Pietje Bell 2 - De Jacht op de Tsarenkroon

26-09-2004

5.8

Pietje Bell 2 - De Jacht op de Tsarenkroon (DVD)

Pietje Bell (Quinten Schram) is een vrolijke jongen die geen blad voor de mond neemt, soms kattenkwaad uithaalt en meestal de schuld krijgt van de fouten van anderen. Bijvoorbeeld als bij buurman Geelman (Arjan Edelveen) een horloge wordt gestolen. Volgens Geelman natuurlijk het werk van Pietje, die prompt een dagje in de gevangenis moet doorbrengen. Wie ook in de gevangenis zitten zijn krantenmagnaat Stark (Willem Nijholt) en de boeven Klok en Teun. Stark zweert nog wraak te nemen op Pietje, want dankzij Pietje zit hij in de gevangenis. Ook de vader van Pietjes beste vriend Sproet zit in het gevang. Sproet wil niets meer van zijn vader weten. Pietjes zus Martha gaat zich verloven met Paul Velinga (Rick Engelkes) en dit wordt gevierd met een groot feest. Er moet natuurlijk iets misgaan en dat is natuurlijk de schuld van … juist Pietje. Pietje krijgt ook een nieuwe meester, meneer Ster (Eric van der Donk). Eindelijk iemand die Pietje begrijpt. Stark beraamt een plan om de krant van Velinga te bemachtigen, uit de gevangenis te ontsnappen en de beroemde Tsarenkroon die vol zit met diamanten, te stelen. Pietje zou Pietje Bell niet zijn als hij niet samen met de bende van de Zwarte Hand hier een stokje voor gaat steken. Maar dat het allemaal niet zo makkelijk gaat, zal Pietje ook nog merken.

De afgelopen jaren heeft de Nederlandse speelfilm zich in toenemende belangstelling mogen verheugen. Diverse kwalitatief goede familiefilms zagen zeer succesvol het licht op het grote witte doek. In 2002 kwam regisseur Maria Peters met de zeer succesvolle kerstfilm Pietje Bell. Een gezellige familiefilm, waar de boeken van Chris van Abkoude over de vele avonturen van Pietje Bell uitgangspunt voor waren. Pietje Bell werd één van de meest succesvolle Nederlandse speelfilm van de afgelopen jaren, dus een vervolg kon niet uitblijven. Een jaar later ging dan ook, wederom met kerst, Pietje Bell 2 in première. De film kreeg de subtitel De Jacht op de Tsarenkroon, al is dit slechts één onderdeel van de verhaallijn in Pietje Bell 2. Het verhaal van Pietje Bell 2 gaat verder waar Pietje Bell geëindigd is en is dus een echt vervolg. Regisseur Maria Peters maakte Pietje Bell 2 met dezelfde cast en crew. En zo zien we Willem Nijholt, Arjan Ederveen, Angela Groothuizen, Jack Wouterse, Rick Engelkes en vele anderen weer terug. Op acteervlak is de film nog versterkt met twee andere Nederlandse steracteurs; dat zijn Johnny Kraaykamp Jr. als de gevangenisdirecteur en Eric van der Donk als meester Ster. De hoofdrol is uiteraard weer voor Quinten Schram, de zoon van regisseur Maria Peters en producer Jack Schram. Ook in Pietje Bell 2 weer het prachtige sfeerbeeld van de nostalgie van vroegere dagen. Ten opzichte van de eerste Pietje Bell film is het script iets minder sterk. Het verhaal focust zich nu op meerdere kleine onderwerpen, die allemaal een logisch vervolg zijn op de eerste film. Maar een grote verhaallijn ontbreekt daardoor. Ook is Pietje in deze film iets liever geworden en haalt minder kattenkwaad uit. De tsarenkroon speelt de hele film nauwelijks een rol en komt pas tegen het einde nadrukkelijk naar voren. Maar juist omdat het allemaal zo sfeervol is gemaakt is de film toch de moeite waard.

Genre: Jeugd, Speelfilm
Jaar: 2003
Speelduur: 107 min
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8711875975493

• Storyboards
  • Bloopers
  • Bioscooptrailer en TV Spots
  • Fotogalerij
  • Gesproken toelichting regisseur
  • Making of ..
  • Spel - zoek de verschillen

De film staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. Hadden we over de beeldkwaliteit van Pietje Bell kritiek op de beeldkwaliteit, deze release ziet er stukken beter uit. Oftewel, een mooi kleurrijk beeld dat zeker qua scherpte en detaillering goed scoort. De nostalgische sfeer van de film, mede bereikt door het gebruik van kleurfilters, komt ook in deze transfer goed tot zijn recht. Kleuren zijn goed verzadigd en het contrast en het zwartniveau zijn prima in orde. Moiré is in twee scènes even te zien. Verder een zeer schoon beeld, zonder spetters, filmgrain of noemenswaardige beeldruis.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling zit midden in een scène en is daardoor kort merkbaar. De Engelse ondertiteling staat netjes geplaatst onder in het beeld.

Ook op het gebied van het geluid is deze release kwalitatief beter dan de release van de eerste Pietje Bell film. Want de Nederlandstalige soundtrack staat nu in drie smaken op de schijf; Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s), DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s) en Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 224 kb/s). We hebben geluisterd naar de DD5.1 en de DTS 5.1 soundtrack. Beide klinken meer dan uitstekend. Het geheel is een natuurlijk klinkende soundtrack met prima surroundgeluid. Vooral de muziek, wederom van Henry Vrienten, klinkt zeer ruimtelijk. Ook worden de surroundkanalen goed gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal wordt regelmatig gebruikt, met name voor de laagmomenten in de muziek. Dialogen zijn prima te volgen en komen uit de centerspeaker. Het kwaliteitsverschil tussen de DD en de DTS track is niet zo groot.

Zoals bekend bij uitgaven van Buena Vista begint ook deze DVD eerst met een groot aantal promotietrailers van andere Buena Vista uitgaven. Je kunt deze overslaan door op de menutoets van je afstandsbediening te drukken.
De DVD heeft leuke geanimeerde breedbeeldmenu’s met achtergrondgeluid. Op de DVD staat een aantal leuke extra’s, alles in 4x3 beeldformaat met DD2.0 geluid. Alle gebruikte filmfragmenten zijn 1.85:1 letterbox. Uiteraard alles Nederlands gesproken.

Gesproken toelichting van regisseur Maria Peters
Maria Peters vertelt tijdens de film weer van alles over de realisatie van de film. Ze doet dit duidelijk aan de hand van de beelden op het scherm en gebruikt het woordje ‘eh’ veel vaak.

Bioscooptrailer en TV spots (3 min)
De bioscooptrailer die ongeveer 2 minuten duurt en twee televisiespotjes van ongeveer 20 seconden.

Bloopers (1 min)
Een korte aaneenschakeling van filmfragmenten die zoals je begrijpt niet helemaal goed gingen.

Fotogalerij
Een 35-tal foto’s uit de film, gepresenteerd in breedbeeld.

Making of .. (24 min)
Een leuk en informatief kijkje achter de schermen met diverse interviewfragmenten met cast en crew.

Niet eerder vertoonde scènes (2½ min)
Vier filmfragmenten die niet of anders in de film gebruikt zijn.

Storyboards (5 minuten)
Je ziet de verschillende storyboards, waarbij regisseur Maria Peters uitleg geeft.

Zoek de vier verschillen – spel
Er worden twee haast identieke foto’s getoond, aan jou de uitdaging om de verschillen te vinden. In totaal zijn er 20 verschillende ‘foto-paren’ om de verschillen van te zoeken.

Pietje Bell 2 – De Jacht op de Tsarenkroon is het logische vervolg op Pietje Bell, de succesvolle verfilming van de avonturen van Pietje Bell van de auteur Chris van Abkoude. Ook deze tweede film scoorde met de kerstdagen goed in de bioscopen. Het verhaal gaat verder waar de eerste film is opgehouden. Pietje beleeft weer een spannend en komisch avontuur, waarbij de tsarenkroon een rol speelt. Regisseur Maria Peters maakte de gezellige familiefilm met dezelfde cast en crew als bij de eerste Pietje Bell film.
Buena Vista heeft de film met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. Bij het geluid is zelfs keuze uit een DD5.1 en een DTS5.1 track. Toegevoegd is een gevarieerd aanbod van enkele informatieve extra’s. Een leuke aanvulling op de vorige Pietje Bell DVD.