een ‘Director’s Cut’ van Alien³ bestaan, maar FOX heeft aangegeven dat dit niet op waarheid berust. Wel is er in 1991 een montageversie van de film gemaakt. Deze versie bevat bijna 30 minuten meer beeldmateriaal in vergelijking met de bioscoopversie, die in 1992 is verschenen. Voor de nieuwe Quadrilogy release heeft FOX deze montageversie volledig gerestaureerd en geremasterd en nu als Special Edition Cut (138:56 minuten) in deze Quadrilogy release ondergebracht. Deze Special Edition is niet door regisseur David Fincher gemaakt, maar hij heeft wel zijn goedkeuring aan deze editie gegeven. Zowel de Theatrical Release als de Special Edition Cut zijn met de ‘seamless branching’ techniek op deze nieuwe uitgave geplaatst.

Genre: Science fiction, Thriller
Jaar: 1992
Speelduur: 139 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626015345

• Audiocommentaar van cast en crew
  • 12 featurettes
  • 9 fotogalerijen
  • ‘EEV Bioscan’ vanuit verschillende camerastandpunten

Beeldformaat van deze Alien³ film is anamorf 2.35:1. Ook bij deze film is de beeldkwaliteit als geheel zeer goed en geeft weinig reden tot klagen. Evenals bij de andere Alien films bevat de film veel donkere beelden, waarbij het belangrijk is dat het contrast en het zwartniveau erg goed zijn. Ook bij deze film is hier niks mis mee. Zwart is diepzwart en het detailniveau blijft te allen tijde zeer goed. Het beeld is goed scherp en heeft voldoende detail en een prima kleurbalans. Ook in deze film is de licht aanwezige filmgrain een klein minpuntje. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden.
Er is geen kwaliteitsverschil waarneembaar tussen de originele bioscoopversie van de film en de special edition cut. De originele bioscoopversie is opgedeeld in 32 chapterstops, de special edition cut heeft 44 chapterstops. Uiteraard is het een DVD-9 (dubbellaags), maar de laagwisseling is goed weggewerkt en slechts kort merkbaar. De ondertiteling (wit) heeft een net lettertype, maar had iets lager geplaatst kunnen worden.

De Engelstalige soundtrack staat in bij deze film in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Geen DTS track, wel is er nog een Franstalige DD5.1 track (bitrate 384 kb/s). Over het geluid geen klagen. Als geheel een prima actieve surroundmix, waarbij alle speakers actief worden gebruikt. Elliot Goldenthal tekende bij deze Alien³ film voor de muziek, die ook hier mooi ruimtelijk wordt weergegeven. De achterkanalen worden zeer actief in split-surround (stereo) gebruikt voor de vele special effects en uiteraard voor de omgevingsgeluiden. Het is een zeer dynamische soundtrack met een mooie diepe en nadrukkelijk aanwezige bas dankzij het LFE kanaal. Ook de detaillering van de soundtrack is prima. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.
Alleen bij de Special Edition Cut is er een klein probleem in de verstaanbaarheid en het lipsynchroon zijn van de dialogen van enkele toegevoegde scènes. Met name rond tijdsindex 1 uur 46 zijn de stemmen slecht te volgen, doordat er veel ruis aanwezig is. De kwaliteit van het geluid fluctueert ook enigszins. Volgens FOX was dit niet meer te verbeteren. Aan het begin van deze versie van de film is een melding geplaatst waarin dit probleem wordt genoemd.

De breedbeeldmenu’s zijn filmgerelateerde röntgenanimaties en voorzien van achtergrondgeluid. De menu’s voor alle vier Alien films in de Alien Quadrilogy lijken erg op elkaar. Subtiele verschillen geven aan om welke film het gaat, zoals: een volgnummer; vijf symbolen met voor elke film en de bonusdisc een eigen symbool en een verschillende kleur van het menu. Het menu van Alien³ is bruin gekleurd. Alles is uiteraard Nederlands ondertiteld.

Op disc 1 staan beide versies van de film met daarbij als extra’s:

Wanneer je kiest voor de Special Edition Cut, krijg je bij deze film geen inleiding van regisseur David Fincher. Bij de Theatrical Release kun je luisteren naar een Audio Commentary (DD2.0 – 96 kb/s), te vinden onder het Supplements menu. Dit is een nieuw ingesproken commentaar waar je diverse betrokkenen aan het woord hoort. Grote afwezige bij dit commentaar is uiteraard David Fincher, die in het commentaar door de anderen wel wordt genoemd. Uiteraard is het commentaar Nederlands ondertiteld.

Ook het noemen waard is de THX Optimizer, bestaande uit enkele tests voor beeld en geluid. Dit is de meest uitgebreide versie van de THX Optimizer die ik tot nu ben tegengekomen. Als je installatie nog niet is gekalibreerd, gebruiken zou ik zeggen.

Op Disc 2 met de titel The Making of Alien³ staan de overige extra’s. Net als bij de andere films zijn deze extra’s gegroepeerd onder drie menukeuzen: Pre>production, Production en Post>production
Op het hoofdmenu van deze tweede disc heb je ook de keuzemogelijkheid Navigation Options, met als subkeuzen: Play All Featurettes, waarmee je 162 minuten onder de pannen bent, de keuze View All Artwork en View All Photos bevat een groot aantal foto’s en plaatjes.

Je kunt ook alles apart bekijken, met nog wat extra materiaal dat niet via bovenstaande keuzes te zien is. Het merendeel van de documentaires is nieuw opgenomen materiaal, waarin de geïnterviewden terugkijken op de verschillende aspecten van het maken van Alien³. Alle documentaires zijn in 4x3 beeldformaat, waarbij alle filmfragmenten 2.35:1 letterbox formaat hebben. Alle foto’s en tekeningen worden in een breedbeeldscherm gepresenteerd, maar worden desondanks te klein weergegeven.

Pre>Production

Development – Concluding the Story (17:04 minuten). Evenals bij het audiocommentaar ook hier diverse mensen die over de problemen van de productie praten, maar ook hier is de grote afwezige David Fincher.
Tales of the Wooden Planet – Vincent Ward’s Vision (13:13 minuten). Interviews met onder andere Tom Woodruff Jr. over het oorspronkelijke scenario van de film zoals dat Vincent Ward voor ogen stond, waarin een ‘houten’ planeet met een kathedraal centraal staat.
The Art of Arceon – Conceptual Art Portfolio, bestaat uit een overzicht van concepttekeningen (ongeveer 80 stuks), met als onderverdeling drie keuzen; t.w. EEV, Arceon: The Wooden Planet en Alien Mutations.
Preproduction: Part III (11:43 minuten). Gaat dieper in op de rol van David Fincher als beginnend regisseur, zijn moeilijke start zonder script, de opbouw van de set en wat er meer mis ging.
Storyboard Archives, met een overzicht van alle storyboard tekeningen (ongeveer 1100 stuks). Je kunt ze allemaal achter elkaar bekijken, of via een onderverdeling in 10 hoofdstukken.
The Art of Fiorina – Conceptual Art Portfolio, bestaat uit een overzicht van concepttekeningen (ongeveer 40 stuks), met als onderverdeling twee keuzen; t.w. Exterior: Fiorina “Fury” 161 en Interior: Mineral Ore Refinery.
Xeno-Erotic – H.R. Giger’s Re-Design (10:21), waarin Sigourney Weaver en Giger vertellen over het re-design van de Alien voor deze film.

Production

Production: Part I (18:03 minuten). Een stukje making-of over de start van het filmen, waarin vooral het tijdsgebrek en te korte voorbereiding centraal staan.
Production Gallery – Photo Archive bestaat uit ruim 480 productiefoto’s van met een onderverdeling naar acht verschillende onderwerpen.
Furnace Construction – Time Lapse Sequence (4:37 minuten). In een razend tempo zie je de complete set in ruim 4½ minuten worden opgebouwd. Erg leuk om te zien.
Adaptive Organism – Creature Design (20:35 minuten), een nadere blik op het ontwerp van de Alien en bijbehorende special effects, met onder andere ontwerper Alec Gillis.
A.D.I.’s Workshop – Photo Archive. A.D.I betekent Amalgamated Dynamics Incorperated, het bedrijf van Alec Gillis en Tom Woodruff, verantwoordelijk voor het Alien ontwerp. Een impressie bestaande uit ongeveer 195 foto’s.
EEV Bioscan - Multi-angle Vignette (2:01 minuten). De EEV Bioscan scène waarbij je keuze hebt uit vijf verschillende angles (kijkhoeken) en keuze om alle kijkhoeken tegelijk te zien inclusief de definitieve versie.
Production: Part II (14:40 minuten). Vervolg making-of over de productie van de film, nu gefocusseerd op de begin- en eindscène.
Production: Part III (8:57 minuten). Nog een stukje making-of.

Post>Production

Optical Fury - Visual Effects (23:22 minuten), gaat dieper op de visuele effecten in.
Music, Editing and Sound (14:54 minuten), Elliot Goldenthal over zijn soundtrack voor Alien³.
Visual Effects Gallery – Photo Archive, ongeveer 140 foto’s waarop je de crew aan het werk ziet met de visuele effecten.
Post Mortem - Reaction to the Film (5:51 minuten), de cast en crew geeft hun reactie op de film.
Special Shoot – Promotional Photo Archive. Een 80-tal promotiefoto’s.

Alien³ is niet onder een gelukkig gesternte tot stand gekomen. Regisseur David Fincher’s eerste grote film voor het witte doek kende een moeizame productie, waarbij de regisseur nog voordat de film op de edittafel lag vertrok. De versie zoals die in 1992 in de bioscoop verscheen werd met gemengde gevoelens ontvangen. In het verhaal stort Ripley als enige overlevende neer op een planeet waar zware criminelen in een voormalige gevangenis in een soort sekte met elkaar leven. Uiteraard is er weer een Alien die alles in de war schopt, maar ditmaal het niet op Ripley heeft voorzien. In 1991 was al een werkversie van de film gemaakt, die bijna 30 minuten meer beeldmateriaal bevat. Deze versie is beduidend interessanter dan de verschenen bioscoopversie.
Deze nieuwe uitgave van Aliens maakt onderdeel uit van de Alien Quadrilogy Boxset van FOX. Zowel de bioscoopversie als de werkversie zijn in deze uitgave opgenomen. Voor deze bijzondere release heeft FOX alles uit de kast gehaald om beeld en geluid optimale kwaliteit te geven, wat zeker gelukt is. Het geluid van de werkversie is sommige momenten wat minder van kwaliteit, wat volgens FOX niet te verbeteren viel. Op een tweede disc staat een schat aan extra materiaal, bestaande uit ongeveer drie uur documentaires en honderden foto’s en tekeningen.

Deze Collector’s Edition van Alien³ is onderdeel van de Alien Quadrilogy Boxset en is niet los verkrijgbaar.