Kung Fu - Seizoen 2

15-12-2004

5.3

Kung Fu - Seizoen 2 (DVD)

Kwai Chang Caine (David Carradine) is een man die op jonge leeftijd is gaan wonen in de Shaolin Tempel. Hier heeft hij Kung Fu geleerd van de vele meesters in de tempel. Na een treurig voorval moet hij de tempel verlaten en vlucht hij naar Amerika. Hier gaat op zoek naar zijn halfbroer en beleeft hij onderweg allerlei avonturen.

Het volledige tweede seizoen van Kung Fu is verdeeld over 4 DVD’s die los te koop zijn. Helaas hebben wij voor deze recensie maar de beschikking over de eerste drie schijven. De afleveringen zijn verdeeld over de twee zijden van de DVD’s.
Disc 1: The Well, The Assassin, The Chalice, The Brujo, The Squawman, The Spirit-Helper.
Disc 2: The Tong, The Soldier, The Salamander, The Hoots, The Elixer, The Gunman.
Disc 3: Empty Pages Of A Dead Book, A Dream Within A Dream, The Way Of Violence Has No Mind, Uncertain Bondage, Night Of The Owls, Day Of The Doves, Crossties.

Het tweede seizoen van Kung Fu vertoont grote gelijkenis met het eerste seizoen. De afleveringen zijn vergelijkbaar en de opzet van de serie is vrijwel hetzelfde gebleven. Caine is nog steeds op reis door Amerika waar hij op zoek is naar zijn halfbroer. Onderweg maakt hij allerlei dingen mee en ontmoet hij veel mensen. Dat de afleveringen zoveel lijken op die van het eerste seizoen, kan er soms voor zorgen dat het allemaal een beetje saai wordt. In elke aflevering zien we terugblikken naar Caine’s jeugd in de Shaolin Tempel en zien we de vele wijze lessen die hij daar geleerd heeft. De combinatie van Oosterse wijsheden en veelal harde Westerse levenswijze is er één die ook dit seizoen zorgt voor leuke afleveringen. Hoewel de naam van de serie anders doet vermoeden, wordt er niet veel gevochten. Caine probeert, geheel in de stijl van de Shaolin Tempel, de conflicten eerst op te lossen met woorden en uiteindelijk pas met zijn vuisten. Het niveau van de afleveringen wisselt nogal. De ene keer steekt een aflevering boven de rest uit en soms is het niveau er wat onder. Over het algemeen kunnen we zeggen dat het niveau van de serie voldoende is voor heel wat uren kijkplezier.

Genre: Martial Arts, TV, Western
Jaar: 1974
Speelduur: 872 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Turks
EAN: 321931043519

Ook dit seizoen staat weer anamorf op de schijf in het beeldformaat 1.78:1. De serie is opgenomen in het standaard TV formaat van 1.33:1. De problemen die er in het eerste seizoen waren met betrekking tot dit verschil in beeldformaat, zijn ook hier van de partij. Echt afleiden doet dit echter niet en we mogen verder spreken van een kwaliteit die voldoende is, zeker voor een serie van 30 jaar oud. De kleuren zien er een beetje uitgewassen uit, maar zijn nog altijd voldoende. Ook contrast, zwartniveau en scherpte zijn in orde. Er is tijdens de gehele lengte van de afleveringen filmgrain aanwezig. De hoeveelheid verschilt sterk. Ook zijn er behoorlijk wat beschadigingen te zien. Ook hiervan verschilt de hoeveelheid.
De optionele ondertiteling staat veel te hoog in het beeld geplaatst. Dit kan op sommige momenten zelfs vrij irritant worden, aangezien de tekst soms dwars door iemands gezicht staat. (Zie shot 2).

Er zijn twee audiotracks te vinden op de DVD’s. De originele Engelse en een Franse track. Beide tracks zijn Dolby Digital 1.0 (192 kb/s). Bij gebruik van de Dolby Prologic decoder komt het geluid netjes uit het centerkanaal. De tracks klinken verder mooi helder en zijn vrij van beschadigingen. Enig minpuntje is dat het geluid op sommige momenten vrij schel klinkt. Gelukkig blijft dit beperkt, aangezien de serie vooral dialoog gericht is.

Er zijn geen extra’s te vinden op de DVD’s.

In het tweede seizoen van Kung Fu zien we David Carradine wederom in de rol van Caine. Hij is nog steeds op reis door Amerika, waar hij onder andere op zoek is naar zijn halfbroer. Onderweg ontmoet hij vele mensen en beleeft hij veel avonturen. De fans van het eerste seizoen zullen zich niet vervelen met dit tweede seizoen. De opzet en sfeer van de afleveringen zijn nagenoeg gelijk. Dit kan echter wel eens er voor zorgen dat de afleveringen wat gaan vervelen. Beeld en geluid zijn voldoende, zeker voor een serie van 30 jaar oud. Er zijn geen extra’s te vinden op de DVD’s, dit in tegenstelling tot het eerste seizoen.