Quiet American, The (2002)

12-04-2004

7.7

Quiet American, The (2002) (DVD)

Saigon, 1952. Vietnam zit gevangen in de strijd tussen de Fransen en de Communisten. De Engelse correspondent voor de London Times, Thomas Fowler (sir Michael Caine) brengt al enige tijd door in Saigon. Af en toe levert hij een verhaal op aan London, maar de meeste tijd brengt hij door met zijn jonge Vietnamese geliefde Phuong (Do Thi Hai Yen). Zoals zo vele Vietnamese meisjes, ziet ook Phuong in Fowler haar kans op een beter leven buiten Vietnam, ondanks dat Fowler een getrouwd man is. Voor Fowler dreigt een terugkeer naar Londen, omdat er maar weinig nieuws uit Saigon komt. Dan duikt plotseling de jonge, rustige Amerikaanse hulpverlener Alden Pyle (Brendan Fraser) op. Hij raakt bevriend met Fowler, die hem introduceert bij Phuong. Vanaf dat moment ontstaat een broeierige driehoeksverhouding tussen Fowler, Phuong en Pyle. Pyle blijkt voorstander te zijn van een derde macht in Vietnam, die weerstand kan bieden tegen zowel de Fransen als de Communisten. Fowler is nog genoeg journalist om zich af te vragen wie Pyle werkelijk is.

Regisseur Phillip Noyce heeft sinds enkele jaren een andere weg ingeslagen in zijn filmkeuzes. Eerder leverde Noyce actiefilms als Patriot Games (1992), Clear and Present Danger (1994) en The Bone Collector (1999) af. Maar nu houdt Noyce zich meer bezig met de dramatiek der mensheid. Zoals in film Rabbit Proof Fence (2002), een film waarin Noyce ons de dramatiek van de Engelse bezetting van Australië voorschotelt. In hetzelfde jaar verscheen ook de film The Quiet American van Noyce. Ook hier dramatiek als onderwerp, nu geplaatst in het Vietnam vlak voor de Amerikaanse inmenging, hetgeen uiteindelijk resulteerde in de Amerikaans - Vietnamese oorlog. Feitelijk maakte Noyce The Quiet American een jaar eerder, maar de gebeurtenissen van 11 september 2001 zorgden ervoor dat de film op de plank bleef liggen. Het is onder andere aan de inspanningen van acteur Michael Caine te danken dat de film niet geheel in de vergetelheid is geraakt. De film is uiteindelijk eind 2002 alsnog in première gegaan. The Quiet American is gebaseerd op de gelijknamige roman van Graham Greene. Greene schreef dit verhaal in 1950, een achteraf gezien profetisch verhaal over liefde en politiek en het begin van de Amerikaanse oorlog in Vietnam. Alom wel eens beschouwd als één van Greene’s beste romans. Al in 1958 is dit verhaal door regisseur Joseph Mankiewicz verfilmd. Deze verfilming is als bonus in deze set op de tweede DVD bijgevoegd (zie verder onder extra’s). Hoofdrolspeler Michael Caine werd voor zijn rol in 2003 genomineerd voor zowel een Oscar® als een Golden Globe®. Beide prijzen heeft hij echter niet gewonnen. Bij de Oscar uitreiking ging de prijs naar Adrien Brody voor zijn rol in de film The Pianist (2003). Zowel Michael Caine als regisseur Phillip Noyce hebben wel andere prijzen voor deze film ontvangen. De Engelse componist Craig Armstrong heeft de film voorzien van een zeer sterke soundtrack, die de sfeer uitstekend versterkt. Armstrong werkte al eerder samen met Noyce bij The Bone Collector.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2002
Speelduur: 96 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: -

• The making of
  • Anatomy of a scene
  • The Quiet American, versie 1958

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 2.35:1 staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is goed, maar niet geheel perfect. Kleuren zijn mooi, goed verzadig en doen natuurlijk aan. Ook het contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. Op het gebied van scherpte en detaillering laat deze release een steekje vallen. Met name de detaillering valt tegen. Boosdoener is waarschijnlijk de erg lage bitrate (dus hoge compressie) die is toegepast. Incidenteel is filmgrain te zien. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 21 chapterstops. De laagwisseling op deze DVD-9 (dubbellaags) is goed weggewerkt. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype en staat mooi laag onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in zowel Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) als in DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt erg goed. Als geheel heeft de soundtrack een goed ruimtelijk geluid, waarbij alle kanalen goed worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, waarbij de achterkanalen in split-surround (stereo) zeer nadrukkelijk worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden, effecten als ontploffingen en de ruimtelijkheid van de muziek. Als geheel geeft dit een goed klinkende en gedetailleerde ruimtelijke soundtrack. Het laag is goed strak, waarbij passend gebruik wordt gemaakt van het LFE-kanaal voor een stukje extra impact. De dialogen zijn in het algemeen goed te volgen.
Het verschil tussen de DD en DTS track uit zich in een iets grotere detaillering van de DTS track met een betere ruimtelijke plaatsing van de geluiden. De controle over met name het laag is hoorbaar beter. De DTS track heeft in dit geval zeker de voorkeur.

De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties, voorzien van achtergrondgeluid. Deze release huist een paar interessante extra’s, waarvan de tweede disc met de ‘oude’ versie van de hoofdfilm natuurlijk bijzonder is. Beeldformaat van de extra’s is 1.85:1 niet anamorf, geluid is DD2.0 (192 kb/s) en voorzien van Nederlandse ondertiteling. Een overzicht:

Disc 1

Making Of (20 minuten)
Een kijkje achter de schermen volgende de bekende formule. Uitleg over het verhaal, de karakters afgewisseld met filmfragmenten, beeldfragmenten tijdens de opnames en interviewfragmenten.