I.Q.

15-01-2004

4.9

I.Q. (DVD)

De knappe mathematicus Catherine Boyd (Meg Ryan) is samen met haar Britse verloofde James Morland (Stephen Fry) onderweg naar een congres, als hun Britse sportauto kuren begint te vertonen. Toevallig zijn ze in de buurt van een garage. Daar werkt de zachtaardige automonteur Ed Walters (Tim Robbins), die op slag verliefd wordt op Catherine. In een flits ziet hij hun hele toekomstige leven al voor zich. De auto kan niet direct worden gerepareerd, dus Catherine belt een taxi. Als zij weg is, ziet Ed nog haar horloge liggen. Hij brengt het horloge naar haar huis in de hoop haar weer te ontmoeten. In plaats daarvan maakt Ed kennis met Catherine’s oom Albert Einstein (Walter Matthau) en zijn denkgenoten Kurt Gödel (Lou Jacobi), Boris Podolvsky (Gene Saks) en Nathan Liebknecht (Joseph Maher). Ed wordt door de heren binnengehaald en Albert ziet dat Ed hopeloos verliefd is op zijn nicht. En om eerlijk te zijn, ziet hij ook dat Ed een betere match is dan de ‘rattenvanger’ James. Deze en andere bijnamen hebben de vier denkgenoten James gegeven, omdat hij gedragsstudies doet met ratten en muizen als proefpersonen. En zo worden Albert en zijn vrienden geconfronteerd met een probleem dat nog lastiger is als nucleaire fusie: hoe laten ze Catherine verliefd worden op Ed, de besmeurde automonteur?

Dat Einstein een wetenschappelijk genie was, wist je natuurlijk al. Maar ken je ook zijn kwaliteiten als koppelaar? Dit originele gegeven is uitgangspunt van de leuke romantische komedie I.Q.. De romantische komedies zijn er in vele soorten, variaties en smaken. Meg Ryan is vooral bekend om haar rollen in dit soort films, denk aan When Harry met Sally, You’ve Got Mail en natuurlijk Sleepless in Seatlle. Bij romantische komedies zijn een paar zaken erg belangrijk. Natuurlijk een goed script en een goede ‘chemie’ (volgens de Amerikanen) tussen de hoofdrolspelers. En de sfeer van de film niet te vergeten. Bij I.Q. lijkt dat allemaal te kloppen. De film kan buigen op een leuk script van Andy Breckman, waarbij humor en romantiek in een goede verhouding zijn gemengd. De humor wordt vooral gebracht door de Albert Einstein, een werkelijk prachtige rol van Walter Matthau en zijn drie denkvrienden. Met daarbij natuurlijk de leuk gespeelde verliefde automonteur Tim Robbins, die het als geleerde nog niet allemaal begrijpt. Dan de chemie tussen het stel Tim Robbins en Meg Ryan. Ook weer mede dankzij de prachtige rol van Walter Matthau, zit dat wel snor met die twee. Stephen Fry is de stijve Britse psychologische gedragsonderzoeker die te laat doorheeft dat hij zijn liefje kwijt raakt. Aan dit geheel is een luchtige soundtrack door componist Jerry Goldsmith toegevoegd en zie daar, de formule voor een geslaagde romantische komedie. Ach, en natuurlijk is het verhaal voorspelbaar en natuurlijk heb je dit al eerder gezien. Maar met Walter Matthau als de koppelaar Einstein heb je 90 minuten onderhoudend vermaak. En dat laatste, daar gaat het toch om?

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1994
Speelduur: 92 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Portugees, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865559024

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. Een voor dit type film verrassend brede beeldverhouding, maar regisseur Fred Schepisi heeft het filmvlak goed gebruikt. Hoe ziet het beeld eruit? In één woord: prima. Het kleurrijke beeld oogt scherp met natuurlijke en goed verzadigde kleuren en een goede detaillering. Ook het contrast is prima in orde. Af en toe zit er een spettertje in het beeld. Edge enhancement is nauwelijks zichtbaar. Filmgrain en beeldruis ontsieren het beeld slechts in lichte mate.
De film is verdeeld in 13 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst, lettertype mag iets kleiner zijn.

Het oorspronkelijke Spectral Recording Dolby Stereo geluid is gemixt in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). De film is voornamelijk dialogen met ondersteuning van de muzikale soundtrack van Jerry Goldsmith. De dialogen komen prima verstaanbaar uit de centerspeaker. De nadruk van de soundtrack ligt verder op de voorste kanalen. De filmmuziek komt daar met een goede stereospreiding uit de speakers. Detaillering van het hoog is ook voldoende. De surround kanalen worden nauwelijks hoorbaar gebruikt voor het ruimtelijke karakter van de muziek. Het LFE blijft de hele film ongebruikt, alleen bij de muziek van aftiteling komt de subwoofer even tot leven.

De menuschermen zijn breedbeeldplaatjes en hebben geen achtergrondgeluid. Extra’s staan niet op deze uitgave. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

I.Q. is een romantische komedie, waarin Walter Matthau de geleerde Albert Einstein speelt die moet proberen zijn geleerde nicht Catherine verliefd te laten worden op de zachtaardige besmeurde automonteur Ed. Het bijna verliefde stel wordt gespeeld door Meg Ryan en Tim Robbins. I.Q. is met name door de humor tussen de geleerde Albert en zijn vrienden en de minder geleerde automonteur Ed een leuke film geworden.
De film is door Paramount uitgegeven in de budgetserie Stars for Sale. Je kunt hierbij rekenen op goede kwaliteit van beeld en geluid. Extra’s daarentegen ontbreken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paramount Home Entertainment.