Bambi (SE)

11-02-2005

7.6

Bambi (SE) (DVD)

Wie is er niet opgegroeid met Disney’s Bambi. Met recht een tijdloze klassieker, waarin het verhaal wordt verteld over een jong hertje, Bambi genaamd. Dit kleine hertje is de kleine prins van het woud en wordt daarom door alle dieren bewonderd. Zo ook door Stamper, het schattige konijntje dat geen blad voor de mond neemt. Stamper neemt Bambi, die nog wankel op de pootjes staat, al snel het bos in mee en leert hem zijn eerste woordjes. Waaronder het woordje bloem, dat Bambi vervolgens ook zegt tegen een schuw stinkdier. En zo heet het stinkdier vanaf dat moment gewoon Bloem. De drie dieren worden onafscheidelijke vrienden. Samen beleven zij vele avonturen in het bos en maken ze kennis met alle andere boeiende bosbewoners. Op de grote sappige weide leert Bambi voor het eerst wat gevaar is en ontmoet hij het hertje Feline.
Bambi is helemaal verrast als de winter zijn intrede doet en het brengt hem en zijn moeder nieuwe gevaren. Als later het eerste voorjaarsgras zichtbaar wordt door de sneeuw, zijn beide onvoorzichtig op de grote weide. Te laat komen zij erachter dat er gevaar dreigt. Het oudste hert, de grote prins van het woud, ontfermt zich over Bambi en leert hem waardevolle lessen over verlies en het leven in het bos. Wanneer het voorjaar zich aandient en alle dieren zich anders gedragen, leert meneer Uil de drie vrienden wat lentekolder is.

Al in 1936, nog voor Disney Sneeuwitje en de Zeven Dwergen (1937) goed en wel af had, was Walt Disney al bezig met de eerste plannen voor Bambi. Walt Disney wou op een speciale manier de grote en de kleine mens een sfeerbeeld geven van het bos met al haar bijzondere bewoners. Het tekenen van de dieren bleek niet mee te vallen en zo duurde het bijna zes jaar voordat Bambi uiteindelijk gerealiseerd was. En het werd daardoor niet Disney’s tweede avondvullende tekenfilm, maar de vijfde. De evenzo succesvolle tekenfilms Pinokkio (1940), Fantasia (1940) en Dombo (1941) gingen Bambi voor, die uiteindelijk in 1942 werd uitgebracht.
De tekenfilm is gebaseerd op het gelijknamige boek van Felix Salten, dat Walt Disney in 1935 las. Hij zag er direct een succesvolle opvolger van Sneeuwitje en de Zeven Dwergen in. Maar de rechten van de film lagen bij een zekere Sidney A. Franklin, die pas na lang onderhandelen deze rechten verkocht. Sidney A. Franklin kreeg als dank een speciale credit op de titelrol. Walt Disney wou met Bambi de grote en kleine mens laten kennis maken met alle facetten van de natuur en haar natuurlijke bewoners. Niet alleen de schoonheid maar ook de wreedheid en het gevaar dat de mens met zich meebrengt. De film is daardoor enerzijds lief en grappig, maar heeft ook haar donkere en dramatische momenten. Momenten die vooral voor de kleinere jeugd nog wat eng kunnen zijn.
Vijf jaar lang werkten de tekenaars van Disney aan de film. Daarbij nieuwe technieken gebruikt om dieren, de natuur en haar elementen zo realistisch mogelijk te tekenen. De korte animatiefilm De oude molen fungeerde bijvoorbeeld als proef om bepaalde technieken, waaronder multi-plane camera, uit te proberen. Deze korte animatiefilm kun je bij de extra’s terugvinden.
De regie van Bambi was in handen van David Hand, die ook verantwoordelijk was voor Sneeuwitje en de Zeven Dwergen. De tekenaars behoorden allemaal tot de legendarische ‘nine old men’, allen betrokken bij de grote successen van Disney. Om de dieren allemaal zo realistisch mogelijk te kunnen tekenen, werd nabij een hele dierentuin ingericht, alwaar de tekenaars de dieren konden bestuderen.
Door de Tweede Wereldoorlog was Bambi niet direct het succes waarop was gehoopt. Maar in de afgelopen 60 jaar is Bambi één van de grote klassiekers gebleken en is diverse malen opnieuw in de bioscopen uitgebracht, waarmee het één van de best bezochte Disney Classic is geworden.
Ook Bambi was goed voor enkele Oscar nominaties, de film kreeg een nominatie voor de beste filmmuziek, het best liedje (‘Love is a Song’) en het beste geluid.

In het kader van de ‘Milestone’ releases van Disney is Bambi nu geheel gerestaureerd op DVD uitgebracht. Beeld en geluid zijn digitaal gerestaureerd en een groot aantal extra’s is opgenomen op een tweede DVD. Hieronder kun je lezen dat op technisch vlak maar weinig mankeert aan deze release. Ook de extra’s zijn interessant, gevarieerd en vormen een mooie toevoeging. Alleen jammer dat Buena Vista / Disney, net als bij de voorgaande Milestone Aladdin de uitgave geen magische uitstraling meer geeft. Een gewone duo keepcase, zonder boekje en zonder fraaie slipcase doen een gewone release vermoeden. Terwijl de inhoud zo goed is, dat een beetje magie aan de buitenkant niet had misstaan. Maar goed, de inhoud is belangrijker en dat zit hier wel goed.

Genre: Animatie
Jaar: 1942
Speelduur: 67 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8711875979125

• Spellen en activiteiten
  • Aantekeningen van Walt
  • Achtergrondreportage bij Bambi
  • Beeldengallerij
  • Niet vertoonde scènes
  • Voorproefje Bambi 2
  • Korte animatie: De oude molen
  • Het restaureren van Bambi

Het beeld is met de oorspronkelijk verhouding van 1.33:1 (full frame formaat) op de disk vastgelegd. Tot het eind van de jaren ’50 was dit het gebruikelijke beeldformaat van de bioscoopfilms en is door Disney ook lange tijd als het beeldformaat voor de tekenfilms gebruikt. Dit beeldformaat staat bekend als het ‘standard academy’ formaat en heeft officieel een negatief verhouding van 1.37:1
Evenals bij Sneeuwitje en de Zeven Dwergen heeft Disney veel aandacht geschonken aan de restauratie van deze film. Beeldje voor beeldje is de film opgeknapt, bijgekleurd en ontdaan van vuil en beschadigingen, waarbij zelfs de filmgrain geheel is geminimaliseerd.
Dat heeft als resultaat dat je nu ruim 60 jaar later naar een prachtig plaatje kunt kijken. Ook bij Bambi hebben de tekeningen er nog niet eerder zo mooi kleurrijk en gedetailleerd uitgezien. De kleurnuanceringen zien er prachtig kleurrijk en verzadigd uit. Ook nu valt op hoe mooi gedetailleerd en kleurrijk de achtergronden zijn getekend. Uiteraard mankeert aan de andere aspecten van het beeld, zoals contrast, scherpte en andere facetten, niets noemenswaardig. Twee korte momenten vrij in het begin van de film lijkt het alsof de originele cellen last hebben gehad van vervorming. Verder is het beeld volledig vrijwel volledig gevrijwaard van welke ongerechtigheid dan ook. Een bijzonder mooi plaatje.
De film is netjes onderverdeel in 25 chapterstops. Van een laagwisseling heb je geen last, de film staat geheel op één laag van de DVD.
De Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en staat onder in het beeld geplaatst. De plaatsing had nog iets lager mogen zijn. Enkele momenten, wanneer de ondertiteling storend door in het beeld zou staan, is de ondertiteling boven in het beeld geplaatst. Dat is netjes.

De oorspronkelijke Engelstalige monotrack is ook gerestaureerd en staat als een Dolby Digital 1.0 (bitrate 96 kb/s) track op de DVD. Deze originele track wordt niet vermeld op de cover. Maar voor de puristen onder ons is het mooi dat ook deze track op de DVD staat. De track klinkt zuiver en schoon, maar heeft natuurlijk ook zijn beperkingen. Niet alleen door de leeftijd, maar ook door de toch wel wat lage bitrate van het geluid.
Opvallend is natuurlijk dat Disney ook een zogenaamde Disney Enhanced Home Theater (DEHT) mix heeft gemaakt. De Engelstalige Dolby Digital 5.1 DEHT track heeft een bitrate van 448 k/bs. De Nederlandse nasynchronisatie is ook een Dolby Digital 5.1 DEHT mix en heeft een bitrate van 384 kb/s. Bij de Engelse soundtrack is aan de stemmen goed te horen dat het de originele oude soundtrack betreft. De dialogen en zangstemmen zijn goed verstaanbaar en komen meestentijds uit via de centerspeaker. De steeds aanwezige muziek komt nu met een redelijk breed stereo geluid uit de frontspeakers. De surroundkanalen worden gebruikt om de muziek, met name bij de liedjes, een licht ruimtelijk karakter te geven. Verder worden de surroundkanalen gebruikt voor enkele effecten en heel subtiel wat omgevingsgeluiden. Heel verrassend wordt ook het LFE kanaal enkele momenten gebruikt om net dat beetje ondersteuning in het laag te geven. Alles bij elkaar een fraai klinkende soundtrack, zeker als je beseft dat het origineel al ruim 60 jaar oud is.

Je kunt goed horen dat de Nederlandse nasynchronisatie van een latere leeftijd is. De muziek klinkt hetzelfde als bij de Engelse versie, maar de stemmen klinken veel voller. In heel vroegere dagen is de Nederlandse nasynchronisatie gedaan met stemmen van Piet Ekel, Ida Bons, Helen Shepherd, Ger Smit en Henk van der Molen. De liedjes werden gezongen door Helen Shepherd. Begin jaren ’90 is de Nederlandse nasynchronisatie opnieuw ingesproken en is het taalgebruik aangepast aan de ‘moderne’ tijd. De stemmen komen nu van Jessica Rodenburg, Marco Haanschoten, Bas van Wessem, Sander van Zijl, Eric van ’t Wout, Jan Joost van Gangelen, Theo Trommelen Jr., Robert van ’t Wout, Manon Dirksen, Maria Paula Majoor, Carol van Herwijnen, Maria Lindes, Marijke Merckens, Kees Koolen en Aart Staartjes. Deze nieuwe nasynchronisatie is gebruikt voor deze DVD uitgave. De verder kwaliteit van de soundtrack is vergelijkbaar met de Engelse soundtrack, alleen is het volume van de stemmen nu wat luider dan de muziek.

Bambi is uitgebracht als een 2-disc Speciale Uitvoering. De extra’s zijn te vinden op beide discs. De eerste disc begint met 10 minuten promotie trailers, met onder andere reclame voor The Incredibles en het vervolg Bambi 2. De laatste komt in 2006 in de bioscoop. Je kunt de trailers indien gewenst overslaan met de menutoets.
De menschermen zijn leuke filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid. Alle extra’s zijn in 1.33:1 beeldformaat met DD2.0 geluid en voorzien van Nederlandse ondertiteling of zijn Nederlands nagesynchroniseerd.

Disc 1

Bambi: Aantekeningen van Walt (71 min)
De acteur Patrick Stewart geeft een korte inleiding bij dit bijzondere extra. Hij verteld iets over teruggevonden oude originele aantekeningen van de eerste productiebijeenkomsten met Walt Disney zelf. Deze productie bijeenkomsten worden nagespeeld, waarbij je tevens de film weer gaat zien. Maar nu dus met gespeelde productiebijeenkomsten als achtergrondgeluid en van regelmatig in het beeld een kader (of het ter vervanging van het totale beeld) waarin je foto’s, schetsen, tekeningen en allerhande andere aspecten te zien krijgt die iets meer vertellen over de realisatie van de film. Een bijzondere manier om zo een ‘making of’ te presenteren.

Dan staat op de eerste disc nog de THX Optimizer voor het optimaal afregelen van beeld en geluid. En er is een soort Voorproefje van disc twee gemaakt.

Disc 2

Niet eerder vertoonde scènes (3 min)
Twee scènes die niet in de film zijn gekomen worden als storyboard tekening getoond. Eerst krijg je een korte introductie.

Spellen en activiteiten, met meerdere vervolgkeuzen

Het avontuur in het bos
Is een verzameling van acht verschillende spelletjes voor de jeugd. Per jaargetijde is keuze uit twee spelletjes, waarbij elk spelletje drie niveaus van moeilijkheid hebben. De spelletjes gaan onder andere over kennis, cijfers, kleuren en onthouden.

EncyclopeDisney - Bambi’s vriendjes in het bos
Een beetje multimedia encyclopedie presentatie met kennis over de dieren in het bos, naar aanleiding van de dieren die in de film voorkomen.

Wat is jouw seizoen? – Karakterprofiel
Welk seizoen past bij jouw karakter en wat verteld dit over je karaktereigenschappen. Aan de hand van een vraag en antwoordspel wordt dat hier bepaald.

Disney’s Verhalenboek – Stamper op ontdekking
Een interactieve vorm van verhaal voorlezen. Meneer Uil vertelt een verhaal, waarbij je kunt kiezen om het verhaal geheel voorgelezen te krijgen of om zelf te lezen.

Virtueel bos (3 min)
Een soort screensaver, waarin je het bos door de vier jaargetijden heen ziet. Ondersteund met DD5.1 geluid natuurgeluiden.

Achter de schermen bij Disney, met ook weer enkele vervolgkeuzen.

Achtergrondreportage van Bambi ’The making of’ (53 min)
Een zeer uitgebreide en informatieve documentaire over de verschillende aspecten die komen kijken bij de realisatie van de film. Met nieuwe en oude beelden, nieuwe en oude interviewfragmenten en ook veel oude foto’s waarop je Walt Disney en de ‘nine old men’ aan het werk ziet. Verschillende keuzen laten diverse aspecten aan de orde komen, zoals het verhaal, het tekenen van de dieren, de stemacteurs, de achtergronden en de muziek. Zeer de moeite waard.

Het restaureren van Bambi (6 min)
Acteur Patrick Stewart neemt je mee bij een kijkje bij het restauratieproces van Bambi. Zowel de restauratie van het beeld als het geluid komen hierbij aan de orde. Je ziet door middel van split-screen beelden het verschil.

De legende gaat verder - Een vooruitblik op de gloednieuwe film Bambi (5 min)
Acteur Patrick Stewart vertelt iets meer over Bambi 2, dat in 2006 in de bioscopen zal draaien. Bambi 2 is gebaseerd op teruggevonden aantekeningen van Walt Disney en vertelt het verhaal van Bambi en zijn vader, de prins van het woud. Patrick Stewart doet hierbij de stem van de vader. Dit voorproefje ziet er verrassend veelbelovend uit, waarbij duidelijk is dat de makers zich bewust zijn van het historisch belang van Bambi.

Disney tijdcapsule - 1942: Het jaar van Bambi (5 min)
Een zwart/wit filmpje over Disney en de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog.

Artwork van Bambi
In een Beeldengalerij heb je keuze uit ruim 200 tekeningen en schetsen, netjes gerangschikt naar onderwerp. Er worden meerdere tekeningen en schetsen in de vorm van een ‘thumbnail’ per pagina getoond. Door op een tekening te klikken, krijg je deze uitvergroot te zien.
Je hebt bij de Galerij Diavoorstelling ook de keuze om de tekeningen elke vier seconden automatisch voor te zien komen. Optioneel voorzien van commentaar bij enkele de getoonde tekeningen, in dat geval blijft de tekening iets langer in beeld staan.

Tricks of Our Trade (fragment) (7 min)
Een gedeelte uit een documentaire uit 1957. Walt Disney legt hierin de multi-plane cameratechniek uit. Deze techniek is toegepast in Bambi en voor het eerst uitgeprobeerd in de korte tekenfilm De oude molen.

Uit de Disney-archieven (9 min)
Korte documentaire waarin animator Andreas Deja je meeneemt naar de Animation Research Library. In dit archief liggen de originele oude schetsen van onder andere Bambi opgeslagen.

De oude molen – Korte animatiefilm (1937) (8 min)
Korte tekenfilm die Disney maakte om diverse aspecten uit te testen. Onder andere de op dat moment unieke multi-plane cameratechniek, maar ook het zo realistisch mogelijk tekenen van dieren en natuurelementen.

Originele bioscooptrailer (1942) (2 min)
De originele trailer uit 1942. De kwaliteit van het beeld zegt genoeg.

Bambi is een prachtig verhaal. In al haar eenvoud is het de genialiteit zelve. Vanuit de perspectief van een jong hertje en zijn vriendjes een verhaal over leven, liefde en verlies vertellen is een bijzondere benadering. Daarbij niet alleen het idyllische, het humoristische maar ook de vele gevaren voor het voetlicht brengend, waarbij de mens wel één van de grootste gevaren is. Walt Disney deed dit in 1942 met zijn versie van Bambi. Een getekend meesterwerk, waarbij elke tekening een kunstwerk op zich is. Dankzij de moderne restauratietechnieken van Lowry nu weer in al haar pracht en glorie herstelt. De beeldkwaliteit van deze ruim 60 jaar oude film is indrukwekkend. Ook het geluid is indrukwekkend opgeknapt. Niet alleen een bijzonder goed klinkende 5.1 Disney Enhanced Theater mix, met een verrassend goed klinkende surroundtrack, maar voor de puristen ook de originele monosoundtrack. Ook de Nederlandse nasynchronisatie, weliswaar van latere datum, klinkt goed. De extra’s vormen een uitstekende toevoeging, waarbij de bijzondere making of tijdens het bekijken van de film zeer de moeite is. Maar ook de andere extra’s, voor de jeugd ter vermaak en voor de filmenthousiast ter informatie, vormen een welkome aanvulling. Kortom, een zeer geslaagde Milestone uitgave van deze tijdloze klassieker. Jammer dat er geen bijzondere verpakking van af kon, maar dat is slechts een heel klein smetje op een verder zeer fraaie uitgave. Natuurlijk is deze DVD.nl topper een must voor de collectie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Walt Disney Studios Home Entertainment.