Normal

13-11-2004

7.1

Normal (DVD)

Op het 25-jarige huwelijksfeest van Roy (Tom Wilkinson) en Irma Applewood (Jessica Lange), zakt Roy opeens in elkaar. Fysiek blijkt de volgende dag is er gelukkig niets aan de hand, stress lijkt de oorzaak hiervan. Roy en Irma zitten bij dominee Muncie (Randall Arney) voor gesprek. Drukte op het werk? Ja, wel wat drukker, maar dat is niet het probleem. Na enige aarzeling vertelt Roy wat hem dwars zit en het schokt zowel Irma als de dominee. Roy voelt zich een vrouw in een verkeerd lichaam en wil een geslachtsverandering ondergaan. De dominee is uit het veld geslagen en zoekt verklaring in de bijbel. Irma kan het niet begrijpen en vraagt zich af wat zij fout heeft gedaan. Het geeft spanning thuis, waar Irma Roy de deur wijst. Roy neemt zijn intrek in een appartement en begint langzaam aan zijn nieuwe ik te werken. In de kleine diepgelovige gemeenschap waar Roy en Irma wonen en waar de kerk een belangrijke plaats inneemt, gaat het nieuws als een schok door de gemeenschap. Roy’s baas reageert als een van de weinige nog begripvol en zorgt ervoor dat hij ander, meer passend werk kan doen. Dochter Patty Ann (Hayden Panettiere) vindt het wel cool wat er allemaal gebeurt. Roy en Irma, die al 25 jaar lang lief en leed met elkaar delen en nog steeds veel van elkaar houden, proberen om te gaan met deze nieuwe situatie.

Als een titel als Normal voor recensie langskomt en je leest de korte synopsis, moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat je op dat moment beseft dat het geen gemakkelijk te bespreken onderwerp is. Laat staan om er een film over te maken. Geslachtsverandering is ook vandaag nog geen dagelijks onderwerp en het geeft menigeen een ongemakkelijk gevoel.
Regisseur Jane Anderson schreef een toneelstuk over dit onderwerp met de titel ‘Looking for normal’. Ze herschreef het stuk zelf naar een filmscript en nam ook zelf plaats op de regisseurstoel. Je mag grote bewondering hebben voor Anderson, want ze heeft dit onderwerp met enorm veel gevoel, respect en integriteit behandeld. Daarbij zeker geholpen door een bijzonder goed spel van de beide hoofdrolspelers, Tom Wilkinson en Jessica Lange. Nergens wordt de film sentimenteel, nergens is de film stereotype of oppervlakkig, nergens wordt de film goedkoop of ordinair. Neen, het niet thuis voelen in je eigen lichaam wordt in alle openheid besproken, met veel aandacht voor alle verwarde emoties die het geeft. Verwarde emoties zowel bij de persoon die de verandering wil ondergaan als de dierbaren in zijn directe omgeving. De karakteruitwerking is enorm goed gedaan. De film beslaat een tijdspanne van ongeveer één jaar, waarin je de verandering bij Roy en zijn gezin in al zijn facetten meebeleeft. Schrijver/regisseur Jane Anderson laat hiermee zien dat een dergelijk gevoelig onderwerp met respect, openheid en integriteit gebracht kan worden. Terecht heeft deze film vele nominaties gekregen, waaronder zes Emmy Awards en drie Golden Globes.

Jaar: 2003
Speelduur: 113 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Noors, En vele andere
EAN: 7321932252545

De film is in breedbeeld opgenomen en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De film is een HBO productie, wat in het algemeen betekent dat de kwaliteit hoog is. Ook bij deze productie is dat het geval. Op de beeldkwaliteit is dan ook weinig tot niets aan te merken. Het beeld oogt zeer natuurlijk, met goed verzadigde kleuren en goed contrast. De scherpte van het beeld en ook de detaillering zijn beide prima in orde. En uiteraard is het beeld ook vrij van ongerechtigheden. Enig kritiekpuntje is dat je kunt zien dat voor de transfer een NTSC bron is gebruikt, doordat horizontale bewegingen op televisie bij soms licht schokkende verlopen en het beeld interlaced is. Beeldruis is minimaal waarneembaar. De film is verdeeld in 17 tracks. De film staat op een DVD-5 (enkellaags) dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat te hoog onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate van 384 Kb/s) op de DVD gezet. Ook met de soundtrack is weinig mis, al worden de surroundspeakers nauwelijks gebruikt. Maar bij dit type film, dat het zeker niet moet hebben van de geluidseffecten, is dat geen echt verrassing. De nadruk van de soundtrack ligt dus op de voorkanalen, waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen en goed te volgen zijn. De muziek heeft een goede stereospreiding, waarbij de surroundkanalen heel subtiel worden gebruikt. Enkele scènes (bv. een scène in de kerk) worden de surrounds zeer actief gebruikt, wat het ruimtelijke aspect prima benadrukt. Het LFE kanaal blijft de gehele film inactief. Dialogen zijn goed te volgen en komen uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staat één extra, die je kunt vinden onder het audio menu.

Audiocommentary with writer/director Jane Anderson
Er mag op deze DVD dan wel alleen dit audiocommentaar staan, het maakt wel veel goed. Jane Anderson geeft een interessant en zeer informatief commentaar dat zich vooral toespitst op het verhaal en haar overwegingen hoe een en ander in beeld te brengen.

Normal is een integer en gevoelig drama over het onderwerp geslachtsverandering. Schrijver en regisseur Jane Anderson maakte deze film voor HBO televisie. Het verhaal gaat over een 25 jaar getrouwd stel dat woont in een kerkelijk gezinde plattelandsgemeente. Als hij aangeeft zich in zijn lijf niet thuis te voelen en zich via een operatie tot vrouw wil laten veranderen, zet dat zijn huwelijk en de gemeenschap op de kop. De hoofdrollen worden prachtig gespeeld door Jessica Lange en Tom Wilkinson. Anderson heeft dit onderwerp met veel gevoel, diepte en respect behandeld, zonder overdreven sentiment of ordinair te worden.
Deze uitgave van Warner heeft goede breedbeeld- en DD5.1 geluidskwaliteit. Als extra een uitstekend audiocommentaar van Jane Anderson dat zeer informatief is. Persoonlijk vind ik deze film, zeker gezien de wijze waarop een niet alledaags onderwerp is verfilmd, een echte aanrader.