Looney Tunes - De Daffy en Porky Collectie

Nathan Strik
13-05-2004

8.3

Looney Tunes - De Daffy en Porky Collectie (DVD)

Net als de hiervoor besproken Bugs Bunny Collection heeft Warner 14 van hun korte tekenfilms uit de jaren ´40 en ´50 verzameld. Ditmaal zijn de filmpjes met Daffy Duck en Porky Pig aan de beurt. Ieder filmpje duurt ongeveer een minuut of 7. Uit de honderden filmpjes heeft Warner ditmaal de volgende selectie gemaakt:

Duck Amuck (1953) Dough for the Do-Do (1949)
Drip-Along Daffy (1951) Scaredy Cat (1948)
The Ducksters (1950) The Scarlet Pumpernickel (1950)
Yankee Doodle Daffy (1943) Porky Chops (1949)
The Wearing of the Grin (1951) Deduce You Say (1956)
Boobs in the Woods (1950) Golden Yeggs (1950)
Rabbit Fire (1951) Duck Dodgers in the 24½th Century (1953)

Sommige van deze filmpjes zijn ook voorzien van audiocommentaar, een music-only track, of een featurette (zie \"extra´s\").

Daffy Duck en Porky Pig zijn twee immens populaire figuren uit de Looney Tunes stal. De vaak nerveuze Porky en de luidruchtige Daffy zijn een paar apart en werden dan ook vaak samen in cartoons gebruikt. Deze DVD bevat daarnaast ook nog een paar filmpjes waarin de twee apart, of met andere Looney Tunes figuren optreden. De leukste cartoons zijn echter de cartoons met beide figuren, zoals bijvoorbeeld het geniale Duck Dodgers in the 24½th Century, Boobs in the Woods en Drip-Along Daffy. Ook in deze selectie filmpjes zitten weer een aantal missers, zoals het flauwe The Ducksters en Yankee Doodle Daffy. Op die twee rotte appels na zijn de filmpjes gelukkig allemaal zeer vermakelijk. Het is nooit mogelijk om meteen iedereen tevreden te houden, maar met deze 14 filmpjes zal menig Looney Tunes fan zeer in zijn nopjes zijn, aanrader!

Genre: Animatie
Jaar: 2003
Speelduur: 96 min
  • Dolby Digital 1.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931274203

• Audiocommentaren
  • Stills gallery
  • Music Only soundtracks
  • Behind the Tunes

De originele aspect ratio van de filmpjes is 1.33:1 en zo worden ze ook op DVD aangeboden. Net als bij de eerder besproken Bugs Bunny Collectie varieert de beeldkwaliteit van filmpje tot filmpje. Wederom scoren de nieuwere filmpjes wat beter dan de allereersten, maar over het algemeen zijn ze goed bewaard gebleven. Er zijn wederom wat stofjes te zien die tussen de filmcells zijn blijven zitten als gevolg van de haastige productie toentertijd, maar dat mag geenszins een fout in de transfer genoemd worden. De kleuren zijn wederom heel stabiel en color bleeding is gelukkig niet aan de orde. Bij veel filmpjes zou je dan ook niet zeggen dat ze al 50 jaar oud zijn. Looney Tunes fans kunnen dan ook hun hart weer ophalen, want deze filmpjes hebben er nog nooit zo goed uitgezien. De Nederlandse ondertiteling is prima te lezen en goed onder in beeld geplaatst. Ieder filmpje heeft zijn eigen chapter, wat navigeren erg makkelijk maakt als je de \"Play All\" functie gebruikt.

Het mono-geluid is gepresenteerd in Dolby Digital 1.0 (192 kbit/s). Dit betekent dat het geluid enkel uit de centerspeaker van je geluidssysteem komt. Natuurlijk klinken de filmpjes gedateerd, en je merkt duidelijk dat de opnametechnieken toen nog een veel minder dynamisch geluidsbeeld opleverden. Voor deze filmpjes is het echter meer dan genoeg en het geluid klinkt zeker niet slecht. Er zijn weinig rare plopjes of andere geluidsartefacts te horen en de stemmen zijn prima te verstaan. Voor de allerkleinsten onder ons is er ook een Nederlandse monotrack beschikbaar, maar de fans gaan natuurlijk voor de originele stemmen. Prima geluid gezien de leeftijd van de bron.

Wederom heeft Warner deze DVD voorzien van enkele interessante en nuttige extra´s, de selectie is iets minder breed dan bij de Bugs Bunny Collectie, maar desalniettemin een leuke toevoeging.

Audiocommentaren
Vijf van de veertien filmpjes zijn voorzien van audiocommentaar door historicus Michael Barrier. De commentaartracks geven goede inzichten in de filmpjes en zijn interessant voor zowel fans, als geïnteresseerden in de geschiedenis achter de Looney Tunes. Ook hier worden de commentaren afgewisseld door interviewfragmenten met stemacteurs en andere oud Tunes-medewerkers.

Music Only soundtracks
Bij vier filmpjes kun je ook nog de music track beluisteren, zonder stemmen. Op zich leuk, maar niet echt een toevoeging van formaat.

Featurettes: Behind the Tunes (12 min)
Er zijn drie korte featurettes vastgelegd op deze DVD: Hard Luck Duck (over Daffy´s personage), Porky Pig Roast (over de door de jaren heen enorm veranderde Porky Pig) en Animal Quackers (over de beslissing om Porky en Daffy samen te laten werken). Deze korte featurettes (drie tot vijf minuten elk) zijn leerzaam en geven interessante achtergrondinfo.

Stills Gallery
In deze gallery zie je onder andere model sheets en schetsen van Daffy Duck en Porky Pig. Ook kun je afbeeldingen van originele affiches bekijken.

Wederom een aardige greep uit de enorme kluis vol met Looney Tunes filmpjes. Daffy en Porky zijn een goed team en dat blijkt uit deze selectie eens te meer. De beeldkwaliteit wisselt wederom wat, maar is over het algemeen beter dan je ooit zult zien bij deze filmpjes. De geluidskwaliteit is mono en ook iets beperkt in dynamiek, maar past perfect bij de nostalgische filmpjes. Van het bonusmateriaal zijn vooral de audiocommentaren en de featurettes de moeite waard. Wederom een aanrader voor elke Looney Tunes fan.