Entrusted

20-02-2005

6.7

Entrusted (DVD)

Herfst 1942, Zuid-Frankrijk. Maria von Gall (Giovanna Mezzogiorno) is één van de moedige strijders tegen de holocaust van het nazisme. Ze zorgt ervoor dat Joden en andere vervolgden kunnen vluchten, met behulp van Zwitserse banktegoeden van Duitse joden. Omdat ze weet dat haar leven gevaar loopt, heeft ze haar elfjarige zoon Thomas (Thomas Sangster) ondergebracht bij haar vader Thomas von Gall sr. (Gottfried John). Het contact met haar zoon verloopt via haar goede vriendin en medestrijdster Catherine (Claire Keim). Alleen Thomas sr. en Maria kennen de lijst waarmee ze toegang hebben tot de 740 miljoen mark, het geld om de Duitse Joden te helpen. De Duitser officier Görtz (Thomas Heinze) wil dat geld hebben en neemt Thomas von Gall sr. gevangen. Catherine kan nog net op tijd met de jonge Thomas ontsnappen. Maria beseft het gevaar en begint haar zoon liefdevolle, maar ook met een meedogenloze vastberadenheid te overleven en angst en gevaar te overwinnen. Thomas is zeer gevoelig en een buitengewoon intelligent schaker. Maria laat Thomas’ de lijst met alle gegevens en toegangscodes van de Zwitserse gelden uit het hoofd leren. Görtz krijgt in zijn zoektocht naar de gelden hulp van de duivelse filosofieleraar Gregor Lämmle (Klaus Maria Brandauer). Lämmle had ooit Maria als student. Lämmle begint een hoogst intelligent en meedogenloos ‘schaakspel’ in zijn zoektocht naar Thomas en de lijst.

Entrusted is een voor televisie geproduceerde miniserie van net over de 180 minuten.. Regie lag in handen van de Italiaans Giacomo Battiato, die ook samen met Nicola Lusuardi het verhaal schreef. Battiato is vooral in eigen land als regisseur van Italiaanse TV producties bekend. Hij heeft onder andere enkele afleveringen van de ook in ons land populaire TV serie La Piovra geregisseerd. Entrusted is een Engels Duitse productie, wat mogelijk ook verklaard waarom in de film Engels wordt gesproken. Het merendeel van de acteurs is Duits of Italiaans en praten in de film dus allemaal Engels, zij het met een duidelijk accent. Het blijft toch altijd wennen om in een film die in de Tweede Wereldoorlog spelen, de Nazi’s Engels te horen spreken.
Het verhaal is vooral een drama met een psychologisch thriller element. De psychologie komt dan van het kat en muis spelletje, beter gezegd het schaakspel op leven en dood, dat zich afspeelt tussen Klaus Maria Brandauer en Thomas Sangster. Klaus Maria Brandauer is een gevierd Duitse acteur, die al menig internationaal succes op zijn naam heeft staan. Brandauer speelde de rol van Lämmle in het jaar waarin hij 60 werd. Hoofdrol is weggelegd voor de twaalf jarige Thomas Sangster. De acteurcarrière van Thomas begint al redelijk succesvol te worden, sinds hij in 2001 zijn eerste rol speelde. Thomas Sangster is een neef van Hugh Grant. We zagen hem recentelijk nog in de Engelse romantische komedie Love Actualy, waarin ook Hugh Grant speelde. Een andere opmerkelijke rol van Sangster is die van de 10-jarige Hitler in de film Hitler: The Rise of Evil.

Jaar: 2003
Speelduur: 174 min
Verpakking: Duo DVD Digipack
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983471528

• Also Available

De voor televisie opgenomen serie staat in het originele beeldformaat van 1.78:1 anamorf op DVD. De beeldkwaliteit van deze nog zeer recente miniserie is prima. De kleuren zijn helder, natuurlijk en goed verzadigd uit. Er is constant een lichte vorm van beeldruis aanwezig. Op een normaal formaat televisie valt dit minder op, maar bij grootbeeld projectie zal dit duidelijker zichtbaar zijn. Het beeld is redelijk scherp met een matige detaillering. Edge enhancement is zo te zien niet toegepast.
De minserie bestaat uit twee delen die elk op een DVD zijn geplaatst. Het eerste deel duurt 87 minuten en staat op een DVD-9 (dubbellaags), waarbij de laagwisseling slechts kort merkbaar is.
Het tweede deel duurt ook 87 minuten, maar staat nu op een DVD-5 (enkellaags), dus hier geen last van een laagwisseling. Opmerkelijk dat beide delen, met gelijke speeltijd, op verschillende typen DVD’s zijn geplaatst. Dit heeft tot gevolg dat bij deel 1 een gemiddelde bitrate van 7.7 Mbit/s voor het beeld is gebruikt, terwijl dit bij het tweede slechts 4.7 Mbit/s is. Dit verklaart ook waarom het beeld van het tweede deel minder fijne details bevat, dus meer soft aandoet, en ook af en toe kleine compressiefoutjes laat zien.
De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige geluidstrack staat op de DVD in zowel een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) als in DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s). Tussen beide tracks zit geen hoorbaar kwaliteitsverschil. De DTS track wordt niet op de cover vermeld.
Bij de soundtrack hebben we wat gemengde gevoelens. Gemiddeld genomen klinkt de soundtrack redelijk. Stemmen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker. De meeste filmgeluiden beperken zich tot de centerspeaker. De muziek daarentegen komt onnatuurlijk uit de speakers, waarbij het lijkt alsof de speakers niet met elkaar in fase staan. Plaatsing van de verschillende instrumenten is dan niet goed mogelijk, het geluid heeft een soort ongedefinieerde holle ruimtelijkheid. Hierbij is het volume van de surroundspeakers ook iets te hoog, waardoor ze te nadrukkelijk aanwezig zijn. Het geheel doet vermoeden dat de soundtrack van origine gewoon stereo is en de beide 5.1 tracks op kunstmatige wijze zijn gemaakt. Het is dan eigenlijk jammer dat de originele stereotrack niet is toegevoegd. Laag is voldoende aanwezig in de soundtrack, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt gebruikt.

De standaard 1.33:1 (4x3) menu’s zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze set heeft geen extra’s, behoudens enkele promotionele trailers die op de eerste DVD onder de keuze Also Available staan. De trailers zijn van Nine Lives, According to Spencer, King Solomon’s Mines en George and the Dragon.

Entrusted is een spannend oorlogsdrama, waarin de elfjarige Thomas von Gall doelwit is van een meedogenloze jacht van de Nazi’s. Thomas is een hoogst intelligente jongen en een bijzonder goede schaker. Van zijn moeder moet hij een lijst met toegangscode uit het hoofd leren. Deze codes geven toegang tot Zwitserse banktegoeden, totaal ruim 740 miljoen mark. De sluwe filosofieleraar dr. Lämmle speelt een dodelijk schaakspel met de jongen, waarbij Thomas probeert een haast onmogelijke missie te volbrengen. Als het hem lukt, komt zijn moeders droom uit en redt hij vele Joodse menselevens. In de hoofdrollen spelen de twaaljarige Thomas Sangster en de bekende Duitse acteur Klaus Maria Brandauer. De film is een tweedelige miniserie en een Duits/Engelse productie voor televisie.
De beeldkwaliteit van deze 2-disc uitgave is redelijk goed. Het geluid is in zowel DD5.1 als DTS5.1 aanwezig. Bij het geluid bekruipt het gevoel dat de 5.1 track op kunstmatige wijze van een stereotrack is afgeleid. De soundtrack klinkt redelijk, als doet het geluid soms ook wat onnatuurlijk hol aan. Als extraatje zijn enkele promotionele trailers van andere Bridge uitgaven opgenomen.