K's Choice 10

Nathan Strik
26-01-2004

9.1

K's Choice 10 (DVD)

NB: Vanwege de grote variatie in beeld- en geluidskwaliteit op deze DVD heeft de gegeven becijfering voor beeld en geluid enkel betrekking op het concert op disc 2. Al het andere materiaal wordt uitvoerig besproken onder \"extra´s\".

De Vlaamse band K\'s Choice is binnen 10 jaar uitgegroeid tot een regelrechte wereldact. De muziek wordt gedraaid in binnen- en buitenland, de band heeft vier studioalbums en een live-album opgenomen en toerde ook verschillende keren in de Verenigde Staten. Ter gelegenheid van hun 10-jarig bestaan heeft de band een best-of album én deze DVD uitgebracht. K\'s Choice 10 bevat een uitgebreide documentaire over de geschiedenis van de band, de complete verzameling videoclips en een 60 minuten lange selectie van een concert in Paradiso.

Het grote voordeel van deze DVD is dat er zo´n gevarieerd aanbod van materiaal op staat. En, toegegeven, dat maakt het schrijven van een bespreking toch wat lastig. Er is namelijk niet echt een onderscheid tussen extra´s en normale inhoud op deze DVD.

De documentaire op disc 1 behandelt in detail de 10 jaar waarin K\'s Choice uitgroeide van een relatief onbekend bandje genaamd The Choice tot een ware wereldact. De documentaire (en dat geldt overigens ook voor de rest van de DVD) geniet grote medewerking van de band zelf, waardoor je getrakteerd wordt op uniek achter-de-schermen-materiaal en nieuw opgenomen interviews met de bandleden. De documentaire is als geheel, of ingedeeld naar album te bekijken.

Op disc 2 staat een 60 minuten lange registratie van een concert dat K\'s Choice op 9 augustus 2002 gaf in Paradiso (zie \"extra\'s\" voor setlist). Uit het concert blijkt maar eens te meer dat K\'s Choice haar reputatie als \"knallende live-act\" niet bij een pakje boter heeft gekregen.

Tot slot staat ook de complete verzameling aan videoclips van K\'s Choice op disc 2 (zie \"extra\'s\" voor de complete lijst). Ook de nieuwe clip Losing You staat er uiteraard op. Daarnaast vind je op disc 2 ook nog een featurette over de projecten die Sarah en Gert naast K\'s Choice hadden die niet direct iets met de band te maken hadden.

K\'s Choice 10 is zeer uitgebreide K\'s Choice Encyclopedie en een waardig document van 10 jaar K\'s Choice. Een echte aanrader, vooral voor fans van de band.

Genre: Muziek
Jaar: 2003
Speelduur: 300 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
Uitgever: Sony Music
EAN: -

• History of K's Choice 1993-2003
  • Live Concert & Key Mode
  • The Videos
  • Side Projects

NB: Deze beoordeling geldt enkel voor het concert op disc 2. Zie \"extra\'s\" voor een beoordeling van de andere features.

De beeldkwaliteit van de DVD wisselt nogal. De enige constante is eigenlijk de beeldkwaliteit van het concert, die ruim voldoende is, maar niet geweldig. Het concert (disc 2) is anamorf op DVD gezet in de 1.78:1 beeldverhouding. Het concert is op video geschoten en heeft daarom dat harde uiterlijk wat we gewend zijn van dit soort opnames. Het beeld heeft last van wat ruis en low-level noise en kan hierdoor wat onrustig overkomen. Ook wat compressiefouten en interlacing zorgen voor een kleine puntenaftrek. Contrast en kleurverzadiging zijn beiden erg goed, al had het schaduwdetail beter gekund. Maar voor een concertregistratie, waar de lichtomstandigheden verre van optimaal zijn, is het een heel behoorlijke beeldkwaliteit.

Het concertgeluid is vastgelegd in Stereo Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s), Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) en DTS 5.1 (754 kbit/s) versies. De surroundtracks klinken uitzonderlijk goed en het geluidsbeeld is heel natuurlijk. De surrounds worden voornamelijk gebruikt om de muziek wat extra ambiance te geven en worden wat agressiever gebruikt voor het gejuich van het publiek, waardoor de concertervaring goed overkomt. De voorste speakers laten een breed geluidsbeeld horen waarbij de positionering en mixage van de instrumenten en zang erg zorgvuldig en natuurlijk overkomt. De zang, die niet als hard-center is gemixt is voldoende aanwezig en klinkt helder en warm. Het LFE-kanaal geeft de track de nodige diepgang, maar is gelukkig niet al te agressief aanwezig. Het enige, maar dan ook het énige minpunt aan deze track is de lichte brom (waarschijnlijk een probleem in één van de microfoonkabels) die te horen is in de twee laatste nummers (vooral opvallend bij Shadowman). Er was trouwens weinig verschil te horen tussen de Dolby en de DTS tracks. Erg goed geluid!

Eigenlijk is deze DVD één grote special feature, daarom bespreek ik hieronder in meer detail de specificaties van de verschillende onderdelen. Te beginnen op disc 1:

Disc 1 - 1993>2003 History Of

History of K\'s Choice 1993-2003 (2:06:02)
Ja, die speelduur in het kopje is geen tikfout; deze docu duurt ruim 2 uur en is de meest uitgebreide uiteenzetting van 10 jaar K\'s Choice die je maar kunt wensen. De documentaire is voorzien van full screen 4:3 (1.33:1) beeld van een zeer variabele kwaliteit (de nieuwe interviewfragmenten zien er goed uit en sommige van het meer obscure/oude materiaal is van beduidend mindere kwaliteit). Het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s) en varieert eveneens sterk in kwaliteit. De documentaire is in zijn geheel te zien, maar ook in afzonderlijke hoofdstukken, ingedeeld naar album. Dit correspondeert tegelijkertijd met de tijdsperiode die behandeld wordt. In ieder onderdeel worden zowel het album, als de live-ervaringen helemaal uitgediept. De onderdelen van de documentaire spreken voor zich:

• Intro (1:13)
  • The Great Subconscious Club 1993-1994 (17:29)
  • Paradise in Me 1995-1997 (37:53)
  • Cocoon Crash 1998-2000 (21:51)
  • Almost Happy 2001-2003 (43:46)
  • Moving Pictures (3:48)

Disc 2 - LiveConcert + Music Videos

Live Concert & Key Mode (1:01:36)
Voor het concert begint kun je kiezen om de Key Mode uit of in te schakelen. Met de Key Mode geactiveerd zie je aan het begin van de nummers de keuze om commentaar van de bandleden te zien in de vorm van een kort videofragment. Na het fragment ga je automatisch weer terug naar het concert. Zie \"beeldkwaliteit\" en \"geluidskwaliteit\" hierboven voor een uitgebreide technische bespreking van het concert. Het concert is in zijn geheel te beluisteren en ook per track. De nummers die gespeeld worden zijn:

1. Mr. Freeze
  2. Cocoon Crash
  3. Tired
  4. Butterflies Instead
  5. Almost Happy
  6. Another Year
  7. Busy
  8. Dad
  9. Hide
  10. Believe
  11. A Sound That Only You Can Hear
  12. Shadowman
  13. Not an Addict
The Videos
Alle videoclips van K\'s Choice (met ook alledrie de versies van Not an Addict) zijn afzonderlijk en achter elkaar te bekijken in niet-anamorf beeld (verschillende letterboxed aspect-ratios) met keuze tussen Stereo, DTS of Dolby Digital geluid. De beeldkwaliteit varieert nogal, maar is over het algemeen van VHS-kwaliteit, wat vooral te merken is aan de beeldruis en cross-colouration, met uitzondering van de recentere clips. De geluidskwaliteit varieert ook, maar is over het algemeen vrij goed. Wel is de mixage bij de surroundversies soms wat onnatuurlijk. De volgende videoclips zijn te zien:

• Me Happy (3:11)
  • I Smoke a Lot (2:54)
  • The Ballad of Lea and Paul (3:14)
  • Breakfast (2:42)
  • Not an Addict (3 versies d.m.v. multi-angle) (4:26)
  • Mr. Freeze (4:19)
  • Dad (3:06)
  • Believe (3:37)
  • Everything For Free (3:51)
  • If You\'re Not Scared (3:29)
  • Almost Happy (3:42)
  • Busy (4:01)
  • Losing You (4:06)
Side Projects (26:52)
Sarah en Gert Bettens hebben naast K\'s Choice nog verschillende grotere en kleinere projectjes naast de band gedaan. Hierbij moet je onder andere denken aan filmsoundtracks (oa. voor Wild Things), optredens met andere artiesten (oa. met Skunk Anansie en Anouk) en ga zo maar door. In deze docu van krap een half uur vertelt Sarah Bettens over deze projecten, afgewisseld met korte fragmenten. Uiteraard zit hier weer genoeg exclusief materiaal tussen. Het beeld van deze feature is 4:3 (1.33:1) en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De kwaliteit varieert wederom zeer sterk.

K\'s Choice 10 is het meest complete document over deze band die je maar kunt bezitten. Op disc 1 wordt het volledige verhaal van de band uit de doeken gedaan en met disc 2 heb je een goede dwarsdoorsnede van hun live-performances en niet te vergeten al hun videoclips. De beeld- en geluidskwaliteit variëren behoorlijk, maar vooral bij het concert is de kwaliteit constant en vooral het geluid erg goed. Eigenlijk is dit een DVD met alleen maar extra´s en wat dat betreft kun je je als fan geen completer pakket wensen; werkelijk álles wat met K\'s Choice te maken heeft komt aan bod. Het is dat de beeldkwaliteit zo onder de maat blijft (ook bij het concert), anders was dit vast en zeker een TOPPER geweest. Eén van de meest complete muziek-DVD\'s ooit gemaakt en een regelrechte aanrader voor de fans.