Kung Fu - Seizoen 1

03-06-2004

6

Kung Fu - Seizoen 1 (DVD)

De half Chinese, half Amerikaanse Caine (David Carradine) is toen hij nog een kind was gaan wonen in de beroemde Shaolin Tempel. Daar leerde hij onder andere Kung Fu van de vele wijze meesters die wonen in de tempel. Als hij op een gegeven moment moet vluchten omdat hij de neef van de Keizer heeft gedood, gaat hij naar Amerika en wel naar het Wilde Westen. Daar beleeft hij allerlei avonturen tijdens zijn rondreis.

Het eerste seizoen van Kung Fu is verdeeld over drie DVD’s die los te koop zijn. De afleveringen beslaan beide zijdes van de DVD en wel als volgt:
Disc 1: Pilot, King Of The Mountain, Dark Angel, Blood Brother.
Disc 2: An Eye For An Eye, The Tide, The Soul Is The Warrior, Nine Lives, Sun And Cloud Shadow, Chains.
Disc 3: Alethea, The Praying Mantis Skills, Superstition, The Stone, The Third Man, The Ancient Warrior.

In eerste instantie was de rol van Caine bedoeld voor de helaas te vroeg gestorven Bruce Lee, maar omdat de studio het niet aandurfde een Aziatisch persoon de hoofdrol te geven, ging de rol naar de blanke David Carradine. Het was de eerste grote rol van deze acteur, die momenteel weer in de schijnwerpers staat dankzij Kill Bill vol.1 en 2. Achteraf was Carradine misschien wel de beste keus voor de rol, aangezien hij dit erg goed doet en bovendien het personage van Caine een halfbloed is en geen volbloed Chinees zoals Lee. De serie combineert diverse genres en was in de jaren ’70 zijn tijd vooruit. De combinatie van Oosterse filosofieën en vechtkunsten en de Westerse levensstijl werkt goed en levert vele interessante afleveringen op. Uiteindelijk liep de serie drie seizoenen, waarvan nu het eerste seizoen op DVD te koop is.

Genre: Drama, Martial Arts, Western
Jaar: 1972
Speelduur: 792 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, En vele andere
EAN: 321931285834

• Documentaires

Toen Kung Fu gemaakt werd bestonden er uiteraard nog geen breedbeeldtelevisies, dus de serie is opgenomen in de verhouding 1.33:1, maar Warner heeft besloten de serie uit te brengen met een anamorfe 1.78:1 transfer. Nu zou je zeggen dat is goed nieuws, maar zoals gezegd is de serie niet gemaakt met breedbeeldtelevisies in het achterhoofd. Zodoende komt het regelmatig voor dat door het omzetten, stukken van hoofden verdwijnen doordat boven en beneden in het beeld objecten buiten het actieve beeld vallen. De energie die Warner in dit omzetten van het beeldformaat heeft gestoken, hadden ze beter kunnen besteden aan het opknappen van het beeld. Gedurende de gehele lengte van alle afleveringen is er namelijk een behoorlijke hoeveelheid filmgrain aanwezig en ook beschadigingen zijn vaak waarneembaar. Vooral de openingsscène, die voor elke aflevering zit, blinkt hier in uit. De kleuren zien er voor een serie van deze leeftijd nog wel goed uit en ook contrast en scherpte zijn in orde.
De afleveringen zijn onderverdeeld in zeven hoofdstukken, wat netjes is aangezien de gemiddelde lengte van de afleveringen 45 minuten is. De ondertiteling staat te hoog in het beeld geplaatst en is goed leesbaar in een prettig lettertype.

Op de DVD heb je de keuze uit twee audiotracks. De originele Engelse en een nagesynchroniseerde Franse track. Beide tracks zijn uitgevoerd in Dolby Digital 1.0 (192 kb/s). Verder valt er weinig te vertellen over deze tracks, behalve dan dat er geluid aanwezig is tijdens de afleveringen. De dialogen zijn goed te volgen en verder klinkt het geluid helder en zonder beschadigingen. Enig minpuntje is dat de muziek soms iets te hard klinkt in vergelijking met het andere geluid.

Alle extra’s van het seizoen één zijn te vinden op de eerste disc. Het gaat hierom twee korte documentaires.

De eerste van deze documentaires heet From Grasshopper To Caine: Creating Kung Fu en duurt 22 minuten. Een interessante documentaire die alles vertelt over het ontstaan van de serie. Er wordt gesproken met de makers en acteurs, afgewisseld met beelden uit de serie. Helaas vergeten bijna alle mensen Bruce Lee te noemen als één van de grote bedenkers van de serie. Het beeldformaat is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De tweede documentaire vinden op kant B van de eerste DVD en heet The Tao Of Caine: Production And Beyond. Deze 20 minuten durende documentaire gaat verder waar de eerste ophield. Alleen wordt nu de productie kant besproken en alles wat er bij komt kijken om een serie als Kung Fu op het scherm te krijgen.

Na 32 jaar is er eindelijk de kans om een goede serie als Kung Fu weer eens helemaal te bekijken. Niet iedereen zal zich aangetrokken voelen tot de serie, maar de mensen die wel eens een aflevering hebben gezien in hun jeugd zullen zich vast vermaken met deze serie. De uitvoering van de DVD’s is matig. Warner heeft de kans laten liggen om deze serie uit te brengen in een mooie boxset en in plaats daarvan worden de afleveringen verdeeld over drie los te kopen DVD’s. Beeld en geluid zijn redelijk en voldoen voor een serie zoals als deze. Alleen gaat Warner de fout in met het omzetten van het beeld, waardoor er regelmatig zaken buiten het actieve beeld vallen. Twee korte documentaires ronden het geheel af, maar ook hier bekruipt het gevoel dat er iets meer van te maken viel. Hier kan nog als smoes worden aangedragen dat er geen beelden van achter de schermen of gesneuvelde scènes zijn, dus hier moeten we het mee doen.